Του Lorenzo Facchinetti, Απόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis, Φωτογραφίες: Massimiliano Serra
Turbo, ισχύς πάνω από 300 ίππους και τετρακίνηση. Κατασκευές ειδικά φτιαγμένες για δρόμο με στροφές αλλά άνετες σε μεγάλα ταξίδια στον αυτοκινητόδρομο. Ένα Audi και μια Mercedes που φαίνεται να προέκυψαν από τον ίδιο δοκιμαστικό σωλήνα.
Είναι ταχύτατα αλλά δεν το δείχνουν. Τα Audi S, οι σπορ εκδόσεις που τοποθετούνται ένα σκαλί κάτω από τα RS, ήταν ανέκαθεν οι πιο άξιοι εκπρόσωποι της ευρωπαϊκής διακριτικότητας. Αυτοκίνητα που τα οδηγείς χωρίς να συγκεντρώνεις τα βλέμματα επάνω σου. Με εξαίρεση βέβαια εκείνων που γνωρίζουν. Ταξιδεύουν άνετα αλλά ξέρεις ότι έχεις στα χέρια σου ένα πακέτο τεχνολογίας ικανό για εκρηκτικές επιδόσεις και άφθονη οδηγική απόλαυση. Μία επιτυχημένη συνταγή, την οποία γρήγορα μιμήθηκαν και άλλοι κατασκευαστές. Και αναφέρομαι συγκεκριμένα στις BMW και Mercedes, οι οποίες μαζί με την Audi έχουν φτιάξει μία άγια τριάδα με μοναδική άμιλλα μεταξύ τους, στην προσπάθεια του καθενός να εξερευνήσει κάθε υποκατηγορία της αγοράς. Στην προκειμένη περίπτωση έχουμε δύο συμπαγή, σπορ αλλά διακριτικά αυτοκίνητα. Το πρώτο, από το Ingolstadt, έχει ιστορία πάνω από 20 χρόνια, από την εποχή δηλαδή του πρώτου A3. Αντίθετα, ο αντίπαλός του από τη Στουτγκάρδη έκανε την εμφάνισή του μόλις πέρυσι. Και αυτό αφότου οι ιθύνοντες της Mercedes είχαν φροντίσει να ετοιμάσουν την A 45 AMG, την ακραία εκδοχή του μικρότερου μοντέλου τους, ώστε να κλέψουν και λίγη από τη δόξα του RS3 με τον μυθικό 5κύλινδρο κινητήρα.
Όμως να που το «Αστέρι» της Mercedes δηλώνει εδώ παρών με μία A 35 σχεδιασμένη να δώσει μάχη με το S3, το οποίο στο μεταξύ έχει φτάσει στην τέταρτη γενιά του, λίγους μήνες μετά το ντεμπούτο του απλού A3, στο οποίο και βασίζεται. Οι προδιαγραφές των δύο γερμανικών αυτοκινήτων είναι παραπλήσιες: Φορούν 4κύλινδρους turbo βενζινοκινητήρες των δύο λίτρων που μεταδίδουν ισχύ 300+ ίππων και στους τέσσερις τροχούς. Κι όλα αυτά κρυμμένα κάτω από διόλου κραυγαλέα αμαξώματα και με ρυθμίσεις ανάρτησης που παντρεύουν άψογα τη σκληρή καθημερινότητα με τις αγαπημένες διαδρομές του καθενός. Με το γκάζι στο τέρμα κατά βούληση.
Οι ομοιότητες ανάμεσα στα δύο αυτοκίνητα είναι περισσότερες απ’ όσες φαντάζεστε. Καθήκον μου λοιπόν είναι στις επόμενες σελίδες να διαλευκάνω τις λεπτές αποχρώσεις που διακρίνουν το καθένα.
Οι δύο βενζινοκινητήρες είναι απόλυτα συγκρίσιμοι σε τεχνολογία και απόδοση. Αν προσθέσουμε σ’ αυτό, το ίδιο ακριβώς βάρος των δύο αυτοκινήτων (εντάξει, το Audi είναι 22 κιλά ελαφρύτερο), μας υπόσχονται μία συναρπαστική αντιπαράθεση μεταξύ τους με το χρονόμετρο στο χέρι. Όπως θα δείτε στους σχετικούς πίνακες το S3 υπερέχει ελαφρώς στην επιτάχυνση από στάση και εν κινήσει, αλλά θα αφήσω σ’ εσάς την ανάλυση των τιμών που προέκυψαν. Οι διαφορές είναι εξάλλου τόσο μικρές που όταν κάθεσαι πίσω από το τιμόνι ενός από τα δύο, έχεις την ίδια ακριβώς αίσθηση. Και τα δύο ανεβάζουν χιλιόμετρα εντυπωσιακά. Τίποτε περισσότερο ή λιγότερο.
Να όμως που κάπου εδώ εμφανίζεται – και ευτυχώς – η πρώτη ειδοποιός διαφορά. Η καμπύλη απόδοσης των κινητήρων. Οι καμπύλες ισχύος και ροπής του Mercedes-AMG είναι ελαφρώς μετατοπισμένες προς τα επάνω με αποτέλεσμα περισσότερη ζωντάνια στο μεσαίο και υψηλό φάσμα συνοδεία πιο απολαυστικού ήχου. Από την άλλη, ο κινητήρας της Mercedes δεν έχει το σθένος εκείνου της Audi στις μεσαίες προς χαμηλές στροφές. Ο turbo από το Ingolstadt είναι πιο απολαυστικός σε καθημερινή χρήση, ακριβώς για την ελαστικότητά του.
