Του Πάνου Ντάνου – Φωτογραφίες: Βασίλης Κωστάκος
Υπάρχουν καινούργια μοντέλα και «καινούργια μοντέλα». Για τα «ανανεωμένα» δε, ούτε λόγος. Μαντέψτε σε ποια κατηγορία ανήκει το νέο -εκτός εισαγωγικών- Opel Mokka.
«Δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα σε καμία αυτοκινητοβιομηχανία, που ένα καλό προϊόν δεν μπορεί να λύσει». Όταν έκανε την παραπάνω δήλωση, ο Carlos Ghosn μεσουρανούσε, πρόεδρος ων της «συμμαχίας» Renault – Nissan. Στη φράση του στριμώχνεται λεκτικά η ολιγοετής, αλλά, ήδη από τότε, επιτυχημένη πορεία του ιαπωνικού μέλους της συνεργίας, που το 1999 είχε φτάσει στο χείλος της καταστροφής. Η ανάκαμψη της Nissan, ήταν πολυπαραγοντική. Όμως, ας μην γελιόμαστε. Όση οικονομία κλίμακας κι αν επιτεύχθηκε, όσα εργοστάσια κι αν έκλεισαν για να περιοριστεί το λειτουργικό κόστος, το turnaround (που ήταν και ο τίτλος του βιβλίου που έγραψε ο Ghosn) οφείλεται στα μοντέλα εκείνης της μεταβατικής περιόδου. Η εταιρία άκμασε κατ΄αναλογία των αυτοκινήτων που παρήγαγε. Ποσοτικά, αλλά, και ποιοτικά.
Ωστόσο, το «καλό προϊόν» είναι και προορατικό.
Το νέο Mokka, δεν καλείται να λύσει προβλήματα, γιατί η Opel, μέλος του γκρουπ PSA από το 2017 και, πλέον, του ομίλου Stellantis, δεν αντιμετωπίζει κάποιο. Αλλά, εξασφαλίζει με εμφατικό τρόπο ότι αν συνεχίσει έτσι, δεν πρόκειται να αντιμετωπίσει ούτε στο μέλλον.
ΠΟΙΟ MOKKA;
Ο μόνος λόγος που η Opel διατήρησε το όνομα στο Mokka, είναι ασφαλώς για λόγους συνέχειας, άρα και εμπορικούς. Γιατί, θα μπορούσε να έχει ονοματίσει εκ νέου το μοντέλο, που ελάχιστη σχέση έχει με το παρελθόν (του).
Κατ΄αρχάς, το «Χ» μπήκε στο χρονοντούλαπο. Υπήρχε για να πλειοδοτεί σχετικά με τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου, που εξάλλου περιλάμβανε και τετρακίνητες εκδόσεις. Κατά δεύτερο, το νέο Mokka δεν είναι μια σχεδιαστική «εξέλιξη» αλλά ένα διαφορετικό SUV, που συγγενεύει με τον προκάτοχο του μακρινά και λόγω κατηγορίας. Τρίτο και φαρμακερό, είναι το γεγονός ότι η πληρέστατη γκάμα, περιλαμβάνει πλέον και μια αμιγώς ηλεκτρική έκδοση που είναι διαθέσιμη ταυτόχρονα με τις θερμικές και δεν «θα» συμπληρώσει το line up, κάποια στιγμή.
Πέραν των παραπάνω όμως, διαφορετική είναι και η αίσθηση που δίνει το νέο Mokka, οπτικά, οδηγικά και ως κατασκευαστικό σκεπτικό.
Ξεκινώντας από το πρώτο, ας αναφέρουμε μια πληροφορία που δεν πρέπει να περάσει στα ψιλά: Το νέο μοντέλο είναι κατά 12,5 εκατοστά μικρότερο σε σχέση με την προηγούμενη γενιά. Και αυτό είναι μια σχεδιαστική και κατασκευαστική δήλωση, δεδομένης της τάσης που θέλει τους επιγόνους μεγαλύτερους. Αντίθετα με το μήκος, το μεταξόνιο πήρε τα πάνω του, όπως και το πλάτος. Ο αεροδυναμικός συντελεστής έχει βελτιωθεί σημαντικά (στην ηλεκτρική έκδοση Mokka-e, περιορίζεται στο 0,32) και το βάρος είναι επίσης μειωμένο (έως 120 κιλά).
Με το Mokka η Opel εγκαινιάζει τη νέα σχεδιαστική της ταυτότητα, που - προτρέχοντας στο συμπέρασμα- είναι χάρμα ιδέσθαι και χαιρόμαστε που θα μας συντροφεύει τα επόμενα χρόνια. Σημειακά, το μοντέλο μοιάζει με concept car που κύλησε στο δρόμο από το stand μιας διεθνούς έκθεσης αυτοκινήτου και ειδικά το εμπρός μέρος είναι ό,τι πιο εντυπωσιακό έχουμε δει από την εταιρία στο πρόσφατο παρελθόν.
Η διχρωμία της εξοπλιστικής έκδοσης GS Line του Mokka των φωτογραφιών σε συνδυασμό με τα πρωτότυπα εμπρός φώτα, καταφέρνει το εξής παράδοξο: Να βάζει μάτι αλλά με κομψό τρόπο. Μπορείτε να το πείτε και σχεδιαστική ευφυΐα, κυρίως όταν μιλάμε για ένα μοντέλο που πρόκειται να παραχθεί σε εκατομμύρια μονάδες και η αποστολή του δεν είναι η αυτοσκοπώ πρόκληση, αλλά η έξαψη του ενδιαφέροντος. Η τόλμη που επέδειξε η Opel είναι, πραγματικά, άξια θαυμασμού γιατί συνεχίζεται και αμείωτη στο εσωτερικό.
Εκεί, σύμφωνο με την εποχή που λανσάρεται, το Mokka έχει ψηφιακό πίνακα οργάνων και μια οθόνη αφής ενσωματωμένη στην κεντρική κονσόλα (7 ιντσών και ο μεν και η δε στην βασική έκδοση εξοπλισμού). Tο σύνολο (Pure Panel) οριοθετείται διακριτά και αναφέρεται στον οδηγό, όντας στραμμένο προς τη θέση του. Καλοδεχόμαστε τους αρκετούς «φυσικούς» διακόπτες (για τα συστήματα infotainment και κλιματισμού καθώς και τα κουμπιά του τιμονιού), γιατί αρκετές εταιρίες έχουν υπερβεί τα εσκαμμένα του virtual ορίου, εδώ και καιρό. Ο ελάχιστος επιλογέας του αυτόματου κιβωτίου είναι ίδιος με τον διακόπτη επιλογής κίνησης της ηλεκτρικής έκδοσης και η εργονομία είναι πολύ καλή, προσαρμοσμένη στις σχεδιαστικές ιδιαιτερότητες, με τις οποίες συνυπάρχει, αλλά δεν υπηρετεί.
ΠΡΩΤΟΣ ΜΕΤΑΞΥ ΙΣΩΝ
Από την πολύ ενδιαφέρουσα γκάμα (με τις αποκλειστικά δικίνητες εκδόσεις), αυτή με τον βενζινοκινητήρα των 130 ίππων είναι η -ρεαλιστικά- καταλληλότερη. Με δεδομένο ότι το νέο Mokka κλείνει το μάτι στον όρο «urban crossover» και το κοινό που τον ανέδειξε, ο πετρελαιοκινητήρας (αν και εγνωσμένης αξίας) είναι μάλλον άκαιρος, ο ηλεκτροκινητήρας σίγουρα πρόωρος και η έκδοση των 100 ίππων, πέρα από τυπικά υποδεέστερη, δεν συνδυάζεται με το αυτόματο κιβώτιο-ποίημα του γκρουπ. Όπως σημειώνουμε σε άλλη σελίδα του τεύχους, αυτό το κιβώτιο των 8 σχέσεων με την εξαιρετική λειτουργία, είναι αυτοφυής λόγος για να αγοράσεις ένα από τα αυτοκίνητα του ομίλου, στην περίπτωσή μας, το Mokka. Τα paddles πίσω από το τιμόνι μόνο διακοσμητικά δεν είναι, αφού η «χειροκίνητη» λειτουργία είναι απολαυστική στα «ανεβάσματα» και κορυφαίο στις επιλογές μικρότερης σχέση. Οι 130 ίπποι του μοτέρ αποδίδονται ομαλά αν και -αναμενόμενα- κάπου στις ψηλές στροφές καταλαβαίνεις ότι το σύνολο είναι τρικύλινδρο.
Το μόνο κληροδότημα στο νέο Mokka είναι οδηγικό και έχει να κάνει με τη «ρύθμιση» της ανάρτησης που κλίνει προς την άνεση, όπως κλίνει και το αμάξωμα στις κλειστές στροφές. Αλλά, πάντα σε σχέση με το παρελθόν του, το μοντέλο είναι σημαντικά πιο συμμετοχικό (και αυτό παρ’ ότι το μοντέλο της δοκιμής ορμώμενο από τη Γερμανία ήταν εφοδιασμένο , το αυξημένο μεταξόνιο μαζί με την μαζεμένη μάζα είναι εμφανή και, παρά το γεγονός ότι το τιμόνι είναι αποκομμένο σε αίσθηση, η επιλογή «Sport» του συστήματος παραμετροποίησης (που επηρεάζει την απόκριση του κινητήρα, τις αλλαγές του κιβωτίου και την υποβοήθηση του συστήματος διεύθυνσης), υφίσταται για το «είναι» και όχι για το «φαίνεσθαι» και επεμβαίνει ουσιωδώς.
Το νέο Mokka είναι πολύσημα σημαντικό.
Εμπορικά, γιατί ανήκει σε μια κατηγορία που ανθεί και λανσάρεται με μια ευρεία, ενδιαφέρουσα γκάμα.
Επικοινωνιακά, γιατί είναι το απτό δείγμα των πραγμάτων που θα έρθουν για την Opel.
Αλλά, και επικοινωνιακά. Γιατί δείχνει τη δυνατότητα της εταιρίας να αυτενεργεί στο πλαίσιο ενός ομίλου και στέλνει το σχετικό μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση.