Του Βαγγέλη Φακατσέλη – Φωτογραφίες: Βασίλης Κωστάκος
Μπορεί εδώ και περίπου τρία χρόνια η λέξη Picasso να έχει αντικατασταθεί στη γκάμα του C3 από τη λέξη Aircross, όμως απ’ ότι φαίνεται, η Citroen εξακολουθεί να «ζωγραφίζει» στα μικρά SUV.
Για την μόδα των SUV τα έχουμε πει πολλές φορές. Το ίδιο και για την παρακμή που βιώνει η κατηγορία των πολυχρηστικών MPV, που δείχνουν ολοένα και περισσότερο να αποτελούν είδος προς εξαφάνιση. Εκείνο που πρέπει ωστόσο να θυμάται κανείς, είναι πως αρκετά χρόνια πριν φτάσουμε σε αυτό το σημείο, υπήρχαν κάποιες εταιρείες, όχι πολλές, που μεσουρανούσαν στην κατηγορία των πολυχρηστικών. Επένδυαν σε αυτή και έφερναν στην αγορά μοντέλα που είχαν να επιδείξουν καινοτομίες τόσο σε επίπεδο πρακτικότητας όσο και σε εκείνο της εκμετάλλευσης χώρων. Μία από αυτές, ήταν και η Citroen.
Για την ακρίβεια, τα MPV έδειχναν σε μεγάλο βαθμό να αποτελούν γαλλική υπόθεση, καθώς αν προστεθεί στο κάδρο και η Renault, γίνεται αμέσως κατανοητό πως μιλάμε για τους ανθρώπους που ουσιαστικά έβαλαν την κατηγορία στην αγορά. Και μπορεί σήμερα οι πιθανότητες να δεις MPV στο δρόμο να είναι αντίστοιχες του να πιάσεις το τζόκερ, όμως το σίγουρο είναι πως θα δεις πάρα μα πάρα πολλά SUV. Τα οποία, ας το παραδεχτούμε, δεν απέχουν και έτη φωτός από τη λογική των MPV. Εντάξει, είναι ανώτερα αισθητικά, έχουν λίγο μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος, αλλά κατά βάση ούτε 4×4 είναι, ενώ τα καλύτερα εξ αυτών, έχουν να επιδείξουν αυξημένους χώρους και διαφορετικούς τρόπους διαμόρφωσης του εσωτερικού. Δηλαδή αυτό που έκαναν τα MPV.
Αυτή ακριβώς η μεταξύ τους συγγένεια είναι που γέννησε και τη λέξη crossover, ως προσδιοριστική του τι ακριβώς ήταν κάποια μοντέλα. Γιατί όπως και με τα MPV, δεν πρέπει επίσης να ξεχνάμε πως και τα πρώτα SUV κατά τη γέννησή τους, μπορεί να μην προσφέρονταν για… Camel Trophy, όμως ήταν τετρακίνητα και είχαν να επιδείξουν πιο πολιτισμένη συμπεριφορά στο δρόμο από τα καθαρόαιμα off road.
ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Που καταλήγει ο παραπάνω συλλογισμός; Στο συμπέρασμα πως η Citroen, έχει μια κληρονομιά, ένα know how, ώστε να είναι σε θέση να παρουσιάζει SUV που έχουν τα στοιχεία που χρειάζεται για να πρωταγωνιστήσουν. Και αυτό ακριβώς είναι το C3 Aircross. Ένα μοντέλο που καταφέρνει να εξασφαλίζει στους επιβάτες του μεγαλύτερους χώρους απ’ ότι αφήνουν να εννοηθεί οι εξωτερικές του διαστάσεις. Με μήκος 4,15μ. και πλάτος 1,76μ. παραμένει ένα συμπαγές μοντέλο στα B-SUV. Όμως με ύψος 1,64μ. και κυρίως με μεταξόνιο 2,60μ. εξασφαλίζει άνετους χώρους τόσο για τα πόδια, όσο και για τα κεφάλια των επιβαινόντων. Την ίδια ώρα ο χώρος για τις αποσκευές διαμορφώνεται στην απολύτως αποδεκτή τιμή των 410 λίτρων.
Το μεγαλύτερο μέρος της δουλειάς έχει ήδη γίνει για το γαλλικό μοντέλο, καθώς οι χώροι είναι ίσως το σημαντικότερο χαρακτηριστικό για τους αγοραστές της κατηγορίας. Από κοντά ακολουθεί η οικονομία. Ποια απ’ όλες; Ιδανικά, όλες. Πριν αναφερθούμε στην τιμή αγοράς, ας δούμε πρώτα ό,τι έχει να κάνει με τον κινητήρα. Ο οποίος είναι 1.5 diesel με απόδοση 120 ίππων και συνδυάζεται με αυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων. Στο ερώτημα γιατί diesel, τώρα που η αγορά αρχίζει να τους τραβάει το χαλί κάτω από τα πόδια, η μοναδική απάντηση δεν μπορεί παρά να είναι: γιατί εξακολουθούν να είναι μία από τις οικονομικότερες μορφές μετακίνησης στον πραγματικό κόσμο.
Και σε κάθε περίπτωση, τα «γιατί» και τα «αν» μπορούν να είναι πάρα πολλά, χωρίς να είναι όμως βέβαιο ότι οδηγούν κάπου. Π.χ. γιατί κιβώτιο 6 σχέσεων και όχι 8 από τη στιγμή που η PSA το διαθέτει; Επίσης, γιατί 120 και όχι 130 ίπποι, όπως αποδίδει η κορυφαία εκδοχή του 1.5 BlueHDi που επίσης διαθέτει η PSA και που εφοδιάζει το 2008; Μην ψάχνεις για επιχειρήματα και εξηγήσεις, εκεί που οι απαντήσεις είναι προφανείς. Ναι, μια χαρά θα ήταν να έχεις 2 παραπάνω σχέσεις στο κιβώτιο και 10 ίππους στον κινητήρα, αλλά το ομόσταβλο 2008 που τα έχει, κοστίζει γύρω στις 10.000 ευρώ παραπάνω από το C3 Aircross. Που σημαίνει πως η Citroen σου δίνει έναν πολύ καλό λόγο για να δεχτείς ένα όχι και τόσο καθοριστικής σημασίας downgrade.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ
Άλλωστε οι επιδόσεις του C3 Aircross είναι απόλυτα ικανοποιητικές, καθώς τόσο λόγω της ροπής των 300 Nm που είναι διαθέσιμα από τις 1.750 σ.α.λ., όσο και λόγω της καλής λειτουργίας του κιβωτίου, δεν θα αισθανθείς σε καμία περίπτωση πως σου λείπει ισχύς. Κι ολα αυτά, με την μέση κατανάλωση να κυμαίνεται στα -χαμηλά- επίπεδα των 6,5 λ/100 χλμ. και πάντως κάτω από 7. Το SUV της Citroen διαθέτει καλές επιδόσεις, αλλά δεν είναι μοντέλο επιδόσεων. Η έμφαση στην άνεση των επιβατών είναι σαφής και αναμενόμενη, με κάποιες ενστάσεις να υπάρχουν αναφορικά με την «ξερή» απόκριση της πίσω ανάρτησης στις εγκάρσιες ανωμαλίες.
Κατά τα άλλα, πρόκειται για ένα μοντέρνο, νεανικό αυτοκίνητο, με πλούσιο εξοπλισμό και όλες τις δυνατότητες συνδεσιμότητας που περιμένεις από ένα σύγχρονο μοντέλο. Το σημείο που χρήζει βελτίωσης, με το σχόλιο να αφορά σε όλα τα μοντέλα του γκρουπ PSA, είναι τα ξεπερασμένα γραφικά της οθόνης infotainment. Η έκδοση εξοπλισμού του αυτοκινήτου δοκιμής ήταν η κορυφαία Shine, με κόστος 23.850 ευρώ. Ως απόλυτο νούμερο δεν είναι λίγα, όμως δεν είναι και από τις ακριβότερες επιλογές. Σε κάθε περίπτωση, δικαιολογούνται απόλυτα από τον εξοπλισμό και το ολοκληρωμένο πακέτο που αγοράζεις για τα δεδομένα της κατηγορίας.