Q-ELECTRIC

Enyaq iV: Ένα από τα σημαντικότερα μοντέλα στην ιστορία της Skoda

enyaq-iv-ena-apo-ta-simantikotera-montela-stin-istoria-tis-skoda-620236

Του Πάνου Ντάνου – Φωτογραφίες: Βασίλης Κωστάκος

Το πρώτο, επί τούτου ηλεκτρικό αυτοκίνητο της Skoda, είναι και ένα από τα σημαντικότερα μοντέλα στην ιστορία της. Το Enyaq iV, καταλαμβάνει τον αρχηγικό θώκο στη γκάμα της εταιρίας και την οδηγεί αθόρυβα σε μια νέα εποχή. Με το δεξί.

Ναι, το Enyaq iV είναι το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο της Skoda. Η αντίστοιχη έκδοση του -ούτως ή άλλως καταργημένου πλέον- Citigo, βασίστηκε στο θερμικό μοντέλο και όχι σε μια purpose-built πλατφόρμα, όπως είναι αυτή του Enyaq.

Και γιατί είναι αυτή η πληροφορία σημαντική; Διότι πρέπει να αντιληφθούμε το συμβολισμό του πράγματος: Η «επίσημη» έναρξη της ηλεκτρική εποχής για τη Skoda, γίνεται με ένα εξαίρετο και καλοσχεδιασμένο, «μπόλικο» SUV που υπολείπεται μόλις 5 εκατοστά σε μήκος, σε σχέση με το Kodiaq. Το Enyaq iV είναι το σημαντικότερο μοντέλο στην πρόσφατη ιστορία της Skoda, γιατί είναι στρατηγικά ωφελιμότερο, απ’ όσο εμπορικά πολύτιμο. Ασφαλώς και η εταιρία προσδοκά κέρδος από αυτό, αλλά, η κερδοφορία της από τα άλλα επιτυχημένα μοντέλα της γκάμας εξασφαλίζει αυτενέργεια και σημαντικό βαθμό ανεξαρτησίας στον όμιλο Volkswagen. Το Enyaq iV λοιπόν, είναι -και- μια δήλωση. Το αυτοκίνητο που την αναβαθμίζει έτι περαιτέρω στους κόλπους του γκρουπ VW, σε μια περίοδο που ήδη απόλαυε του σεβασμού των άλλων brands.

(ΔΕΝ) ΣΕ ΓΝΩΡΙΖΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΨΗ

Ό,τι ισχύει για τις περισσότερες εταιρίες και τα «επί τούτου» ηλεκτρικά τους μοντέλα, συμβαίνει και στη Skoda με το Enyaq iV: Διαγράφουμε όσα ξέραμε, ξεχνάμε τα περισσότερα σχεδιαστικά μοτίβα και πετραδάκια που σκορπίζονται στο αμάξωμα για να μας οδηγούν συνειρμικά στην εταιρική εικόνα και με καθαρό μυαλό υποδεχόμαστε ένα καινοτόμο σχήμα και το πρωτοποριακό εσωτερικό. Υπερθεματίζω σχετικά με το γεγονός, ότι ναι μεν αυτό παρατηρείται σε όλες τις εταιρίες (χαρακτηριστικό παράδειγμα η VW με το «Golf του μέλλοντος» ID.3, αλλά το ID.4), ωστόσο στην περίπτωση του Enyaq iV η «αντίθεση» είναι ακόμη πιο έντονη.

Αν βεβαίως παρατηρήσουμε το αμάξωμα προσεκτικά, θα ανακαλύψουμε αναφορές στο σύνολο της γκάμας, καίτοι «πειραγμένες», όπως η πανταχού παρούσα προεξοχή στο καπό των μοντέλων της Skoda, που εδώ είναι «ανάποδη», μια εσοχή που το διατρέχει κατά μήκος μέχρι το παρμπρίζ. Το σύνολο είναι αεροδυναμικό και δεν το κρύβει, ο όγκος καμουφλάρεται επιτυχημένα από τις σχεδιαστικές γραμμές και τις γωνίες και το Enyaq iV είναι από τα αυτοκίνητα που θα κοιτάμε δεύτερη φορά στο δρόμο, ακόμη και όταν «εκπέσει» από σπάνιο θέαμα.

Το μήκος του φτάνει τα 4.649 χιλ. και κατασκευαστικά βασίζεται στην πλατφόρμα MEB, αυτή των Audi Q4 e-tron, VW ID.3 και ID.4, αλλά και του 7θέσιου ID.6 της κινεζικής αγοράς. Η διάταξη του κινητήριου συνόλου και των μπαταριών σχεδιάστηκε με γνώμονα την ιδανική κατανομή βάρους ανάμεσα στους δύο άξονες, αλλά και τη βέλτιστη εκμετάλλευση των εσωτερικών χώρων. Το μεταξόνιο είναι αξιοσημείωτα μεγάλο και ανέρχεται σε 2.765 χιλ., κάτι που μας προετοιμάζει για την ευρυχωρία της καμπίνας των επιβατών. Όντως, οι χώροι είναι εξαιρετικοί και το πορτ μπαγκαζ έχει όγκο 585 λίτρα, ιδανικά εκμεταλλεύσιμο σχήμα και είναι άψογα φινιρισμένο παρά τη «δευτερεύουσα» χρήση του. Αυτό το τελευταίο, η σημασία στη λεπτομέρεια, δείχνει ότι η Skoda γνωρίζει πολύ καλά ότι ο διάβολος κρύβεται σ’ αυτές και τον ξόρκισε προσέχοντας τες. Και δεν είναι μόνο ο καλοφτιαγμένος χώρος αποσκευών και η προσοχή που δόθηκε σε ένα μέρος του εσωτερικού που δεν προορίζεται για επιβάτες.

Πίσω από την εμφάνιση κρύβεται όλη η ουσία, και από αυτές ακριβώς τις λεπτομέρειες καταλαβαίνεις το σχεδιαστικό βάθος του μοντέλου, κάτι που χαρακτηρίζει τη Skoda, γενικώς. Μάλιστα, υπάρχουν στοιχεία που δεν συναντώνται ακόμη και σε premium μοντέλα του ομίλου. Όπως η μικρή και εξαιρετικά χρήσιμη θήκη που βρίσκεται αριστερά, κάτω από τον διακόπτη των φώτων. Ανοίγει με κουμπί, απολαυστικά αργά και όχι απότομα και είναι επενδυμένη ώστε τα αντικείμενα να μην κάνουν θόρυβο. Επενδυμένες με ύφασμα ή ελαστικό υλικό είναι και όλες οι θήκες που υπάρχουν στο εσωτερικό. Η σειρά «Simply Clever» της Skoda, που μας έχει δώσει έξυπνες λύσεις στο παρελθόν, όπως η θήκη της ομπρέλας στην πόρτα του οδηγού, ή η ξύστρα για το καθάρισμα του παρμπρίζ από τον πάγο, που τοποθετείται στο πορτάκι της θύρας καυσίμου (ή φόρτισης), έχει εξελιχθεί και περιλαμβάνει όλο και ευφυέστερες λύσεις. Στο Enyaq iV, το καλώδιο φόρτισης διαθέτει ένα σφουγγαράκι για να το καθαρίσεις πριν το τοποθετήσεις στο χώρο αποσκευών.

Οι τρεις διαθέσιμες εκδόσεις είναι οι «50», «60» και «80», που υποδηλώνουν αντίστοιχα και τη διαφορετική χωρητικότητα της μπαταρίας (55, 62 και 82 kWh), αλλά και τα επίπεδα εξοπλισμού. Πάντως, ο ψηφιακός πίνακας οργάνων περιλαμβάνεται στο βασικό εξοπλισμό όλων των εκδόσεων όπως άλλωστε και η άψογης αισθητικής και λειτουργικότητας κεντρική οθόνη των 13 ιντσών (10 ίντσες στην έκδοση «50»). Οι διαστάσεις της είναι εντυπωσιακές, το περιβάλλον του χρήστη καλοσχεδιασμένο και υπάρχουν μεγάλες εικόνες, αλλά και ένα ιδιαίτερα πρακτικό πλήκτρο επιστροφής στο μενού εκκίνησης. Αυτό που δεν θα έπρεπε να λείπει από οποιαδήποτε ηλεκτρονική συσκευή. Παρά την ψηφιακή επέλαση, υπάρχουν αρκετοί φυσικοί διακόπτες που εξασφαλίζουν άμεση πρόσβαση στο μενού του διζωνικού κλιματισμού (οι επιπλέον ρυθμίσεις του οποίου γίνονται από την οθόνη), στα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού, αλλά και στα προγράμματα οδήγησης.

Η ΑΝΕΣΗ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΙ

Η ποιότητα κύλισης και η απόσβεση της ανάρτησης, είναι τα κυρίαρχα στοιχεία στην κίνηση του Enyaq iV. Ό,τι κι αν σου επιφυλάσσει το οδόστρωμα, κυρίως στις αστικές συνθήκες και σε χαμηλές ταχύτητες, η ανάρτηση είναι εκεί, φύλακας άγγελος της οσφυϊκής περιοχής. Ο μόνος θόρυβος που φτάνει στην καμπίνα των επιβατών προέρχεται από τα ελαστικά και αυτό συμβαίνει αποκλειστικά στην τραχιά άσφαλτο, γιατί κατά τα άλλα το εσωτερικό έχει την ησυχία βιβλιοθήκης. Και αυτό δεν οφείλεται μόνο στον αθόρυβο ηλεκτροκινητήρα, αλλά και την πολύ καλή ηχομόνωση.

Σε «ανοιχτούς» δρόμους, η άνεση παραμένει εξαιρετική, αν και το τίμημα είναι οι κλίσεις στις στροφές, παρά το χαμηλό κέντρο βάρους και την -σχετικά- μικρή απόσταση από το έδαφος. Ωστόσο δεν ενοχλούν ιδιαίτερα και, το σημαντικότερο, δεν επηρεάζουν στο ελάχιστο τη «συμπεριφορά» του αυτοκινήτου. Η ισχύς είναι παρούσα όπως άλλωστε και η «τυπική» αίσθηση της άμεσης επιτάχυνσης των ηλεκτροκίνητων μοντέλων. Παρόντες ωστόσο είναι και οι περίπου 2 τόνοι του βάρους, αν και τους αντιλαμβάνεσαι αποκλειστικά στις επιταχύνσεις και όχι στις συνεχείς στροφές που το Enyaq iV εμπίπτει στον κανόνα οδήγησης «όπως έρχεσαι». Η πρακτικότητα στην πόλη ευνοείται από τον μικρό κύκλο στροφής, αλλά και την ιδανική υποβοήθηση του τιμονιού. Το τελευταίο «σκληραίνει» ευχάριστα στην επιλογή «Sport», που περιλαμβάνεται μεταξύ των έξι driving modes.

Oι τρεις εκδόσεις του Enyaq iV («50», «60», «80»), έχουν ισχύ 148, 180 και 204 ίππους και αυτονομία 340, 390 και 510 χλμ. κατά WLTP, αντίστοιχα. Η κίνηση μεταδίδεται στους πίσω τροχούς και, φυσικά, τα συστήματα ευστάθειας και πρόσφυσης δεν απενεργοποιούνται. Η αδράνεια των δύο τόνων είναι μεγάλη, η ροπή ακαριαία και η απουσία τέτοιου διακόπτη, επιβεβλημένη.

Σε κάθε περίπτωση, αυτές οι τιμές αυτονομίας είναι πολύ καλές, ενώ αυτή της κορυφαίας «80» (προς το παρόν όπως θα δούμε πιο κάτω), είναι εξαιρετική πέρα από το προφανές του αριθμού, υπό την έννοια ότι περιορίζει στο ελάχιστο το range anxiety, ακόμη και για τα ελληνικά δεδομένα. Στις εκδόσεις που ήδη διατίθενται, θα προστεθούν δύο τετρακίνητες, αμφότερες με την «μεγάλη» μπαταρία των 82 kWh. Πρόκειται για τις «80x» και «vRS» με ισχύ 265 και 306 ίππους, αντίστοιχα, και αυτονομία 460 χιλιομέτρων. Πρέπει να σημειώσουμε πάντως, ότι πλην της «vRS» (των 180 χλμ./ώρα), η τελική ταχύτητα όλων των εκδόσεων περιορίζεται στα 160 χλμ./ώρα, προκειμένου να μεγιστοποιείται η αυτονομία.

Το πιο εντυπωσιακό γεγονός σχετικά με το Enyaq iV, είναι το ίδιο το αυτοκίνητο σε σχέση με την εποχή της ηλεκτροκίνησης. Αν εξαιρέσουμε χώρες όπως η Νορβηγία (που οι ταξινομήσεις των αμιγώς ηλεκτροκίνητων μοντέλων το 2020 υπερέβησαν το 50% επί του συνόλου των πωλήσεων), βρισκόμαστε ακόμη στην «αρχή» και η Skoda μοιάζει σαν «έτοιμη από καιρό», δεν πειραματίζεται και λανσάρει ένα αυτοκίνητο για την εποχή «εν πλήρη εξελίξει». Σωστά, το ίδιο ισχύει και για την VW. Και αυτό ακριβώς είναι το θέμα μας.

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο