Έπρεπε να περάσουν 57 χρόνια για να δούμε μια νέα έκδοση αμαξώματος με το όνομα Mustang, αλλά φαίνεται ότι άξιζε ο κόπος. Ο λόγος για τη νέα, αμιγώς ηλεκτρική Mustang Mach-E, με την Ford να βασίζει πολλά σε αυτό το μοντέλο, καθώς είναι το αυτοκίνητο που θεωρεί ότι θα φέρει νέους πελάτες στις αντιπροσωπείες της
Η Mustang Mach-E είναι το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό SUV της Ford και είναι προϊόν της ειδικής ομάδας που έστησε η Ford, το οποίο ασχολείται με την εξέλιξη ηλεκτρικών οχημάτων. Το όνομά της είναι Ford Team Edison, αποτίοντας φόρο τιμής στον μεγάλο Thomas Edison, Αμερικάνο εφευρέτη και επιχειρηματία, και ο άνθρωπος που ανακάλυψε τον ηλεκτρικό λαμπτήρα και το μικρόφωνο. Επιπλέον, ήταν πολύ στενός φίλος του Henry Ford, καθώς και ο πρώτος εργοδότης του.
Και κάπου εδώ αναλογίζεστε, Ford Mustang και δεν θα ακούω τον εμβληματικό V8 κινητήρα (ή έστω τον εξαιρετικό 2,3-λίτρων EcoBoost); Σημεία των καιρών και marketing ταυτόχρονα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η Mustang Mach-E δεν έχει τα περισσότερα από τα χαρακτηριστικά του “αυθεντικού” muscle car, που έχει κερδίσει τις καρδιές οδηγών και έχει αγαπήσει ο κάθε petrolhead.
EN ΑΡΧΗ ΗΝ Η ΣΧΕΔΙΑΣΗ
Ξεκινώντας από την εμφάνιση, ήταν άκρως εντυπωσιακός ο αριθμών των κεφαλιών που γύρισαν να δουν το αυτοκίνητο -κατά την δοκιμή του αυτοκινήτου– παρότι είναι μονίμως ενεργοποιημένο το mute, καθώς δεν ακούγεται τίποτα στο εξωτερικό περιβάλλον. Το αυτοκίνητο διαθέτει πολλά από τα γνωστά στοιχεία ταυτότητας της Mustang, όπως το μακρύ και δυναμικό καπό, τα έντονα “νεύρα” στις πλευρικές επιφάνειες του αμαξώματος, τους επιθετικούς προβολείς, καθώς επίσης και το σήμα κατατεθέν του εμβληματικού μοντέλου της Ford, που φυσικά δεν είναι άλλο από τα πίσω φώτα με τα τρία ανεξάρτητα στοιχεία.
Παρότι το αυτοκίνητο είναι μεγάλο σε διαστάσεις, ο σχεδιασμός του και το τρικ της μαύρης οροφής κρύβουν τον όγκο του, ενώ τονίζουν τον coupe χαρακτήρα του. Το αμιγώς ηλεκτρικό SUV της Ford έχει μήκος 4.713 χλστ., πλάτος 1.881 χλστ., και ύψος 1.625 χλστ., ενώ το μεταξόνιο αγγίζει τα 2.984 χλστ. με την απόσταση από το έδαφος να είναι στα μόλις 145 χλστ.
Για να μπεις στην καμπίνα δεν υπάρχουν χειρολαβές, αλλά πατάς ένα κουμπί στην βάση των κολώνας, όπου σπρώχνει την πόρτα προς τα έξω. Στο εσωτερικό της Mustang Mach-E διαπιστώνεις ότι δεν φέρει καμία συγγένεια με οποιοδήποτε άλλο μοντέλο της Ford, καθώς έχει υιοθετηθεί μία αφαιρετική προσέγγιση, με ανθρωποκεντρική σχεδίαση, όπου έχει αφαιρεθεί οτιδήποτε περιττό.
Χαρακτηρίζεται άκρως φουτουριστικό και high-tech, με μίνιμαλ σχεδίαση, όπως επιτάσσει η μόδα. Ωστόσο, είναι πλήρως λειτουργικό και εργονομικό, παρότι τα πάντα ελέγχονται από την τεράστια κεντρική οθόνη. Αυτή έχει διαγώνιο 15,5 ίντσες (μεγαλύτερη από την πλειοψηφία των laptop της αγοράς) και κάθετη διάταξη. Πίσω από το τιμόνι, υπάρχει μια ακόμα οθόνη, 10,2 ιντσών, για τον ψηφιακό πίνακα οργάνων, που διαθέτει γραφικές απεικονίσεις.
Η Mustang Mach-E είναι το πρώτο μοντέλο της Ford που “τρέχει” την τελευταία και πιο προηγμένη γενιά του συστήματος ψυχαγωγίας και επικοινωνίας, το SYNC4. Το σύστημα έχει διπλάσια επεξεργαστική ισχύ από το SYNC3, και αποτελεί την πιο έξυπνη -μέχρι σήμερα– έκδοση του λειτουργικού, καθώς προσφέρει over-the-air ενημερώσεις λογισμικού, όπως ακριβώς συμβαίνει και με τα smartphones. Παρότι μπορεί να κάτσεις με τις ώρες χαμένος στα υπομενού του συστήματος, η γενική φιλοσοφία του interface είναι απλοϊκή και δεν διαφέρει καθόλου από το μενού ενός smartphone.
Μιλώντας για το τελευταίο, η είσοδος αλλά και η εκκίνηση του αυτοκίνητο μπορεί να γίνει χωρίς το παραδοσιακό κλειδί, αλλά μόνο με το κινητό σου, χάρη στην τεχνολογία Phone As A Key. Χρησιμοποιώντας το Bluetooth, η Mustang Mach-E ανιχνεύει το smartphone σου καθώς πλησιάζεις το όχημα, ξεκλειδώνοντας τις πόρτες και επιτρέποντας την εκκίνηση. Υπάρχει, όμως, η πρόβλεψη πλήρους αποφόρτισης του κινητού τηλεφώνου, καθώς υπάρχει η δυνατότητα της εισαγωγής ενός κωδικού ασφαλείας στο πληκτρολόγιο αφής που βρίσκεται στη μεσαία κολόνα του οχήματος, καθώς και έναν ξεχωριστό κωδικό στην κεντρική οθόνη αφής στο εσωτερικό για την εκκίνηση του αυτοκινήτου.
Τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί είναι εξαιρετικά ποιοτικά σε όλα τα σημεία της καμπίνας, με το δέρμα να προσθέτει μια premium αισθητική, που δεν είχαμε συνηθίσει από την Mustang. Το ταμπλό διαθέτει ένα ενσωματωμένο ηχείο, με την Mustang Mach-E να έχει στάνταρ ηχοσύστημα Bang & Olufsen απόδοσης 560 Watt, το οποίο έχει εξαιρετική απόδοση και πιστότητα.
ΝΕΑ, ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ “ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ”
Το αυτοκίνητο βασίζεται σε μία ολοκαίνουργια πλατφόρμα και, με την μπαταρία να είναι τοποθετημένη στο πάτωμα, οι εσωτερικοί χώροι είναι κάτι παραπάνω από επαρκείς για 5 ενήλικες επιβάτες. Ο πίσω χώρος αποσκευών ανέρχεται σε 402 λίτρα, και εκτοξεύεται στα 1.420 λίτρα με την αναδίπλωση των διαιρούμενων πλατών της πίσω σειράς καθισμάτων. Ωστόσο, με την έλλειψη κινητήρα εσωτερικής καύσης στο εμπρός μέρος του αυτοκινήτου, η Mustang Mach-E διαθέτει έναν επιπλέον χώρο φόρτωσης σε αυτό το σημείο, χωρητικότητας 81 λίτρων. Αυτός είναι πλήρως αδιάβροχος, διαθέτοντας σύστημα αποστράγγισης, και γίνεται ιδανικός για τη μεταφορά βρεγμένου εξοπλισμού, αντικείμενα για την παραλία, ή και παγάκια.
Στην διάθεση μας είχαμε την Mustang Mach-E ER AWD, δηλαδή το μοντέλο με την μεγάλη μπαταρία (Extended Range) και του δύο ηλεκτροκινητήρες, έναν ανά άξονα, που μετατρέπουν το αυτοκίνητο σε τετρακίνητο. Η απόδοση τους ανέρχεται σε 258 kW (351 ίππους) και 580 Nm, ενώ το βάρος του αυτοκινήτου είναι 2.218 κιλά. Για το 0-100 χλμ/ώρα, η Mustang Mach-E χρειάζεται 5,1 δευτ., με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 180 χλμ/ώρα.
Το σύστημα τετρακίνησης κατανέμει ανεξάρτητα τη ροπή στους εμπρός και πίσω τροχούς, προσφέροντας με τον τρόπο αυτό βελτιωμένη επιτάχυνση και οδική συμπεριφορά. Με την απουσία μηχανική σύνδεση μεταξύ του εμπρός και πίσω άξονα, οι ηλεκτροκινητήρες μπορούν ανά πάσα στιγμή να μεταφέρουν σε κάθε άξονα έως και το 100% της διαθέσιμης ροπής, για μεγαλύτερη ασφάλεια.
Η μπαταρία έχει χωρητικότητα 98,7 kWh, αλλά η ωφέλιμη είναι στα 88,0 kWh, και αποτελείται από 376 κελιά, ενώ το βάρος της ανέρχεται σε 600 κιλά. Η επίσημη αυτονομία ανακοινώνεται στα 540 χλμ., σε κύκλο WLTP, και κατά την δοκιμή διαπιστώσαμε ότι είναι από τα ελάχιστα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της αγοράς όπου μπορείς να διανύσει αυτά τα χλμ. με μια φόρτιση της μπαταρίας. Αυτό γίνεται εφικτό εξαιτίας της εξαιρετικής διαχείρισης της ενέργειας και του λογισμικού του αυτοκινήτου.
Χαρακτηριστικό είναι ότι στα 600 χλμ. της δοκιμής η μικτή κατανάλωση ενέργειας ήταν μόλις 18 kWh/100 χλμ., νούμερο που χοντρικά μεταφράζεται σε μόλις 3,5 λίτρα/100 χλμ. Εντυπωσιακό αν μη τι άλλο. Με κίνηση στην πόλη, όπου κατά την επιβράδυνση ανακτάται ενέργεια και φορτίζεται η μπαταρία, είδαμε νούμερα της τάξης των 14 kWh/100 χλμ., ενώ στον αυτοκινητόδρομο δεν “έκαψε” ποτέ πάνω από 21 kWh/100 χλμ.
Για την φόρτιση, η Mustang Mach-E μπορεί να “γεμίσει” σε απλή οικιακή πρίζα, σε βιομηχανική πρίζα, σε ειδικό φορτιστή τοίχου wallbox, αλλά και δημόσιους σταθμούς φόρτισης εναλλασσόμενου (AC), με ισχύ 11 kW ή συνεχούς ρεύματος (DC) με ισχύ έως 150kW.
ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ
Το ηλεκτρικό SUV της Ford δεν έχει τα ίδια δυναμικά χαρακτηριστικά με το coupe βενζινοκίνητο “αδερφάκι” του, αλλά σίγουρα έχει σπορ προσανατολισμό. Η ρύθμιση των αναρτήσεων είναι σφιχτή, και θα περάσουν στην καμπίνα μερικές από τις ανωμαλίες του οδοστρώματος, χωρίς όμως να γίνουν -σε κανένα σημείο– ενοχλητικοί οι κραδασμοί.
Στην περίπτωση που κάποιος αποφασίσει να πιέσει το αυτοκίνητο σε συνεχείς στροφές ή σε κλειστές καμπές, θα πρέπει να έχει στο μυαλό του ότι οι νόμοι της φυσικής δεν ξεγελιούνται εύκολα. Παρότι τα περιθώρια πρόσφυσης από τα ελαστικά, διαστάσεων 225/55 με 19άρες ζάντες, είναι πολύ μεγάλα, το βάρος του δύσκολα “κρύβεται”, και θα πρέπει να είναι προσεκτικός, καθώς με ένα απαλό άγγιγμα στο γκάζι τα χλμ/ώρα ανεβαίνουν με εκθετικό βαθμό, φέρνοντας σε δύσκολη θέση τα ελαστικά.
Επιπλέον, ένας μικρός ανασταλτικός παράγοντας για να οδηγήσει πολύ γρήγορα σε στροφές της Mustang Mach-E είναι η έλλειψη πλευρικής στήριξη από τα καθίσματα. Ωστόσο, αυτή η επιλογή από τη Ford έχει δύο όψεις, καθώς παρά τον σπορ προσανατολισμό του αυτοκινήτου η κύρια χρήση του θα είναι οι αγχολυτικές καθημερινές μετακινήσεις στην πόλη και τα άνετα και ξεκούραστα ταξίδια.
Η οδήγηση ενός ηλεκτρικού οχήματος απαιτεί μια διαφορετική προσέγγιση, καθώς μέρος της είναι η λειτουργία οδήγησης με ένα πεντάλ (one pedal drive), που βοηθά στην ανάκτηση περισσότερης κινητικής ενέργειας προς την μπαταρία, για μεγαλύτερη αποδοτικότητα. Σε αυτή την περίπτωση, η επιτάχυνση και η επιβράδυνση ελέγχονται πιέζοντας ή αφήνοντας το πεντάλ του γκαζιού αντίστοιχα, διαδικασία που εξασφαλίζει μία αυθεντική εμπειρία ηλεκτροκίνησης.
Στη Mustang Mach-E η ένταση της ανάκτησης καθορίζεται από τα τρία προγράμματα οδήγησης (Whisper, Active και Untamed), μαζί με την απόκριση στο γκάζι. Φυσικά, το πεντάλ του φρένου παραμένει ενεργό για περιπτώσεις όπου απαιτείται μεγαλύτερη ισχύς πέδησης, με τον εμπρός άξονα να διαθέτει τετραπίστονες δαγκάνες και τον πίσω μονοπίστονες.