του Roberto Boni απόδοση: Νίκος Μαρινόπουλος
Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο από το Μόναχο, σχεδιασμένο από λευκή κόλλα χαρτί. Με σχεδίαση που διχάζει τις απόψεις, τελευταίας γενιάς infotainment, υψηλές επιδόσεις και συμπεριφορά που δεν επηρεάζεται από το υψηλό βάρος
Μία λεπτομέρεια είναι αυτή που αποκαλύπτει την ουσία της ΒMW iX, περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη. Το σήμα της ΒMW στο καπό, με την επανασχεδιασμένη λευκή-γαλάζια έλικα, λειτουργεί ως καπάκι για το ρεζερβουάρ των υαλοκαθαριστήρων. Μια λύση αδιανόητη στα θερμικά μοντέλα της γερμανικής εταιρείας. Μια λύση που φαντάζει ως τέλεια ή έστω λειτουργική, για το μοντέλο που ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στην ηλεκτρική ιστορία της ΒMW. Το πρώτο κεφάλαιο είχε ανοίξει η i3 του 2013. Με άλλα λόγια, η iX επανεκκινεί την ηλεκτρική πορεία της BMW, μη διστάζοντας να σπάσει την παράδοση. Κάτι που κάνει υιοθετώντας τον μεγάλο διπλό νεφρό (μάσκα) από τη Σειρά 4, όσον αφορά στο αισθητικό κομμάτι. Αλλά και με την προηγμένη αρχιτεκτονική των ηλεκτρονικών συστημάτων (από το infotainment έως τα ADAS), όσον αφορά στην ουσία.
ΑΝΤΙΟ ΧΕΙΡΟΛΑΒΕΣ
Δεν αναφερθήκαμε τυχαία στο σπάσιμο της παράδοσης. Τόσο στο εσωτερικό της, όσο και εξωτερικά, η iX «παίρνει αποστάσεις» από τις παραδοσιακές BMW. Πιο συγκεκριμένα, στην καμπίνα, η σχεδίαση του ταμπλό είναι πιο λιτή και γραμμική από το σύνηθες. Σχεδόν δίχως χειριστήρια, ξεχωρίζει σε αυτό η διπλή καμπύλη οθόνη για τα όργανα και το σύστημα πολυμέσων, η οποία θυμίζει tablet. Η αριστερή, για τα όργανα, έχει διαγώνιο 12,3 ίντσες και η δεξιά, για το infotainment, έχει διαγώνιο 14,9 ίντσες. Ιδιαίτερης σχεδίασης είναι και το εξάγωνο τιμόνι, αλλά και το εσωτερικό των θυρών που δεν διαθέτουν χειρολαβές. Τις αντικαθιστά ένα κουμπί ηλεκτρικής απελευθέρωσης. Ο περιστροφικός διακόπτης του iDrive, τον οποίο γνωρίσαμε το μακρινό 2001 (Σειρά 7 Ε65), παραμένει στη θέση του. Μόνο που πλαισιώνεται από μία οθόνη αφής, από προηγμένες φωνητικές εντολές και από ανανεωμένη διεπαφή με το χρήστη, ακόμα και στα γραφικά της οθόνης. Το σύστημα βασίζεται στην όγδοη γενιά του λειτουργικού συστήματος της BMW. Είναι ικανό να ενημερώνεται αυτόματα και διαθέτει σύστημα πλοήγησης με τα δεδομένα των χαρτών να βασίζονται στο "σύννεφο", για ταχύτερο επανυπολογισμό της διαδρομής.
Με δεδομένες τις μεγάλες εξωτερικές διαστάσεις (μεταξόνιο 300 εκ., μήκος 495 εκ., πλάτος 197 εκ.), τις περιορισμένες διαστάσεις του ηλεκτρικού συστήματος μετάδοσης, αλλά και την έλλειψη κεντρικού τούνελ μετάδοσης, οι χώροι είναι άπλετοι. Ο χώρος αποσκευών ξεκινά από τα 500 λίτρα και μπορεί να φτάσει τα 1.750 λίτρα με την αναδίπλωση των πίσω θέσεων.