Τα ίδια ισχύουν περίπου και για τα 7τάχυτα κιβώτια διπλού συμπλέκτη που φορούν τα δύο αυτοκίνητα. Αμφότερα παντρεύουν άψογα την άνεση σε ρυθμούς βόλτας με την απόδοση στη σπορ οδήγηση. Όταν επιλέξεις το πιο ακραίο πρόγραμμα στο S3 και την A 35 και επιλέξεις τη χειροκίνητη λειτουργία, το κιβώτιο της Mercedes δεν αλλάζει πιο γρήγορα. Απλά, το κάνει με πιο ξερό και κοφτερό τρόπο.
Μένοντας στο κεφάλαιο της αίσθησης, αξίζει να αφιερώσουμε δύο κουβέντες για την επικοινωνία των… χεριών με την άσφαλτο. Για να είμαι ειλικρινής, είχα καλύτερη αίσθηση από το τιμόνι του Audi, το οποίο είναι προοδευτικό και με μεταβλητό βήμα. Είναι πιο ελαφρύ, επίσης, άμεσο και αισθαντικό. Σε σύγκριση με το τιμόνι της Mercedes είναι λίγο πιο αργό μόνο στο όριο. Από την άλλη, πάντα κοντά στο απόλυτο όριο προτίμησα τα φρένα της AMG A 35 για την αμεσότητα και τη δύναμη που έχουν ενώ το πεντάλ του S3 μαλακώνει κάπως σε ανάλογη χρήση, χωρίς αυτό να επηρεάζει την αποτελεσματικότητά τους και τις αποστάσεις ακινητοποίησης. Οι οποίες μάλιστα είναι μικρότερες από του αντιπάλου.
Σε πιο ήρεμους ρυθμούς τα δύο γερμανικά hatch σε πείθουν με τη χρηστικότητά τους, η οποία δε διαφέρει και τόσο από των βασικών τους εκδόσεων, ειδικά όσων έχουν εξοπλιστεί με σπορ πακέτο. S3 και A 35 είναι δύο αθόρυβα αυτοκίνητα ακόμη και σε μεγάλες ταχύτητες. Οι αναρτήσεις τους είναι σφιχτές αλλά σπάνια θα σε κουράσουν. Και στα δύο, τα αμορτισέρ είναι ενεργά με μεγάλο εύρος απόδοσης ώστε να παντρεύουν ιδανικά την άνεση με τη δυναμική συμπεριφορά. Στην προκειμένη περίπτωση, οι αναρτήσεις του S3 έχουν ελαφρώς καλύτερη απορροφητικότητα, ειδικά στον πίσω άξονα. Εν μέρει αυτό οφείλεται στους τροχούς των 18 ιντσών, δεδομένου ότι η Mercedes πατά σε τροχούς 19”.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΑΠΟΛΑΥΣΤΙΚΑ
Τα επίπεδα οδηγικής απόλαυσης είναι υψηλά και στα δύο αυτοκίνητα κι εδώ είναι που επανερχόμαστε στην εισαγωγή του άρθρου. Δύο άνετα μεταφορικά μέσα σε καθημερινή χρήση που μεταμορφώνονται σε μηχανές οδηγικής απόλαυσης όταν πατήσουν σε δρόμο με στροφές. Ειδικά όταν επιλέξεις το σπορ πρόγραμμα πριν παίξεις με τα όριά τους. Στην A 35 υπάρχει ένας περιστροφικός διακόπτης στο τιμόνι γι’ αυτό, ενώ στο S3 τα προγράμματα οδήγησης επιλέγονται από ένα πλήκτρο στην κεντρική κονσόλα. Το αποτέλεσμα είναι ίδιο και στις δύο περιπτώσεις. Ο κινητήρας αλλάζει τονικότητα, το πεντάλ του γκαζιού γίνεται πιο άμεσο και οι αναρτήσεις σφίγγουν. Κάτω από το δεξί πόδι κρύβονται 400 Nm ροπής τα οποία περνούν στην άσφαλτο με το βέλτιστο τρόπο, μέσω από μοντέρνα συστήματα τετρακίνησης, τα οποία όταν ανιχνεύσουν απώλεια πρόσφυσης, μεταδίδουν το πλεόνασμα ροπής στους πίσω τροχούς. Κι εδώ το S3 έχει βελτιωθεί σημαντικά. Σε ολισθηρό οδόστρωμα είναι διασκεδαστικό να αισθάνεσαι την ελαφριά πλαγιολίσθηση της ουράς, η οποία σου επιτρέπει να βγαίνεις από τη στροφή με ίσιο τιμόνι. Αντίθετα, σε καλή στεγνή άσφαλτο, και τα δύο αυτοκίνητα είναι απόλυτα ουδέτερα και δε σπαταλούν ούτε ένα άλογο σε σπινάρισμα. Η ελκτική πρόσφυση είναι εξαιρετική και στα δύο ενώ στο απόλυτο όριο οι αντιδράσεις τους είναι υποστροφικές.
Σε οριακούς ρυθμούς, τα μπάκετ καθίσματα συγκρατούν καλά το σώμα αποτελώντας χρυσές τομές άνεσης και πλευρικής στήριξης. Ιδιαίτερα στο Audi, κάθεσαι χαμηλά, με τέλειες γωνίες στα άκρα και αισθάνεσαι το κάθισμα να σε συγκρατεί χωρίς να σε καταπιέζει. Και βέβαια, περιβάλλεσαι από ένα πιλοτήριο κορυφαίας ποιότητας και προηγμένης ψηφιακής τεχνολογίας. Στον συγκεκριμένο μάλιστα τομέα έχουμε απόλυτη ισοπαλία. Όσον αφορά τα όργανα, η ψηφιακή οθόνη του S3 υπερτερεί, καθότι πιο ευανάγνωστη και εύχρηστη. Από την άλλη, το infotainment της A 35 είναι μισό βήμα μπροστά.