Tου Lorenzo Facchinetti, Aπόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis Φωτογραφίες: Massimiliano Serra
Ένας δρόμος γεμάτος στροφές σε ένα καταπράσινο τοπίο. Ένα αυτοκίνητο υψηλού κυβισμού που δεν καίει γραμμάριο βενζίνης – αν και με το δεξί πεντάλ στο τέρμα. Μία αξέχαστη μέρα με το πιο δυνατό Audi παραγωγής στην ιστορία. Το οποίο είναι και απρόσμενα άνετο.
Αυτό είναι επίσημα το πιο ισχυρό Audi παραγωγής μέχρι σήμερα. Για 2,5 δευτερόλεπτα τουλάχιστον, όσο δηλαδή διαρκεί η λειτουργία boost με τους δύο ηλεκτροκινητήρες του να παράγουν από κοινού 646 ίππους. Ειδάλλως, η συνδυασμένη ισχύ τους είναι μόλις 598 ίπποι, δηλαδή 12 λιγότεροι από το R8 V10.
Όμως ας αφήσουμε τους αριθμούς στην άκρη. Η ουσία είναι ότι το πιο γρήγορο αυτοκίνητο της Audi σήμερα δεν εκπέμπει ρύπους, καθώς τροφοδοτείται από μία τεράστια μπαταρία ιόντων λιθίου. Και είναι η απτή απόδειξη του πόσο σοβαρά έχουν πάρει οι Γερμανοί τη μετάβαση προς τα ηλεκτρικά. Έβαλαν το κεφάλι κάτω, έριξαν πακτωλούς χρημάτων σε νέες τεχνολογίες και γρήγορα βρέθηκαν στην κορυφή και σ’ αυτόν τον τομέα. Έκαναν τη διαφορά με άλλα λόγια.
Όταν μιλάμε για Γερμανούς, εννοούμε τον άξονα Στουτγάρδης – Ίνγκολσταντ. Όπως θα έχετε ίσως διαβάσει, το νέο granturismo της Audi βασίζεται στην αρχιτεκτονική J1, στην οποία βασίζεται και η Porsche Taycan. Μια αποκλειστικά EV πλατφόρμα, που αποτελεί αιχμή της τεχνολογίας, αποσκοπώντας στην επίτευξη κορυφαίων επιδόσεων. Γι’ αυτό και οι όποιοι αριθμοί δεν έχουν πρωτεύοντα ρόλο μπροστά στο όλο οικοδόμημα. Τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία, που κρύβονται κάτω από το ελκυστικό αμάξωμα του RS e-tron GT, είναι η διαχείριση της θερμότητας και η ταχύτητα φόρτισης. Δύο τομείς με θεμελιώδη σημασία για μεγιστοποίηση της απόδοσης στους τομείς που προέχουν. Το περίπλοκο σύστημα ψύξης αναλαμβάνει να διατηρεί τα ηλεκτρικά εξαρτήματα στο ιδανικό παράθυρο θερμοκρασίας. Εκεί όπου αποδίδουν όλα στο μέγιστο ακόμη και σε σκληρή – αγωνιστική θα λέγαμε – χρήση. Η τεχνολογία των 800 V, σε σχέση με την πιο διαδεδομένη των 400 V, παίζει ιδιαίτερο ρόλο, επιτρέποντας ταχύτερη φόρτιση σε συνεχές ρεύμα ισχύος μέχρι 270 kW. Αυτό σημαίνει, ότι εφόσον βρείτε κατάλληλο ταχυφορτιστή, μπορείτε να ανακτήσετε αυτονομία 100 χιλιομέτρων μέχρι να πιείτε τον espresso σας. Δηλαδή σε πέντε μόλις λεπτά.
Με αυτές τις πληροφορίες, ξεκινήσαμε μία μέρα του Απριλίου για δοκιμή και φωτογράφιση του αυτοκινήτου. Είχα οδηγήσει για λίγα χιλιόμετρα το RS e-tron GT τον προηγούμενο μήνα πάνω σε μία παγωμένη λίμνη στους Δολομίτες. Όμως εκείνη τη μέρα, ήμουν περισσότερο επικεντρωμένος στον έλεγχο της πλαγιολίσθησης με 600 άλογα κάτω από το δεξί μου πόδι, παρά στην ποιότητα ζωής μέσα στο αυτοκίνητο. Αυτή τη φορά ήθελα να κυλήσουν πιο ήρεμα τα πράγματα. Προγραμμάτισα μάλιστα μία στάση για φόρτιση πριν την επιστροφή – καθώς η διαδρομή θα ξεπερνούσε τα 300 χιλιόμετρα και ήθελα να έχω το κεφάλι μου ήσυχο. Ο προορισμός μας ήταν στον δρυμό Oasi Zegna, στις παρυφές των ιταλικών Άλπεων, κοντά στην πόλη Μπιέλα. Θέλαμε ένα καταπράσινο περιβάλλον για τη σημειολογία του συγκεκριμένου αυτοκινήτου αλλά και για να χαρούμε ανενόχλητοι την οδήγηση.
ΜΑΚΡΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ
Με το που κάθισα στο πιλοτήριο, βρήκα αμέσως την ιδανική ρύθμιση όπως και την πρώτη φορά. Στο e-tron GT κάθεσαι πολύ χαμηλά με τα πόδια εκτεταμένα και το τιμόνι κατακόρυφο –όπως ακριβώς μου αρέσει δηλαδή. Όπως σε κάθε Audi, το ταμπλό είναι δείγμα κορυφαίας σχεδίασης. Διαθέτει δύο επίπεδα, με την κεντρική οθόνη στραμμένη προς τον οδηγό και διαπρέπει από εργονομική άποψη. Τα πάντα είναι στη θέση τους και εύκολα προσβάσιμα. Δύο πράγματα δεν κατάφερα μόνο να χωνέψω. Αφενός, τη βάση επαγωγικής φόρτισης κινητού, την οποία φτάνεις με δυσκολία στο εσωτερικό του ντουλαπιού στην κεντρική κονσόλα. Αφετέρου, τη διπλή ποτηροθήκη, στην οποία άθελά μου ακουμπά συχνά ο δεξιός αγκώνας. Στον αυτοκινητόδρομο Α4 Μιλάνο-Τορίνο, θέτω σε λειτουργία το μασάζ του εκπληκτικού καθίσματος και επιστρατεύω όλες τις αισθήσεις μου για να εντοπίσω οτιδήποτε ενοχλητικό στην καμπίνα. Όμως δεν καταφέρνω να βρω κάτι, πέρα από την αφόρητα βαρετή ταχύτητα των 130 χλμ./ώρα – σε τέτοιο δρόμο με τέτοιο αυτοκίνητο.
Η ησυχία που επικρατεί στην καμπίνα στο όριο του αυτοκινητόδρομου είναι σουρεαλιστική. Το RS, βλέπετε, διαθέτει διπλό τζάμι στο παρμπρίζ και στα παράθυρα, ενώ από την άσφαλτο δεν περνά στα οπίσθια η παραμικρή ανωμαλία. Πράγμα που οφείλεται στην απόσβεση της πνευματικής ανάρτησης με τους τρεις θαλάμους. Εντυπωσιακή είναι και η οικονομία ενέργειας. Στο άφημα του δεξιού πεντάλ το αυτοκίνητο επιβραδύνει ανεπαίσθητα, κάτι που υποδηλώνει την εξαίρετη αεροδυναμική του αμαξώματος και τη χαμηλή τριβή κύλισης των τροχών. Ο συντελεστής Cx είναι μόλις 0,24, ο οποίος επιτυγχάνεται μεταξύ άλλων και με τα ενεργά πτερύγια των μπροστινών αεραγωγών και την επίσης ενεργή πίσω πτέρυγα. Χαρακτηριστική είναι η προσοχή στην παραμικρή λεπτομέρεια του αμαξώματος. Όπως τα ανοίγματα στα άκρα του μπροστινού προφυλακτήρα, τα οποία οδηγούν τον αέρα μακριά από τους τροχούς για περιορισμό των στροβιλισμών.
ΤΕΧΝΗΤΟΣ ΗΧΟΣ
Βγαίνω από τα διόδια και παίρνω την εθνική που αρχίζει να ανηφορίζει. Η κίνηση είναι ανύπαρκτη, οπότε επιλέγω το πρόγραμμα Dynamic για να ξυπνήσει το Audi, αλλά κι εγώ πίσω από το τιμόνι του. Αυτομάτως το κινητήριο σύνολο ακούγεται διαφορετικά χάρη στο σύστημα e-tron Sport Sound, που παράγει μία ηχητική υπόκρουση μέσα από ηχεία στο εσωτερικό και στο εξωτερικό του αυτοκινήτου. Με το αυτοκίνητο σταματημένο, ο ήχος αυτός θυμίζει V8 βενζινοκινητήρα στο ρελαντί, ενώ στην επιτάχυνση αλλάζει τονικότητα και ένταση διαρκώς. Νέοι καιροί, νέα ήθη. Δεν μπορώ να πω ότι σου σηκώνεται η τρίχα, όμως οι Γερμανοί είναι στο σωστό δρόμο και σ’ αυτόν τον τομέα.
Ο δρόμος που έχουμε επιλέξει πάντως δεν είναι κακός. Μια όμορφη αλληλουχία από γρήγορες καμπές και φουρκέτες. Ένα ιδανικό περιβάλλον δηλαδή, για να εκτιμήσεις το χαμηλό κέντρο βάρους με την τέλεια κατανομή ανάμεσα στους δύο άξονες. Το RS e-tron GT εμπνέει απόλυτη εμπιστοσύνη στη στροφή, δίνοντας πάντα την αίσθηση ότι οι τροχοί δεν θα ξεκολλήσουν ποτέ από την άσφαλτο. Και αυτό ισχύει όταν με το δεξί πόδι εξαπολύεις τα 830 Nm ροπής και δε νιώθεις την παραμικρή παρέκκλιση από την τροχιά που έχεις προεπιλέξει. Τα φαινόμενα υποστροφής είναι περιορισμένα ενώ το γλίστρημα της ουράς ανεπαίσθητο, χάρη στο ηλεκτρονικά ελεγχόμενο μπλοκέ διαφορικό. Το τελευταίο, σε βοηθά να κλείσεις καλύτερα τη γραμμή σου στην είσοδο.
Ένα αυτοκίνητο που δεν παίρνει κλίσεις, αντιδρά άμεσα και είναι ακριβέστατο. Δεν μπορείς να καταλάβεις πού κρύβονται 2,4 τόνοι βάρους στη στροφή. Μόνο στο φρενάρισμα μπορείς να τους καταλάβεις. Όμως οι θηριώδεις δίσκοι Carbid – ατσάλινοι δηλαδή, με επίστρωση καρβιδίων βολφραμίου – εξασφαλίζουν εξαιρετικές αποστάσεις ακινητοποίησης. Η συγκεκριμένη επίστρωση καταπολεμά την οξείδωση και δεν παράγει αιωρούμενα σωματίδια στη σκληρή χρήση.
ΣΤΗΝ ΚΑΤΗΦΟΡΑ ΑΝΑΚΤΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑ
Από πλευράς οδικής συμπεριφοράς το e-tron GT τιμά το σήμα RS που φορά. Αν θέλετε μία σύγκριση με την εξαδέρφη Taycan, μόνο στη λεπτομέρεια διαφέρουν τα δύο αυτοκίνητα. Το Audi είναι λίγο πιο στρογγυλεμένο σε όλα. Η ανάρτηση έχει ρυθμιστεί με γνώμονα και την άνεση, ενώ το τιμόνι – αν και εξαιρετικό, δεν έχει την εκπληκτική ακρίβεια της Taycan. Δεν έχει να κάνει με την ικανότητα των τεχνικών ομάδων αυτό, όσο με την προσυμφωνημένη στρατηγική στα πλαίσια του γερμανικού ομίλου. Και σωστά είναι έτσι τα πράγματα.
Αφού έφτασα στην κορυφή και ολοκληρώσαμε τη φωτογράφιση, έκανα μεταβολή προς την κοιλάδα. Κατεβαίνοντας από υψόμετρο 1.500 μέτρων στο Μπιελμόντε, ρυθμίζω με το αριστερό paddle την ανάκτηση ενέργειας στην τελευταία σκάλα. Όπως και στα άλλα e-tron, η επιβράδυνση στο άφημα του δεξιού πεντάλ δεν είναι ποτέ ιδιαίτερα έντονη – παρά τα 265 kW ισχύος της ανάκτησης ενέργειας. Σε κάποιες έντονες κατηφόρες, χρησιμοποιώ μάλιστα και το φρένο. Όμως χάρη στην κατηφόρα, η υπολειπόμενη αυτονομία παραμένει σταθερή. Έτσι, έχω την πολυτέλεια να παρακάμψω τη φόρτιση που είχα προγραμματίσει για να επιστρέψω στον αυτοκινητόδρομο και να απολαύσω μία τελευταία φορά τη δύναμη των δύο ηλεκτροκινητήρων. Η εκκίνηση από στάση με αυτό το Audi ανεβάζει τη λίμπιντο αν μη τι άλλο. Η μετάδοση δύο σχέσεων – η μία είναι για τις εκκινήσεις – δίνει στο αυτοκίνητο αίσθηση σφεντόνας. 3 δευτερόλεπτα για το 0-100 – 2,97” για την ακρίβεια – είναι μία τιμή που μόνο σε μονοθέσιο της F1 μπορούσες να ζήσεις κάποιες δεκαετίες πριν. Και τώρα, είναι μία απλή όσο και συγκλονιστική διαδικασία χωρίς δράματα.
Βράδυ πλέον, φτάνω στον προορισμό μου ατσαλάκωτος και με τα μάτια ξεκούραστα χάρη στους προβολείς Matrix Laser. Στα όργανα διακρίνω την ένδειξη 340 στον μερικό χιλιομετρητή. Τόσα διανύσαμε σε μία μέρα. Χωρίς να κάνουμε οικονομία, χωρίς να επιβαρύνουμε τις Άλπεις με CO2 και χωρίς να χάσουμε χρόνο σε κάποιο σταθμό φόρτισης. Τι άλλο να θέλεις από τη ζωή;