του Lorenzo Facchinetti απόδοση: Νίκος Μαρινόπουλος φωτογραφίες: Wolfango
Διαθέτει όλα τα προσόντα για να γίνει best-seller. Είναι SUV, με περιορισμένες διαστάσεις και καλή οδική συμπεριφορά. Και φυσικά την "εγγύηση" χαμηλής κατανάλωσης που εξασφαλίζει το υβριδικό σύστημα της Toyota
Ένα RAV4 στο σώμα ενός Υaris. Αυτό είναι με λίγα λόγια το νέο B-SUV της Toyota, το οποίο αναμένεται στις εκθέσεις το φθινόπωρο. Θα είναι διαθέσιμο σε πληθώρα εκδόσεων, οι τιμές των οποίων έχουν ήδη ανακοινωθεί από την ελληνική αντιπροσωπεία, φιλοδοξώντας να πάει κατευθείαν στην κορυφή της κατηγορίας από πλευράς πωλήσεων. Σε μια κατηγορία με πληθώρα μοντέλων και μερίδιο άνω του 20% (στην Ελλάδα) από την αρχή του έτους, το Yaris Cross διαθέτει κάποια στοιχεία που το καθιστούν σχεδόν μοναδικό. Κυριότερο από αυτά, το πλήρες υβριδικό σύστημα που προέρχεται από το Yaris και υπόσχεται κατανάλωση κοντά στα 5 λίτρα/100 χλμ. Το μόνο άλλο μοντέλο της κατηγορίας με παρόμοιο σύστημα είναι το Renault Captur E-Tech. Ωστόσο, το μικρό SUV της Toyota είναι το μόνο που είναι διαθέσιμο (προαιρετικά) με τετρακίνηση. Αυτό επιτυγχάνεται με την προσθήκη ενός μικρού ηλεκτρικού κινητήρα στο πίσω μέρος, προκειμένου να παρέχει βοήθεια όταν η πρόσφυση είναι πολύ χαμηλή (π.χ. στα χιόνια). Δεν είναι "πραγματική" τετρακίνηση για να πάρει κανείς τις ειδικές διαδρομές του Ράλλυ Ακρόπολις.
Το υβριδικό σύστημα και η δυνατότητα τετρακίνησης (2.600-2.900 ευρώ ανάλογα με την έκδοση εξοπλισμού) είναι τα πρώτα στοιχεία που θα αναφέρει ένας έμπειρος πωλητής για να σας πείσει να υπογράψετε το δελτίο παραγγελίας. Στην πράξη, όμως, είναι το σύνολο των στοιχείων που το καθιστά ελκυστικό. Ξεκινώντας από το γεγονός ότι ανήκει στην κατηγορία με τη μεγαλύτερη ζήτηση από πλευράς καταναλωτών. Μοιάζει με μίνι RAV4 (παρατηρείστε τα φουσκωμένα φτερά), αλλά διαθέτει συμπαγείς διαστάσεις που του επιτρέπουν να είναι ευέλικτο στην πόλη. Κάτω από το διαφορετικό αμάξωμα κρύβονται τα μηχανικά μέρη του απλού Υaris. Βασίζεται στην ίδια πλατφόρμα, την πρόσφατη GA-B και έχει ακριβώς το ίδιο μεταξόνιο (2.560 χιλ.). Η μεγαλύτερη διαφορά τους όμως είναι στο μήκος. Το Yaris Cross είναι 24 εκ. μακρύτερο, στα 4,18 μέτρα. Τα 18 εκ. έχουν προστεθεί στο πίσω μέρος, προκειμένου να μεγαλώσει ο χώρος αποσκευών. Μόλις ανοίξει η πόρτα του χώρου αποσκευών (ηλεκτρική στην πλούσια έκδοση Premier που δοκιμάσαμε), αποκαλύπτονται τα 341 λίτρα (σύμφωνα με τις μετρήσεις του Κέντρου Δοκιμών μας) διαθέσιμα για φόρτωση. Είναι 40 λίτρα περισσότερα σε σχέση με το 5θυρο Yaris και αποτελεί κορυφαία τιμή στην κατηγορία. Το πορτμπαγκάζ του Yaris Cross διαθέτει διπλό πάτωμα, για βελτίωση της πρακτικότητας. Το κάτω μέρος, ωστόσο, παύει να είναι διαθέσιμο στην τετρακίνητη έκδοση (εκεί τοποθετείται ο ηλεκτρικός κινητήρας). Η πλάτη του πίσω καθίσματος είναι διαιρούμενη (40/20/40), ωστόσο τα πίσω καθίσματα δεν είναι συρόμενα.
