Του Πάνου Ντάνου φωτογραφίες: Βασίλης Κωστάκος
Θέλει η ισχύς να κρυφτεί, κι η ηλεκτροκίνηση δεν την αφήνει: δεν φτάνει που τα Audi e tron 55 και Jaguar I-Pace EV 400 ήταν από τα πρώτα διδάξαντα της νέας εποχής, όχι μόνο είναι εκ κατασκευής δημοφιλή ως SUV, είναι, από πάνω, και από τα δυνατότερα αμιγώς ηλεκτροκίνητα μοντέλα της αγοράς.
Μην περιμένετε αυστηρά segments στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που βασίζονται σε purpose built πλατφόρμες, ή έστω τροποποιημένα επί τούτω πατώματα. Δεν βρισκόμαστε ακόμη σε αυτή τη φάση, τουλάχιστον στην ευρωπαϊκή αγορά. Από την άλλη, και με δεδομένο ότι τα υβριδικά (πρίζας ή μη) στην πλειονότητα των περιπτώσεων βασίζονται σε πρότερες, θερμικές εκδόσεις, πατάνε σε δύο βάρκες και μπορούν να κατηγοριοποιηθούν είτε τυπικά, βάσει του αμαξώματος, είτε σε σχέση με το υβριδικό τους σύστημα (PHEV ή MHEV), ενώ το ίδιο ισχύει και για τα αντίστοιχα, αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα, όπως για παράδειγμα τα Hyundai Kona και Peugeot 208.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, και ακριβώς επειδή η μπίλια κάθε άλλο παρά έχει κάτσει, όπου δεν πίπτουν ομοειδή μοντέλα, πίπτουν παρεμφερή. Και, όλως συμπτωματικώς, δύο από αυτά παρουσιάστηκαν στα πρώτα στάδια της ηλεκτρικής φρενίτιδας: η I-Pace προηγήθηκε το 2018 και, την άνοιξη της επόμενης χρονιάς ακολούθησε το Audi e-tron. Πλησιάζουν σε διαστάσεις, κοντοζυγώνουν σε απόδοση και κόστος και, κάπου στην πορεία τους, θα διασταυρώσουν τα ηλεκτρικά τους ξίφη.
Ο ΕΡΩΤΑΣ, Ο ΒΗΧΑΣ ΚΑΙ ΤΟ PREMIUM ΔΕΝ ΚΡΥΒΟΝΤΑΙ
Δεν είναι “μόνο” δύο ηλεκτρικά αυτοκίνητα, με ικανές μπαταρίες και ανάλογη αυτονομία. Πρωτίστως είναι premium μοντέλα με ευγενή καταγωγή, καταφανή πολυτέλεια και πρόδηλο εξοπλισμό.
Tο e-tron, με μήκος παραλίγο πέντε μέτρα (4.901 χιλ.), είναι ευθυτενές, κάνει αισθητή την παρουσία του στο χώρο και φέρνει λίγο σε Q5 αλλά και Q7. Ωστόσο, το εντυπωσιακό, κυρίως σε σχέση με το μέγεθός του, είναι ο αεροδυναμικός συντελεστής (Cx) που περιορίζεται στο 0,27. Πλην δε της επιβλητικότητας του αμαξώματος, το πιο χαρακτηριστικό του στοιχείο είναι οι κάμερες που βρίσκονται εκατέρωθεν, στη θέση των παραδοσιακών καθρεφτών. Kι αν η τοποθέτησή τους μοιάζει εκ πρώτης όψεως μια εξοπλιστική υπερβολή, να σημειώσουμε ότι πιστώνονται για 35 επιπλέον χιλιόμετρα αυτονομίας, ενώ στο σύνολό της η αεροδυναμική σχεδίαση, για πολλά περισσότερα. Η ιδιαιτερότητα του design και η εμμονή στην αεροδυναμική λεπτομέρεια, δεν είναι ίδιον μόνο του e-tron, αλλά και της I-Pace. Για να είμαστε ακριβείς, αν όχι όλα, σίγουρα τα περισσότερα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (και κυρίως αυτά που δεν βασίζονται σε κάποια θερμική έκδοση) είναι μια σχεδιαστική κλειδαρότρυπα στο -άμεσο- μέλλον, από το οποίο μοιάζουν να χρονομεταφέρθηκαν.
Πάντως, η I-Pace έχει ακόμη πιο προωθημένο σχήμα, και ειδικά το προφίλ της, αποκαλύπτει ένα εντυπωσιακό, ζωντανό αμάξωμα με έντονη κλίση στο πίσω παρμπρίζ και συντελεστή που ανέρχεται σε 0,29. Πρέπει ωστόσο να σημειώσουμε ότι όταν δεν είναι στη μέση (ή μάλλον στα άκρα), οι virtual καθρέφτες του Audi που περιλαμβάνονται στον έξτρα εξοπλισμό, ο Cx φτάνει στο 0,28. Kαι αν αυτό ακούγεται λίγο, σας θυμίζουμε αυτά τα 35 χιλιόμετρα αυτονομίας.
Στην αυστηρότητα του e-tron, η Ι-Pace αντιπαραθέτει το κομψό σχήμα και τη φινέτσα της, σε ένα σύνολο που δεν έχει τίποτε το περιττό. Ενδεικτική είναι η πολύ όμορφη “εταιρική” μάσκα που, σε μια μάλλον φλύαρη εποχή, ξεχωρίζει για όσα για όσα της λείπουν και όχι γι’ αυτά που (δεν) την στολίζουν. To πρόσφατο facelift που υπέστη, άφησε ανεπηρέαστο το εξωτερικό και στόχευσε στην αναβάθμιση του εσωτερικού. Πέραν των νέων διαθέσιμων τροχών και των χρωμάτων, το αμάξωμα παραμένει αυτό ακριβώς που διεκδίκησε και κέρδισε αρκετά βραβεία όταν παρουσιάστηκε πριν από τρία χρόνια, συμπεριλαμβανομένου του “World Car of the Year”. Παρεμπιπτόντως, τη χρονιά που πρώτευσε η Jaguar, είχε υπερισχύσει του συγκεκριμένου Audi (και των Volvo S60/V60 που συμπληρώσαν το top three).
Στο εσωτερικό του τελευταίου κουράζεσαι να μετράς οθόνες: υπάρχουν δύο στην κεντρική κονσόλα, μία στον ψηφιακό πίνακα οργάνων, αλλά και οι δύο (αφής, παρακαλώ) που προβάλλουν την εικόνα από τις εξωτερικές κάμερες. Oι virtual καθρέφτες χρειάζονται αρκετό χρόνο εξοικείωσης, έξις δευτέρα φύσις. Αλλά αφού σταματήσεις να κοιτάς έξω από το αυτοκίνητο και εκεί που βρίσκονται οι κάμερες, η τάξη αποκαθίσταται πλήρως. Τα ποιοτικά υλικά, η εξαιρετική συναρμογή και η πολυτέλεια, είναι απολύτως δεδομένα, σε ένα αυτοκίνητο που δεν φείδεται παροχών.
Όπως αναφέραμε ήδη, ο χώρος των επιβατών της I-Pace αναβαθμίστηκε. Και εδώ υπάρχουν δύο κάμερες στην κεντρική κονσόλα και ψηφιακός πίνακας οργάνων, με ευανάγνωστες ενδείξεις και θαυμάσια γραφικά. Αν και το Audi κερδίζει βραχεία κεφαλή το διαγωνισμό περί συναρμογής, τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί στην I-Pace είναι περίφημα, ενώ και πάλι το απέριττο και η φινέτσα είναι τα κυρίαρχα στοιχεία. To σημαντικότερο όλων όμως, είναι το γεγονός ότι η σχεδίαση στο εσωτερικό της Jaguar, είναι πρωτότυπη και διαμόρφωσε ένα χώρο που δεν είναι απλώς ευχάριστος, αλλά εμπνευσμένος. Αίρει συμβιβασμούς και καταργεί συνήθεις φόρμες, αλλά όχι με στοιχεία εντυπωσιασμού, διατηρώντας την ίδια στιγμή μια αξιοθαύμαστη ισορροπία μεταξύ καλαισθησίας και εργονομίας.
ΠΟΙΟΣ ΕΙΔΕ ΤΟ ΡΕΥΜΑ ΚΑΙ ΔΕΝ ΤΟ ΦΟΒΗΘΗΚΕ
Όχι, 408 ίπποι για το e-tron και οχτώ λιγότεροι για την I-Pace, ούτως ή άλλως δεν είναι λίγοι. Προσθέστε όμως στο ποτήρι την απόκριση σφεντόνας των ηλεκτροκινητήρων, βάλτε μια δόση από την άμεση ροπή των 664 και 696 Nm ροπής, αντίστοιχα, τοποθετήστε και μια διακοσμητική ομπρελίτσα τετρακίνησης με έναν ηλεκτροκινητήρα για κάθε άξονα, και ιδού, έχετε ένα κοκτεϊλ που πριν από -πολύ- λίγα χρόνια σερβίρονταν μόνο σε υπεραυτοκίνητα. Είναι σχεδόν κωμικό ότι το Audi των 2.565 και η Jaguar 2.208 κιλών, αντίστοιχα, χρειάζονται μόλις 5,7 και 4,8 δευτερόλεπτα, επίσης αντίστοιχα, για τα 0-100 χλμ./ώρα, αλλά η τελική ταχύτητά τους “περιορίζεται” στα 200 χλμ./ώρα, φυσικά για λόγους περιορισμού της κατανάλωσης και προάσπισης της αυτονομίας.
