EDITOR'S PICK

Mazda MX-5 100th Anniversary: Επετειακή Νοσταλγία

mazda-mx-5-100th-anniversary-epeteiaki-nostalgia-624018

Του Θέμη Θεοδωρόπουλου – Φωτογραφίες: Βασίλης Κωστάκος

Η Mazda γιορτάζει τα 100 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου αυτοκινήτου της, με συλλεκτικές επετειακές εκδόσεις για όλα της τα μοντέλα και πρωταγωνιστή το πολυαγαπημένο MX-5.

To MX-5 έχει «γράψει ιστορία» ως το πιο επιτυχημένο διθέσιο, ανοιχτό αυτοκίνητο στην ιστορία, με περισσότερες από 1 εκατομμύριο πωλήσεις, στα 32 χρόνια που κυκλοφορεί. Η έκδοση που δοκιμάσαμε, γιορτάζει κάτι μεγαλύτερο από τις πωλήσεις: έναν αιώνα επιτυχημένης πορείας για την Ιαπωνική εταιρεία, η οποία κέρδισε τις καρδίες των αγοραστών της με τη φιλοσοφία «Jinba Ittai», δηλαδή με την αφοσίωσή της στη σχέση μεταξύ αυτοκινήτου και οδηγού.

Η Mazda είναι βέβαιη πως έχει «τελειοποιήσει» οδηγικά το MX-5 τέταρτης γενιάς, καθώς η επετειακή έκδοση δεν φέρει καμία μηχανολογική αναβάθμιση. Κάτω από το καπό του, βρίσκεται ο τετρακύλινδρος SkyActiv κινητήρας του 1.5 λίτρου με τους 132 ίππους, ο οποίος πρόσφατα (το 2019) αναβαθμίστηκε για όλη την γκάμα της εταιρείας. Δεν διαθέτει επιπλέον ισχύ, μπλοκέ διαφορικό, πιο σφιχτές ή χαμηλωμένες αναρτήσεις. Αντίθετα, η εορταστική έκδοση των 100 ετών, φέρει τα χρώματα του πρώτου επιβατικού αυτοκινήτου της εταιρείας, του διθέσιου RB360 από την δεκαετία του 1960. Η Mazda θα παράγει μονάχα 700 αντίτυπα της συγκεκριμένης έκδοσης.

Το RB360 ήταν ο ορισμός του «παιχνιδιάρικου» αυτοκινήτου, με κύριο χαρακτηριστικό του το περιορισμένο βάρος, καθώς ζύγιζε μόλις 380 κιλά και χρησιμοποιούσε έναν κινητήρα 356 κυβικών εκατοστών. Ουσιαστικά, αποτέλεσε την αρχή μίας τάσης, χάρη στην οποία δημιουργήθηκε το ΜΧ-5: ένα -τηρουμένων των αναλογιών- πολύ ελαφρύ διθέσιο αυτοκίνητο, το οποίο αν και δεν θα σημειώσει κανένα ρεκόρ ταχύτητας, θα «ζωγραφίσει» ένα τεράστιο χαμόγελο στο πρόσωπο του οδηγού του. Η έκδοση δοκιμής, με το χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, είναι από τα ελάχιστα σύγχρονα αυτοκίνητα παραγωγής -και το μοναδικό κάμπριο- με βάρος χαμηλότερο του ενός τόνου. Ακόμη και η -πλέον εκτός παραγωγής- Alfa Romeo 4C Spider, με το περίπλοκο πλαίσιο από ανθρακονήματα και την πολλαπλάσια τιμή αγοράς, ήταν μόλις 10 κιλά ελαφρύτερη, ενώ προσέφερε πολύ λιγότερες ανέσεις (όπως για παράδειγμα η απουσία χώρου αποσκευών).

Έτσι, η οροφή και τα δερμάτινα καθίσματα έχουν ένα πολύ ιδιαίτερο μπορντό χρώμα, ενώ το αμάξωμα διατίθεται αποκλειστικά στο λευκό χρώμα Snowflake White Pearl Mica. Και κάπου εκεί, αναγνωρίζεις την προσέγγιση της Mazda για τη συγκεκριμένη γκάμα. Αντίθετα με την εισαγωγική έκδοση του μοντέλου, όταν καθίσεις μέσα στην επετειακή έκδοση, αισθάνεσαι αμέσως ότι βρίσκεσαι σε ένα ξεχωριστό αυτοκίνητο. Για την ακρίβεια, ακόμη και πριν μπεις, το κλειδί με το επετειακό σύμβολο, σε προετοιμάζει για την «διαφορετική» εμπειρία που θα ακολουθήσει. Φυσικά, σε αυτό βοηθάει και η εκτεταμένη χρήση της πλακέτας “1920-2020” στις ποδιές του αυτοκινήτου, στο κέντρο των ζαντών αλλά και εντός της καμπίνας.

Το κλειδί, κατά την παράδοση του αυτοκινήτου, δίνεται μέσα σε ένα ειδικό κουτί, ενώ η εταιρεία παραδίδει και ένα επετειακό βιβλίο για τα 100 χρόνια της εταιρείας, μαζί με ένα μικρό Mazda RB360, κλίμακας 1:43.

ONCE YOU GO MX-5, YOU NEVER GO BACK

Από την εισαγωγική μέχρι και την κορυφαία έκδοσή του, το ΜΧ-5 χαρακτηρίζεται από την οδηγική απόλαυση που προσφέρει. Η επετειακή έκδοση δεν αποτελεί εξαίρεση: η άμεση απόκριση του κινητήρα ενθουσιάζει. Από τις 3.000 στροφές ζωντανεύει και «τραβάει», ενώ το ιδανικό φάσμα του κινητήρα είναι από τις 4.000 στροφές, μέχρι και τον κόφτη, στις 7.500 σ.α.λ.. Η επιτάχυνση από τα 0 στα 100 χλμ./ώρα και η τελική ταχύτητα, είναι ασήμαντα μπροστά στην προθυμία του ΜΧ-5 να «επιτεθεί» σε κάθε στροφή μίας τεχνικής διαδρομής.

Το μηχανικό κιβώτιο των 6 ταχυτήτων είναι εξαιρετικό, με τον κοντό λεβιέ που εντυπωσιάζει με την ακρίβειά του. Οι δίσκοι των 280 χιλιοστών και στους τέσσερις τροχούς είναι επαρκείς για το «πακέτο επιδόσεων» που προσφέρει το αυτοκίνητο. Η ανάρτηση είναι σφιχτή αλλά με καλή απόσβεση των κραδασμών, κάνοντας το ΜΧ-5 άνετο, μεταφέροντας όμως την αίσθηση του δρόμου στον οδηγό, επιτρέποντας στον οδηγό να αναγνωρίσει τα όρια, χωρίς να νιώθει πως είναι «εκτός ελέγχου».

Μία επιπλέον προσθήκη για όλα τα MX-5 μετά την ανανέωσή τους (το 2019), είναι η χρήση του συστήματος ανάκτησης κινητικής ενέργειας i-ELOOP, το οποίο «τραβά» ενέργεια που σε κάθε άλλη περίπτωση θα χανόταν -δηλαδή κατά τη διάρκεια του φρεναρίσματος- και την χρησιμοποιεί είτε για να φορτίσει την μπαταρία του (το ΜΧ-5 δεν είναι ήπιο υβριδικό), είτε για να τροφοδοτήσει τα ηλεκτρικά συστήματα του αυτοκινήτου.

ΔΩΡΟ ΓΕΝΕΘΛΙΩΝ, ΜΕ ΤΟ ΑΝΑΛΟΓΟ ΚΟΣΤΟΣ

Για ορισμένους, το Mazda MX-5 δεν είναι ένα ελκυστικό αυτοκίνητο, αλλά αυτοί οι «ορισμένοι» μάλλον δεν ξέρουν περί τίνος πρόκειται. Κάποιοι αναζητούν υψηλή ισχύ, πιο πολύ «θόρυβο» ή κάτι πιο ευρύχωρο. Αυτό όμως που κάνει το ΜΧ-5 να ξεχωρίζει, είναι ότι η Mazda κατασκευάζει ένα αυτοκίνητο χωρίς να έχει αλλάξει την «συνταγή» εδώ και 32 χρόνια, και όταν βρεθείς πίσω από το τιμόνι του, αυτό είναι ξεκάθαρο και ιδιαίτερα ελκυστικό. Είναι σβέλτο, ελαφρύ, απλό και -το πιο σημαντικό- ευχάριστο στην οδήγηση. Δεν μπορείς να ζητήσεις πολλά παραπάνω.

Αυτοί που απορούν εάν η ειδική έκδοση 100th Anniversary αξίζει τα επιπλέον χρήματα, θα έχουν την ίδια ερώτηση για τις ειδικές εκδόσεις οποιουδήποτε μοντέλου της αγοράς. Από την άλλη πλευρά, αυτή η τιμή βεβαιώνει ότι το επετειακό ΜΧ-5 θα καταλήξει στα χέρια αγοραστών που πραγματικά νοιάζονται για το συγκεκριμένο μοντέλο, την εταιρεία και την ιστορία της. Έχοντας το παραπάνω κατά νου, το επιπλέον κόστος μάλλον δεν έχει την παραμικρή σημασία.

 

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο