Του Πάνου Ντάνου – Φωτογραφίες: Βασίλης Κωστάκος
…και, στην περίπτωση των SUV, βασιλεύει. Γιατί, δεν υπάρχει ιδανικότερος συνδυασμός από έναν καλό πετρελαιοκινητήρα, τοποθετημένο σε ένα πρακτικό, ευρύχωρο και υψίκορμο αυτοκίνητο.
https://youtu.be/ReiuJblEXZA
Η συζήτηση περί των πετρελαιοκιντήρων, της βάναυσης δαιμονοποίησής τους, των περιβαλλοντικών ευθυνών τους και των ελπίδων τους να επιζήσουν από την ηλεκτρική επέλαση, είναι εξαιρετικά επίκαιρη. Σε μια χώρα που η κυκλοφορία των πετρελαιοκίνητων, ιδιωτικής χρήσης αυτοκινήτων ήταν -ουσιαστικά- απαγορευμένη μέχρι πρόσφατα (αφού δεν επιτρέπονταν στα δύο μεγάλα αστικά κέντρα, αυτά της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης), τα τελευταία δέκα χρόνια καλομάθαμε στα οικονομικά χιλιόμετρα επί χιλιομέτρων και στην εθιστική απόδοση του diesel με την απόκριση από τις ελάχιστες στροφές.
Παρά την δαμόκλειο σπάθη των πρότυπων εκπομπών ρύπων και τη φημολογία, οι περισσότερες εταιρίες συνεχίζουν να περιλαμβάνουν πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα στις γκάμες τους. Επιπλέον, πολλές επενδύουν περαιτέρω, παρά το γεγονός ότι οι έρευνες για την ηλεκτροκίνηση είναι αυτές που έχουν την τιμητική τους, μαζί και τη μερίδα του λέοντος των κεφαλαίων για R&D.
Φέτος, η Jeep γιορτάζει τα 80 χρόνια από την ίδρυσή της. Και, δίπλα στο Compass επετειακό «80th Anniversary», θέσαμε το εγνωσμένης αξίας Citroen C5 Aircross, σε μια συγκριτική δοκιμή που το καύσιμο, είναι ένα από τα λίγα σημεία που τα δύο μοντέλα συγκλίνουν.
ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΚΑΙ ΝΕΩΤΕΡΙΣΜΟΣ
Η κατηγορία των C–SUV διατηρεί σταθερά τη δυναμική της, πέριξ του 20% επί του συνόλου των πωλήσεων. Ή αλλιώς τη σημαντική αναλογία του 1 στα 5 αυτοκίνητα που διατίθενται στην ελληνική αγορά, ανεξαρτήτως segment. Αυτά τα στοιχεία δεν προκαλούν έκπληξη, αφού πρόκειται για μοντέλα που ισορροπούν με χάρη μεταξύ πρακτικότητας και τιμής και, κατά περίπτωση, αισθητικής και χρηστικότητας. Το ανανεωμένο Jeep, χωρίς να υπολείπεται σε χρηστικότητα, προβιβάζει την εκλεπτυσμένη σχεδίαση και βασίζεται στο κύρος της μακρόβιας μάρκας. Το εμπρός μέρος είναι «αναντίρρητα» Jeep, με τη χαρακτηριστική γρίλια που δεν αφήνει περιθώριο αμφιβολιών σχετικά με το τίνος το en face είναι αυτό που βλέπεις στους καθρέφτες σου.
Μεγαλύτερο σε σχέση με τo Compass καθ’ όλες του τις διαστάσεις, το C5 Aircross δεν κάνει καμία προσπάθεια να κρύψει το μέγεθός του, το οποίο και χρησιμοποιεί λυσιτελώς, κερδίζει πόντους επιβλητικότητας και κάνει αισθητή την παρουσία του. Σημαντική είναι και η απόστασή του από το έδαφος και, επίσης μεγαλύτερη σε σχέση με το μοντέλο της Jeep, με τα δύο αυτοκίνητα να εμπίπτουν στο ωφέλιμο εύρος της παροιμίας περί ονόματος και χάρης. Βέβαια, αφού πρυτανεύσει ο ρεαλισμός, ας αναγνωρίσουμε ότι δεν μιλάμε για «οχήματα έκτος δρόμου». Παρ’ όλα αυτά όμως, τα 3 εκατοστά (και κάτι) του υπέρτερου ground clearance του C5, δεν είναι διόλου απίθανο να φανούν χρήσιμα ακόμη και σε ήπιες συνθήκες εκτός των ορίων της ασφάλτου.
Στο εσωτερικό, το Aircross είναι πιο εμπνευσμένο σχεδιαστικά, με πολύ καλά υλικά κατασκευής και ανάλογο φινίρισμα. Η πρακτικότητα των χώρων συναγωνίζεται επάξια το ευχάριστο του περιβάλλοντος σε επίπεδα πάνω από το «μέσο όρο» και το πορτ μπαγκάζ δεν αποτελεί εξαίρεση στην υπεροχή του σχετικά με τις διαστάσεις και τους όγκους μεταξύ των δύο αυτοκινήτων, αφού φτάνει τα 580 λίτρα, έναντι των 438 του Compass. Η μεγάλη απόκλιση των τιμών, ειδικά στην περίπτωση των χώρων αποσκευών εξηγείται εύκολα, τόσο από τις διαστάσεις του Citroen, όσο και από το μεγαλύτερο μεταξόνιό του.
