των Marco Pascali & Roberto Ungaro, απόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis
Μια πρόγευση από το πρωτότοκο ηλεκτρικό της ισπανικής μάρκας. Βασίζεται στην πλατφόρμα MEB του ομίλου Volkswagen και διακρίνεται για τον ένθερμο χαρακτήρα του. Θα εμφανιστεί στην αγορά από το φθινόπωρο, με μεγάλες προσδοκίες.
Μια σύντομη πρώτη γνωριμία, αρκετή όμως για να καταλάβουμε περί τίνος πρόκειται. Cupra Born. Πρόκειται για το πρώτο ηλεκτρικό της νεότευκτης ισπανικής μάρκας με έδρα τη Βαρκελώνη, ένα αυτοκίνητο που αποπνέει μοντερνισμό και πάθος. Caliente που θα έλεγαν οι Ισπανοί. Δεν είναι εύκολος ο συνδυασμός αυτών των δύο, όμως αυτό ακριβώς «πουλάει» η Cupra από το 2018 που ιδρύθηκε ως μάρκα. Απευθυνόμενη σε οδηγούς ανοιχτόμυαλους, με ταμπεραμέντο και λιγάκι περίεργους. Για καθετί καινούριο, εννοείται.
Έντονες ακμές, γραμμές γεμάτες πάθος, όμορφες ζάντες 20 ιντσών, πινελιές στο χρώμα του χαλκού εδώ κι εκεί, θυμίζουν ότι πρόκειται για ένα αυθεντικό Cupra. Θα το εκτιμήσουν αυτό οι νέοι –σε ηλικία και διάθεση– οδηγοί, κυρίως όσοι αρέσκονται στη σπορ οδήγηση. Πιστεύω ότι σύντομα θα δημιουργηθεί μία νέα φυλή οδηγών που θα βλέπει το αυτοκίνητο μέσα από ένα ακόμη ιδιαίτερο πρίσμα. Aυτό που προσπαθεί να επικοινωνήσει η Cupra. Η βασική ιδέα του Born δεν απέχει από την αντίστοιχη των θερμικών μοντέλων που προηγήθηκαν. «Διαλέγω ό,τι καλύτερο από το ράφι τεχνολογίας της Volkswagen και το συνθέτω με έναν άκρως ερεθιστικό τρόπο. Του χαρίζω δυνατό design με κάποια αναγνωρίσιμα σημεία αναφοράς και φτιάχνω ένα άγριο, αλλά όχι υπερβολικό αυτοκίνητο. Απλό στη σύλληψή του, αλλά με τα σωστά υλικά, τουλάχιστον στα σημεία που κάνουν περισσότερο εντύπωση. Τόσο στο μάτι, όσο και στην αφή».
ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ ΦΙΝΙΡΙΣΜΑ
Κάτω από το εντυπωσιακό αμάξωμα κρύβεται η ηλεκτρική πλατφόρμα MEB. Η οποία μας έχει δώσει ήδη τα VW ID.3 και ID.4, το Skoda Enyaq και το Audi Q4 e-tron. Στην ιδιαίτερα προσεγμένη καμπίνα, το βλέμμα τραβούν τα σπορ καθίσματα, τα οποία είναι επενδυμένα με ύφασμα από ανακυκλωμένα υλικά συγκεντρωμένα από τη θάλασσα. Στο ταμπλό, διακρίνεις τις ποιοτικές ραφές που, ναι, θυμίζουν καλά γάντια του baseball. Σε αρκετά άλλα σημεία, είναι εμφανής η προσοχή που έχει δοθεί στη λεπτομέρεια. Η εργονομία της θέσης οδήγησης είναι υπεράνω κριτικής, όπως και εκείνη των διακοπτών. Αν το εσωτερικό περιβάλλον σας θυμίσει κάτι, θα είναι λόγω κοντινής συγγένειας με το ID.3. Πάρτε για παράδειγμα το χειριστήριο στη δεξιά πλευρά του πίνακα οργάνων. Από εκεί επιλέγεις την κίνηση προς τα εμπρός ή την όπισθεν, με δύο μόνο δάκτυλα, χωρίς να απομακρύνεις το χέρι από το τιμόνι. Και αυτό είναι από το ID.3. Με αυτή την εργονομία, έχει δημιουργηθεί και χώρος ανάμεσα στα μπροστινά καθίσματα. Ένα ακόμη αξιοπρόσεκτο στοιχείο είναι το πόσο απλά εκκινεί το αυτοκίνητο. Με το κλειδί στην τσέπη δε χρειάζεται να πιέσεις κάποιο κουμπί, παρά μόνο το πεντάλ του φρένου.
