Του Πάνου Ντάνου – Φωτογραφίες: Βασίλης Κώστακος
Στη θέα της πινακίδας, η sedan μειδίασε σαρδόνια, η hatchback ξεκαρδίστηκε στα γέλια και η ίδια η οδοσήμανση ατιμασμένη, ευχήθηκε να είχε καλουπωθεί σε κάτι διαφορετικό στο χυτήριο. Ακόμη και σε ένα αδιάφορο, χιλιοειδωμένο, εξάγωνο «STOP».
Η Mercedes-AMG A 45s 4MATIC -εφεξής Α 45s-, μεταξύ των έξι οδηγικών επιλογών, παρέχει στον οδηγό την «Drift Mode».
Η εταιρία που έχει αναλάβει την ασφαλή μετακίνηση της γερμανίδας καγκελαρίου και πλήθος άλλων σημαινόντων προσώπων, πολιτικών και μη (συμπεριλαμβανομένου του βορειοκορεάτη ηγέτη Kim Jong Un, που ορθώς προτιμά να μην κυκλοφορεί με μοντέλα της Pyeonghwa Motors), η αυτοκινητοβιομηχανία που είναι η ασύνειδη απάντηση στην ερώτηση «premium», η μάρκα της οποίας sub-brand είναι η υπερπολυτελής Maybach, όχι μόνο σου επιτρέπει αλλά σε προκαλεί να ενδώσεις στην πλαγιολίσθηση ισχύος. Μεταξύ μας, να λιώσεις στο μπαντιλίκι.
Ναι, το «Drift Mode» δεν αφήνει κανένα περιθώριο αμφιβολίας. Είναι μια ανενδοίαστη πρόσκληση στη σκοτεινή, καπνογόνο πλευρά της οδήγησης, μια σκανταλιά στο βασικό εξοπλισμό.
Η Α 45s «γυρνάει» και χωρίς αυτό. Γυρνάει (αν και λιγότερο, βεβαίως) ακόμη κι αν δεν επιλέξεις το mode «Race» που σου επιτρέπει να απενεργοποιήσεις ό,τι υπάρχει και δεν υπάρχει από τα συστήματα ασφάλειας. Αλλά το Drift Mode, η υπερστροφή ισχύος και ο κόσμος από τα πλαϊνά παράθυρα, είναι μόλις η κορυφή του παγόβουνου. Η Α45s έχει τεχνολογικό εύρος, αλλά δεν αποστασιοποιείται από το χρήστη, απύθμενο οδηγικό βάθος, αλλά σου δίνει τα εργαλεία να καταδυθείς με ασφάλεια, μοχθηρά χαρακτηριστικά, αλλά αγγελικές αντιδράσεις.
Και η Mercedes-AMG A 35 4MATIC Sedan, από τούδε Α 35; Ποσοτικά λιγότερα, ποιοτικά τα ίδια.
COME TO THE DARK SIDE, WE HAVE COOKIES
Η AMG υφίσταται από το 1967. Η Mercedes-Benz απέκτησε πλειοψηφική συμμετοχή το 1999, εξαγόρασε το κελεπούρι μερικά χρόνια αργότερα και από το 2005, ο πάλαι ποτέ «βελτιωτικός οίκος» αποτελεί θυγατρική της. Αυτά είναι τα τυπικά.
Το ουσιαστικό, είναι ότι από τις εγκαταστάσεις της AMG και από τα μυαλά και τα χέρια των περίπου 1.700 εργαζομένων της παράγεται, όχι ό,τι καλύτερο έχει να επιδείξει η Mercedes, αλλά ό,τι πιο δεινό, επικεντρωμένο και οδηγοκεντρικό δεν θέλει να παρουσιάσει αποκλειστικά με τα δικά της σήματα, για εμπορικούς και επικοινωνιακούς λόγους. Στην AMG εκχωρήθηκε το προνόμιο της ακρότητας, μεταβιβάστηκε το δικαίωμα της «κακίας», ενώ σχεδόν όλα από τα -παντοιοτρόπως προκλητικά- μοντέλα της, υποδεικνύουν την υπάρχουσα γκάμα.
Αυτό το τελευταίο, είναι πολύ σημαντικό.
Για να αγοράσεις μία από τις A 45s και Α 35, έκτος από βαθιά τσέπη (και για τις δύο, παρά την αξιοσημείωτη διαφορά στην τιμή τους που φτάνει τις 20.000 ευρώ, περίπου) χρειάζεται επίγνωση, συνειδητότητα ότι το περιεχόμενο είναι το μείζον και το περιτύλιγμα το ελάσσον.
Για παράδειγμα, στην A 35, όταν ξεπεράσεις τις περιορισμένες, εκ των υστέρων υπερβολές του αμαξώματος, έχεις απέναντί σου το καλογυαλισμένο, όμορφο, καλόβολο premium sedan της Mercedes, που στην περίπτωσή μας ευνοείται από το προεδρικό χρώμα. Κάποια χιλιοστά κάτω από αυτό όμως, υπάρχει ένα πλαίσιο από παραμύθι, 306 ίπποι, άφθονη χάρη και δυνητική συγκίνηση, πολύ περισσότερη από όση υπόσχεται ο διακριτικός τρίτος όγκος στο πίσω μέρος.
Υπάρχει κοινός τόπος μεταξύ των δύο μοντέλων;
Ναι.
Η ούγια «AMG» δεν είναι μόνο ένα λογότυπο. Είναι η πιστοποίηση ότι κάθε αυτοκίνητο που το φέρει, γελάει με τις πινακίδες των διαδοχικών στροφών.
ΣΧΟΛΗ ΟΔΗΓΩΝ
Ο κατάλογος με τα «ξερά» τεχνικά χαρακτηριστικά της Α 35, είναι μια αξιοθαύμαστη καταγραφή στοιχείων, που στην περίπτωση της Α 45s είναι μακροσκελέστερη και ακόμη πιο εντυπωσιακή. Αν πρέπει να σταθούμε κάπου, είναι στον κινητήρα της δεύτερης, το ισχυρότερο 2λιτρο, τετρακύλινδρο μοτέρ που έχει παραχθεί ποτέ και αποδίδει 421 ίππους, με την εκπληκτική ειδική ισχύ (ίπποι ανά λίτρο κυβισμού) που φτάνει τους 210 ίππους. Μετά όμως, θα πρέπει να σταθούμε και πάλι στα κιβώτια μετάδοσης, το εξαιρετικό 7άρι της Α 35 και το υπέροχο των 8 σχέσεων της Α 45s, και ξανά στην αποτελεσματική τετρακίνηση τους, στα εξώκοσμα φρένα και στο απίθανο τιμόνι.
Επειδή τις πακτώσαμε στις ίδιες σελίδες, δεν σημαίνει ότι είναι απαράλλαχτες. Κάθε άλλο.
Η A 45s εκθέτει τον παράνομο που κρύβεται μέσα σου. Η απόδοση του κινητήρα είναι μοναδική, πέραν της ονομαστικής τιμής της δύναμης. Οι 421 ίπποι είναι πάμπολλοι, αλλά η μηχανολογική ταχυδακτυλουργία και το twin scroll turbo, έχουν εξοβελίσει την υστέρηση. Ο οδηγός θέλει ν΄αγιάσει αλλά η απόκριση δεν τον αφήνει και αυτό που καταφέρνει είναι να σε κρατάει σε διαρκή εγρήγορση και να σε ανταμείβει για κάθε στάλα κοπιώδους οδηγικού ιδρώτα.
Η Α 35 είναι ηπιότερη. Και ναι μεν κομίζω γλαύκας παραθέτωντας το προφανές, αλλά, δώστε μου λίγο χρόνο.
Δεν είναι μόνο το detuned της, έναντι του υπέρ-πουσαρισμένου κινητήρα της ισχυρότερης έκδοσης. Είναι ο συνδυασμός της περιορισμένης ισχύος με το κιβώτιο, η «ρύθμιση» της ανάρτησης ακόμη και στα προγράμματα sport, η απόδοση που είναι ηπιότερη. Ενδεικτικά, το πρόγραμμα «Race» λείπει από το σύστημα παραμετροποίησης.
Μεταξύ τους υπάρχει απόσταση, που μετράται σε ευρώ (59.960 έναντι 82.288 ευρώ), ίππους, Nm ροπής (400 έναντι 500 Νm), χιλιοστά αμαξώματος, εφαρμοσμένης τεχνολογίας. Υπάρχει επίσης και οδηγική διαφορά, αλλά δεν είναι χαώδης. Το ακλόνητου του πλαισίου είναι δεδομένο, όπως και η απόδοση του συστήματος διεύθυνσης. Ελάχιστα αυτοκίνητα με περιτύλιγμα hatchback και μικρής μπερλίνας είναι τόσο πειθήνια, συνεπή και μικρομετρικά ακριβή.
Αμφότερες θα σου δείξουν μια διαφορετική αυτοκινητική παράσταση, από αυτές που έχεις παρακολουθήσει. Μόνο που η A 35 θα σε πάρει από το χέρι και θα σε καθίσει στη θέση σου και η A 45s θα σε σπρώξει βίαια στο διάδρομο. Είναι και οι δύο roller coaster. Η δεύτερη έχει και loops.