Του Βαγγέλη Φακατσέλη – Φωτογραφίες: Βασίλης Κωστάκος
Αδιαφορώντας για την εμπορική απήχηση, η οποία για λόγους που δεν άπτονται της αξίας του, μάλλον θα είναι χαμηλή, η Ford παρουσιάζει στο πρόσωπο του Puma ST την απόλυτη εκδοχή ενός από τα πιο οδηγοκεντρικά SUV στη μικρή κατηγορία
Μπορεί ένα SUV να είναι συναρπαστικό στην οδήγηση; Ποιος ρωτάει; Πιθανότατα κανείς, όμως η Ford κρίνει πως καλό είναι να έχει έτοιμη την απάντηση… just in case. Άλλωστε από τη στιγμή που διατηρείται στελεχωμένο το τμήμα της Ford Performance, κάπου ανάμεσα στις ηλεκτρικές Mustang και τους mild hybrid κινητήρες, πρέπει να βρεθεί λίγος χώρος για να κάνουν και το κέφι τους.
Η Ford ήταν και παραμένει μια από τις ελάχιστες εταιρείες που ιεραρχούν ψηλά την διασκέδαση στην οδήγηση, όταν καλούνται να εξελίξουν ένα καινούργιο μοντέλο. Είναι κάτι που το έχουν αποδείξει πολλές φορές στο παρελθόν, παρουσιάζοντας μοντέλα που αποτελούν μέτρο σύγκρισης στις κατηγορίες τους στον συγκεκριμένο τομέα. Η στροφή της αγοράς προς τα SUV από τη μια, και την ηλεκτρική ενέργεια από την άλλη, είναι αλήθεια πως καταφέρνει ένα καίριο πλήγμα σε εταιρείες με τη φιλοσοφία της Ford. Έστω κι έτσι όμως, το Puma αποτελεί με διαφορά το πιο διασκεδαστικό μοντέλο στα μικρά SUV, γεγονός που αν μη τι άλλο, αποδεικνύει πως η ρήση «πρώτα βγαίνει η ψυχή και μετά το χούι» μπορεί να βρει εφαρμογή και στον χώρο των τεσσάρων τροχών.
Κάπως έτσι, στη Ford έκριναν πως ήρθε η κατάλληλη στιγμή για να κάνει την εμφάνισή του το λογότυπο ST και στο αμάξωμα ενός SUV και συγκεκριμένα, του Puma. Μια πρώτη ματιά στα τεχνικά χαρακτηριστικά του μοντέλου, αναδεικνύει αρκετές ομοιότητες με το Fiesta ST. Αρχικά, τα δύο μοντέλα μοιράζονται το ίδιο πάτωμα και τον ίδιο κινητήρα, γεγονός που οδηγεί τις προσδοκίες στα ύψη.
ΚΑΝΕ ΤΟ ΟΠΩΣ ΤΟ FIESTA (ST)
Παρά τις ομοιότητές τους βέβαια, τα δύο μοντέλα έχουν και διαφορές. Ο 3κύλινδρος 1.500άρης EcoBoost των 200 ίππων, έχει αυξημένη ροπή που ανέρχεται σε 320Nm (αντί των 290Nm του Fiesta ST). Οι ουσιαστικότερες διαφορές όμως, είναι σε σύγκριση με τις μικρότερες εκδόσεις του Puma. Η απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος είναι 15,2 εκ. (αντί των 16,4 εκ. των υπόλοιπων εκδόσεων). Παράλληλα, η απόκριση του συστήματος διεύθυνσης είναι κατά 25% ταχύτερη και η ανάρτηση διαθέτει πιο σκληρές ρυθμίσεις. Η στρεπτική ακαμψία του πίσω άξονα έχει ενισχυθεί, οι αντιστρεπτικές ράβδοι έχουν μεγαλύτερο πάχος και γενικά οι ενισχύσεις του αμαξώματος είναι τέτοιες, που να μπορούν να διαχειριστούν όχι μόνο την ισχύ, αλλά και τις διαθέσεις του οδηγού.
Αν οι προδιαγραφές του Puma ST σε οδηγούν στην εκτίμηση πως είναι δύσκολο να βρεις ανταγωνιστικό μοντέλο, η συμβίωση με αυτό, μετατρέπει την εκτίμηση σε βεβαιότητα. Κανένα SUV της αγοράς δεν διαθέτει τόσο ακριβές τιμόνι, που σε συνδυασμό με το εξαιρετικό πλαίσιο και τον χαρισματικό κινητήρα, συνθέτουν ένα σύνολο ικανό να φέρει ένα μόνιμο χαμόγελο στα χείλη του οδηγού. Κάτι που σε τέτοιο βαθμό, ενδεχομένως δεν καταφέρνουν ούτε μοντέλα υψηλότερης κατηγορίας τιμής, όπως π.χ. το VW T–Roc R.
Η αλήθεια είναι πως η Ford φροντίζει να σου περάσει το μήνυμα από την πρώτη στιγμή που θα βρεθείς στο εσωτερικό του Puma ST. Τα μπάκετ της Recaro αγκαλιάζουν το σώμα σου προσφέροντας το πρώτο απαραίτητο συστατικό της συνταγής για τη δημιουργία μιας σωστής θέσης οδήγησης. Η εργονομία είναι πολύ καλή και η επιλογή χειροκίνητου κιβωτίου ταχυτήτων μπορεί εκ πρώτης να μοιάζει ατυχής, όμως στην πράξη δικαιώνει τους τεχνικούς της Ford.
ΕΧΩ ΚΑΙ DRIVE MODES
Το Puma διαθέτει φυσικά και τα γνωστά προγράμματα οδήγησης που επενεργούν στο setup του κινητήρα, του τιμονιού, ακόμη και του ήχου της εξάτμισης. Μάλιστα πέραν των επιλογών Eco, Normal και Sport υπάρχει και επιλογή Track, που περισσότερο μοιάζει ως statement διαφορετικότητας, εκτός κι αν θελήσεις να δοκιμάσεις να καταρρίψεις το ρεκόρ χρόνου του Νίρμπουργκρινγκ για τα SUV.
Το οξύμωρο με το Puma ST είναι πως η οδική του συμπεριφορά μονοπωλεί σε τέτοιο βαθμό οποιοδήποτε σχόλιο το αφορά, σε βαθμό να αγνοεί κανείς τις υπόλοιπες αρετές του, που δεν είναι και λίγες. Ειδικά από τη στιγμή που -μην το ξεχνάμε- μιλάμε για SUV. Το Puma ακόμη και ως ST, εξακολουθεί να διαθέτει ικανοποιητικούς χώρους για τέσσερις, κορυφαίους χώρους αποσκευών για την κατηγορία (ελέω MegaBox) και ένα πλήρες πακέτο εξοπλισμού και συνδεσιμότητας.
Είναι σαφές πως αν υπήρχε κατηγορία σπορ SUV, το Puma ST θα αποτελούσε τον σοβαρότερο υποψήφιο για την κατάκτηση της πρωτιάς. Προσοχή. Όχι SUV επιδόσεων, αλλά σπορ. Που σημαίνει πως δεν αρκεί ένα καλό νούμερο επιτάχυνσης 0-100, αλλά ένα συνολικό στήσιμο που να υποδηλώνει πως πρόκειται για μια κατασκευή που μπορεί να επιταχύνει, να στρίβει, να φρενάρει πειστικά. Με εξαιρετικό τιμόνι που επιτρέπει στον οδηγό του να το τοποθετεί όπως θέλει στη στροφή, ανάρτηση και τροχούς που εξασφαλίζουν υψηλή πρόσφυση και αμελητέες κλίσεις του αμαξώματος.
Άρα βρισκόμαστε ενώπιον ενός ακόμη best seller που φέρει τα σήματα της Ford; Δύσκολο έως αδύνατο. Το Puma ST κοστίζει €10.000 περισσότερα από την αμέσως επόμενη ακριβότερη έκδοση του μοντέλου, φτάνοντας τις €35.000. Κι αυτό είναι ένα μεγάλο ποσό σε απόλυτες τιμές. Μπορεί τα ελάχιστα SUV επιδόσεων που υπάρχουν στην αγορά να είναι σημαντικά ακριβότερα, όμως επί της ουσίας δεν αποτελούν ανταγωνισμό του Puma ST. Σε έναν ιδανικό κόσμο, το μοντέλο της Ford θα αποτελούσε αντικείμενο πόθου, όμως με δεδομένο πως η τάση στην αγορά είναι ο εξηλεκτρισμός και όχι οι βενζινοκινητήρες επιδόσεων, η αγορά του μπορεί να δικαιολογηθεί μόνο ως κίνηση απόκτησης ενός τύπου αυτοκινήτου, που αργά ή γρήγορα θα περάσει στην ιστορία.