ΔΟΚΙΜΕΣ

Maserati Grecale: Πρώτες Εντυπώσεις

maserati-grecale-protes-entyposeis-629739

Ένα SUV με υβριδικό σύνολο, καθόλα σύμφωνο με τις επιταγές της μόδας και της αγοράς. Σε όλα τα υπόλοιπα μένει πιστό στην παράδοση της θρυλικής εταιρείας. Αν και η επίσημη πρεμιέρα της Grecale τον περασμένο Νοέμβριο αναβλήθηκε, προλάβαμε και πήραμε μια πρώτη γεύση.

Του Alessio Viola Aπόδοση: Νίκος Μαρινόπουλος Φωτογραφίες: Wolfango

Σκεφτείτε όλα όσα γνωρίζετε για τη Maserati, τη θρυλική ιταλική εταιρεία. Κατόπιν φέρτε στο νου όλες τις σύγχρονες Maserati. Συνδυάστε τις δύο αυτές σκέψεις και προβάλλετέ τις στο μέλλον. Αυτή θα είναι η Grecale. Δεν θα είναι απλά το μικρό SUV της ιταλικής εταιρείας. Φιλοδοξεί να «κλέψει» τον ρόλο της Ghibli ως το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο της εταιρείας. Αλλά και να γίνει το μοντέλο καμπής που θα ανοίξει το νέο κεφάλαιο στην ένδοξη ιστορία της εταιρείας. Δεν είναι κάτι που ακούμε για πρώτη φορά, η αλήθεια να λέγεται. Ωστόσο, αυτή τη φορά αισιοδοξούμε ότι τα πράγματα βαίνουν προς το καλύτερο. Κάτι που θα γίνει ξεκάθαρο και στο κοινό, όταν αποκαλυφθούν η εξωτερική σχεδίαση και η καμπίνα του νέου μοντέλου. Η επίσημη πρεμιέρα της Grecale είχε προγραμματιστεί για τις 16 Νοεμβρίου, αλλά αναβλήθηκε για τον Φεβρουάριο. Δεν ευθύνονται οι Ιταλοί γι’ αυτό. Η παγκόσμια αναταραχή στον κόσμο της αυτοκινητοβιομηχανίας τους ανάγκασε να αναβάλουν την παρουσίαση. Ποιο το νόημα να παρουσιάσεις ένα νέο μοντέλο, όταν η έλλειψη ημιαγωγών δεν σου επιτρέπει να ξεκινήσεις να το παράγεις με κανονικούς ρυθμούς; Βέβαια, όταν έχεις την πρόσκληση για να οδηγήσεις ένα τόσο σημαντικό μοντέλο, την αποδέχεσαι με συνοπτικές διαδικασίες. Ακόμα και το καμουφλάζ, δεν ήταν ικανό να κρύψει τη δύναμη της τρίαινας στη μάσκα, κυριολεκτικά και μεταφορικά.

ΕΥΡΥΧΩΡΗ Η ΚΑΜΠΙΝΑ

Πλησιάζω την πρωτότυπη Grecale που με περιμένει στην πίστα του Βαϊράνο. Ξεκλειδώνω την πόρτα με μία χειρολαβή που λειτουργεί με σερβομηχανισμό, κάτι που είναι της μόδας στις μέρες μας και κάθομαι στη θέση του οδηγού. Ο πειρασμός να σηκώσω τα καλύμματα για να δω το ταμπλό είναι μεγάλος. Όπως μου έχουν εξηγήσει οι άνθρωποι της Maserati, το πρωτότυπο αυτό διαθέτει το ταμπλό που θα έχουν και τα αυτοκίνητα παραγωγής. Ευτυχώς γι’ αυτούς, είμαι άτομο που μπορεί να συγκρατηθεί. Όσο βέβαια και να προσπάθησαν, κάποια πράγματα δεν κρύβονται. Το πρώτο από αυτά, είναι τα paddles για την αλλαγή των σχέσεων. Είναι μεγάλα, σύμφωνα με την παράδοση και βρίσκονται στην κολόνα του τιμονιού (όχι πάνω στο τιμόνι). Το δεύτερο στοιχείο αφορά στον ψηφιακό πίνακα οργάνων. Έχει κανονικές διαστάσεις, δεν είναι μια μικρή «οθονίτσα» μπροστά από τον οδηγό, όπως συχνά συμβαίνει στις μέρες μας. Το τρίτο και σημαντικότερο στοιχείο αφορά τη θέση οδήγησης. Το τιμόνι είναι αρκετά πιο κεκλιμένο σε σχέση με όσα επιτάσσουν οι κανόνες για την ιδανική θέση οδήγησης, αλλά επιβεβαιώνει μια μακροχρόνια παράδοση της Maserati. Έχεις στη διάθεσή σου όλα όσα χρειάζεσαι για να κινηθείς γρήγορα ή για να βγεις «ατσαλάκωτος» μετά από ένα πολύωρο ταξίδι. Σε αυτό συμβάλλει και η επιμήκυνση της πλατφόρμας Giorgio κατά οκτώ εκατοστά. Είτε μιλάμε για τους εμπρός είτε για τους πίσω επιβάτες, οι χώροι είναι άνετοι. Αξιόλογος είναι και ο χώρος αποσκευών, σύμφωνα με τους ανθρώπους της Maserati.

ΚΟΡΥΦΑΙΑ ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ

Αμέσως μόλις αρχίσει να κινείται, η πλατφόρμα αναλαμβάνει τον πρωταγωνιστικό ρόλο που της αξίζει. Αν και το κέντρο βάρους είναι λίγο ψηλότερα απ’ όσο θα ήθελε ένας οποιοσδήποτε καλός μηχανικός, η Grecale σε κάνει άμεσα να συνειδητοποιήσεις ότι ανήκει σε μια πολύ ειδική κατηγορία. Κάτι το αναμενόμενο, εφόσον βασίζεται στην ίδια πλατφόρμα με την Alfa Romeo Stelvio, την οποία θεωρούμε σημείο αναφοράς σχετικά με την οδηγική απόλαυση που μπορεί να προσφέρει ένα SUV. Για ακόμα μία φορά, η πλατφόρμα Giorgio χαρίζει απλόχερα ικανοποίηση. Εξαιρουμένου του γεγονότος ότι κάθεσαι λίγο πιο ψηλά από το σύνηθες, ορισμένες στιγμές νομίζεις ότι οδηγείς κάποιο σπορ sedan, όχι SUV. Όπως συμβαίνει και με την Alfa, η Grecale πατάει ανάλαφρα και έχει μια ασύγκριτη ικανότητα αλλαγής τροχιάς που δεν φοβάται την παραμικρή σύγκριση. Μόνο η Porsche Macan πλησιάζει κάπως. Είναι εξίσου αποτελεσματική, αλλά όχι τόσο «αέρινη» η αίσθηση που σου δίνει. Στρίβεις το τιμόνι και η Grecale είναι πανέτοιμη να σου προσφέρει οδηγική απόλαυση. Το γεγονός ότι δεν το περιμένεις αυτό από ένα SUV, κάνει την εμπειρία ακόμα πιο απολαυστική. Δεν πρόκειται, ωστόσο, για τη συνηθισμένη πρακτική του «copypaste». Η Grecale σου περνάει μια αίσθηση ηρεμίας, δεν έχει την απαράμιλλη αμεσότητα της Stelvio. Οι τεχνικοί της Maserati προτίμησαν ένα εξίσου ακριβές, αλλά πιο ήπιο και αρμονικό σύστημα διεύθυνσης. Όταν πηγαίνεις γρήγορα, δεν διακρίνεται για την «προσωπικότητά» του. Χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι δεν μεταδίδει την απαιτούμενη πληροφόρηση για τα τεκταινόμενα ή ότι δεν στέκεται στο ύψος των περιστάσεων. Όταν ακολουθείς χαλαρό ρυθμό, τότε είναι απλά άψογο.

Ο δίλιτρος κινητήρας έχει χαρακτήρα, αλλά και δύναμη. Ανεβάζει πρόθυμα στροφές και σε κάνει να λησμονείς το γεγονός ότι μελλοντικά θα υπάρξουν και σαφώς ισχυρότερες εκδόσεις. Οι 300 ίπποι της Grecale που οδηγήσαμε ήταν επαρκείς, αίσθηση που ενισχύεται από την άψογη συνεργασία του κινητήρα με το κιβώτιο και την ευχάριστη μουσική υπόκρουση. Μπορεί ο ήχος του κινητήρα να θεωρείται λεπτομέρεια από πολλούς, αλλά η ζωή μας αποτελείται από μικρολεπτομέρειες που της δίνουν χρώμα και μας κρατούν συντροφιά. Ο εύηχος κινητήρας είναι κάτι στο οποίο μας έχει συνηθίσει η Maserati. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, τα βαρύτονα γουργουρίσματα γίνονται αισθητά ακόμα και σε ήπιους ρυθμούς, συντροφεύοντας τις αλλαγές σχέσεων στις 2 ή 3.000 σ.α.λ. Λεπτομέρεια μεν, συμβάλλει δε στην οδηγική εμπειρία που σου προσφέρει η Grecale.

Από στροφή σε στροφή αυξάνει η εμπιστοσύνη σου στη Grecale, αντιλαμβανόμενος τις τεράστιες δυνατότητες του πλαισίου. Μόνο όταν κόβεις βίαια αριστερά και δεξιά το τιμόνι νιώθεις τις έντονες κλίσεις, αναπόφευκτες σε ένα ψηλό όχημα. Ο κυριότερος λόγος που σε ενοχλούν αυτές οι κλίσεις είναι κάτι που προαναφέραμε. Στο τιμόνι της Grecale, ξεχνάς ότι οδηγείς SUV. Πάνω απ’ όλα όμως, είναι μία Maserati. Πράγμα που σημαίνει ότι δίνεις μεγαλύτερη βαρύτητα στον πίσω άξονα. Ο οποίος, αν και οδηγούμε τη «βασική» έκδοση, σου επιτρέπει να βγαίνεις από τις στροφές με ελαφριά υπερστροφή (θα επιθυμούσαμε την εμφάνισή της με πιο έντονες δόσεις). Από την άλλη, ας μην ξεχνάμε ότι αυτή η πρώτη γνωριμία μας γίνεται στην πίστα. Στο περιβάλλον της οποίας τίποτα δεν σου φαίνεται αρκετό. Επίσης, η συγκεκριμένη έκδοση της Grecale είναι αυτή που απευθύνεται σε ένα ευρύ και ετερογενές κοινό. Οι εντονότερες συγκινήσεις (ελπίζουμε) θα έρθουν με τις πιο «καυτές» μελλοντικές εκδόσεις της. Άρα κρατάμε τα θετικά στοιχεία του δεύτερου SUV της Maserati. Ήτοι, την ευχάριστη συμπεριφορά και την άνεση που συνδυάζονται αρμονικά, αποδεικνύοντας ότι δεν πρόκειται για έννοιες ασυμβίβαστες. Αυτό είναι κάτι που αντιλαμβάνεσαι όταν καβαλάς επιθετικά τα κερμπ στο κυνήγι ενός γρήγορου γύρου. Αλλά και όταν αξιολογείς την άνεση στα δύο ειδικά διαμορφωμένα γι’ αυτό το σκοπό τμήματα της πίστας δοκιμών μας. Η Grecale διαχειρίστηκε με ευκολία όλες τις ανωμαλίες του οδοστρώματος, γεγονός πολύ σημαντικό, καθώς είναι μία Maserati που προορίζεται για καθημερινή χρήση.

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ: ΜΕ ΤΗ ΔΙΚΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ

Η Grecale βασίζεται στην πλατφόρμα Giorgio, την ίδια δηλαδή που χρησιμοποιεί και η Alfa Romeo για τη Giulia και τη Stelvio. Το μεταξόνιο έχει αυξηθεί κατά οκτώ εκατοστά. Αυτός είναι μόνο ένας από τους λόγους για τους οποίους δεν είναι απλά μια Stelvio με την τρίαινα της Μaserati στη μάσκα (όπως πολλοί κατηγορούν ότι είναι). Οι τεχνικοί της Maserati έχουν εργαστεί σκληρά προκειμένου να δώσουν στη Grecale μια ιδιαίτερη προσωπικότητα που πρέπει να έχει ένα αυτοκίνητο με την παράδοση της ιταλικής εταιρείας. Ξεκινάμε από τα βασικά. Ο κινητήρας είναι τοποθετημένος κατά τον διαμήκη άξονα και συνδυάζεται με ένα αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων της ΖF. Διαθέτει σύστημα τετρακίνησης που στέλνει μεγαλύτερο ποσοστό της ροπής στον πίσω άξονα, προκειμένου η Grecale να έχει τη σπορ αίσθηση που είναι απαραίτητη σε μία Maserati. Η συγκεκριμένη Grecale που οδηγήσαμε, διαθέτει έναν δίλιτρο τετρακύλινδρο κινητήρα με απόδοση 300 ίππων. Σύμφωνα με τις επιταγές της εποχής, διαθέτει επίσης ήπιο υβριδικό σύστημα, με μία σημαντική ιδιαιτερότητα. Ο ρόλος της γεννήτριας με ιμάντα (BSG) δεν περιορίζεται στην ανάκτηση και αποθήκευση (σε μια μπαταρία λιθίου) της ενέργειας που απελευθερώνεται προκειμένου αυτή να χρησιμοποιηθεί αργότερα. Το σύστημα των 48 V παρέχει ισχύ έως και 5 kW για την τροφοδοσία ενός ηλεκτρικού συμπιεστή, ο οποίος λειτουργεί παράλληλα με το turbo. Έχει την ονομασία eBooster και με τη λειτουργία του εξαλείφει την υστέρηση της απόκρισης εξασφαλίζοντας μεγαλύτερη ροπή στις χαμηλές στροφές, όταν ακόμα δεν γίνονται αισθητά τα οφέλη του turbo. Όσον αφορά στη διάταξη της ανάρτησης, αξίζει να τονίσουμε τις διαφορετικές επιλογές που υπάρχουν ανάλογα με την έκδοση. Θα είναι διαθέσιμη είτε με τα κλασικά μεταλλικά ελατήρια είτε με εκλεπτυσμένα πνευματικά ελατήρια, ικανά να πλησιάσουν πιο κοντά στον ιδανικό συμβιβασμό μεταξύ άνεσης και σπορ συμπεριφοράς. Όπως όλα τα μελλοντικά μοντέλα της Maserati, έτσι και η Grecale, θ’ αποκτήσει μια έκδοση με την ονομασία Folgore (κεραυνός), ηλεκτρική δηλαδή. Αναμένεται στις αρχές του 2023 και ακόμα δεν γνωρίζουμε κάτι συγκεκριμένο γι’ αυτή, πέρα από τις γενικότητες που έχουν αναφέρει τα στελέχη της ιταλικής εταιρείας. Ποιες είναι αυτές; Ότι όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της Maserati θα διαθέτουν τρεις κινητήρες και ότι το ηλεκτρικό σύστημα θα είναι στα 400 ή 800 V. Το τελευταίο θα προορίζεται αποκλειστικά για τα πιο ισχυρά και σπορ μοντέλα.

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο