ECO CARS

Design και τεχνολογία: Οδηγούμε το ηλεκτρικό Honda e

design-kai-technologia-odigoume-to-ilektriko-honda-e-613881

Το ιαπωνικό citycar μας υποδέχεται στο υπερμοντέρνο, hi-tech εσωτερικό του. Δεν είναι το ηλεκτρικό του λαού αλλά ένα μικρό αυτοκίνητο για λίγους που ήρθε για να καθιερώσει μία νέα τάση της μόδας.

Θυμάστε τη δεκαετία του ’90; Ήταν τα χρόνια που η Ιαπωνία βρισκόταν στα πάνω της, τότε που η χώρα του ανατέλλοντος ήλιου εξέπλητε τον πλανήτη συστηματικά και σε όλα τα επίπεδα. Ακόμη και στο χώρο του αυτοκινήτου. Στην Ευρώπη κανένας δεν μπορούσε να αγνοήσει όσα συνέβαιναν εκεί σε επίπεδο κινητήρων, ηλεκτρονικών και αναρτήσεων. Η Honda ήταν μάλιστα στην πρώτη γραμμή ενός τεχνολογικού αγώνα που γέννησε μεταξύ άλλων τους κινητήρες VTEC των Civic με τους 100 ίππους ανά λίτρο και με ρυθμούς περιστροφής 7.600 σ.α.λ. Μετά οι καιροί άλλαξαν.

Όμως ας επιστρέψουμε στο 2020. Κυρίες και κύριοι, σας παρουσιάζουμε το νέο Honda e. Μοιάζει να βγήκε από το παρελθόν, τότε που τίποτε δεν ήταν μπανάλ ή δεδομένο. Τρία μέτρα κι ενενήντα εκατοστά μήκος επί ενάμισι μέτρο ύψος τα οποία μοιάζουν να έχουν εμπνευστεί από το θρυλικό K car Honda N360 αλλά και από το πρώτο Civic. Με τη σοφία του 21ου αιώνα όμως. Με απλές γραμμές χωρίς ακμές, στρογγυλά φωτιστικά σώματα LED και με δύο κάμερες στις θέσεις των εξωτερικών καθρεπτών.

Μία συμπαθέστατη φυσιογνωμία που αρέσει με την πρώτη ματιά. Και από τη στιγμή που θα το οδηγήσεις μερικές μέρες μέσα στην πόλη θα το συμπαθήσεις ακόμη περισσότερο. Χώρια που δεν περνά απαρατήρητο αλλά συγκεντρώνει πολλά βλέμματα πάνω του. Κάτω από το αμάξωμα κρύβεται μία ολοκαίνουργια πλατφόρμα η οποία θα υποστηρίξει και τα επόμενα ηλεκτρικά της Honda στις κατηγορίες B και C. Περισσότερα μπορείτε να διαβάσετε σχετικά στις επόμενες σελίδες. Μπορεί να μη φαίνεται εξωτερικά, αλλά η συγκεκριμένη πλατφόρμα προβλέπει την τοποθέτηση του κινητήρα πίσω και εκεί μεταδίδεται και η κίνηση. Διόλου τυχαία οι πίσω τροχοί είναι μεγαλύτεροι από τους μπροστινούς.

Με το που ανοίξεις την πόρτα του οδηγού η πρώτη εντύπωση θα σου μείνει αξέχαστη. Δεν έχει ξαναδεί κάτι τέτοιο τουλάχιστον σε αυτοκίνητο παραγωγής. Στο ταμπλό είναι παραταγμένες μία σειρά από οθόνες σε όλο του το πλάτος παρακαλώ. Οι τρεις κεντρικές LCD φωτίζονται όταν πιέσεις το πλήκτρο start. Στην αριστερή οθόνη μπροστά από τον οδηγό εμφανίζονται ενδείξεις σχετικές με τις λειτουργίες του αυτοκινήτου, όπως ταχύτητα, φόρτιση μπαταρίας, αυτονομία κτλ. Οι άλλες δύο των 12,3 ιντσών εξυπηρετούν τις λειτουργίες του συστήματος πολυμέσων.

ΓΙΑ ΤΗ ΓΕΝΙΑ ΤΩΝ TABLET

Η κεντρική οθόνη είναι για τον οδηγό και η δεξιά – και αυτό είναι αξιοσημείωτο – για το συνοδηγό. Ο χειρισμός τους γίνεται από μικρούς ψηφιακούς διακόπτες – έξι ανά πλευρά – στις άκρες κάθε οθόνης. Από εκεί μπορείς να περνάς από το ένα μενού στο άλλο. Έτσι, για παράδειγμα μπορεί να εμφανίζεται ο χάρτης πλοήγησης στη μία οθόνη και η απεικόνιση του ηχοσυστήματος στην άλλη. Μπορείς μάλιστα να «ξεφυλλίζεις» τις οθόνες όπως ένα κανονικό tablet. Ναι, μπορούμε μιλάμε για πραγματική ψηφιακή επανάσταση εδώ (περισσότερα στις επόμενες σελίδες). Στις άκρες του ταμπλό υπάρχουν ακόμη δύο οθόνες στραμμένες προς τον οδηγό στις οποίες απεικονίζεται η εικόνα πίσω από το αυτοκίνητο – χάρη στις δύο εξωτερικές κάμερες που έχουν αντικαταστήσει τους κλασικούς καθρέπτες. Διαβάστε σχετικά στην επόμενη σελίδα.

Πέρα από το πανδαιμόνιο ψηφιακής τεχνολογίας, η ατμόσφαιρα στο εσωτερικό είναι ιδιαίτερα ευχάριστη και ξεκούραστη. Σχεδιαστές και τεχνικοί της Honda έκαναν τα πάντα για να μας χαρίσουν ένα ανθρώπινο περιβάλλον. Οι επενδύσεις περιλαμβάνουν υλικά από τον κόσμο της εσωτερικής διακόσμησης, τα οποία σε κάνουν πραγματικά να αισθάνεσαι σαν στο σπίτι σου. Το αποτέλεσμα είναι εξαιρετικό, όχι μόνο στον ψηφιακό τομέα αλλά και στον αναλογικό. Εργονομικά, οι φυσικοί διακόπτες ζουν και βασιλεύουν στο ταμπλό και είναι άψογα σχεδιασμένοι. Εν ολίγοις, θα περάσετε καλά σε αυτό το Honda καθώς ό,τι χρειαστείτε βρίσκεται εκεί που πρέπει.

Το αυτοκίνητο είναι πιστοποιημένο ως τετραθέσιο. Μπροστά είναι ευρύχωρο ενώ και πίσω δύο επιβάτες θα βολευτούν άνετα χάρη στο μακρύ μεταξόνιο, έχοντας αρκετό αέρα για τα πόδια και τα κεφάλια. Μοναδική παρατήρηση είναι το ότι δεν χωρούν άνετα τα πόδια κάτω από το μπροστινό κάθισμα λόγω του υπερυψωμένου δαπέδου. Από κάτω βλέπετε κρύβεται η μπαταρία. Ο χώρος των αποσκευών βέβαια είναι περιορισμένος δεδομένου ότι το Honda e δεν φτιάχτηκε για μεγάλα ταξίδια. Είναι ένα τυπικό αυτοκίνητο πόλης και το κλεινόν άστυ το περιβάλλον του. Όμως και πάλι ο χώρος είναι πολύ μικρός ενώ το πίσω κάθισμα δεν είναι διαιρούμενο και αυτό δεν είναι καθόλου πρακτικό. Αν χρειαστεί να μεταφέρετε μεγαλύτερες αποσκευές, θα πρέπει να συμβιβαστείτε με μία αυστηρά διθέσια καμπίνα.

Στο δρόμο το Honda e είναι ένα ιδιαίτερα απολαυστικό αυτοκίνητο. Η άμεση απόκριση του ηλεκτροκινητήρα και τα 315 Nm από το μηδέν του χαρίζουν αξιοθαύμαστη σβελτάδα. Αρκεί ένα πάτημα του δεξιού πεντάλ για να πεταχτεί μπροστά και να ξεφύγει από την κίνηση. Δεν έχει βέβαια την επιτάχυνση ενός Mini Cooper SE, όμως χρειάζεται μόλις 8,2” στο 0-100 και αυτή είναι μία επίδοση που υπερεπαρκεί στην πόλη. Και το Honda είναι πολύ πιο άνετο από το Mini. Οι ανωμαλίες του δρόμου ή το καλντερίμι ενός ιστορικού κέντρου ιταλικής πόλης απορροφούνται με άνεση. Επίσης, ο θόρυβος στην καμπίνα είναι ελάχιστος. Μόνο σε ταχύτητες αυτοκινητοδρόμου ακούγεται ο θόρυβος κύλισης των ελαστικών.

ΦΟΡΤΙΣΗ ΕΩΣ 100 KW

Η άψογη κατανομή βάρους (50:50%), το χαμηλό κέντρο βάρους και το ακριβές όσο και προοδευτικό τιμόνι καθιστούν το Honda e απολαυστικό στις στροφές. Όμως αυτό είναι ένα «άθλημα» το οποίο το μικρό Honda σπάνια θα εξασκήσει λόγω της χαμηλής αυτονομίας του. Ας είμαστε ρεαλιστές. Με μπαταρία χωρητικότητας μόλις 35,5 ονομαστικών kWh, δεν υπάρχουν περιθώρια για διαδρομές εκτός πόλης. Το πεδίο δράσης του ηλεκτρικού Honda δεν είναι άλλο από το κλεινόν άστυ. Έτσι το σκέφτηκαν και έτσι το σχεδίασαν οι τεχνικοί της Honda, ποντάροντας περισσότερο στη γρήγορη φόρτιση παρά στην εμβέλεια, ώστε να είναι πρακτικό και λειτουργικό ταυτόχρονα. Μία ρεαλιστική προσέγγιση απόλυτα συμβατή με το μέλλον που έρχεται, η οποία δε συνάδει με τη σημερινή πραγματικότητα στην οποία οι σταθμοί φόρτισης αποτελούν είδος εν ανεπαρκεία.

