Tου Andrea Rapelli, Απόδοση: Νίκος Μαρινόπουλος Φωτογραφίες: Wolfango
Ένα SUV που υιοθετεί τις σχεδιαστικές γραμμές ενός coupé. Με μια ενδιαφέρουσα γκάμα κινητήρων, κοινή με το μικρότερο Captur. Στον δρόμο είναι ευχάριστο και εμπνέει σιγουριά. Στην πόλη όμως καταναλώνει λιγάκι παραπάνω.
Έντονα κεκλιμένη οροφή, επιμηκυμένο πίσω παράθυρο, χαμηλότερο ύψος στις πίσω θέσεις και τονισμένος (σχεδιαστικά) τρίτος όγκος. Αυτή είναι με λίγα λόγια η κεντρική ιδέα των SUV-Coupé. Μια ιδέα που πλέον δεν είναι καινοτόμα. Μια ιδέα που εισήγαγε το λησμονημένο πλέον SsangYong Actyon του 2006 και έγινε μόδα από τη BMW X6 του 2008.
Από τότε, ο αριθμός των SUV-Coupé αυξάνεται διαρκώς και όχι αποκλειστικά για τα πολύ ακριβά μοντέλα. Μερικά πρόσφατα παραδείγματα είναι το Audi Q3 Sportback, το Citroën C4 και το Kia Xceed.
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ
Τώρα προστίθεται σε αυτά και το Arkana, με την επεισοδιακή γέννηση. Αρχικά, δημιουργήθηκε αποκλειστικά για τη Ρωσία και τις ασιατικές αγορές. «Αποτελεί το σημείο καμπής μεταξύ του πού βρισκόμασταν πριν από 20 χρόνια και του πού θέλουμε να βρισκόμαστε μετά από 20 χρόνια», όπως είχε δηλώσει ο Nicolas Maure – πρόεδρος της Renault για την περιοχή της Ευρασίας το 2018 – όταν παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το μοντέλο. Πλέον, το Arkana είναι διαθέσιμο και στην ευρωπαϊκή αγορά.
Ας ξεκινήσουμε από τις ουσιαστικές διαφορές που έχει το μοντέλο, συγκριτικά με αυτό που προορίζεται για τη ρωσική αγορά. Το ευρωπαϊκό μοντέλο κατασκευάζεται στη Μπουσάν της Νότιας Κορέας, ενώ το ρωσικό στη Μόσχα. Το δικό μας μοντέλο βασίζεται στην πλατφόρμα CMF-B, την ίδια που χρησιμοποιούν τα Captur (2ης γενιάς) και Clio (5ης γενιάς). Το ρωσικό μοντέλο, αντιθέτως, βασίζεται στην πλατφόρμα Β0+ που χρησιμοποιούσε το Captur 1ης γενιάς. Η πλατφόρμα CMF-B είναι 25 εκατοστά μακρύτερη, αλλά η Β0+ συνδυάζεται και με σύστημα τετρακίνησης. Το Captur που κυκλοφορεί έχει μήκος 4,23 μέτρα, το Arkana έχει μήκος 4,57 μέτρα και ενδιάμεσα υπάρχει το Kadjar των 4,45 μέτρων.
Εάν θεωρείτε ότι η κεκλιμένη οροφή μειώνει το διαθέσιμο χώρο για το κεφάλι των πίσω επιβατών ή το χώρο αποσκευών, κάνετε λάθος. Ωστόσο, εάν το ύψος των πίσω επιβατών ξεπερνά τα 1,80 μέτρα, σαφώς και θα πρέπει να κάτσουν κάπως σκυφτά. Και είναι αλήθεια ότι υπάρχουν ανταγωνιστικά μοντέλα με μεγαλύτερο εσωτερικό ύψος στις πίσω θέσεις. Ο χώρος για τα γόνατα είναι ικανοποιητικός (31 εκατοστά, κατά μέσο όρο, σύμφωνα με το Κέντρο Δοκιμών μας), όπως και το εσωτερικό πλάτος. Αυτό σημαίνει ότι, για μέσες αποστάσεις, οι πίσω θέσεις μπορούν να φιλοξενήσουν έως τρεις ενήλικες, δίχως αυτοί να στριμωχτούν υπερβολικά.
Το έντονα κεκλιμένο πίσω παράθυρο δεν επηρεάζει σημαντικά ούτε το χώρο αποσκευών. Το ύψος του από το έδαφος είναι στα 79 εκατοστά και η συνολική χωρητικότητα στα 407 λίτρα. Με το δάπεδο στην υψηλότερη θέση, η συνολική χωρητικότητα μειώνεται στα 305 λίτρα. Οι τιμές αυτές δεν εντυπωσιάζουν μεν, ωστόσο υπερέχουν σε σχέση με τις αντίστοιχες του αμεσότερου ανταγωνιστή, του Citroën C4.
Το ταμπλό είναι σχεδόν πανομοιότυπο με του Captur, μόνο που δεν διαθέτει την «αιωρούμενη» βάση για τον επιλογέα ταχυτήτων. Μόνη παρηγοριά για αυτή την έλλειψη, οι σπορ λεπτομέρειες της έκδοσης R.S. Line. Οι επενδύσεις στο ταμπλό που θυμίζουν ανθρακονήματα, η κόκκινη γραμμή που το διατρέχει και πλαισιώνει το λογότυπο της Renault στο τιμόνι, τα όμορφα καθίσματα με επένδυση δέρματος και σουέτ. Παρόμοια, οι κόκκινες ραφές στις ζώνες ασφαλείας και τα καθίσματα, τα πεντάλ αλουμινίου (με αντιολισθητικές επενδύσεις) και το πολυλειτουργικό τιμόνι. Η Renault Sport αναλαμβάνει τον εσωτερικό διάκοσμο, ακόμα και στα πατάκια (δίχως υπερβολές).
ΕΥΧΡΗΣΤΟ ΚΑΙ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟ
Ωστόσο, οι σπορ λεπτομέρειες και οι δυνατότητες εξατομίκευσης (όπως η επιλογή μεταξύ οκτώ χρωμάτων για τα εσωτερικά LED), δεν αρκούν στις μέρες μας για να πετάξει τη σκούφια του από χαρά ο οδηγός. Εάν ένα μοντέλο δεν έχει ένα καλό – γρήγορο στην απόκριση και με πολλές λειτουργίες – σύστημα πολυμέσων, δεν πάει πουθενά όπως λέμε. Ευτυχώς, το σύστημα Easy Link του Arkana είναι ένα τέτοιο «καλό» σύστημα. Είναι το γνωστό, από τα λοιπά μοντέλα της εταιρείας, σύστημα Easy Link. Είναι εύκολο στη χρήση, χάρη και στα πολυάριθμα infographics – που βοηθούν στη μετάβαση από το ένα μενού στο άλλο. Η οθόνη αφής έχει διαγώνιο 9,3 ιντσών. Περιλαμβάνει σύστημα πλοήγησης της TomTom – με ζωντανή ενημέρωση για την κίνηση και λοιπές λειτουργίες που θεωρούνται απαραίτητες στις μέρες μας – όπως για παράδειγμα, το Android Auto και το Apple CarPlay. Διαθέτει ακόμα ασύρματη φόρτιση για το κινητό, δύο θύρες USB εμπρός και δύο ακόμα πίσω, μία υποδοχή AUX και μία πρίζα 12V. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων των 10,2 ιντσών είναι διαμορφώσιμος και εύχρηστος. Οι χαρακτήρες των γραφικών μπορεί να μην είναι ιδιαίτερα μεγάλοι, αλλά η πληρότητα της πληροφόρησης είναι αδιαμφισβήτητη.
Στο (προαιρετικό) ηχοσύστημα της Bose αξίζει μια ιδιαίτερη αναφορά. Η απόδοση των εννέα ηχείων είναι παραπάνω από καλή. Διαθέτει, ωστόσο, μια καλά κρυμμένη πίσω από το τιμόνι ενοχλητική λεπτομέρεια. Τον μοχλοδιακόπτη για την επιλογή της πηγής και τη ρύθμιση της έντασης του ήχου. Απαιτεί αρκετή εξοικείωση για να τα βγάλεις πέρα.
Ευτυχώς, υπάρχουν ένα σωρό άλλες λεπτομέρειες που καθιστούν ευκολότερη τη ζωή του οδηγού. Το κάθισμα με τη σωστή σχεδίαση – που υποστηρίζει σωστά το σώμα στις στροφές και διαθέτει πληθώρα ηλεκτρικών ρυθμίσεων. Οπότε βρίσκεις πανεύκολα τη σωστή θέση οδήγησης.
Όπως είναι αναμενόμενο, η θέση οδήγησης είναι ψηλά, αν και όχι υπερβολικά. Είναι πιο κοντά σε αυτήν του Captur (σε ύψος), παρά σε εκείνη του Kadjar. Με κάποιες σημαντικές διαφορές βέβαια, στο θέμα της ορατότητας. Η έντονη κλίση των εμπρός κολόνων δημιουργεί μεγαλύτερες κλειστές γωνίες. Το πίσω παράθυρο δεν το λες και μεγάλο. Αναγκάζει τον οδηγό να βασίζεται στην κάμερα κατά τη διάρκεια των ελιγμών.
Μιας και αναφερθήκαμε στα ηλεκτρονικά «μάτια» επιτήρησης του δρόμου και της κυκλοφορίας, να σημειώσουμε ότι ο σχετικός εξοπλισμός του Arkana είναι άκρως ικανοποιητικός. Στην πλούσια έκδοση της δοκιμής, μπορεί κανείς να προσθέσει το σύστημα διατήρησης λωρίδας. Αποκτώντας έτσι ουσιαστικά, συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης Επιπέδου 2.
ΔΕΙΧΝΕΙ, ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΠΟΡ
Κομψές αναλογίες διαθέτει, διπλή απόληξη για την εξάτμιση διαθέτει, σπορ λεπτομέρειες R.S Line διαθέτει. Το αισθητικό πακέτο το έχει, είναι όμως εξίσου έτοιμο για όλα την ώρα της κρίσης – στις στροφές δηλαδή; Όπως συχνά συμβαίνει, το «φαίνεσθαι» διαφέρει από το «είναι».
Πάμε κατευθείαν στο ψητό. Η αίσθηση που σου δίνει, δεν είναι αυτή που περιμένεις από ένα αυτοκίνητο της Renault Sport. Απόλυτα λογικό – εφόσον δεν είναι αυτοκίνητο της Renault Sport – αλλά δεν είναι και το ζητούμενο αυτό. Όπως κάθε SUV, δεν παίζει ρόλο το «σαν-coupé» αμάξωμα, το ζητούμενο είναι να νιώθεις ευχάριστα όταν το οδηγείς. Είτε καθημερινά, από και προς το γραφείο, είτε το Σαββατοκύριακο που πηγαίνεις βόλτα με την οικογένεια ή με φίλους. Και με αυτό ως ζητούμενο, το Arkana ικανοποιεί.
Ο κινητήρας του είναι ο γνωστός από άλλα μοντέλα της εταιρείας 1.3 turbo βενζίνης, με απόδοση 140 ίππων. Στο Arkana συνδυάζεται με ήπιο υβριδικό 12V σύστημα. Είναι ομοιογενής σε απόδοση και ευχάριστος στη λειτουργία, εξασφαλίζοντας ικανοποιητικές επιδόσεις (0-100 χλμ./ώρα σε 9,3 δευτερόλεπτα). Διακρίνεται στις μεσαίες στροφές, στις υψηλές δυσανασχετεί κάπως. Συνδυάζεται αρμονικά με το 7-τάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη EDC, το οποίο δεν είναι σε όλες τις περιπτώσεις ομαλό στη λειτουργία. Ο τετρακύλινδρος κινητήρας, από την άλλη είναι – υψώνοντας τον τόνο του μόνο υπό πλήρη επιτάχυνση (δεν είναι σε καμία περίπτωση ενοχλητικός).
Μιλώντας για την άνεση, ο θόρυβος από την κύλιση των ελαστικών δεν ενοχλεί. Στον αυτοκινητόδρομο ωστόσο, σε υψηλές ταχύτητες, παρεισφρέουν στην καμπίνα κάποιοι αεροδυναμικοί θόρυβοι. Η ανάρτηση επιτρέπει να γίνονται αισθητές ορισμένες μικρές ανωμαλίες, δίχως να είναι κάτι που ενοχλεί τους επιβάτες. Θα μπορούσε κάποιος όμως, να σουφρώσει τα φρύδια του σαν τον σεφ Κουτσόπουλο, λόγω κάποιων κραδασμών που γίνονται αισθητοί. Παρά το ήπιο υβριδικό σύστημα – που συνήθως έχει ως αποτέλεσμα τις «βελούδινες» επανεκκινήσεις – τα όργανα μέτρησης του Κέντρου Δοκιμών μας κατέγραψαν κάποιους κραδασμούς στη θέση οδήγησης, οι οποίοι μόνο αμελητέοι δεν ήταν.
ΦΕΙΔΩΛΟ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΣ
Εν αναμονή της φουλ υβριδικής έκδοσης E-Tech, οι καταναλώσεις της έκδοσης TCE των 140 ίππων είναι άκρως ικανοποιητικές. Μετρήσαμε μέση κατανάλωση 6,3 λίτρα/100 χλμ. στην εθνική οδό και ελαφρά υψηλότερη (7,1 λίτρα/100 χλμ.) στον αυτοκινητόδρομο. Στην πόλη, περιμέναμε χαμηλότερη την κατανάλωση (10,2 λίτρα/100 χλμ.).
Η οδική συμπεριφορά του Arkana θυμίζει αρκετά την αντίστοιχη του Captur. Είναι ευχάριστο στην οδήγηση, ευέλικτο στις στροφές, παρά τις ελαφριές κλίσεις που είναι και αναμενόμενες. Η ευστάθειά του δε σηκώνει συζήτηση, ενώ καλή είναι και η πρόσφυση, χάρη στο σωστά ρυθμισμένο πλαίσιο. Τα ηλεκτρονικά συστήματα ενεργούν κατά κανόνα την κατάλληλη στιγμή. Θετικά τα σχόλιά μας και για το σύστημα διεύθυνσης. Άμεσο, προοδευτικό και αρκετά ακριβές στις μέτριες στροφές, τα μόνα αρνητικά σχόλια αφορούν την απουσία μεταδιδόμενης αίσθησης προς τον οδηγό.