Κείμενο: Γιώργος Αγαπητός – Φωτογραφίες: Βασίλης Κωστάκος
Ως ένα ξεχωριστό -πλέον- business unit, η Cupra παρουσιάζει την δική της «άποψη» για το Leon, που είναι πολλά περισσότερα από μια διαφορετική έκδοση του μοντέλου.
Ο άνθρωπος που αναγέννησε την Abarth το 2007, κάνοντας την ένα άκρως επιτυχημένο εμπορικά brand, είναι ο ίδιος που ίδρυσε το 2018 την Cupra. Ο λόγος για τον Luca de Meo, σημερινό διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου της Renault, με κοινό παρανομαστή της Abarth και Cupra το sport, μεσογειακό ταμπεραμέντο.
Τι είναι, όμως, η Cupra; Σύμφωνα με το CEO της, Wayne Griffiths, η διοίκηση του VW Group πήρε συνειδητές αποφάσεις για να ανεβάσει την Cupra σε ένα άλλο επίπεδο και να την κάνει κάτι διαφορετικό, με σαφή διαφοροποίηση και μια σπορ ηλεκτρική μάρκα. Δεδομένης της πρώιμης επιτυχίας, φαίνεται πραγματικά να λειτουργεί το project, με το Cupra Formentor να είναι το "όπλο" της εταιρίας στην προσέλκυση νεότερων αγοραστών στις μάρκες του ομίλου Volkswagen, μια από τις σαφείς αποστολές της Cupra.
Οι Cupra εκδόσεις των μοντέλων της Seat πάντοτε αντιπροσώπευαν την πιο σπορ έκφραση τους. Τώρα, τα μοντέλα της Cupra έχουν αποκτήσει τη δική του ψυχή, το δικό του DNA, τη δική του ταυτότητα, καθιστώντας τα ως μία νέα οντότητα. H τελευταία γενιά του Leon είναι η πρώτη που φέρει το σήμα του νέου brand, μετατρέποντας το σε ένα αρκετά ριζοσπαστικό σύνολο. Διαφέρει σε σχέση με το "απλό" Leon, και ξεχωρίζει από τους νέους προφυλακτήρες (εμπρός/πίσω), τις πλαϊνές ποδιές, τις νέες μεγάλες ζάντες αλουμινίου, 19 ιντσών, τον μεγάλο διαχύτη που ενσωματώνει τις ψεύτικες απολήξεις της εξάτμισης, ενώ η μεγάλη αεροτομή προσθέτει μια σπορ αισθητική στο όχημα.
Το γεμάτο καμπύλες αμάξωμα του προσδίδει μια ξεχωριστή εμφάνιση, που δεν ακολουθεί το συντηρητικό μοτίβο των υπόλοιπων εταιριών του γερμανικού ομίλου, ενσωματώνοντας όχι μόνο τις αξίες της Cupra, αλλά ενός μοντέλου που ανταποκρίνεται στις προκλήσεις της σύγχρονης εποχής. Τα full LED φωτιστικά σώματα έχουν εξαιρετική απόδοση, ενώ στο πίσω μέρος, το δυναμικό φως προειδοποίησης και το σύστημα φωτισμού cost-to-cost προσφέρουν μια οπτική διαφοροποίηση, που εντυπωσιάζει όταν πέφτει ο ήλιος.
Sport και λιτό
Αυτό που χαρακτηρίζει το ταμπλό του νέου Leon είναι η παντελής απουσία διακοπτών, καθώς τα πάντα ελέγχονται από την κεντρικά τοποθετημένη οθόνη αφής, 10 ιντσών του συστήματος infotainment. Απαιτεί να αφιερώσεις λίγο χρόνο για να μάθεις να την χειρίζεσαι με κλειστά μάτια, καθώς σχεδόν κάθε κίνηση χρειάζεται μια επιπλέον κίνηση. Τα μόνο φυσικά κουμπιά είναι για τα "αλάρμ", για το ηλεκτρικό χειρόφρενο και για την εκκίνηση/σβήσιμο του κινητήρα. Η αίσθηση στο εσωτερικό ενισχύεται από την τεχνολογία shift-by-wire, η οποία μειώνει το μέγεθος του λεβιέ αλλαγής ταχυτήτων, αλλά για "χειροκίνητη" αλλαγή των ταχυτήτων θα πρέπει να χρησιμοποιήσεις μόνο τα paddles στο τιμόνι.
Πίσω από το τιμόνι με το κομμένο κάτω μέρος, υπάρχει η οθόνη 10,25 ιντσών του ψηφιακού πίνακα οργάνων, η οποία δεν έχει μόνο πιο μοντέρνα και ευέλικτη σχεδίαση, αλλά παρέχει μεγαλύτερη λειτουργικότητα, επιτρέποντα να βλέπεις τα πάντα, από κλασικές ενδείξεις όπως ταχύμετρο και στροφόμετρο, έως έγχρωμους χάρτες και πλοήγηση. Η οθόνη μπορεί να προσαρμοστεί στις ανάγκες του οδηγού: εκτός από τις κανονικές λειτουργίες, με το Cupra Leon να διαθέτει μια επιπλέον λειτουργία Sport View, που αναπτύχθηκε ειδικά από την εταιρία, προσθέτοντας πληροφορίες όπως ροπή, ισχύ, πίεση turbo και G-επιτάχυνση.
Όταν ο οδηγός καθίσει στο bucket κάθισμα, κρατήσει στα χέρια του το δερμάτινο τιμόνι, και έχει μπροστά του το Digital Cockpit, αντιλαμβάνεται αμέσως ότι παίρνει τον έλεγχο ενός διαφορετικού τύπου οχήματος. Η εικόνα ενισχύεται από τον εντυπωσιακό ατμοσφαιρικό φωτισμό, με τις λεπτομέρειες και τα λογότυπα της Cupra σε αυτή την ιδιαίτερη μπρονζέ απόχρωση χαρίζουν μια πιο sport αλλά και πιο πολυτελή αύρα στην καμπίνα. Από πλευράς χώρων, το Cupra Leon φιλοξενεί με άνεση τέσσερις -στην ανάγκη και 5- ενήλικες, αλλά ο χώρος αποσκευών περιορίζεται στα μόλις 270 λίτρα, εξαιτίας της μπαταρίας.
Δύναμη και ροπή με οικονομία
Κάτω από το καπό του αυτοκινήτου δοκιμής, το Cupra Leon διέθετε ένα plug-in υβριδικό σύνολο. Πιο συγκεκριμένα, υπήρχε ένας 1.400άρης TSI βενζινοκινητήρας, απόδοσης 150 ίππων και 250 Nm, που συνδυάζεται με έναν ηλεκτροκινητήρα 85 kW (116 ίππων) και 330 Nm, και μια μπαταρία ιόντων λιθίου 12,8 kWh. Συνδυαστικά, κάτω από το πεντάλ του γκαζιού υπάρχουν 245 άλογα και 400 Nm ροπή, ικανά να επιταχύνουν το -βάρους 1.583 κιλών- αμάξωμα από το 0-100 χλμ/ώρα σε μόλις 6,7 δευτερόλεπτα, με την τελική ταχύτητα να αγγίζει τα 225 χλμ/ώρα.
Κατά την διάρκεια της δοκιμής, γράψαμε 940 χλμ., εκ των οποίων τα 500 χλμ. στον αυτοκινητόδρομο, εκεί όπου ο ηλεκτροκινητήρας δεν λειτουργεί αν αποφορτιστεί η μπαταρία. Μέχρι να συμβεί αυτό, όμως, το αυτοκίνητο μπορεί να κινηθεί με ταχύτητες έως και 130 χλμ/ώρα, χρησιμοποιώντας μόνο ρεύμα. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, η μπαταρία προσφέρει μια αυτονομία 60 χλμ., κάτι που στην πράξη δεν διαφέρει πολύ, καθώς κινηθήκαμε άνετα έως και 53 χλμ. με μια φόρτιση. Η απόσταση αυτή είναι αρκετή για την μετακίνηση σε αστικό περιβάλλον με μηδενικές εκπομπές.
Η μπαταρία επαναφορτίζεται σε μόλις 3,5 ώρες με Wallbox ή σε έξι ώρες από απλή οικιακή πρίζα, με τον οδηγό να έχει τη δυνατότητα να φορτίσει τη μπαταρία και εν κινήσει, μετατρέποντας τον κινητήρα σε γεννήτρια, επιλέγοντας παράλληλα το ποσοστό φόρτισης της. Οι εκπομπές CO2 είναι μόλις 35 γρ./100 χλμ, ενώ μέση κατανάλωση ανακοινώνεται επίσημα στα 1,4 λίτρα/100 χλμ. Αυτό το νούμερο, φυσικά, δεν είναι εφικτό, καθώς όπως είδαμε στην δοκιμή η μέση κατανάλωση ήταν στα 5,7 λίτρα/100 χλμ., Η τελευταία, όμως, επηρεάζεται από το πόσο συχνά λειτουργεί ο ηλεκτροκινητήρας, και κατ'επέκταση από την φόρτιση της μπαταρίας, καθώς κατά την δοκιμή κινηθήκαμε για 180 χλμ. μόνο με ηλεκτρική ενέργεια
Το Cupra Leon e-Hybrid ξεκινά πάντα σε ηλεκτρική λειτουργία (όταν η μπαταρία είναι επαρκώς φορτισμένη), με το σύστημα μετάδοσης κίνησης να αλλάζει σε υβριδική λειτουργία εάν η ενεργειακή δυνατότητα της μπαταρίας πέσει κάτω από ένα ορισμένο επίπεδο.
Συμπεριφορά… Cupra
Έχοντας ως δεδομένο τα παραπάνω, ήτοι επιδόσεις και οικονομία, το επόμενο που μένει για να ολοκληρωθεί το "πακέτο" είναι το νέο Cupra Leon (θέλει χρόνο να συνηθίσεις να το αναφέρεις έτσι, και όχι Leon Cupra) να έχει σωστή συμπεριφορά στο δρόμο, και αντάξια της ιστορίας του ονόματος. Με βάση την πολύ στιβαρή MQB Evo πλατφόρμα και την ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση (το Dynamic Chassis Control είναι στάνταρ), το αυτοκίνητο έχει ακλόνητο πάτημα, τόσο στην ευθεία, όσο και στις στροφές. Στον εμπρός άξονα υπάρχουν γόνατα McPherson και πίσω πολλαπλοί σύνδεσμοι, με την ρύθμιση τους να είναι μεν σφιχτή, αλλά όχι ενοχλητική. Αυτό είναι αξιοθαύμαστο, καθώς το αυτοκίνητο φορούσε τα Bridgestone Potenza S005 ελαστικά, διαστάσεων 235/35 R19, με την ποιότητα κύλισης να είναι εντυπωσιακή και απίστευτα άνετο, παρότι μιλάμε για Cupra.
Υπάρχουν τέσσερα προγράμματα οδήγησης, Comfort, Sport, Cupra, και Individual, αλλά είναι σίγουρο ότι όταν θελήσεις να κινηθείς γρήγορα θα επιλέξεις το τρίτο. Στο συγκεκριμένο mode αλλάζει και ο ήχος του κινητήρα που ακούγεται από τα ηχεία του αυτοκινήτου. Αυτός είναι μπάσος, αλλά η χροιά του είναι αρκετά τεχνητή. Το παράδοξο είναι ότι δεν μπορείς να ακούσεις τον ήχο από την εξάτμιση, όταν είσαι σταματημένος, καθώς τότε το αυτοκίνητο λειτουργεί με τον ηλεκτροκινητήρα. Εκμεταλλευόμενο την αμεσότητα της ροπής του τελευταίου, νιώθεις ένα "γερό" τράβηγμα από στάση, μόνο όμως αν υπάρχει καλή άσφαλτος, καθώς σε άλλη περίπτωση θα σπινιάρουν στιγμιαία οι εμπρός τροχοί.
Κινούμενος σε επαρχιακό δρόμο με συνεχείς στροφές, το αυτοκίνητο εμπνέει εμπιστοσύνη και μπορείς να κινηθείς με υψηλό μέσο όρο ταχύτητας. Στα θετικά είναι και το αυτόματο DSG κιβώτιο, έξι σχέσεων, ενώ το τιμόνι προσφέρει πλούσια πληροφόρηση από τον δρόμο, ελέω και των ελαστικών. Τέλος, τα φρένα του είναι δυνατά, αλλά η αίσθηση του πεντάλ δεν είναι η καλύτερη, εξαιτίας της ανάκτησης ενέργειας.