Άρα ένα πλεονέκτημα του Yaris Cross είναι ότι διαθέτει περισσότερο χώρο για αποσκευές, κάτι αναμενόμενο από ένα SUV. Οι χώροι για τους επιβάτες, από την άλλη, είναι ακριβώς ίδιοι με του Yaris. Επαρκείς σε πλάτος και ύψος για τέσσερις ενήλικες, με τους πίσω επιβάτες ν' απολαμβάνουν λίγο μεγαλύτερο χώρο για το κεφάλι τους. Η θέση οδήγησης είναι λίγο πιο ψηλή (κατά 5,5 εκ.), ώστε να εξασφαλιστεί αυτή η αίσθηση υπεροχής που πολλοί αναζητούν σε ένα SUV. Η θέση οδήγησης είναι, σε γενικές γραμμές, ικανοποιητική. Η νέα πλατφόρμα επέτρεψε τη μετακίνηση του καθίσματος και της κολόνας του τιμονιού (ρυθμιζόμενο σε βάθος) προς τα πίσω, για καλύτερη κατανομή του βάρους. Ως αποτέλεσμα, έφερε πιο κοντά στο ιδανικό, την απόσταση του σώματος από τα χειριστήρια.
Η εύρεση της σωστής θέσης οδήγησης είναι, λοιπόν, εύκολη και σύντομη διαδικασία. Η εικόνα που αντικρίζει ο οδηγός είναι ίδια με του Yaris. Ένα ταμπλό με κυματιστές γραμμές και ευχάριστη όψη, παρόλο που δεν ενθουσιάζει για την πολυτέλεια των υλικών. Η συναρμογή είναι καλή και η πρακτικότητα πολύ καλή. Πραγματικά εκτιμάς τις πολλές θήκες για αντικείμενα, ειδικά αυτές στην κεντρική κονσόλα. Είναι ιδανικές για να φιλοξενήσουν το κινητό σου (αυτή στη βάση της, προσφέρει τη δυνατότητα ασύρματης φόρτισης) ή οποιοδήποτε άλλο συχνά χρησιμοποιούμενο αντικείμενο (κλειδιά σπιτιού, μάσκα Covid-19 κτλ). Θετικό θεωρούμε το γεγονός ότι ο αυτόματος διζωνικός κλιματισμός διαθέτει φυσικούς διακόπτες και δεν σε αναγκάζει να καταφύγεις στην οθόνη αφής. Είναι κρίμα που οι κεντρικοί αεραγωγοί ρυθμίζονται με δυσκολία, καθώς είναι τοποθετημένοι ακριβώς κάτω από την οθόνη και κρύβονται εν μέρει από αυτή.
Μεγάλες διαφορές με το Yaris υπάρχουν στον ψηφιακό εξοπλισμό. Από την έκδοση εξοπλισμού Active Plus και πάνω, το Yaris Cross διαθέτει μια νέα οθόνη 7'' (στο κέντρο του πίνακα οργάνων), η οποία επιλύει το πρόβλημα αναγνωσιμότητας της οθόνης των 4,2 ιντσών της βασικής έκδοσης Active. Οι πληροφορίες από τον υπολογιστή ταξιδιού και τις ρυθμίσεις των μενού γίνονται πιο ευανάγνωστες. Μειώνεται έτσι ο χρόνος που αποσπά ο οδηγός το βλέμμα του από το δρόμο. Οι ενδείξεις στην οθόνη δεν διαμορφώνονται ανάλογα με τη θέληση του οδηγού. Το μόνο που αλλάζει είναι το χρώμα στη βάση της, ανάλογα με το επιλεγμένο πρόγραμμα οδήγησης. Στο κέντρο του ταμπλό δεσπόζει η νέα οθόνη πολυμέσων ΗD, με διαγώνιο αυξημένη από τις 8'' στις 9''. Διαθέτει ενσωματωμένη κάρτα sim προκειμένου να παρέχει διαδικτυακές υπηρεσίες, όπως για παράδειγμα το σύστημα πλοήγησης με διαρκώς ενημερωμένους χάρτες και πληροφορίες για την κίνηση σε πραγματικό χρόνο. Όπως είναι αναμενόμενο, το σύστημα είναι συμβατό με Android Auto και Apple CarPlay. Τέλος, να τονίσουμε το γεγονός ότι η διεπαφή έχει επανασχεδιαστεί, ώστε να είναι λιγότερο περίπλοκη στη χρήση.
ΜΙΚΡΕΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ
Εν κινήσει, το πρώτο πράγμα που αντιλαμβάνεται ο οδηγός του Yaris Cross είναι η προφανής συμβολή του υβριδικού συστήματος. Στην ηλεκτρική λειτουργία, επιταχύνει καλύτερα, χάρη στον πιο ισχυρό ηλεκτροκινητήρα. Η συνδυασμένη ισχύς του συστήματος είναι 116 ίπποι, δεν βάζει δα και «φωτιά στο δρόμο» όπως λέμε. Μόνο που τώρα το έργο της κίνησης έχουν αναλάβει από κοινού ο θερμικός και ο ηλεκτρικός κινητήρας. Ο τελευταίος αποτελείται από δύο μονάδες, μία για την κίνηση και μία που λειτουργεί ως γεννήτρια. Αυτό έχει δύο σημαντικά πλεονεκτήματα. Ο 3κύλινδρος κινητήρας των 1.490 κ.εκ. ενεργοποιείται μόνο όταν πραγματικά απαιτείται, πράγμα που σημαίνει ότι το κιβώτιο CVT δεν χρειάζεται να λειτουργεί σε υψηλές στροφές και να κάνει (αναπόφευκτα) θόρυβο.
Κατά συνέπεια, η λιγότερο συχνή λειτουργία του θερμικού κινητήρα μεταφράζεται σε σημαντικά χαμηλότερες καταναλώσεις, ιδίως σε αστικό περιβάλλον. Στην πόλη, μετρήσαμε κατανάλωση 3,9 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, η οποία αυξάνεται στα 4,8 στην εθνική. Η κατανάλωση αυξάνεται ακόμα περισσότερο στον αυτοκινητόδρομο (6,6 λίτρα), όπου το υβριδικό σύστημα δεν ωφελεί στο ελάχιστο. Η μέση κατανάλωση που μετρήσαμε ήταν 5,1 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα. Το ρεζερβουάρ του Υaris Cross έχει χωρητικότητα 36 λίτρων. Αυτό σημαίνει ότι γεμίζει με λιγότερα από 60 ευρώ (μέση τιμή αμόλυβδης 1,66 ευρώ) και ότι η αυτονομία υπερβαίνει τα 700 χιλιόμετρα. Παρεμπιπτόντως, οι τιμές αυτές είναι ελαφρά αυξημένες σε σχέση με τις αντίστοιχες του Yaris (μέση κατανάλωση 4,7 λίτρα/100 χλμ.), λόγω της λιγότερο ευνοϊκής αεροδυναμικής σχεδίασης και του αυξημένου (κατά 100 περίπου κιλά) βάρους.
ΟΙ ΟΜΟΙΟΤΗΤΕΣ ΜΕ ΤΟ GR
Ένα άλλο στοιχείο που έχουν κοινό όλα τα μέλη της οικογένειας Yaris είναι η δυναμική τους συμπεριφορά. Πιο απολαυστικό από όλα είναι φυσικά το GR Yaris, γεγονός που οφείλεται και στις αρετές της πλατφόρμας GA-B που είναι κοινή για όλη την οικογένεια. Οι αρετές αυτές είναι η ακαμψία του πλαισίου, η καλύτερη κατανομή του βάρους, το σωστό κέντρο βάρους και ο περιορισμός του βάρους (η πολύ πλούσια εξοπλισμένη έκδοση της δοκιμής ζυγίζει 1.342 κιλά). Ως αποτέλεσμα, ακόμα και το υπερυψωμένο Yaris Cross μεταφέρει στον οδηγό μια αίσθηση ευελιξίας και σιγουριάς. Στην πόλη, είναι ευκολοδήγητο, χάρη στο ελαφρύ τιμόνι, τη μικρή διάμετρο στροφής και το πρόθυμο σύστημα μετάδοσης της κίνησης. Μπορεί να μην έχει περίσσεια ισχύος, ωστόσο σου δίνει πάντα την απαραίτητη ώθηση για να προσπεράσεις. Ακόμα κι αν αυξήσεις το ρυθμό, η συμπεριφορά του Yaris Cross είναι προβλέψιμη. Η ανάρτηση είναι όσο σφιχτή πρέπει, για να μην επιτρέπει στο αμάξωμα να παίρνει μεγάλες κλίσεις στις στροφές. Ακόμα και κατά τη διάρκεια ελιγμών έκτακτης ανάγκης, το πλαίσιο ανταποκρίνεται πάντοτε άμεσα και προοδευτικά. Αυξάνει την αυτοπεποίθηση του οδηγού του και δεν είναι βαρετό, όπως ένα μεγάλο SUV, σε μια ορεινή διαδρομή. Η άνεση είναι ικανοποιητική, ακόμα και για τους πίσω επιβάτες, παρά την ύπαρξη ημιάκαμπτου άξονα που καθιστά ξερές τις αντιδράσεις του πίσω μέρους. Ικανοποιητικού επιπέδου και η ηχομόνωση, καθιστά ευχάριστο το ταξίδι στον αυτοκινητόδρομο, σε συνδυασμό με τα Επιπέδου 2 συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης (βασικός εξοπλισμός σε όλες τις εκδόσεις) που λειτουργούν άψογα.