Tου Lorenzo Facchinetti, Aπόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis Φωτογραφίες: Wolfango
Το τρίθυρο Defender με το μεταξόνιο των 90 ιντσών – ή περίπου – συμπυκνώνει όλες τις αρετές του πιο αυθεντικού Land Rover, χωρίς μεγάλες θυσίες στους χώρους, αν εξαιρέσουμε τις αποσκευές. Τόσο στο δρόμο όσο και εκτός, το Defender 90 είναι απολαυστικό αυτοκίνητο με το νέο 6κύλινδρο turbo diesel 3.0 και το ελαφρύ υβριδικό σύστημα
Στην πρώτη δοκιμή του Defender 110 είχαμε εξαντλήσει το θέμα. Το νέοδεν έχει καμία σχέση με το παλιό, αν εξαιρέσουμε βέβαια το όνομα και το ρόλο που καλείται να παίξει ως αυθεντικό όχημα εκτός δρόμου. Μα και το τηλέφωνο δεν έχει αλλάξει όνομα όλα αυτά τα χρόνια. Μόνο που σήμερα δεν καλούμε κάποιον γυρίζοντας το καντράν με το δάχτυλο αλλά λέμε τον αριθμό σε έναν πανέξυπνο υπολογιστή με γυναικεία φωνή κάπου στην Καλιφόρνια ή απλά τον πληκτρολογούμε στην οθόνη αφής. Και το τηλέφωνο έχει εξελιχτεί σε κινητό γραφείο.
Οι καιροί αλλάζουν λοιπόν. Και όποιος αναμασά το αυτονόητο «το Defender δεν είναι αυτό που ήταν», θα πρέπει επιτέλους να αποδεχτεί ότι η τεχνολογική πρόοδος είναι η φυσική εξέλιξη των πραγμάτων. Και σ’ εμένα προσωπικά αυτό δεν πειράζει καθόλου. Θυμάμαι ακόμη ένα θαυμάσιο ταξίδι που είχα κάνει στο Μαρόκο πριν από πολλά χρόνια με το παλιό Defender. Το θυμάται όμως ακόμη καλύτερα η μέση μου από τα κοπανήματα της ανάρτησης και το κεφάλι που πονούσε από το θόρυβο. Όσο για το φανελάκι που φορούσα, ήταν όλη μέρα μούσκεμα στον ιδρώτα. Ήταν θαυμάσια περιπέτεια κατά τ’ άλλα, δε λέω. Όμως τώρα που το σκέφτομαι, ενώ κατευθύνομαι στην κοιλάδα της Αόστης στο τιμόνι αυτού εδώ του «90» καθισμένος σε ένα άνετο κάθισμα από δέρμα και συνθετικό ύφασμα ενώ οι ηλεκτρονικά ελεγχόμενες πνευματικές αναρτήσεις εξουδετερώνουν κάθε ανωμαλία του οδοστρώματος, συγχωρέστε με αλλά εγώ αυτήν την πρόοδο περίμενα από χρόνια. Και να ήταν μόνο αυτό; Ενώ τούτο εδώ το Defender είναι άνετο όσο ένα Range Rover και προσφέρει κορυφαία ενεργητική και παθητική ασφάλεια στο δρόμο, τα καταφέρνει το ίδιο καλά με τον θρυλικό του πρόγονο και εκτός δρόμου. Μα είναι δυνατόν;
Θα το δούμε αυτό στη συνέχεια, όταν με το καλό μπούμε βαθιά στο χιόνι και από εκεί στην εκτός δρόμου πίστα του Vairano. Μέχρι τότε, αφήστε με σας παρακαλώ να απολαύσω τη ζώνη άνεσης που μου προσφέρει το σαλόνι του αυτοκινήτου.
Το 90άρι, για όποιον δε γνωρίζει από Land Rover, είναι απλά η κοντή έκδοση του Defender, η οποία είναι διαθέσιμη εδώ και μερικές εβδομάδες στην Ευρώπη ενώ στην Ελλάδα αναμένεται στα μέσα του μήνα. Οι δύο αριθμοί 90 και 110 διακρίνουν εδώ και χρόνια τις δύο εκδόσεις αμαξώματος του Defender. Στο παλιό μοντέλο, οι δύο αριθμοί περιέγραφαν το μήκος του μεταξονίου σε ίντσες. Κατά τη γνώμη μου, στο νέο Defender, η κοντή έκδοση εκφράζει καλύτερα το χαρακτήρα του. Τη βρίσκω πιο ισορροπημένη, με καλύτερες αναλογίες και, ναι, πιο ποθητή. Όμως γούστα είναι αυτά, οπότε ας αφήσουμε τους αριθμούς να μιλήσουν από μόνοι τους. Τι κερδίζεις και τι χάνεις, λοιπόν, επιλέγοντας το Defender 90 αντί του 110;
ΑΠΟΣΚΕΥΕΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΠΟΛΗΣ
Η πιο σημαντική διαφορά ανάμεσα στις δύο εκδόσεις είναι στην τιμή. Ενώ το Defender 110 στη δίλιτρη, turbo diesel έκδοση SD4 200 ξεκινά από τις 88.000 ευρώ, η τιμή του 90 στην ίδια ακριβώς έκδοση – που είναι και η πιο ρεαλιστική για την ελληνική αγορά – ξεκινά από τις 79.400, δηλαδή 8.600 ευρώ χαμηλότερα.Ας μην εμβαθύνουμε περισσότερο διότι οι διαθέσιμες εκδόσεις και τα πακέτα εξοπλισμού είναι μεγάλη σπαζοκεφαλιά. Να τονίσουμε μόνο ότι όταν γράφονται αυτές οι γραμμές δεν έχουμε στη διάθεσή μας τιμή για την έκδοση 3.0DI6 της δοκιμής.
Πάμε στις εξωτερικές διαστάσεις τώρα: το Defender 90 είναι 44 εκατοστά πιο κοντό, με μήκος 4,58 μέτρα, αντί 5,02. Αυτό μεταφράζεται σε πρακτικότητα στην πόλη μεν – όπου πολύ πιο άνετα βρίσκεις θέση στάθμευσης – και σε ανύπαρκτο χώρο αποσκευών δε, καθώς έχει χάσει τα δύο τρίτα του Defender 110. Με 189 διαθέσιμα λίτρα, το 90 προσφέρει χώρο όσο ένα μέσο αυτοκίνητο πόλης. Σαφώς είναι πολύ καλύτερα επενδυμένος και εξοπλισμένος για σκληρή χρήση, καθώς και υψηλής αισθητικής. Όμως τέσσερις φίλοι δεν ταξιδεύουν με τις αποσκευές τους, ενώ ένα ζευγάρι θα χρειαστεί να αναδιπλώσει το πίσω κάθισμα στο ταξίδι του.
Στα θετικά να σημειώσουμε τον πολύ καλό χώρο στο πίσω κάθισμα, ο οποίος είναι ανάλογος του 110 με ελάχιστα μικρότερο ύψος. Όμως 91 εκατοστά ύψος καμπίνας υπερεπαρκούν για τα περισσότερα αναστήματα. Ανεπηρέαστος είναι και ο χώρος για τα πόδια και είναι εντυπωσιακός, με 36 εκατοστά διαθέσιμα κατά μέσο όρο, ανάλογα με τη θέση του μπροστινού καθίσματος. Η καμπίνα διακρίνεται επίσης για τη φωτεινότητά της, χάρη στα λεπτά φινιστρίνια οροφής που παραπέμπουν στο κλασικό Defender. Το αποτέλεσμα είναι ότι όσοι καθήσουν πίσω δεν θα νιώσουν ποτέ κλειστοφοβικά, όπως συμβαίνει συνήθως σε τρίθυρα αυτοκίνητα. Ειδικά αν παραγγείλετε την πανοραμική οροφή, η καμπίνα είναι ιδιαίτερα ευήλια. Η μόνη θυσία λοιπόν για τους φίλους που θα καθήσουν πίσω είναι η ελευθερία εισόδου – εξόδου από το αυτοκίνητο. Τουλάχιστον τα μπροστινά καθίσματα διαθέτουν ψηλά στην πλάτη έναν πρακτικό διακόπτη που τα αναδιπλώνει και τα σύρει εμπρός – πίσω ηλεκτρικά.
Όσο για το χώρο στα μπροστινά καθίσματα ισχύει ό,τι έχουμε γράψει στη δοκιμή του 110. Προσφέρουν αυτοκρατορική άνεση, ενώ το περιβάλλον του οδηγού και του συνοδηγού διακρίνεται για την τάξη και την πρακτικότητά του, χάρη στο γραμμικής σχεδίασης, εργονονομικό όσο και μινιμαλιστικό ταμπλό. Η συναρμογή των υλικών στην καμπίνα αποπνέει ποιότητα κατασκευής. Στις επενδύσεις των θυρών συνυπάρχουν αρμονικά πλαστικά, απαλά στο άγγιγμα με γυμνές μεταλλικές επιφάνειες και επί τούτου εμφανείς βίδες torx. Το πλάτος της καμπίνας και η φαρδιά κεντρική κονσόλα εξασφαλίζουν την απαραίτητη πλέον κοινωνική αποστασιοποίηση ανάμεσα στους δύο επιβάτες. Η κεντρική κονσόλα διαθέτει αρκετές θήκες για μικροαντικείμενα και είναι τόσο φαρδιά που κατά παραγγελία μπορεί να δεχτεί ένα τρίτο κάθισμα.
Από άποψη ψηφιακής τεχνολογίας, το Defender διαθέτει ένα νέο infotainment, με εύχρηστο επιτέλους περιβάλλον χρήστη σε σχέση με τα προηγούμενα της Land Rover. Αντίθετα, ο πίνακας οργάνων, μπορεί να είναι πλούσιος σε ενδείξεις, αλλά έχει φαραωνική εργονομία. Μπορείς να τον προσαρμόσεις κατά βούληση, όμως για να το κάνεις αυτό πρέπει να βρεις το κατάλληλο μενού από τους διακόπτες του τιμονιού. Μη διανοηθείτε να κάνετε κάτι τέτοιο ενώ οδηγείτε γιατί θα εκνευριστείτε. Προσωπικά, επικεντρωνόμουνστους πρακτικούς διακόπτες της κεντρικής κονσόλαςαπό τους οποίους χειρίζεσαι ολόκληρο οπλοστάσιο συστημάτων, αφιερωμένων στην εκτός δρόμου οδήγηση, όπως όταν έπρεπε να κατεβώ μία απότομη κατηφόρα σε ένα ορεινό μονοπάτι κλειστό στην κυκλοφορία για τις ανάγκες της φωτογράφισης. Hill Decent Control παρακαλώ! Το Defender ανταποκρίνεται σε τέτοιες προκλήσεις ακόμη και αν το έδαφος είναι καλυμμένο με αφράτο χιόνι. Σε δύσκολα περάσματα, το ελάχιστο ύψος από το έδαφος είναι πολύ σημαντικό, ειδάλλως μπορεί να βρει η «κοιλιά» του αυτοκινήτου και να μείνεις παγιδευμένος με τους τροχούς στον αέρα. Το Defender, καθότι εξοπλισμένο με πνευματικές αναρτήσεις, μπορεί να ανυψωθεί στα 291 χιλιοστά στο πρόγραμμα off-roadκαι, αν χρειαστεί, ακόμη 70 χιλιοστά ώστε να πατήσουν και οι τέσσερις τροχοί στο έδαφος. Αυτό βέβαια συστήνεται για πολύ δύσκολα περάσματα και μικρές αποστάσεις, καθώς τα αμοτισέρ σκληραίνουν πολύ σε αυτή τη λειτουργία. Οι αερόσουστες σε συνεργασία με τα εξαιρετικά στο ρόλο τους ηλεκτρονικά, μου επέτρεψαν να τα βγάλω πέρα σε καταστάσεις που δεν πίστευα ότι θα μπορούσε να αντιμετωπίσει το Defender των 2,5 τόνων με τόσο φαρδείς τροχούς. Αρκεί να επιλέξεις λοιπόν το κατάλληλο πρόγραμμα οδήγησης και να εμπιστευτείς τα ηλεκτρονικά, τα οποία μεταξύ άλλων διαχειρίζονται και τα διαφορικά, ρυθμίζοντας κατάλληλα το σπινάρισμα ή το φρενάρισμα κάθε τροχού.
ΑΣ ΜΙΛΗΣΟΥΜΕ ΓΙΑ ΓΩΝΙΕΣ
Αν θέλετε να μιλήσουμε για οριακές εκτός δρόμου καταστάσεις, σας παραπέμπω στο ειδικό κεφάλαιο της δοκιμής, όπου μπορείτε να διαβάσετε πώς τα πήγε το Defender 90 στην off-road πίστα δοκιμών του Quattroruote. Πρακτικά, το τρίθυρο επαλήθευσε με το παραπάνω τις ικανότητες του 110, οι οποίες είναι από τις κορυφαίες στην κατηγορία. Και προσέξτε, μιλάμε για ένα αυτοκίνητο με αυτοφερόμενο πλαίσιο από αλουμίνιο και ανεξάρτητες αναρτήσεις. Και τα καταφέρνει όλα χάρη στις εξαιρετικές γωνίες προσβολής, προσπέλασης και διαφυγής, στις μεγάλες διαδρομές των αναρτήσεων και στην ηλεκτρονικά ελεγχόμενη τετρακίνηση που αποδεικνύεται αποτελεσματική σε όλα τα εδάφη. Πώς τα καταφέρνει όμως σε σχέση με το παλιό Defender; Σηκώνει πιο εύκολα τροχούς στο αέρα, καθώς οι αναρτήσεις του δεν έχουν τις διαδρομές του άκαμπτου άξονα, όμως σε κάθε περίπτωση πηγαίνει παντού και μάλιστα με λιγότερο κόπο για τον οδηγό. Και με μία διαφορά: ότι στο δρόμο είναι άλλο αυτοκίνητο. Ένα σύγχρονο αυτοκίνητο.
Ο ΙΔΑΝΙΚΟΣ ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Αφού αναφερθήκαμε στα κορυφαία επίπεδα άνεσης, μία κουβέντα μόνο για το σύστημα διεύθυνσης:είναι από τα στοιχεία που δεν έχουν καμία σχέση με το παλιό Defender. Ξεχάστε τη νεκρή αίσθηση γύρω από την ευθεία, τις στροφές που έπαιρνε το τιμόνι και τις αργές αντιδράσεις που ήταν τυπικές κάθε 4×4 παλαιάς σχολής. Το νέο Defender έχει ένα προοδευτικό και επαρκώς γρήγορο τιμόνι με απόκριση που δε διαφέρει από ενός μοντέρνου αυτοκινήτου. Η στρεπτική ακαμψία του πλαισίου και η γεωμετρία της ανάρτησης – με διπλά ψαλίδια εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω – συμπληρώνουν τη φουτουριστική εικόνα στο δρόμο. Μην το ψάχνετε, το Defender δεν έχει καμία σχέση με τον πρόγονό του σε επίπεδο οδικής συμπεριφοράς, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι ιδιαίτερα δυναμικό ή σπορ με τα σημερινά δεδομένα. Αν και το 90 είναι πιο ευέλικτο από το 110, οι αντιδράσεις του είναι έντονες στο όριο, το οποίο δεν είναι και ιδιαίτερα υψηλό. Σ’ αυτό συντελεί η ρύθμιση του ESP, το οποίο παρεμβαίνει έντονα και δεν επιτρέπει οποιαδήποτε αποσταθεροποίηση στο όριο.
Να το πούμε απλά; Το Defender φτιάχτηκε για να το οδηγείς απαλά και σ’ αυτό συνηγορεί απόλυτα ο νέος 6κύλινδρος εν σειρά turbodiesel των 3 λίτρων, ο οποίος είναι αθόρυβος, χωρίς κραδασμούς στη λειτουργία του, ελαστικός και ροπάτος, όπως φαίνεται και από τη μέγιστη τιμή των 570 Nm στις 1.250 μόλις στροφές ανά λεπτό. Επιταχύνει εντυπωσιακά και αγόγγυστα το βαρύ αυτοκίνητο (χρειάζεται μόλις 8” για το 0-100), όμως η ελαστικότητα – όπως προανέφερα – είναι το μεγάλο του προτέρημα. Αρκεί να χαϊδεύεις το γκάζι για να ταξιδεύεις, γνωρίζοντας ότι έχεις στη διάθεσή σου ανά πάσα στιγμή την απαραίτητη δύναμη για ένα ασφαλές προσπέρασμα ή για ένα ξεκόλλημα πάνω από κοτρώνες. Ο turbo diesel συνεργάζεται μάλιστα με ένα από τα καλύτερα αυτόματα κιβώτια που υπάρχουν σήμερα, το 8τάχυτο ZF με μετατροπέα ροπής και μειωτήρα σχέσεων για την περίσταση. Επιπρόσθετα, υπάρχει και το σύστημα mild hybrid 48V του Evoque, το οποίο συνεισφέρει στον περιορισμό ρύπων και κατανάλωσης καυσίμου. Το Defender δεν καίει λίγο βέβαια – υπολογίστε 10 λίτρα κατά μέσο όρο – όμως αν συνυπολογίσετε βάρος, διαστάσεις, αεροδυναμική και απόδοση κινητήρα, θα λέγαμε ότι η κατανάλωση είναι από λογική έως χαμηλή. Μάλιστα, χάρη στο μεγάλο ρεζερβουάρ, το Land Rover έχει αυτονομία πάνω από 900 χιλιόμετρα κατά μέσο όρο.