Όπως μπορείτε να δείτε στο σχετικό πίνακα, αν συνδέσετε το Honda e σε ένα ταχυφορτιστή 50 kW, μπορείτε να γεμίσετε την μπαταρία του στο 80% μέσα σε μισή ώρα. Το αυτοκίνητο μπορεί να δεχτεί ακόμη πιο ισχυρή φόρτιση έως 100 kW, όμως αυτό δεν κάνει τη διαφορά σύμφωνα με τους Ιάπωνες. Σε σχέση με τους πιο διαδεδομένους (στην Ευρώπη) ταχυφορτιστές 50 kW η εξοικονόμηση χρόνου σε μία φόρτιση δεν ξεπερνά το ένα λεπτό.

Όσον αφορά την κατανάλωση, το μικρό Honda είναι οικονομικό: στην πόλη «καίει» κατά μέσο όρο 19,6 kWh/100 χλμ. ενώ στην εθνική μόλις 15,9 kWh. Όπως όλα τα ηλεκτρικά είναι πιο ενεργοβόρο στον αυτοκινητόδρομο όπου με προσεκτική μάλιστα οδήγηση χρειάζεται τουλάχιστον 21,7 kWh/100 χλμ. Όμως το τονίσαμε και πιο μπροστά. Το παιχνίδι των ηλεκτρικών δεν θα παιχτεί στους αυτοκινητοδρόμους αλλά στις πόλεις.

ΓΕΝΝΗΜΕΝΟ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ

Υπάρχουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα που βασίζονται σε ήδη υφιστάμενα μοντέλα με θερμικούς κινητήρες και άλλα που σχεδιάστηκαν εξαρχής για να φορέσουν αποκλειστικά ηλεκτροκινητήρες και μπαταρίες. Το Honda e ανήκει σαφώς στη δεύτερη κατηφορία και αυτό μεταφράζεται σε διάφορα πλεονεκτήματα. Πρώτον, ο χώρος που καταλαμβάνει ο κινητήρας και τα εξαρτήματά του είναι περιορισμένος και αυτό σημαίνει ότι με ίδιες εξωτερικές διαστάσεις εξοικονομείται χώρος για τους επιβάτες και τις αποσκευές τους. Επιπλέον, η τοποθέτηση του κινητήριου συνόλου στον πίσω άξονα αφήνει μεγαλύτερο χώρο γύρω από τους θόλους των μπροστινών τροχών και αυτό επιτρέπει μεγαλύτερο στρίψιμο, άρα και μικρότερη διάμετρο επιτόπιας στροφής – τουτέστιν μεγαλύτερη ευελιξία. Επιπλέον, η απουσία μεταλλικών εξαρτημάτων με μεγάλο βάρος κάτω από το καπό καθιστά το αυτοκίνητο πιο ασφαλές σε περίπτωση ατυχήματος με πεζό. Η τοποθέτηση γονάτων MacPherson εμπρός και πίσω και η μελετημένη σχεδίασή τους μεταφράζεται σε πολύ καλή απορροφητικότητα των ανωμαλιών της ασφάλτου. Χάρη στην κίνηση πίσω, τόσο ο μπροστινός όσο και ο πίσω άξονας, έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να μετατοπίζονται ελαφρώς προς τα πίσω όταν συναντούν εμπόδιο, προς όφελος βέβαια της άνεσης στην καμπίνα.

Όσον αφορά την ηλεκτρική υποδομή, η μπαταρία λιθίου έχει χωρητικότητα 35,5 kWh. Η Honda δεν ανακοινώνει λεπτομέρειες σχετικά με τον αριθμό και των τύπο των κυψελών που χρησιμοποιούντ αι, όμως από μία επίσημη φωτογραφία του κατασκευαστή φαίνεται ότι ο συσσωρευτής αποτελείται από 12 στοιχεία τοποθετημένα σε δύο σειρές των έξι. Η μπαταρία διαθέτει σύστημα κλιματισμού το οποίο τη θερμαίνει ή την ψύχει ανάλογα με τη θερμοκρασία περιβάλλοντος, ώστε να διατηρεί βέλτιστη θερμοκρασία λειτουργίας. Με αυτόν τον τρόπο αυξάνεται τόσο η απόδοση όσο και η διάρκεια ζωής του συσσωρευτή. Να σημειώσουμε τέλος ότι η ιδανική κατανομή βάρους (50:50%) που δηλώνει ο κατασκευαστής επιβεβαιώνεται από τις μετρήσεις μας.

του Marco Perrucca Orfei, απόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis

φωτογραφίες: Massimiliano Serra

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο