Tου Marco Rocca, Aπόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis
Η ιδέα είναι απλή. Ένα υπερυψωμένο, υβριδικό Yaris με όλα τα καλά που αυτό συνεπάγεται. Ένα B-SUV με συμπαγείς διαστάσεις, άνετους χώρους και τετρακίνηση, αν επιθυμείτε.
Παίρνεις ένα Yaris, το ψηλώνεις, του χαρίζεις πιο ευρύχωρη καμπίνα και 400 λίτρα στις αποσκευές (τιμή κατασκευαστή). Επιπλέον, τετρακίνηση για όποιον το ζητήσει και έτσι αποκτάς στην γκάμα σου ένα μοντέλο για το οποίο θα μιλούν όλοι. Με προδιαγεγραμμένη επιτυχία παρακαλώ. Το βαφτίζεις μάλιστα Yaris Cross, για να υπογραμμίσεις τη συγγένειά του με ένα δημοφιλέστατο, παγκόσμιας εμβέλειας αυτοκίνητο πόλης. Πρωτοποριακό στους τομείς των πλαισίων και των υβριδικών κινητήριων συνόλων. Το Yaris Cross βασίζεται και αυτό στην πλατφόρμα TNGA-B των μικρών Toyota τελευταίας γενιάς – προσαρμοσμένη στις προδιαγραφές της κατηγορίας B-SUV – την οποία για πρώτη φορά προσεγγίζει ο Ιάπωνας κατασκευαστής. Ας υποδεχτούμε λοιπόν το μικρό αυτό RAV4, το οποίο άνετα θα μπορούσε να ονομάζεται RAV3 – δεδομένης της 3κύλινδρης αρχιτεκτονικής του βενζινοκινητήρα του.
ΞΕΧΩΡΙΣΤΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ
Να σας δώσουμε κάποιους αριθμούς για να αντιληφθείτε τις εξωτερικές διαστάσεις και την τοποθέτηση του Cross στην αγορά. Με μήκος 4,18 μέτρα, είναι 24 εκατοστά πιο μακρύ από το Yaris. Tο Cross είναι μία ιδιαίτερα αθλητική παρουσία με ξεχωριστό χαρακτήρα στο δρόμο. Αυτό, χάρη στην ψηλή σιλουέτα του, τη μεγαλύτερη κατά τρία εκατοστά απόσταση από το έδαφος, τις έντονες γραμμές-καμπύλες και τους προστατευμένους με μαύρα πλαστικά φρύδια θόλους. Ένα RAV4 σε μικρογραφία, όπως είπαμε ήδη, μέχρι το βλέμμα να εστιάσει στην ουρά και στα θαρραλέα σχεδιασμένα φτερά.
Το μπροστινό τμήμα έχει πιο γλυκές γραμμές. Με διαιρούμενη μάσκα σε πάνω και κάτω μέρος, χαρακτηριστικές νευρώσεις στο καπό και τις χαρακτηριστικές παρενθέσεις στις απολήξεις του προφυλακτήρα, που φιλοξενούν τα φώτα ημέρας και τα φλας. Όλα τεχνολογίας LED. Το Yaris Cross έχει εντελώς δική του προσωπικότητα σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο Toyota. Κυρίως δε, σε σχέση με το Yaris από το οποίο προέρχεται.
Η πρώτη μου επαφή μαζί του, έγινε στους μποτιλιαρισμένους δρόμους των Βρυξελλών. Εκεί, αμέσως κατάλαβα πόσο έλκει τα βλέμματα το ιαπωνικό SUV. Όχι μόνο για τις καμουφλαρισμένες επιφάνειες που υποδηλώνουν μοντέλο προ-παραγωγής, αλλά επειδή αντιπροσωπεύει τον τύπο αυτοκινήτου που επιζητούν σήμερα οι περισσότεροι νέοι. Αυτόν ενός μίνι SUV με συμπαγείς διαστάσεις, αλλά ευρύχωρη καμπίνα και αξιοπρεπή χώρο αποσκευών. Πόσο μάλλον, όταν είναι υβριδικό, πράγμα που σημαίνει ότι ρυπαίνει ελάχιστα. Συνεπώς, κανένας διεθνής κανονισμός αντιρύπανσης δεν θα το θέσει στο περιθώριο τα επόμενα χρόνια. Το Yaris Cross ήρθε να προστεθεί ως ύστατη πρόταση σε μία ήδη κορεσμένη κατηγορία. Άρα, αναγκαστικά έπρεπε να προτείνει κάτι διαφορετικό και αυτό δεν είναι άλλο από την τετρακίνηση. Το Yaris Cross είναι το μοναδικό full hybrid 4x4. Μιας κατηγορίας στην οποία δεσπόζουν τα ελκυστικότατα Ford Puma, Hyundai Kona, Peugeot 2008 και Renault Captur. Η τεχνολογία διαχείρισης της τετρακίνησης ονομάζεται AWD-i και είναι απαλλαγμένη από τον κλασικό άξονα μετάδοσης. Αντ’ αυτού, εκμεταλλεύεται την ισχύ ενός δεύτερου ηλεκτροκινητήρα στον πίσω άξονα, ο οποίος μεταδίδει την κίνηση στους πίσω τροχούς.
Επιστρέφουμε στην κίνηση της βελγικής πρωτεύουσας, καθώς σε τέτοιες συνθήκες είναι που το υβριδικό σύνολο της Toyota βγάζει τον καλύτερό του χαρακτήρα. Τόσο από πλευράς άνεσης, όσο και οικονομίας. Για την κατανάλωση του Cross θα μιλήσουμε σε βάθος στο επόμενο τεύχος, μετά τη σχετική δοκιμή του περιοδικού που ετοιμάζουμε αυτές τις ημέρες. Για την ώρα, να πούμε ότι η μέση κατανάλωση που δίνει ο κατασκευαστής είναι μόλις 4,3 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα. Να σημειώσουμε ότι το αυτοκίνητο ξεκινά πάντα ηλεκτρικά, με γλυκό τρόπο, ενώ η λειτουργία του αυτόματου κιβωτίου e-CVT είναι εξαιρετικά απαλή. Μηδέν θόρυβος, μηδέν κραδασμοί, ενώ τα stop&go στους σηματοδότες είναι ευχάριστα.
Χάρη στον ηλεκτροκινητήρα που τροφοδοτείται από μία μπαταρία ιόντων λιθίου 4,3 Ah, ο βενζινοκινητήρας καλείται να παράξει μικρότερο έργο κάθε στιγμή και αυτό έχει διπλό όφελος. Αφενός στην αίσθηση στην οδήγηση και αφετέρου, στην κατανάλωση καυσίμου. Όταν ο ατμοσφαιρικός τρικύλινδρος βγαίνει από το λήθαργο παράγει έναν χαρακτηριστικά σταθερό ήχο. Συμβαίνει σίγουρα, όταν στην επιτάχυνση απαιτήσεις τα μέγιστα ή όταν βρεθείς σε απότομη ανηφόρα. Το μυστικό εδώ είναι η κατάλληλη δοσολογία γκαζιού.
Η ζωή στην καμπίνα του Yaris Cross είναι καθ’ όλα ευχάριστη. Ο οδηγός κάθεται ψηλά και αυτό είναι προς όφελος της ορατότητας σε σχέση με το απλό Yaris. Τα καθίσματα προσφέρουν καλή πλευρική στήριξη και εξασφαλίζουν άνετο ταξίδι. Αυτό είναι πρώτιστα σημαντικό στην κίνηση μίας μεγαλούπολης. Μποτιλιαρισμένος στις Βρυξέλλες, είχα την ευκαιρία να επικεντρωθώ στον εσωτερικό διάκοσμο, ο οποίος δε διαφέρει από του Yaris. Τα πάντα – από τους διακόπτες του κλιματισμού μέχρι την οθόνη αφής των 9 ιντσών – είναι εργονομικά σχεδιασμένα χωρίς να επιφυλάσσουν την παραμικρή έκπληξη στον οδηγό. Οι διάσπαρτες θήκες αποτρέπουν την απώλεια κλειδιών και άλλων μικροαντικειμένων εντός καμπίνας στην πρώτη στροφή. Η γενική εικόνα του εσωτερικού είναι πολύ καλή, χάρη και στην υφασμάτινη επένδυση στις πόρτες. Όμως, ψηλαφώντας διάφορες επιφάνειες στο σαλόνι, θα καταλάβετε ότι δε λείπουν και κάποια σκληρά πλαστικά σε ορισμένα σημεία.
ΑΚΑΜΠΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ, ΜΑΛΑΚΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Επιτέλους, έχω καταφέρει να ξεφύγω από την κίνηση της πόλης και για πρώτη φορά μπορώ να ανεβάσω ρυθμό. Και κάπου εκεί ξεχνώ ότι βρίσκομαι σε ένα υπερυψωμένο Cross και νομίζω ότι οδηγώ ένα απλό Yaris. Παρά το μεγαλύτερο ύψος από το δρόμο, η στιβαρότητα του πλαισίου και η απόκριση του τιμονιού είναι απαράλλαχτες. Το όφελος είναι άμεσο στην οδική συμπεριφορά, που παραμένει πάντα ευχάριστη, ειδικά σε δρόμο με στροφές. Το θετικό είναι ότι και σε οδόστρωμα με ατέλειες, τα μαλακά ελατήρια της ανάρτησης προσφέρουν εξαιρετική άνεση. Κρίμα μόνο, που ο οδηγός δεν μπορεί να επέμβει στη λειτουργία του CVT κιβωτίου. Απουσιάζουν τα paddles από το τιμόνι, ενώ ούτε ο επιλογέας διαθέτει χειροκίνητη λειτουργία. Κρίμα, αλλά και χαλάλι, δεδομένης της γενικότερης εικόνας στο δρόμο.