Του Andrea Rapelli Απόδοση: Νίκος Μαρινόπουλος
Η 8η γενιά του GTI διαθέτει περισσότερη τεχνολογία, δίχως να λησμονεί την παράδοση. Τα χρόνια περνούν, μα ο στόχος παραμένει ο ίδιος. Ευκολία στην καθημερινότητα, απόλαυση όταν οι συνθήκες το επιτρέπουν
Έχουν περάσει περισσότερες από τέσσερις δεκαετίες από τότε που μια μικρή ομάδα τεχνικών της Volkswagen εργάστηκε, με μεγάλη μυστικότητα και πέραν του ωραρίου εργασίας, με στόχο τη δημιουργία μιας σπορ έκδοσης του Golf.
Με την πάροδο όλων αυτών των ετών, τα τρία γράμματα που χαρακτήριζαν το μοντέλο που δημιούργησε αυτή η μικρή ομάδα έχουν μετατραπεί σε παγκόσμια επιτυχία. Πρεσβεύουν, ωστόσο, ακριβώς τα ίδια κύρια χαρακτηριστικά με το πρώτο Golf GTI. Την απόλαυση στην οδήγηση που συνδυάζεται με την πρακτικότητα στις καθημερινές μετακινήσεις.
ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΜΕΤΡΑΕΙ
Αυτή τη φορά, όμως, φαίνεται πως έριξαν λίγο περισσότερο πιπέρι στη συνταγή. Στο Βόλφσμπουργκ θέλουν να τονίσουν ότι η όγδοη γενιά του GTI είναι κατά τέσσερα δευτερόλεπτα ταχύτερη ανά γύρο στην ιδιόκτητη πίστα δοκιμών του Έρα Λέσσεν. Μία από τις ελάχιστες πίστες δοκιμών στον πλανήτη, στην οποία η Bugatti μπορεί ν’ απελευθερωθεί (χάρη στην τεράστια ευθεία των 8,5 χιλιομέτρων). Η αποτελεσματικότητα, σύμφωνα με τους τεχνικούς, πρέπει να συμβαδίζει με την ευχάριστη δυναμική συμπεριφορά.
Βασίζεται μεν στην γνωστή πλατφόρμα MQB, μόνο που οι αλλαγές είναι ευρύτατες. Ξεκινώντας από την ανάρτηση, μπροστά είναι κατά 5% πιο σφιχτές οι ρυθμίσεις και πίσω κατά 15%. Στο εμπρός μέρος, υπάρχει ένα αλουμινένιο υποπλαίσιο (ελαφρύ, αλλά στιβαρό), το οποίο καθιστά πιο άμεσες τις αντιδράσεις. Επιπλέον, τα ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα αμορτισέρ (προαιρετικός εξοπλισμός) έχουν βαθμονομηθεί εκ νέου και έχουν μεγαλύτερο εύρος ρυθμίσεων. Αλλαγές έχουν γίνει επίσης στις ρυθμίσεις του συστήματος διεύθυνσης και το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό (VAQ). Το σύστημα ελέγχου της ευστάθειας μπορεί ν’ απενεργοποιηθεί, διευρύνοντας το χαμόγελο όσων τολμούν να πατήσουν σε πίστα για κάποιο track day. Σε δημόσιο δρόμο, καλύτερα θα ήταν να αρκεστείτε στο πρόγραμμα οδήγησης Sport, το οποίο χαλαρώνει τα ηνία των ηλεκτρονικών βοηθημάτων. Η επιλογή αυτή επιτρέπει στο πίσω μέρος ν’ ανοίξει την τροχιά του όταν σηκώσετε το πόδι από το γκάζι, δίχως όμως να αγχώνει τον οδηγό. Καλή είναι η εντύπωση που αφήνει το τιμόνι, ευχάριστα άμεσο, ενημερώνει τον οδηγό για την πρόσφυση των εμπρός ελαστικών. Οι πιο απαιτητικοί, ενδεχομένως να το ήθελαν ακόμα πιο ακριβές, ωστόσο, η γενική εικόνα είναι θετική.
Σημαντική η συμβολή του VAQ στην ισορροπημένη λειτουργία του συνόλου. Μπορεί να μην είναι η πρώτη φορά που βλέπουμε αυτό το σύστημα, ωστόσο νιώθουμε ότι πρέπει να τονίσουμε την αποτελεσματικότητά του στην καταπολέμηση της υποστροφής, δίχως να προκαλεί ενοχλητικές αντιδράσεις στο τιμόνι. Κι όλα αυτά, παρά τους 245 ίππους του 2λιτρου κινητήρα TSI, με την άμεση απόκριση και τον ευχάριστο, διακριτικό τόνο.
ΧΕΙΡΟΚΙΝΗΤΟ Ή DSG;
Στο θέμα του κιβωτίου, υπάρχει δυνατότητα επιλογής. Το 7ταχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη (DSG) αποτελεί γνωστή συνταγή. Είναι γρήγορο, τόσο στη χειροκίνητη όσο και στην αυτόματη λειτουργία του, προσφέροντας ανεκτίμητη άνεση στις καθημερινές μετακινήσεις. Ωστόσο, υπάρχουν και αυτοί που προτιμούν το χειροκίνητο κιβώτιο, για ακόμα μεγαλύτερη εμπλοκή με τη διαδικασία της οδήγησης. Διαθέτει έξι σχέσεις και είναι διαθέσιμο στο GTI. Αυτό ήταν το καλό νέο. Το κακό νέο είναι ότι πρώτα θα κυκλοφορήσει η έκδοση DSG και, άγνωστο το πότε, θα κυκλοφορήσει και η χειροκίνητη. Εάν βέβαια αποφασίσει η ελληνική αντιπροσωπεία να εισάγει και τις δύο εκδόσεις. Τον επιλογέα της χειροκίνητης έκδοσης κοσμεί η παραδοσιακή μπάλα του γκόλφ, ενώ ο επιλογέας του DSG είναι παρόμοιος μ’ εκείνον των λοιπών εκδόσεων του Golf.
Όταν δεν έχετε διάθεση να το χαρείτε πραγματικά, αυτό το Golf θα σας βγάλει ασπροπρόσωπους στις καθημερινές μετακινήσεις. Επιλέγοντας το πρόγραμμα Comfort, τα αμορτισέρ καταφέρνουν να κρύψουν την κακή κατάσταση του οδοστρώματος, τουλάχιστον στην πλειοψηφία των περιπτώσεων. Όχι πάντα, δεδομένων και των προαιρετικών τροχών των 19 ιντσών με τα χαμηλοπρόφιλα ελαστικά (35αρι προφίλ). Εξίσου άνετο με την πόλη αποδεικνύεται και στον αυτοκινητόδρομο, με μόνο παράπονο τον αεροδυναμικό θόρυβο που προκαλούν οι καθρέπτες. Συνολικά, το 8ης γενιάς GTI επιβεβαιώνει τον τέλειο συμβιβασμό μεταξύ ευκολίας και ευχαρίστησης στην οδήγηση, για τον οποίο φημίζονται σχεδόν όλες οι προηγούμενες γενιές του μοντέλου.
Εάν μέχρι στιγμής απογοητευτήκατε που δεν έχετε διαβάσει το παραμικρό περί εξηλεκτρισμού (όπως ήθελαν οι φήμες), μην ανησυχείτε. Υπάρχει η έκδοση GTE για να καλύψει αυτή την ανάγκη. Είναι η υβριδική έκδοση του GTI, η οποία έως το τέλος του έτους θα πλαισιωθεί από τέσσερις ακόμα εκδόσεις.