Οι μπαταρίες του e-tron έχουν χωρητικότητα 95 kWh, που εξασφαλίζουν επάρκεια 418 χιλιομέτρων με βάση το “αυστηρό” πρότυπο WLTP, ενώ τα 90 kWh και τα 470 χιλιόμετρα αυτονομίας της I-Pace, δεν αποτελούν ενεργειακό παράδοξο μεταξύ των δύο μοντέλων. Πέραν του γεγονότος ότι πρόκειται για “θεωρητική” αυτονομία (που όμως έχει βάση και φέρει την βαριά υπογραφή του WLTP), αυτά τα 350 επιπλέον κιλά του Audi ευθύνονται, κατ’ αρχάς για τη χιλιομετρική διαφορά, που με όρους ηλεκτρικού range anxiety, είναι αβυσσαλέα. Επιπλέον, η επικαιροποιημένη Jaguar δείχνει να διαχειρίζεται πιο αποτελεσματικά τη διαθέσιμη ενέργεια, και, με την πεποίθηση ότι κανένα από τα δύο μοντέλα δεν ψεύδεται σχετικά με τις ενδείξεις περί αυτονομίας, με την I-Pace αισθάνεσαι πιο σίγουρος και “ασφαλής” να παραφερθείς με το πεντάλ της ευτυχίας. Οι χρόνοι φόρτισης δεν διαφέρουν σημαντικά (αναφέρουμε ενδεικτικά τις 14 και 12,7 ώρες για τα Audi και Jaguar, αντίστοιχα, με επιτοιχίο φορτιστή 7,4 kW), αλλά πρέπει να σημειώσουμε ότι το e-tron έχει τη δυνατότητα φόρτισης από ταχυφορτιστή 150 kW, ενώ η μέγιστη τιμή για την I-Pace είναι 100 kW.
H ποιότητα της κύλισης του Audi είναι απαράμιλλη, ανεξάρτητα με το αθόρυβο της ηλεκτροκίνησης και το επιλεγμένο οδηγικό mode. Η ανάρτησή του είναι εξαιρετικά αποτελεσματική, αλλά το βάρος στις στροφές δεν κρύβεται. Ναι, το κέντρο βάρους είναι χαμηλό και το πλαίσιο εκπληκτικό, υπάρχει άφθονη πλευρική πρόσφυση και για ελκτική στις εξόδους των στροφών, ουδείς λόγος. Όμως οι 2,5 και πλέον τόνοι, φαίνονται.
Ή τουλάχιστον φαίνονται συγκριτικά με την I-Pace.
Εδώ, ρόλο δεν παίζουν μόνο τα λιγότερα κιλά και η παρεπόμενη καλύτερη συμπεριφορά, αδρανειακά μιλώντας. H I-Pace έχει το μαγικό συνδυασμό του μικρότερου συνολικού μήκους (4.682 χιλ.), του -έστω ελάχιστα- μεγαλύτερου μεταξονίου (2.290 χιλ. έναντι των 2.928 χιλ. του e-tron), αλλά και του χαμηλότερου ύψους. To αποτέλεσμα είναι ένα καταιγιστικά γρήγορο αυτοκίνητο και, οδηγικά, ένα από τα πιο συναρπαστικά αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα. To τιμόνι είναι υπέρτερο σε ακρίβεια σε σχέση με το Audi, όπως τελικά και η αίσθηση κατά την οδήγηση.
Στο σημείο αυτό, και κατόπιν των αριθμητικών διαφορών, είναι ευδιάκριτος και ο διαφορετικός χαρακτήρας των δύο μοντέλων. Παρά τα παρεμφερή χαρακτηριστικά που αναφέραμε στον πρόλογο, το e-tron είναι ένα πληρέστατο ηλεκτρικό SUV, με πολύ καλούς χώρους και άμεμπτο ποιόν, ενώ η I-Pace ιεραρχεί την οδηγική συγκίνηση, αλλά και τη σχεδιαστική διαφορετικότητα ψηλότερα απ’ οτιδήποτε άλλο.