Στο κέντρο του ταμπλό δεσπόζει η οθόνη των 12 ιντσών για το infotainment. Το σύστημα διαθέτει αναβαθμισμένη αναγνώριση φωνής, που αντιλαμβάνεται καθημερινές φράσεις. Ταυτόχρονα, ενώ είναι συνδεδεμένο με το διαδίκτυο, προσφέρει υπηρεσίες σε πραγματικό χρόνο, όπως πληροφορίες για την κίνηση, για διαθέσιμες θέσεις στάθμευσης ή για κοινόχρηστους φορτιστές. Το περιβάλλον χρήστη είναι εύκολο και τα μενού της οθόνης ευανάγνωστα. Επιπλέον, υπάρχει οθόνη head-up που προβάλλει τις κύριες ενδείξεις των οργάνων με ξεκάθαρο τρόπο στο παρμπρίζ, καθώς και ένα πλήρες πακέτο ADAS με δυνατότητες υποβοήθησης Επιπέδου 2.
Στο πίσω κάθισμα, ο διάκοσμος δεν είναι αντίστοιχα premium. Για παράδειγμα, οι εσωτερικές επενδύσεις στις πόρτες είναι ένα ενιαίο κομμάτι από σκληρό πλαστικό. Καλοφτιαγμένο μεν, διόλου εντυπωσιακό δε. Επίσης, απουσιάζουν οι αεραγωγοί για το πίσω κάθισμα, τους οποίους θα προτιμούσαμε. Όμως ευρυχωρία υπάρχει κι εδώ, όπως και στο χώρο των αποσκευών, στον οποίο μπορείτε να φορτώσετε μέχρι 385 λίτρα. Ο χώρος είναι κάπως ρηχός, όπως στα περισσότερα ηλεκτρικά, όμως είναι άκρως εκμεταλλεύσιμος.
ΕΥΕΛΙΞΙΑ ΚΑΙ ΤΑΜΠΕΡΑΜΕΝΤΟ
Οι εντυπώσεις μας από την πρώτη αυτή επαφή με το Born; Ένα ευέλικτο αυτοκίνητο με σβέλτη αίσθηση στις αλλαγές κατεύθυνσης παρά τους δύο τόνους βάρος, έστω και χαμηλά κατανεμημένο. Ευχάριστη είναι και η αίσθηση επιτάχυνσης που μεταδίδει. Το αυτοκίνητο προ-παραγωγής, που οδηγήσαμε, ήταν με τον κινητήρα των 204 ίππων στον πίσω άξονα και πίσω κίνηση. Μου χάρισε μια ευχάριστη αίσθηση στις στροφές, ιδίως με τον τρόπο που τις στρογγυλεύει στην έξοδο. Ανταλλάξαμε απόψεις με τον δοκιμαστή και εργοστασιακό οδηγό της Cupra, Jordi Gené. Μου τόνισε ότι όταν θα έχουμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε την έκδοση e-boost με τους 231 ίππους, θα μπορούμε να απολαύσουμε και υπερστροφή ισχύος στην έξοδο των στροφών.
Σύμφωνα με πηγές της Βαρκελώνης, ο εξοπλισμός της έκδοσης παραγωγής αναμένεται να είναι εξαιρετικός. Μέσα στο καλοκαίρι, ορίστηκε ο τιμοκατάλογος του Born, το οποίο θα κοστίζει όσο και ένα ID.3 (35-40.000 ευρώ περίπου). Με ενδιαφέροντα πακέτα εξοπλισμού, όπως οι ηλεκτρονικά ελεγχόμενες αναρτήσεις. Το ισπανικό μοντέλο έχει μεγάλη δυναμική, πάντα στα στενά πλαίσια διάδοσης των EV στη χώρα μας. Όποιος θεωρεί αποστειρωμένο το ID.3, ορίστε πού μπορεί να απευθυνθεί. Πάντως, από τα μέσα Οκτωβρίου το Quattroruote θα έχει στη διάθεσή του το αυτοκίνητο για εξαντλητική δοκιμή.
Όσον αφορά στη διάρθρωση της γκάμας Born, θα αποτελείται εξαρχής από δύο εκδόσεις. Μία με ισχύ 150 ίππων και μπαταρία 45 kWh και μία με 204 ίππους με δυνατότητα επιλογής της μεγαλύτερης μπαταρίας των 58 kWh. Κατά τα τέλη του χρόνου, θα παρουσιαστεί η έκδοση e-boost με 231 ίππους και μπαταρία 58 kWh, η οποία θα έχει εντυπωσιακή επιτάχυνση (0-100 σε 6,6”). Η αυτονομία που ανακοινώνει ο κατασκευαστής κυμαίνεται από 340 έως 550 χιλιόμετρα. Τέλος, σε ταχυφορτιστές μεγάλης ισχύος, το αυτοκίνητο θα φορτίζεται από 20-80% σε 30 λεπτά και θα ανακτά αυτονομία 100 χιλιομέτρων σε επτά μόλις λεπτά.
b