Το εσωτερικό του Compass, είναι η κομψή συνέχεια ενός όμορφου αμαξώματος και, όπως και στην περίπτωση του τελευταίου, η αισθητική προάγεται, πάντως όχι έναντι της χρηστικότητας. Η διαφορά που κάνει «μπαμ» (σε σχέση με το παρελθόν του ίδιου του Compass, αλλά και σε σύγκριση με την κονσόλα του C5) είναι η κεντρική οθόνη που εδώ δεν είναι ενσωματωμένη. Και, πραγματικά, αυτό είναι ένα από τα debate που η αντικειμενικότητα σηκώνει τα χέρια ψηλά, πριν απομακρυνθεί και δώσει τη θέση της στην προσωπική προτίμηση. Η ανανέωση του Compass ασφαλώς και άφησε ανεπηρέαστη την ποιότητα του εσωτερικού, που παραμένει καλοφτιαγμένο και επάξιο του premium επωνύμου του.
ΟΡΕΞΗ ΓΙΑ ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΑ (ΟΧΙ ΓΙΑ ΚΑΥΣΙΜΟ)
Το είπαμε ευθύς εξαρχής: Ο diesel ζει και υπερθεματίζουμε με το «μακάρι να ζήσει αιώνια». Η πιστότητα των αγοραστών που επιλέγουν μοντέλα με πετρελαιοκινητήρες, μόνο τυχαία δεν είναι.
Στα δύο αυτοκίνητα της δοκιμής, όλοι οι δρόμοι οδηγούν στους 130 ίππους (που μάλιστα αποδίδονται στις 3.750 σ.α.λ.) και η ισχύς είναι ένα από τα σημεία ταύτισης τους.
Στο αναβαθμισμένο μοτέρ Multijet του Compass η χωρητικότητα έχει παραμείνει στα 1,6 λίτρα (1.598 κ.εκ.), αλλά η ισχύς αυξήθηκε κατά 10 ίππους. Η ροπή των 320 Nm, πλέον εμφανίζεται χαμηλότερα, στις 1.500 σ.α.λ., ενώ μειωμένη είναι και η κατανάλωση (κατά 10%, σύμφωνα με τον κατασκευαστή). Ο κυβισμός του BlueHDi στο C5 είναι κατά περίπου 100 κ.εκ. μικρότερος (1.499 κ.εκ.) και η ροπή φτάνει τα 300 Nm στις 1.750 σ.α.λ.
Οι καταναλώσεις είναι παραπλήσιες, η απόδοση των δύο κινητήριων συνόλων είναι ομαλή, με «εξ ορισμού» περίφημη απόκριση, η ούτως ή άλλως αμελητέα διαφορά στη ροπή (και τις στροφές που εμφανίζεται), στην πράξη είναι αδιόρατη. Και αυτό οφείλεται κατά κύριο λόγο στη θαυμάσια, αυτόματη μετάδοση των 8 σχέσεων του C5 Aircross και στην αγαστή συνεργασία με τον κινητήρα. Από την άλλη, το χειροκίνητο, 8άρι κιβώτιο του Compass έχει πολύ καλή κλιμάκωση, με σαφή και εύχρηστο επιλογέα. Το ουσιώδες είναι ότι το αυτόματο κιβώτιο του C5, αποτελεί το κερασάκι στην πεντανόστιμη τούρτα της άνεσης και πρακτικότητας. Η ανάρτηση (με τα αμορτισέρ του συστήματος Progressive Hydraulic Cushions) αποδίδει εξαιρετικά με μόνο τίμημα τις αυξημένες κλίσεις στις στροφές, που όμως πρέπει όμως να τονίσουμε ότι δεν επηρεάζουν το κράτημα ακόμη και υπό πίεση και το Citroen παραμένει πεισματικά σταθερό στην τροχιά που έχει προεπιλεχθεί.
Οι αντιδράσεις του Compass στις κακοτεχνίες είναι πιο απότομες και το σύνολο είναι πιο σφιχτό, αλλά και ευχάριστο στις γρήγορες βόλτες (ελέω και του κιβωτίου που προωθεί τη συμμετοχικότητα), με αποδεκτό τίμημα την άνεση, κυρίως στους δρόμους με την κατ’ ευφημισμό άσφαλτο.
Ένα από τα πλεονεκτήματα του C5 είναι η δυνατότητα επιλογής της μετάδοσης, με αντίτιμο που μοιάζει μικρό σε σχέση με την άνεση και τη χρηστικότητα που προσφέρει και με δεδομένο ότι το Compass δεν διατίθεται σε αυτόματη έκδοση (σε συνδυασμό με τον κινητήρα diesel).
Η τιμή της «βασικής» έκδοσης για το Compass ανέρχεται στις 27.200 ευρώ, αλλά η –ομολογουμένως υπερεξοπλισμένη- έκδοση «80th Anniversary», κοστίζει 32.000 ευρώ. Αντίστοιχα, η αρχική έκδοση του C5 Aircoss με το αυτόματο κιβώτιο EAT8, τιμάται 30.170 ευρώ, ενώ αυτή με χειροκίνητη μετάδοση μειώνεται στις 26.850 ευρώ.