EDITOR'S PICK

BMW iX: Hi-tech Πολυτέλεια

bmw-ix-hi-tech-polyteleia-629072

Δεν πρόκειται απλά για ένα ακόμη ηλεκτρικό SUV, αλλά για πραγματική επανάσταση που ξεκινά από τη Βαυαρία. Με την εξωφρενική ιπποδύναμη που κρύβει κάτω από το φουτουριστικό της αμάξωμα, η iX μας δείχνει το μέλλον της BMW.

Tου Alessio Viola, Aπόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis Φωτογραφίες: Wolfango

Η λέξη Motoren στο αρκτικόλεξο της εταιρείας, το κτήριο της έδρας στο Μόναχο (που αναπαριστά έναν τετρακύλινδρο κινητήρα) και η μεγάλη παράδοση στους εν σειρά εξακύλινδρους. Αυτά, είναι τρία μόνο από τα στοιχεία που ορίζουν τη φιλοσοφία της BMW. Και να που σήμερα, 105 χρόνια μετά την ίδρυσή της, η Bayerische Motoren Werke, παρουσιάζει ένα ηλεκτρικό μοντέλο που ήρθε να κλείσει το κεφάλαιο του πρώτου αιώνα για να ανοίξει ένα εντελώς νέο. Η iX μπορεί να μη φέρνει πρωτιές, όπως η i3 οκτώ χρόνια πριν και η iX3 το 2019, όμως αυτό δε μειώνει τη στρατηγική σημασία της. Πρόκειται για ένα τεχνολογικό υπερθέαμα που συνιστά κομβικό σημείο για τη μάρκα του Μονάχου. Διόλου τυχαία, στην πρωτότυπη μορφή της που είχε παρουσιαστεί το 2018, οι Γερμανοί είχαν επιλέξει το όνομα iNext. Στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας, το κάθε όνομα έχει το συμβολισμό του και αν μη τι άλλο υποδηλώνει τις προθέσεις ενός κατασκευαστή. Και αυτό το μοντέλο παραγωγής που θυμίζει concept car, ήρθε τρία χρόνια αργότερα για να τις επιβεβαιώσει.

Μπροστά στα μάτια μας έχουμε, λοιπόν, ένα SUV (SAV στην ονοματολογία των Βαυαρών) με μήκος X5, ύψος X6 και χώρους X7. Με προσδοκώμενη οδική συμπεριφορά «πεντάρας» και πολυτέλεια ναυαρχίδας, όπως η Σειρά 7. Με τη διαφορά ότι, όπως και η αειθαλής i3, έχει εντελώς διαφορετικό παρουσιαστικό από όλες τις παραπάνω. Αν πριν από είκοσι χρόνια μας ξένισαν όλους οι πρώτες BMW του Chris Bangle, αυτή εδώ θα μας δώσει ακόμη περισσότερη τροφή για συζητήσεις και social αντιπαραθέσεις. Ναι, η iΧ εισάγει μία αμφιλεγόμενη αισθητική BMW, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι άσχημη. Όμως οι αναλογίες και οι γραμμές της ανατρέπουν τους κλασικούς –επί δεκαετίες– σχεδιαστικούς κανόνες των BMW, με ρηξικέλευθο θα λέγαμε τρόπο. Η ριζοσπαστική σχεδίαση της iX μπορεί κάλλιστα να χαρακτηριστεί αιρετική και το σίγουρο είναι ότι διαφέρει από οτιδήποτε μας έχουν επιδείξει μέχρι τώρα οι Γερμανοί. Ανεβάζοντας δε, σε δυσθεώρητα ύψη τον ψυχολογικό πήχη αποδοχής, ειδικά για τους σκληροπυρηνικούς «μπεμβεδάκηδες». Περιττό να πούμε ότι το πιο «δύσπεπτο» στοιχείο του αμαξώματος, δεν είναι άλλο από τους υπερτροφικούς νεφρούς, που αγαπάμε να μισούμε τα τελευταία χρόνια. Οι οποίοι μάλιστα εδώ συνδυάζονται με δύο διαστημικές εισαγωγές αέρα στα πλάγια, οι οποίες περιλαμβάνονται στο πακέτο Sport του αυτοκινήτου δοκιμής.

HITECH ΠΟΛΥΤΕΛΕΙΑ

Με πιο προσεκτικό βλέμμα, η σχεδίαση του αμαξώματος προκαλεί ένα γνώριμο συναίσθημα, όχι απαραίτητα αρνητικό. Κάποιες γραμμές, όπως και η διαμόρφωση της ουράς από το πλάι, διακριτικά παραπέμπουν στην i3, η οποία παραμένει μοντέρνα –για να μην πούμε φουτουριστική– μετά από τόσα χρόνια. Το ίδιο ισχύει και στην καμπίνα. Όποιος έχει οδηγήσει i3, θα αισθανθεί οικεία στην iX. Φυσικά, έχει περάσει σχεδόν μία δεκαετία και η εξέλιξη δεν κρύβεται, χώρια που τα δύο μοντέλα βρίσκονται σε εντελώς διαφορετικές κατηγορίες. Επικρατεί όμως η ίδια lounge ατμόσφαιρα στο εσωτερικό, όπου οι έντονες διαγώνιες γραμμές έχουν καταργήσει τις καμπύλες, ακόμη και το τιμόνι είναι πολύγωνο. Έτσι η καμπίνα αποπνέει έναν μινιμαλισμό, στον οποίο μας έχει εθίσει προηγουμένως η Tesla, ώστε να αποτελεί πλέον την τελευταία λέξη της μόδας. Αυτός, συνδυάζεται με ευρεία χρήση κλασικών υλικών όπως το δέρμα, το ξύλο και το κρύσταλλο, με αποτέλεσμα να δυσκολεύεται κάποιος να βρει πλαστικό εξάρτημα στο σαλόνι.

Στα παραπάνω προσθέστε τους άνετους εσωτερικούς χώρους, χάρη στο μεγάλο μεταξόνιο, το επίπεδο δάπεδο και το τετραγωνισμένο σχήμα του αμαξώματος. Στο πίσω κάθισμα φιλοξενούνται με άνεση τρεις επιβάτες. Αλλά αυτό που κλέβει την παράσταση είναι η τεχνολογική κατάρτιση της καμπίνας, χωρίς να αισθάνεσαι ότι βρίσκεσαι μέσα σε μία ηλεκτρονική συσκευή. Όχι, στην iX έχεις την αίσθηση ότι βρίσκεσαι σε ένα αυτοκίνητο πολυτελείας, καθώς οι όποιες καινοτομίες της είναι καλά συγκαλυμμένες. Όλες οι λειτουργίες είναι συγκεντρωμένες στις δύο «αιωρούμενες» οθόνες του ταμπλό και στους διακόπτες της κεντρικής κονσόλας, όπου βέβαια πρωταγωνιστεί ο περιστροφικός διακόπτης για το iDrive. Μετά, είναι οι λεπτομέρειες από κρύσταλλο, οι οποίες δεν είναι καθόλου κιτς, όπως σε άλλα μοντέλα BMW. Με κρύσταλλο είναι διακοσμημένος ο μεγάλος περιστροφικός διακόπτης, πιθανόν ως φόρος τιμής στα είκοσι χρόνια ιστορίας του iDrive. Να θυμίσουμε ότι το iDrive έκανε την εμφάνισή του για πρώτη φορά στο σαλόνι της Φρανκφούρτης το 2001. Η υπολογιστική ικανότητα του λειτουργικού συστήματος iDrive 8 είναι, σύμφωνα με την BMW, είκοσι φορές μεγαλύτερη από οποιουδήποτε άλλου μοντέλου της. Στην αρχή, ο χειρισμός του συστήματος είναι από απλός μέχρι περίπλοκος, όπως σε κάθε ηλεκτρονική συσκευή που πέφτει στα χέρια σου. Όταν το συνηθίσεις, συντονίζεσαι απόλυτα μαζί του και καταλαβαίνεις ότι οι Γερμανοί τεχνικοί έκαναν εξαιρετική δουλειά. Έτσι, ώστε κανένας να μην μπορεί να πει ότι παλιότερα το iDrive ήταν πιο εύχρηστο. Από την άλλη, ξενίζει κάπως η απουσία φυσικών διακοπτών για τον κλιματισμό, ο χειρισμός του οποίου γίνεται από ένα καλοσχεδιασμένο μενού στην κεντρική οθόνη. Επίσης, οι φυσικοί διακόπτες γύρω από το iDrive έχουν δώσει τη θέση τους σε διακριτικά touchpad. Όμως κάποιοι πραγματικοί διακόπτες παραμένουν στις θέσεις τους και αυτό είναι ένα καλό νέο.

ΤΑΧΥΤΑΤΕΣ ΦΟΡΤΙΣΕΙΣ

Όταν απενεργοποιήσεις τα εξαιρετικά μουσικά θέματα που συνέθεσε ο βραβευμένος με Όσκαρ Hans Zimmer ως ηχητική υπόκρουση, η iX αποδεικνύεται ιδιαίτερα φιλόξενη για οδηγό και επιβάτες. Η στρεπτική ακαμψία των ανθρακονημάτων στο σασί και η ενδοτικότητα της πνευματικής ανάρτησης, συνδυάζονται με μια απίστευτη ησυχία στην καμπίνα. Αυτή, δεν οφείλεται τόσο στη διακριτική λειτουργία των ηλεκτροκινητήρων, αλλά στη δουλειά που έχει γίνει σε όλους τους άλλους τομείς. Ο αέρας μοιάζει να χαϊδεύει το καλοσχεδιασμένο αμάξωμα, παρά να αντιστέκεται σ’ αυτό, ενώ οι τροχοί των 22 ιντσών δεν ακούγονται όσο θα περίμενε κανείς. Η iX ταξιδεύει λοιπόν θαυμάσια και αυτό οφείλεται και στη λειτουργία των ADAS. Στη θεωρία, ελάχιστα διαφέρουν από εκείνα των άλλων BMW. Όμως στην πράξη, συνθέτουν ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον πακέτο ημιαυτόνομης οδήγησης Επιπέδου 2. Όλα έχουν βελτιωθεί, από τις κάμερες και τη χαρτογράφηση, μέχρι το λογισμικό. Το αποτέλεσμα είναι το αυτοκίνητο να επιταχύνει, να φρενάρει και να αλλάζει κατεύθυνση αυτόνομα, με ακόμη πιο συνεπή και συντονισμένο τρόπο. Με άλλα λόγια, το σύστημα έχει γίνει πιο ανθρώπινο. Ακόμη καλύτερα, θα λέγαμε πως λειτουργεί όπως ένας πραγματικά καλός οδηγός. Αυτό δε, το αποδεικνύει με τον καλύτερο τρόπο όταν στο τέλος του ταξιδιού χρειαστείς υποβοήθηση στο παρκάρισμα. Χάρη στις κάμερες 360°, η διαδικασία είναι πιο ευχάριστη από ποτέ.

Ως προς το ταξίδι, όπως και σε όλα τα ηλεκτρικά, το μόνο πρόβλημα είναι οι απαραίτητες στάσεις για φόρτιση. Από την πλευρά της, η iX αποδείχτηκε βασίλισσα της αυτονομίας, κλέβοντας το στέμμα από το ID.4 που είχε καλύψει 421 χιλιόμετρα στην πίστα του Βαϊράνο. Η ηλεκτρική BMW ανέβασε τον πήχη στα 461 χλμ., οπότε ο μοναδικός περιορισμός δεν είναι πια η τεχνολογία του αυτοκινήτου, αλλά οι υποδομές φόρτισης. Ναι, η iX μπορεί να εκμεταλλευτεί την ισχύ σταθμών μέχρι 200 kW και να φορτιστεί από 20-80% σε μόλις 33 λεπτά της ώρας. Πότε θα δούμε όμως τέτοιους ταχυφορτιστές στην Ελλάδα και πόσους σε όλο το οδικό δίκτυο τα επόμενα χρόνια; Άρα, μέχρι οι σταθμοί φόρτισης να αρχίσουν να φυτρώνουν σα μανιτάρια, οι επιδόσεις ενός ηλεκτρικού στον τομέα της αυτονομίας και της ταχύτητας φόρτισης, μόνο θεωρητική αξία έχουν. Εν έτει 2021, το ταξίδι με μηδενικούς ρύπους εξακολουθεί να προϋποθέτει προγραμματισμό που συνήθως είναι σπαζοκεφαλιά. Συνοδεύεται δε, από το διαβόητο range anxiety – μην τυχόν δηλαδή και μείνεις από ενέργεια στη μέση του πουθενά.

ΩΜΗ ΔΥΝΑΜΗ

Ας πάμε τώρα στον τομέα της οδήγησης, αυτής καθεαυτής. Με το καλημέρα αντιλαμβάνεσαι ότι η iX τοποθετείται ανάμεσα στο 7θέσιο Tesla Model X και τη δυναμική Jaguar IPace. Από την άλλη, αποστασιοποιείται από ηλεκτρικά με θερμικές καταβολές, όπως τα Audi etron και MercedesBenz EQC. Τα φινιρίσματα από ανθρακονήματα δε σημαίνουν ότι το αυτοκίνητο είναι ελαφρύ – το αντίθετο μάλιστα, είναι βαρύ όσο οποιοδήποτε άλλο ηλεκτρικό SUV. Όμως με τόσο χαμηλό κέντρο βάρους και μάλιστα συγκεντρωμένο ανάμεσα στους άξονες, η ευελιξία είναι αξιοζήλευτη και αυτό οφείλεται και στο σύστημα τετραδιεύθυνσης. Οι μπροστινοί τροχοί δε μεταδίδουν και τόση πληροφόρηση από το δρόμο, όμως τουλάχιστον οι κλίσεις στις στροφές είναι περιορισμένες. Με τόσα κιλά από κάτω μην περιμένετε θαύματα στις στροφές, ωστόσο έχεις πάντα την αίσθηση ότι οδηγείς ένα ακριβέστατο αυτοκίνητο. Φυσικά, ακόμη και στο πρόγραμμα οδήγησης Sport, όπου οι αναρτήσεις είναι ακόμη πιο σφιχτές, η iX μόνο πολεμική μηχανή δεν είναι. Αν και αυτή η BMW από το μέλλον δεν έχει τη δυναμική συμπεριφορά εκείνων που αγαπήσαμε στο παρελθόν, δεν παύει να είναι ένα αποτελεσματικό αυτοκίνητο που προσφέρει με τους τρόπους της ικανοποίηση στον οδηγό. Προ παντός, επειδή τη συνδυάζει με κορυφαία άνεση.

Κατά τ’ άλλα, η δύναμη δεν κρύβεται, τόσο σε μέγεθος όσο και σε αίσθηση. Μπορεί οι δύο ηλεκτροκινητήρες να είναι καλά κρυμμένοι κάτω από το αμάξωμα, όμως στο δρόμο τους αισθάνεσαι κάθε στιγμή. Η ισχύς τους εμφανίζεται με τη σκέψη και με μία άνεση, που ακόμη κι ένας V12 αδυνατεί να εξασφαλίσει και αυτό σας το λέει ένας αθεράπευτος petrolhead. Οι απόλυτες επιδόσεις συνδυάζονται με μία απολαυστικά αναπαυτική αίσθηση που θυμίζει Bentley και αυτό δείχνει και το ποιον της iX. Ακόμη κι αν είσαι αρνητής των ηλεκτρικών, σύντομα θα παραδεχτείς ότι και αυτά έχουν ζωή. Πιέζεις το δεξί πεντάλ έτσι απλά και απογειώθηκες. Παντού και πάντα, χωρίς τα τερτίπια ενός θερμικού κινητήριου συνόλου. Χωρίς δισταγμό μέχρι να ζωντανέψει το turbo, υστέρηση μέχρι να ανεβάσει στροφές ο κινητήρας ή σκέψη μέχρι να κατεβάσει ταχύτητα το κιβώτιο. Σίγουρα, με βάρος δυόμισι τόνων και βάλε, η iX δεν αξιώνει το χαρακτηρισμό «drivers car». Όμως οι 523 ίπποι της χαρίζουν εκείνη την αστραπιαία, απίθανη δύναμη που ενίοτε φαντάζει ωμή και είναι ικανή να εκσφενδονίζει το μεγάλο αυτοκίνητο σε απίστευτες ταχύτητες.

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο