Ο κόσμος μας διαρκώς μεταβάλλεται, αλλά αυτά τα τρία γράμματα και οι κόκκινες γραμμές στη μάσκα συνεχίζουν να πρεσβεύουν τα ίδια ιδανικά. Γεννήθηκε, χάρη στο πάθος κάποιων τεχνικών, για να προσφέρει σπορ αίσθηση και οδηγική απόλαυση στον οδηγό – χαρακτηριστικά που μένουν αναλλοίωτα από το χρόνο.
Tου Alessio Viola απόδοση: Νίκος Μαρινόπουλος Φωτογραφίες: Wolfango
Το αυτοκίνητο, όπως το γνωρίσαμε τα προηγούμενα 100+ χρόνια, αλλάζει ριζικά στις μέρες μας και η Volkswagen είναι μεταξύ των ηγετών αυτής της επανάστασης. Εξαιρουμένου του Golf GTI, που παραμένει αναλλοίωτο από το πέρασμα του χρόνου. Κάτι που είναι λογικό, εφόσον μιλάμε για το μοντέλο που ουσιαστικά δημιούργησε την κατηγορία των hot hatches. Η τελευταία του γενιά, παραμένει πολύ κοντά στην κορυφή της κατηγορίας αυτής, χάρη στις επιδόσεις, την άνεση και την ευελιξία της.
Φυσικά, από το 1976 έως σήμερα, δεν είχαν όλες οι γενιές του GTI την ίδια «λάμψη» – είναι ο πιο κομψός τρόπος για να το θέσω. Οι φανατικοί οπαδοί του GTI, έχουν διαγράψει από τη μνήμη τους την 3η και 4η γενιά του μοντέλου. Οπότε το ζητούμενο είναι, να δούμε εάν η 8η γενιά του θα προστεθεί στις δύο προαναφερθείσες ή στις άλλες, αυτές που συνήθως ονομάζουμε «εμβληματικές». Η 8η γενιά δεν έχει ιδιαίτερα πολλές διαφορές από την 7η, η οποία είναι μια από τις «καλές». Βασίζεται στο ίδιο πλαίσιο (MQB), έχει τον ίδιο κινητήρα με κωδική ονομασία ΕΑ 888 και το ίδιο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη (DSG), επίσης με επτά σχέσεις. Η ισχύς δεν έχει αυξηθεί, αλλά αυτό δεν αποτελεί πρόβλημα. Όσοι θεωρούν ότι δεν επαρκεί, μπορούν να επιλέξουν την έκδοση GTI Clubsport 45 DSG (με επιβάρυνση περίπου 5.000 ευρώ).
Η έκδοση της δοκιμής δεν έχει ως στόχο της τις καταιγιστικές επιδόσεις. Το ζητούμενο είναι η ομοιογένεια του συνόλου και η επιβεβαίωση ότι τα τρία θρυλικά γράμματα εξακολουθούν να έχουν νόημα στη νέα εποχή της αυτοκίνησης. Και γράφοντας «νόημα», το ερώτημα είναι εάν το GTI είναι πιο ευχάριστο στην οδήγηση συγκριτικά με το υβριδικό GTE ή το ηλεκτρικό GTX – για το οποίο μπορείτε να διαβάσετε σε άλλες σελίδες αυτού του τεύχους. Δεν μας ενδιαφέρει εάν είναι ένα δέκατο του δευτερολέπτου ταχύτερο ή αργότερο, αλλά εάν γεννά τα ίδια συναισθήματα στον οδηγό του. Η πρώτη εντύπωση είναι θετική, χάρη στην ταρτάν επένδυση των καθισμάτων και τις κόκκινες γραμμές στη μάσκα. Στην έκδοση DSG της δοκιμής, ωστόσο, απουσιάζει ο επιλογέας με τη λαβή που θυμίζει μπαλάκι του γκολφ.
ΨΗΦΙΑΚΗ ΣΤΡΟΦΗ
Η τρίθυρη έκδοση αποτελεί πλέον ανάμνηση (μία από τις λεπτομέρειες που το καθιστούν σύμφωνο με την εποχή) και η σχεδίαση θα μπορούσε να χαρακτηριστεί απαλή και αποφασιστική ταυτόχρονα. Τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν το μοντέλο και το κάνουν να ξεχωρίζει από τις «απλές» εκδόσεις υπάρχουν, αλλά πρέπει να το παρατηρήσεις με προσοχή για να τα διακρίνεις. Κάτι που ισχύει και στο εσωτερικό. Τα σωστά σχεδιασμένα σπορ καθίσματα είναι το πρώτο στοιχείο που διακρίνει κανείς, αλλά υπάρχουν πολλές ακόμα σπορ πινελιές. Όπως, για παράδειγμα, στον πίνακα οργάνων με διαγώνιο 10,3 ιντσών που διαθέτει διαφορετικά (από τις απλές εκδόσεις) γραφικά και περιεχόμενο, στο όνομα του δυναμισμού. Χαρακτηριστικότερο από όλα, το στροφόμετρο στο κέντρο, με το ενσωματωμένο ψηφιακό ταχύμετρο.
Μερικοί φυσικοί διακόπτες θα προσέθεταν μια ευχάριστα ρετρό αίσθηση, αλλά, εν έτει 2021, καλύτερα να εστιάσουμε στην ψηφιακή στροφή της 8ης γενιάς του Golf. Τα χειριστήρια στις ακτίνες του τιμονιού για τον έλεγχο των ψηφιακών συστημάτων είναι πυκνά τοποθετημένα και πολυάριθμα. Το γεγονός ότι δεν είναι κουμπιά περιπλέκει τη χρήση τους. Πρόκειται για πολλές μικρές επιφάνειες αφής, πολύ ευαίσθητες, που ορισμένες φορές πατιούνται πολλές μαζί, άρα το επιθυμητό αποτέλεσμα δεν είναι πάντοτε εξασφαλισμένο. Το ίδιο ισχύει για τα πλήκτρα της κεντρικής κονσόλας, αλλά και για εκείνα στη βάση της οθόνης, τα οποία είναι (ευτυχώς) σαφώς λιγότερα σε αριθμό. Δυστυχώς, τη νύχτα δεν φωτίζονται, οπότε η ρύθμιση της θερμοκρασίας ή η αλλαγή σταθμού στο ραδιόφωνο είναι διαδικασίες που απαιτούν εξοικείωση.
Πέρα από αυτά τα εργονομικά «φάουλ», η ψηφιακή στροφή δεν έχει επηρεάσει τίποτε άλλο στο εσωτερικό. Η καμπίνα του GTI παραμένει υπόδειγμα καλού γούστου και ορθολογισμού. Αρχής γενομένης από τη θέση οδήγησης. Η σχετική θέση του τιμονιού, του καθίσματος και των πεντάλ είναι υποδειγματική. Το σώμα του οδηγού υποστηρίζεται άψογα και τα πάντα είναι εκεί που θα ήθελες να είναι. Το GTI φημίζεται για το διπλό χαρακτήρα του. Μπορεί να κινείται σαν οποιοδήποτε άλλο Golf από και προς το γραφείο ή με ρυθμούς σπορ αυτοκινήτων, σε μια επαρχιακή διαδρομή. Ο οδηγός παίζει το ρόλο του διευθυντή της ορχήστρας, απλά περιστρέφοντας το διακόπτη του VDM (Vehicle Dynamics Manager – Διαχειριστής Δυναμικής Οχήματος). Περισσότερα μπορείτε να διαβάσετε στον σχετικό πίνακα. Με λίγα λόγια, πρόκειται για το σύστημα που ελέγχει τα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου του κινητήρα, του κιβωτίου και του πλαισίου. Στη λειτουργία Individual, για παράδειγμα, μπορεί να επιλέξει κανείς μεταξύ 15 διαφορετικών επιπέδων σκληρότητας για τα αμορτισέρ. Χαράς ευαγγέλιο για κάποιους αυτή η επιλογή, άσκοπος πονοκέφαλους για κάποιους άλλους. Διαλέξτε στρατόπεδο.
ΧΑΡΑΖΕΙΣ ΤΗ ΔΙΚΗ ΣΟΥ ΠΟΡΕΙΑ
Στην πράξη, το Golf GTI είναι άκρως αποτελεσματικό στις στροφές. Θα μπορούσαμε να χωρίσουμε τα hot hatches σε δύο κατηγορίες. Σε αυτά στα οποία ο κινητήρας κλέβει την παράσταση και σε εκείνα που την παράσταση κλέβει το πλαίσιο. Όπως ίσως σωστά μαντέψατε, το Golf GTI ανήκει στη δεύτερη κατηγορία αυτοκινήτων. Σίγουρα υπάρχουν ανταγωνιστές με πιο «απόλυτη» συμπεριφορά (Ford Focus ST και Renault Mégane RS, για παράδειγμα), αυτό όμως δεν ενδιαφέρει καθόλου τον οδηγό του Golf GTI – που διαθέτει άψογη ισορροπία μεταξύ σπορ συμπεριφοράς και άνεσης. Προσεγγίζοντας μια στροφή, υλοποιεί άμεσα τις εντολές του οδηγού, χάρη και στο υψηλής ποιότητας σύστημα διεύθυνσης. Μπορεί να μην μεταφέρει «με το νι και με το σίγμα» όσα συμβαίνουν, σαν το τιμόνι μιας Alfa Romeo Giulia, αλλά μεταφέρει στον οδηγό την απαραίτητη πληροφόρηση για να χαράξει την ιδανική τροχιά. Μερικές φορές μάλιστα, ξεχνάς ότι οδηγείς ένα αυτοκίνητο με μπροστινή κίνηση και το 63% του βάρους στον εμπρός άξονα. Οι κλίσεις είναι περιορισμένες και μόνο στις ακραίες ρυθμίσεις της ανάρτησης νιώθεις πολύ σκληρό το αυτοκίνητο. Όπως μας διδάσκει η ιστορία, στο Golf GTI δεν αρέσουν οι υπερβολές.
ΣΕ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟ ΜΕ ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ
Αρκούν οι 245 ίπποι του δίλιτρου κινητήρα για να κινήσουν αρκούντως γρήγορα τα 1.535 κιλά της 8ης γενιάς του Golf GTI; Ας ξεκινήσουμε από τα γεγονότα, τα οποία είναι αδιαμφισβήτητα. Κάθε ένας από τους 245 ίππους καλείται να κινήσει 6,3 κιλά. Μια ενδιαφέρουσα τιμή, ωστόσο δεν εξασφαλίζει επιδόσεις αντάξιες ενός σπορ αυτοκινήτου. Είναι όμως επαρκής για ένα εξαιρετικά ισορροπημένο αυτοκίνητο. Μπορεί να έχουμε καλομάθει από τις επιδόσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά και ο 4κύλινδρος αποδεικνύεται στην πράξη μια επαρκής μονάδα ισχύος σε όλες τις ταχύτητες. Η υπερπλήρωση εξασφαλίζει δύναμη χαμηλά, σε συνδυασμό με μια ευχάριστη μουσική υπόκρουση, που είναι το κρυφό χαρτί του GTI. Σε κάνει να αναρωτιέσαι τι θα συμβεί όταν η βελόνα στο στροφόμετρο ξεπεράσει τις 5, 6 και 7.000 σ.α.λ. Τίποτα το ιδιαίτερο είναι η απάντηση, business as usual που λένε και στο χωριό μου. Πολλή δύναμη, όπως σε όλους τους σύγχρονους turbo κινητήρες. Με την επίπεδη καμπύλη απόδοσης της ροπής να εγγυάται την απαιτούμενη ώση, δίχως όμως να «παράγει» και τα αντίστοιχα συναισθήματα. Εν ολίγοις, ένας ώριμος κινητήρας που συνεργάζεται άψογα με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη με τις επτά σχέσεις. Η αλλαγή σχέσεων μπορεί να μην είναι αστραπιαία, αλλά είναι απόλυτα σύμφωνη με το πνεύμα και την παράδοση του Golf GTI. Υπό αυτό το πρίσμα, με ζητούμενο την ομοιογένεια και όχι τις απόλυτες επιδόσεις, η 8η γενιά του GTI επιβεβαιώνει ότι βασίζεται στη γνωστή, «μαγική» συνταγή.