Του Βαγγέλη Φακατσέλη – Φωτογραφίες: Βασίλης Κωστάκος
Μια παραδοσιακή δύναμη του χώρου, βρίσκει απέναντί της μία ταχέως ανερχόμενη. Η έκβαση της μάχης είναι προδιαγεγραμμένη, ή άραγε οι εποχές αλλάζουν και στην αυτοκίνηση;
Είναι σαφές εδώ και αρκετούς μήνες, πως η Peugeot έχει εισέλθει στη φάση της κεφαλαιοποίησης. Η σχεδιαστική στροφή και η σημαντική ποιοτική αναβάθμιση που είχαν ως αφετηρία τους το SUV 3008, συνεχίστηκαν σε όλα τα μοντέλα που ακολούθησαν, εδραιώνοντας στην συνείδηση του αγοραστικού κοινού την είσοδο της γαλλικής μάρκας στα μονοπάτια που οδηγούν στις premium κατηγορίες. Κάπως έτσι ξεκίνησε να καταγράφεται και μια σταθερά ανοδική τάση στις πωλήσεις των μοντέλων της Peugeot, που έχει φέρει την πλειοψηφία τους να πλασάρεται στις πρώτες θέσεις των κατηγοριών τους.
Ειδικά το 208, μοντέλο που επίσης πραγματοποίησε άλμα κατά τη μετάβασή του στην υπάρχουσα γενιά, έχει καταφέρει διανύοντας τον πρώτο χρόνο παρουσίας του στην αγορά, να βρίσκεται στη 2η θέση, πίσω μόνο από το Yaris, το οποίο (για λόγους που δεν είναι της παρούσης) είναι κάτι σαν το Qashqai της κατηγορίας των supermini. Δεν το επηρεάζει τίποτα. Το 208, έχοντας στις αποσκευές του τον τίτλο του «Αυτοκινήτου της Χρονιάς 2020» σε Ελλάδα και Ευρώπη, βλέπει την αποδοχή του να αυξάνεται διαρκώς, φέρνοντάς το πάνω από παραδοσιακά ονόματα της κατηγορίας.
Για όσους είχαμε έρθει σε επαφή κατά την πρώτη του παρουσίαση στα τέλη του περασμένου χρονου, η πορεία αυτή ήταν προδιαγεγραμμένη. Αν η δημιουργία ενός best seller ήταν συνταγή, τότε το 208 είχε όλα τα συστατικά που απαιτούνται. Μοντέρνα σχεδίαση, φουτουριστικό εσωτερικό, πιστό στη μίνιμαλ προσέγγιση της Peugeot με ελάχιστα κουμπιά και διακόπτες, προσεγμένη ποιότητα, αποδοτικούς κινητήρες και ενδιαφέρουσα οδική συμπεριφορά. Αρκεί σε αυτή την τελευταία παράμετρο να έχεις κατά νου, πως στην εποχή που ζούμε, ενδιαφέρον οδηγικά έχει οτιδήποτε δεν είναι αποστειρωμένο. Τόσο απλά.
ΟΙ ΔΥΟ ΔΡΟΜΟΙ
Υπάρχουν δύο δρόμοι να προσεγγίσεις ένα μοντέλο. Ο πρώτος είναι αυτός των αριθμών. Η νέα γενιά του Χ μοντέλου βασίζεται στο τάδε πάτωμα, έχει αυξημένο μεταξόνιο κατά τόσα εκατοστά, οι διαστάσεις του είναι ελαφρώς μεγαλύτερες από του απερχόμενου, ενώ το βάρος του έχει μειωθεί κατά Ψ κιλά, χάρη στην εκτεταμένη χρήση ελαφρύτερων υλικών. Παράλληλα, ενώ ο κινητήρας του έχει πλέον μικρότερη χωρητικότητα, καταφέρνει να αποδίδει υψηλότερη ισχύ και να έχει μειωμένη κατανάλωση κατά 4-10% σε σύγκριση με τον προηγούμενο. Και κάπως έτσι φτάνεις στο τελικό συμπέρασμα που στοιχειοθετεί την υπεροχή του νέου μοντέλου έναντι του προκατόχου του.
Ο δεύτερος δρόμος, είναι αυτός που βλέπει και αντιλαμβάνεται ακόμη και κάποιος που δεν έχει ιδιαίτερες γνώσεις πάνω στα αυτοκίνητα και δεν ενδιαφέρεται και τόσο να αποκτήσει. Προσεγγίζει το αυτοκίνητο ως καταναλωτικό προϊόν, και το αξιολογεί στη βάση της καθημερινής και όχι της εξειδικευμένης χρήσης. Που σημαίνει πως κατά βάση ένα μοντέλο της μικρής κατηγορίας θα το πάρεις για να πας στη δουλειά σου ή να κάνεις τις δουλειές σου και όχι για να γράψεις χρόνο στην υπερειδική της Αναβύσσου.
Τι χρειάζεσαι λοιπόν; Ένα αυτοκίνητο που να σου αρέσει σχεδιαστικά, να είναι καλά εξοπλισμένο, όσο το δυνατόν πιο οικονομικό στην χρήση και ιδανικά, να προσφέρεται και σε καλή τιμή. Αν μέσα σε όλα αυτά, έχει τον τρόπο να σε φέρνει κατά διαστήματα σε θέση να διασκεδάζεις οδηγώντας το, τότε έχεις πιάσει και τον αριθμό τζόκερ. Σε έναν αρκετά μεγάλο βαθμό, το 208 αποτελεί το δελτίο της επιτυχίας στην κατηγορία του. Είναι ξεκάθαρα το μοντέλο με το πιο ευχάριστο, πλήρως ψηφιακό εσωτερικό, σου παρέχει όλες τις δυνατότητες συνδεσιμότητας που χρειάζεσαι ώστε να μην αποκτήσεις στερητικό σύνδρομο του smartphone σου για όσο διάστημα βρίσκεσαι στο δρόμο και σε γενικές γραμμές, έχει και ικανοποιητικούς χώρους.
