Του Φώτη Ραΐση – Φωτογραφίες: Βασίλης Κωστάκος
Το μικρότερο ηλεκτρικό μοντέλο στην γκάμα της Mercedes βασίζεται στο πλαίσιο της GLA και κυκλοφορεί ήδη στην ελληνική αγορά. Πρόκειται για ένα SUV με συμπαγείς εξωτερικές διαστάσεις που διακρίνεται περισσότερο για την προηγμένη τεχνολογία του παρά για τις επιδόσεις που παρουσιάζει.
Όλα ξεκίνησαν το 2019 με το λανσάρισμα της EQC, που ουσιαστικά αποτέλεσε την ηλεκτρική εκδοχή μίας συμβατικής GLC. Μετέπειτα, παρουσιάστηκε το μοντέλο EQV, που βασίζεται επάνω στην 6θέσια σειρά V, ενώ την τρέχουσα χρονιά η γκάμα ηλεκτρικών μοντέλων Mercedes ενισχύθηκε με το μικρό SUV EQA. Εντός του 2021 αναμένονται επίσης τα μοντέλα EQS (βασίζεται στη ναυαρχίδα S-Class) αλλά και το EQB, ένα ηλεκτρικό SUV πάνω στην πλατφόρμα του GLB συμβατικής τεχνολογίας. Συνεπώς, η εταιρεία από την Στουτγάρδη κάνει αισθητή την παρουσία της στην αναδυόμενη αγορά των ev-cars έχοντας να προτάξει πέντε επιλογές.
ΔΟΜΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Η νέα EQA δε βασίζεται σε μία νέα ηλεκτρική πλατφόρμα, αλλά στην ήδη υπάρχουσα MFA της GLA, η οποία είχε εξαρχής σχεδιαστεί για να φιλοξενεί (με κάποιες μετατροπές) και αμιγώς ηλεκτρικά κινητήρια σύνολα. Εντούτοις, ιδιαίτερη μέριμνα έχει δοθεί στην σχεδίαση του αμαξώματος όπου επιτυγχάνει χαμηλό συντελεστή οπισθέλκουσας Cx 0,28 (αεροδυναμική), απότοκο του συνδυασμού διαφόρων στοιχείων, όπως την κλειστής εμπρός γρίλιας, του επίπεδου πατώματος, των ειδικά σχεδιασμένων τροχών και άλλων λεπτομερειών που εξυπηρετούν τον ρόλο της ομοιόμορφης ροής του αέρα γύρω από το αμάξωμα.
Στο εσωτερικό, η ποιότητα συνδυάζεται με την κορυφαία ψηφιακή τεχνολογία. Στο ταμπλό βρίσκονται δύο ψηφιακές οθόνες 10,3 ιντσών, για τα όργανα και τις λειτουργίες του infotainment. Δε λείπουν φυσικά οι χαρακτηριστικοί αεραγωγοί σε σχήμα τουρμπίνας, οι οποίοι ξεχωρίζουν σε ένα άρτια σχεδιασμένο όσο και λιτό, περιβάλλον. Οι χώροι είναι οι ίδιοι με της GLA. Τι σημαίνει αυτό; Ότι τέσσερις ενήλικες ταξιδεύουν άνετα και μπαινοβγαίνουν εύκολα στην καμπίνα χάρη στο άνοιγμα των θυρών και τη μεγάλη απόσταση από το έδαφος.
Αν δεν έχετε εξοικειωθεί με την εργονομία των Mercedes, αρχικά θα δυσκολευτείτε με τον επιλογέα του κιβωτίου, ο οποίος εξακολουθεί να βρίσκεται στη δεξιά πλευρά του τιμονιού, στη θέση του μοχλού των υαλοκαθαριστήρων. Προφανώς αυτή είναι συνειδητή επιλογή της διοίκησης και όχι των σχεδιαστών του μοντέλου ή των μοντέλων της Mercedes που παρουσιάζουν την ίδια εργονομία. Πείτε το και τευτονικό καπρίτσιο. Αντίστοιχα εξοικείωση χρειάζονται τα μικρά touchpad στο τιμόνι για την πλοήγηση στα μενού των οργάνων ή για την επιλογή μίας από τις τέσσερις συνολικά απεικονίσεις τους. Στην αρχή, αποσπούν την προσοχή περισσότερο από τους φυσικούς διακόπτες. Το touchpad στην κεντρική κονσόλα είναι πιο εύχρηστο και δεν είναι ο μόνος τρόπος χειρισμού του MBUX. Το σύστημα πολυμέσων διαθέτει προηγμένη λειτουργία αναγνώρισης φωνής και αντιλαμβάνεται περίπλοκες φράσεις, ενώ είναι ιδιαίτερα γρήγορο στην απόκριση, στο πώς δηλαδή περνάει από το ένα μενού στο άλλο.
ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
Κάτω από το καπό βρίσκεται ένας ασύγχρονος ηλεκτροκινητήρας με ισχύ 190 ίππων και ροπή 375 Nm, ο οποίος καλείται να κινήσει ένα αμάξωμα με βάρος άνω των δύο τόνων. Ως εκ τούτου, οι επιδόσεις της EQA δε συγκλονίζουν ακόμη και στο πρόγραμμα οδήγησης Sport, όπως υποδηλώνει η τιμή των 8,2 δευτερολέπτων στην κλασική μέτρηση της επιτάχυνσης 0-100 χλμ./ώρα. Το αυτοκίνητο είναι «ζωντανό», εντός και εκτός πόλης, χωρίς όμως να βάζει φωτιά στο δρόμο. Όσο για την τελική του ταχύτητα, έχει ηλεκτρονικό κόφτη και είναι περιορισμένη στα 160 χλμ./ώρα.
Η EQA δεν δημιουργήθηκε για να την οδηγείς στο όριο. Ωστόσο, σε διαδρομή με στροφές αποδεικνύεται ιδιαίτερα «συγκροτημένη» χάρη στη σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησης. Και αυτό είναι εμφανές ακόμα και στις απότομες αλλαγές κατεύθυνσης. Το αμάξωμα βέβαια λαμβάνει έντονες κλίσεις, όμως σημαντικότερο είναι το ακριβές και απόλυτα συμβατό με το χαρακτήρα του αυτοκινήτου, σύστημα διεύθυνσης. Το τιμόνι είναι κάπως ελαφρύ στην σβέλτη οδήγηση, έχει όμως καλή απόκριση και προοδευτικότητα σε σύγκριση με το ύφος του μοντέλου και τα δεδομένα της κατηγορίας.
Πέρα από τη δυναμική της συμπεριφορά, η EQΑ έχει να προσφέρει και ένα πολύ καλό επίπεδο άνεσης στο ταξίδι. Αν αξιολογούσαμε την άνεση μόνο μέσα από την ενδοτικότητα των αναρτήσεων, το γερμανικό SUV δεν θα ξεχώριζε στην κατηγορία του, ακριβώς λόγω της σφιχτής ρύθμισης του πίσω άξονα, με αποτέλεσμα να μην απορροφά επαρκώς κάποιες ξερές ανωμαλίες. Από πλευράς ακουστικής άνεσης, όμως, το αυτοκίνητο διαπρέπει. Η ηχομόνωση είναι άψογη και στην καμπίνα δεν περνούν αεροδυναμικοί θόρυβοι από την κύλιση των ελαστικών. Σε αυτό βεβαίως συντείνει και η απουσία κινητήρα εσωτερικής καύσης.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΟΔΗΓΗΣΗΣ
Με δεδομένη την μπαταρία ιόντων λιθίου των 66,5 kWh, η μέση εμβέλεια των 322 χιλιομέτρων με πλήρη φόρτιση που διευρύνθηκε ως τα 330 χλμ. στον οδικό μας κύκλο με όλες τις μεταβλητές που αφορούν την κίνηση, μάλλον δεν εντυπωσιάζει. Και αυτό ισχύει παρότι η EQA διαθέτει τέσσερα προγράμματα οδήγησης (Eco, Comfort, Sport, Individual), με το πρώτο αφιερωμένο στην οικονομική οδήγηση. Όταν το επιλέξεις, το αυτοκίνητο σε συμβουλεύει πότε να αφήσεις το γκάζι, ενώ βελτιστοποιεί την ανάκτηση ενέργειας, λαμβάνοντας υπόψη του το είδος της διαδρομής (στροφές, ανηφόρες-κατηφόρες, κυκλικούς κόμβους, διασταυρώσεις κτλ.), την κυκλοφοριακή φόρτιση και τα όρια ταχύτητας. Αξίζει να σημειωθεί πως ο βαθμός ανάκτησης ενέργειας ρυθμίζεται από τα paddle του τιμονιού.
ΜΠΑΤΑΡΙΑ
Ο συσσωρευτής της EQA, έχει ενεργειακή χωρητικότητα 66,5 kWh, αποτελείται από πέντε στοιχεία, τοποθετημένα σε δύο επίπεδα, με το καθένα να περιέχει 40 κυψέλες. Βρίσκεται τοποθετημένος κάτω από την καμπίνα των επιβατών, με την απόσταση από το έδαφος να διατηρείται στα 20 εκατοστά. Με το βασικό σύστημα συνεχούς ρεύματος και σε σταθμό ταχείας φόρτισης έως 100 kW, η μπαταρία μπορεί να γεμίσει σε ποσοστό έως και 80% σε περίπου 30 λεπτά. Ενδιαφέρον παρουσιάζει η ενσωμάτωσή της στην αρχιτεκτονική της συμβατικής GLA. Tο κεντρικό τμήμα έχει τροποποιηθεί με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορούν να φιλοξενηθούν οι κυψέλες, ενώ παράλληλα διαθέτει ένα δικό της πλαίσιο που εκτελεί τις ίδιες λειτουργίες με τις εγκάρσιες δοκούς των εκδόσεων με τα θερμικά σύνολα.
ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΙΣΟΖΥΓΙΟ
Το σημαντικότερο χαρακτηριστικό της EQA είναι το κόστος κτήσης. Με τιμή εκκίνησης στα 49.590 ευρώ όπου μέσω της κρατικής επιδότησης του προγράμματος «ΚINΟΥMΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ» πέφτει στα 43.600 (συμπεριλαμβανομένων των φόρων) είναι εμφανές πως ομιλούμε για την πιο προσιτή ηλεκτρική Mercedes. Προς το παρόν διαθέσιμη είναι μία έκδοση (EQA 250) με την βασική έκδοση να περιλαμβάνει πλούσιο εξοπλισμό και να ενισχύεται από τρία προαιρετικά επίπεδα πρόσθετου εξοπλισμού (Advanced, Advanced Plus και Premium). Ωστόσο, έχει ήδη ανοίξει λίστα παραγγελιών και στην Ελλάδα για δύο τετρακίνητες εκδόσεις με έναν δεύτερο ηλεκτροκινητήρα στον πίσω άξονα τροχών. Πρόκειται για τις εκδόσεις EQA 300 4MATIC με 168 kW και αυτονομία 400-426 χιλιομέτρων (WLTP) και τιμή εκκίνησης στα 57.100 ευρώ και η EQA 350 4MATIC με 215 kW και αυτονομία 409-432 χιλιομέτρων (WLTP) με τιμή έναρξης στα 59.900 ευρώ.
Εμβαθύνοντας στα στοιχεία προαιρετικού εξοπλισμού των τριών εκδόσεων, αναγνωρίζουμε διάφορα χαρακτηριστικά που προάγουν την εμφάνιση και την άνεση. Η έκδοση Advanced περιλαμβάνει επιπλέον υποβοήθηση οπισθοπορείας με κάμερα, ειδοποίηση διερχόμενου αυτοκινήτου από νεκρές γωνίες ορατότητας, διαφορετικούς καθρέπτες και έναν πίνακα οργάνων στο εσωτερικό με δύο έγχρωμες οθόνες διαστάσεων 10,25 ιντσών η κάθε μία που ενώνονται για να δημιουργήσουν ένα ενιαίο «Widescreen Cockpit». Από την άλλη, η έκδοση Advanced Plus διατίθεται με αυτόματο σύστημα κλιματισμού Thermotronic, σύστημα Keyless-Go, αναβαθμισμένο ηχοσύστημα και δυνατότητα ασύρματης φόρτισης smartphones. Τέλος, το πακέτο Premium έχει επιπρόσθετα, πανοραμική συρόμενη οροφή, κάμερα 360 μοιρών για παρκάρισμα και το κορυφαίο ηχοσύστημα Surround Burmester. Κατά τα λοιπά, υπάρχει μία εκτενής λίστα αξεσουάρ και από το πακέτο AMG Look που μπορείτε να επιλέξετε για την δική σας EQA.