Του Φώτη Ραΐση – Φωτογραφίες: Βασίλης Κωστάκος
Τα μικρομεσαία SUV δύο ισχυρών κατασκευαστών διαγκωνίζονται για τη προνομιακή θέση της πρώτης επιλογής αυτοκινήτου, σε μία οικογένεια. Έτσι λοιπόν, όταν στην πρόταση του νέου Tucson προστεθεί και εκείνη του παλαιότερου Grandland X, τότε άλλο ένα… ντέρμπι ξεκινά.
H κατηγορία των μικρομεσαίων SUV γνώρισε ιδιαίτερη άνθηση στα χρόνια προ κρίσης τότε που η ελληνική αγορά ΙΧ είχε εκτοξευθεί στις 280.000 μονάδες ανά έτος. Την προηγούμενη δεκαετία, τα μοντέλα αυτής της κατηγορίας αποτελούσαν επιλογές κυρίως στην αγορά της χρονομίσθωσης σημειώνοντας σημαντική πτώση στο εμπορικό τους αποτύπωμα. Σήμερα, αυτή η κατηγορία οχημάτων έχει να επιδείξει συνολικά περί τις 33 διαφορετικές προτάσεις με μερίδιο αγοράς λίγο πιο πάνω από 20% επί των συνολικών πωλήσεων. Συνεπώς ένας στους πέντε Έλληνες επιλέγει μοντέλο από αυτή την κατηγορία στην οποία επί σειρά ετών το Nissan Qashqai πρωταγωνιστούσε.
Οι προτάσεις των Hyundai Tucson και Opel Grandland X έχουν αρκετά κοινά στοιχεία όπως οι εξωτερικές διαστάσεις και εν μέρει ο χώρος αποσκευών αλλά και σημαντικές διαφοροποιήσεις που δεν εντοπίζονται μόνο στο σχεδιαστικό μοτίβο αλλά και στα τεχνολογικά χαρακτηριστικά. Το Tucson είναι πιο φρέσκο στην αγορά – πρεμιέρα στα τέλη του 2020 - σε σχέση με το Grandland X που ήδη έχει στην πλάτη του κοντά στα 4 χρόνια και το φθινόπωρο θα παρουσιαστεί ανανεωμένο, υιοθετώντας τη νέα πρόσοψη που έχουμε δει στα μικρότερα Crossland και Mokka. Από την άλλη, το Tucson έχει μία τελείως διαφορετική εικόνα από τους προκατόχους του παραμένοντας όμως διαχρονικά το πιο δημοφιλές SUV της Hyundai με συνολικές πωλήσεις άνω των 7 εκατ. μονάδων διεθνώς στα 17 χρόνια παραγωγής του – συμπεριλαμβανομένης της 2ης γενιάς (2009 έως το 2015) που στην ευρωπαϊκή αγορά κυκλοφόρησε με το όνομα ix35.
ΩΣ ΠΡΩΤΗ ΕΠΙΛΟΓΗ
Για την εγχώρια αγορά, τα μικρομεσαία SUV αντιπροσωπεύουν ουσιαστικά το πρώτο αυτοκίνητο μίας οικογένειας. Τα δύο μοντέλα της συγκριτικής δοκιμής μας έχουν παραπλήσιους χώρους για τους επιβάτες και λίγο διαφορετικούς για τις αποσκευές. Οι τελευταίες βολεύονται στο Tucson σε έναν χώρο 577 λίτρων ενώ στο Grandland X ο αντίστοιχος χώρος βρίσκεται στα 514 λίτρα. Ωστόσο, στο πορτμπαγκάζ του Grandland X οι θόλοι των τροχών δεν καταλαμβάνουν χώρο όπως συμβαίνει στο Tucson.
Στην μεζούρα και τα δύο αμαξώματα παρουσιάζουν μήκος κοντά στα 4,5 μ. ενώ έχουν και παραπλήσιο μεταξόνιο στα 2,68 μ. Αξίζει να αναφέρουμε πως η νέα γενιά Tucson είναι αισθητά μεγαλύτερη και πιο ευρύχωρη από την προηγούμενη σειρά αλλά και πιο βαριά. Τα 1.463 κιλά απόβαρου του Tucson έρχονται σε αντιδιαστολή με τα 1.393 κιλά του Grandland X χωρίς ωστόσο αυτό να επηρεάζει την αντιπαράθεση στις επιδόσεις των δύο μοντέλων.
Σχεδιαστικά, η νέα ταυτότητα του Tucson σίγουρα έχει προκαλέσει εντύπωση καθώς δεν έχει καμία σύνδεση με ότι ξέραμε μέχρι σήμερα από την Hyundai και χαρακτηρίζεται τολμηρή. Η ογκώδης πρόσοψη, με την ευμεγέθη μάσκα που ενσωματώνει τα ίδιας σχεδιαστικής λογικής φωτιστικά σώματα LED είναι ένα από τα πιο χαρακτηριστικά στοιχεία του νέου Tucson. Την σιλουέτα του αμαξώματος διατρέχουν πολλά νεύρα και ακμές με το περίγραμμα των φτερών να είναι τετραγωνισμένα. Αντίστοιχα πολυεπίπεδο (τρισδιάστατη αίσθηση) είναι και το πίσω τμήμα. Από την άλλη, το Grandland X έχει πιο καμπυλόγραμμη σχεδίαση, με ρέουσες γραμμές στη σιλουέτα και χαμηλή πρόσοψη. Γενικά, οι γραμμές του Opel είναι πιο ισορροπημένες και φινετσάτες, χωρίς ωστόσο να έχουν κάτι εντυπωσιακό να επιδείξουν. Τέλος, η Opel προσφέρει την δυνατότητα επιλογής του Grandland X με διχρωμία αμαξώματος και οροφής (μόνο με μαύρη οροφή) κάτι που δεν συμβαίνει στην περίπτωση της Hyundai.
ΨΗΦΙΑΚΟ COCKPIT
Στην καμπίνα και των δύο μοντέλων το περιβάλλον είναι αρκετά ευχάριστο. Η θέση οδήγησης του Tucson προσφέρει καλύτερη πλευρική στήριξη από αυτή του Grandland X. Γενικώς τα καθίσματα και στα δύο μοντέλα έχουν μεγάλες επιφάνειες από nylon, κάτι που συμβάλλει στην έντονη εφίδρωση στα σημεία επαφής των επιβατών κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Είναι μία πρακτική που χρησιμοποιούν πολλοί κατασκευαστές ακόμα και σε ακριβότερα μοντέλα πιθανόν για αντοχή και χαμηλότερο κόστος, που όμως σε κάποιες περιπτώσεις προκύπτει ενοχλητική.
Πάντως, σε κάθε περίπτωση τα υλικά στο εσωτερικό του νέου Tucson είναι πλήρως αναβαθμισμένα σε σύγκριση με την προκάτοχο γενιά και δείχνουν κάπως πιο ποιοτικά από τα αντίστοιχα του Grandland X στο άνω τμήμα του ταμπλό και στις πόρτες.
Το ταμπλό του Tucson είναι ψηφιοποιημένο κατά τα πρότυπα των σύγχρονων επιταγών στην αυτοκινητοβιομηχανία ενώ εκείνο του Grandland X είναι πιο κλασικό με «συμβατικές» ενδείξεις και περισσότερα φυσικά κουμπιά και χειριστήρια. Στην επικείμενη ανανέωση του μοντέλου θα αλλάξει και το ταμπλό όπου θα περάσει στην εποχή της ψηφιοποίησης. Αμφότερα, τα μοντέλα διαθέτουν λειτουργίες διασύνδεσης με εξωτερικές συσκευές και διαθέτουν σύγχρονα συστήματα ψυχαγωγίας και πλοήγησης.
PURETECH vs SMARTSTREAM
Στον τεχνολογικό τομέα υπάρχει διάσταση θεώρησης ανάμεσα στις δύο εταιρείες. Η Opel σαφώς βασίζεται στις επιλογές του ομίλου Stelantis και ειδικότερα σε αυτές που χρησιμοποιεί ο όμιλος Peugeot-Citroen χρησιμοποιώντας για το σκαρί του Grandland X έναν δοκιμασμένο 3κύλινδρο βενζινοκινητήρα στα 1,2 λίτρα τεχνολογίας PureTech με Turbo που αποδίδει 130 ίππους και έχει μέγιστη ροπή 230Nm. Στην περίπτωση του μοντέλου της δοκιμής μας συνοδευόταν από το εξαιρετικό σε λειτουργία αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων που έχουμε δει και σε μοντέλα της Peugeot.
Σε αντιστοιχία, ο μικρότερος βενζινοκινητήρας της νέας σειράς Tucson είναι 4κύλινδρος Smartstream στα 1,6 λίτρα με υπερτροφοδότη και σύστημα μεταβλητής λειτουργίας των βαλβίδων (CVVD) που στην βασική έκδοση αποδίδει 150 ίππους με 250 Nm ροπής. Ωστόσο με διαφορετική χαρτογράφηση, ο ίδιος κινητήρας αποδίδει 180 ίππους και ροπή 265 Nm, όπως αυτός της δοκιμής μας. Συνοδεύεται μάλιστα από ένα ήπια υβριδικό σύστημα 48V το οποίο λειτουργεί ενισχυτικά του συστήματος Start & Stop καθώς και όλων των λειτουργιών του αυτοκινήτου που απαιτούν ηλεκτρική ενέργεια. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την μείωση του ενεργειακού φορτίου που αναλαμβάνει ο βενζινοκινητήρας μειώνοντας συνολικά και τα επίπεδα μέσης κατανάλωσης. Στην περίπτωση του Tucson το κιβώτιο ήταν χειροκίνητο 6 σχέσεων με επίσης καλή αίσθηση. Συνήθεια χρειάζεται το πεντάλ του συμπλέκτη που είναι by wire με την σύμπλεξη-αποσύμπλεξη να γίνεται στο τέλος της διαδρομής του πεντάλ.
O κινητήρας του Grandland X εμφανίζεται πιο οικονομικός σε κατανάλωση με την μέση τιμή να προσεγγίζει να βρίσκεται στα 7,2 λίτρα/100 χλμ. Λίγο πιο ενεργοβόρος αποδεικνύεται ο κινητήρας του Tucson με μέση τιμή τα 7,8 λίτρα/100 χλμ. Στον ευρύτερο τομέα των επιδόσεων της ενεργητικής ασφάλειας, το Tucson έχει μικρό προβάδισμα παρά το έξτρα βάρος του, με την επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα να έρχεται σε 9,6’’ και την τελική να ξεπερνά τα 200 χλμ./ώρα. Το Grandland X απαιτεί 10,4’’ για τα 0-100 και αναπτύσσει τελική ταχύτητα 197 χλμ./ώρα.
Στην πόλη και τα δύο μοντέλα είναι ευχάριστα στην οδήγηση και αρκετά άνετα. Στο ταξίδι, το Grandland X είναι λίγο πιο θορυβώδες από το Tucson όμως στο επαρχιακό δίκτυο το Opel είναι πιο ευέλικτο και ισορροπημένο. Το Hyundai παρουσιάζει κάποια υστέρηση στις απότομες αλλαγές κατεύθυνσης και στην οδήγηση σε γρήγορο τέμπο. Σε κάθε περίπτωση και τα δύο μοντέλα εμπνέουν ασφάλεια και υψηλά περιθώρια πρόσφυσης παρά το υψηλόσωμο σκαρί τους.
Η παραπλήσια τιμή τους ίσως δίνει ένα πλεονέκτημα στο Tucson αφού με τιμή στα 27.000 ευρώ λαμβάνεις ένα πιο σύγχρονο πακέτο όμως το Grandland X έχει να αντιπαρατάξει σε αυτό το επίπεδο τιμής έναν πιο οικονομικό κινητήρα που συνδυάζεται με αυτόματο κιβώτιο. Και το αυτόματο κιβώτιο στην εποχή μας πρέπει να γίνει άλλο ένα κυρίαρχο trend της σύγχρονης αυτοκίνησης.