Κάτι αρνητικό; το πιο ουσιαστικό, είναι ο χειρισμός του κλιματισμού μέσω της οθόνης infotainment. Αυτό που είχες συνηθίσει να κάνεις με ένα απλό πάτημα ενός κουμπιού ή μέσω της απλής περιστροφής ενός διακόπτη, στην hi tech εποχή που διανύουμε, απαιτεί το πέρασμα από διάφορα υπομενού μέσω της οθόνης αφής, διαδικασία που και περισσότερο χρόνο απαιτεί και αποσπά την προσοχή σου από την οδήγηση.
100, ΝΑ ΤΟΥΣ ΑΦΗΣΩ;
Αν και το 208 προσφέρεται σε διάφορες εκδόσεις από πλευράς τύπου και ισχύος κινητήρα, θα έλεγα πως η έκδοση του μοντέλου δοκιμής είναι ίσως η ιδανική. Διαθέτει την απαραίτητη ζωντάνια στην κίνηση εντός πόλης, αποδεικνύοντας πως οι 100 ίπποι είναι μια καθ’ όλα αξιοπρεπής απόδοση. Οι 30 επιπλέον ίπποι της κορυφαίας έκδοσης θα λείψουν μόνο σε ενδεχόμενο ταξίδι. Μάλλον όχι αυτό που θα κληθεί να κάνει στην καθημερινότητά του ένα 208. Επιπλέον, η επιλογή της συγκεκριμένης έκδοσης, κρατά σε κάπως λογικά πλαίσια και την τιμή αγοράς, καθώς η έκδοση των 130 ίππων, αρχίζει μάλλον να υπερβαίνει το μέσο budget για την αγορά αυτοκινήτου πόλης.
Το μοντέλο που βρίσκει απέναντί του το 208, είναι ένα από τα πιο σημαντικά ονόματα της κατηγορίας. Το Polo, όπως κατά μία έννοια συμβαίνει και με το Yaris, δεν χρειάζεται να βγάζει άσσους απ’ το μανίκι από γενιά σε γενιά, ώστε να διασφαλίσει μια επιτυχημένη πορεία στην αγορά. Την έχει λίγο έως πολύ εξασφαλισμένη. Πρώτα απ’ όλα έχει βαριά φανέλα. Το logo της VW κάνει τη λαμαρίνα να λάμπει λίγο περισσότερο στα μάτια ενός υποψήφιου αγοραστή. Επιπλέον, όπως συμβαίνει περίπου με κάθε VW, δύσκολα θα βρεις να τους προσάψεις κάτι.
Το Polo χαρακτηρίζεται από καλούς χώρους για επιβάτες και αποσκευές (καλύτερους από του 208), υψηλά ποιοτικά στάνταρ και διαθέτει έναν συνδυασμό που εδώ και χρόνια θεωρείται μέτρο σύγκρισης στην αγορά. Κινητήρα TSI και αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DSG. Παρά την μικρότερη κατά 5 ίππους ονομαστική ισχύ σε σχέση με το 208, τα δύο μοντέλα είναι πρακτικά ισοδύναμα σε επιδόσεις στις αυτόματες εκδοχές τους (το 208 με χειροκίνητο 6άρι της δοκιμής είναι ελαφρώς ταχύτερο). Που σημαίνει πως και το Polo καταφέρνει να κινείται με απόλυτα αξιοπρεπείς ρυθμούς στην πόλη.
Πρόκειται σαφώς για δύο κορυφαίες προτάσεις στην μικρή κατηγορία, με την επιλογή κάθε μίας εξ αυτών να βασίζεται κυρίως σε υποκειμενικά κριτήρια. Στην περίπτωση του Polo, γνωρίζεις πως θα πάρεις ένα μοντέλο που αισθητικά ακολουθεί ένα συγκεκριμένο μοτίβο που δεν αλλάζει σημαντικά από γενιά σε γενιά, μια μορφή συντηρητισμού που μεταφέρεται και στο εσωτερικό του. Από την άλλη πλευρά όμως, αγοράζεις VW, χώρους από τους μεγαλύτερους στην κατηγορία και ένα προηγμένο μηχανικά σύνολο που δεν θα σε απογοητεύσει ποτέ.
Επιλέγοντας 208, έχεις λίγο πολύ απαντήσει στο πιο καθοριστικό ίσως ερώτημα. Πόσο σημαντική είναι για εσένα η εμφάνιση και το μοντέρνο στοιχείο σε ένα αυτοκίνητο. Πρόκειται για τομέα που το γαλλικό μοντέλο κυριαρχεί αυτή τη στιγμή σε ολόκληρη την κατηγορία. Με δεδομένο πως οι νεαρές ηλικίες αποτελούν σημαντικό αιμοδότη της μικρής κατηγορίας, μοιάζει λογική η αναρρίχηση του 208 στη 2η θέση της μικρής κατηγορίας. Το θέμα λοιπόν είναι να βρεις σε ποιά ομάδα αγοραστών ανήκεις. Στην επιλογή αυτοκινήτου, όπως και στη δημοκρατία, δεν υπάρχουν αδιέξοδα.