Η iX διαθέτει δύο κινητήρες και τετρακίνηση. Θα είναι διαθέσιμη από το φθινόπωρο, σε δύο εκδόσεις. Την xDrive40 με 326 ίππους και 630 Nm, με μπαταρία 71 kWh που εξασφαλίζει αυτονομία (κύκλος WLTP) 425 χιλιομέτρων. Η έκδοση xDrive50 θα έχει μπαταρία 105 kWh, ικανή να της χαρίσει αυτονομία 630 χιλιομέτρων. Η συνολική ισχύς των δύο κινητήρων της θα φτάνει τους 523 ίππους και η ροπή τα 765 Nm. Παρά το υψηλό βάρος που ξεπερνά τους 2,5 τόνους, η κορυφαία έκδοση της iX θα χρειάζεται μόλις 4,6 δευτερόλεπτα για την επιτάχυνση από στάση στα 100 χλμ./ώρα. Η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 200 χλμ./ώρα.
ΜΕΛΩΔΙΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΛΙΑ
Οι επιδόσεις σαφώς και δεν αποτελούν έκπληξη. Όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μας έχουν συνηθίσει σε άμεσες και δυναμικές επιταχύνσεις, σε συνδυασμό με περιορισμένη τελική ταχύτητα που εξηγείται από την απουσία κιβωτίου ταχυτήτων. Αυτό που δεν θεωρείται δεδομένο, είναι ότι αυτές οι καταιγιστικές επιδόσεις συνδυάζονται με ασφαλή οδική συμπεριφορά και ευκολία στον έλεγχο. Η iX διαθέτει όλες τις προϋποθέσεις για να τα καταφέρει. Υψηλού επιπέδου ανάρτηση (διπλά ψαλίδια εμπρός, διάταξη πολλαπλών συνδέσμων με πέντε βραχίονες πίσω), πνευματική ανάρτηση (προαιρετικά) και τετραδιεύθυνση. Επιπλέον, διαθέτει ευνοϊκό κέντρο βάρους, στοχευμένη κατανομή της ροπής στους δύο άξονες και μεγάλου μεγέθους ελαστικά (τοποθετημένα σε τροχούς 22 ιντσών στο αυτοκίνητο που οδηγήσαμε). Ως αποτέλεσμα των παραπάνω, η iX δεν αντιμετώπισε πρόβλημα με το "γκάζι" στο πάτωμα. Συνολικά, φάνηκε πολύ πιο ευέλικτη απ' ότι περιμέναμε με βάση την πρώτη επαφή στους δρόμους του Μονάχου. Το πραγματικά δυνατό σημείο της, ωστόσο, είναι η άνεση. Η αερανάρτηση δεν «πήρε είδηση» από τις (ελάχιστες) ατέλειες των γερμανικών δρόμων, ακόμα και όταν η ταχύτητα κίνησης ήταν αρκετά αυξημένη. Ο αεροδυναμικός θόρυβος γίνεται αισθητός μόνο στις υψηλές ταχύτητες.
Κι αν σας λείπει ο ήχος του κλασικού 6κύλινδρου εν σειρά κινητήρα της ΒMW, υπάρχει λύση. Μπορείτε να τον επιλέξετε μέσω της λειτουργίας IconicSounds, η οποία μεταδίδει έναν τεχνητό ήχο από τα ηχεία. Ειδικά για την περίπτωση της iX, ο ήχος ποικίλλει ανάλογα με τη θέση του πεντάλ του "γκαζιού" και του επιλεγμένου προγράμματος οδήγησης. Οι ήχοι μπορούν να εμπλουτιστούν στο μέλλον με την ενημέρωση της εφαρμογής, όπως μπορεί να ενημερωθεί και το λογισμικό του infotainment. Θέλετε κι άλλη απόδειξη για το πόσο διαφορετική είναι αυτή η ΒMW από τις άλλες;