Πάνω στο κλειδί αναγραφόταν Range Rover. Θα μπορούσε να είναι το τέλειο τρολάρισμα, αν δεν ήταν το καλύτερο διαπιστευτήριο για την είσοδο μιας μάρκας στα SUV.
Ακόμη κι αν πρόκειται για την Jaguar, όταν η κουβέντα πάει στα SUV το όνομα της Land Rover χαίρει πολύ μεγαλύτερης εκτίμησης. Λογικό, καθώς όλα τα ένσημα της τελευταίας προέρχονται από μοντέλα off road και SUV, ενώ η Jaguar, έχει ξεκινήσει να «γράφει» χιλιόμετρα στην κατηγορία μόλις την τελευταία 3ετία. Η αλήθεια είναι πως το εγχείρημα της Jaguar δεν ήταν και τόσο εύκολο στα χαρτιά.
Όταν μια κατηγορία βρίσκεται στο στάδιο της διαμόρφωσης, ο κάθε κατασκευαστής μπορεί να θεωρηθεί πως ψάχνει να βρει τα πατήματά του, παίρνοντας ενδεχομένως και κάποια ρίσκα. Το τοπίο στην κατηγορία των SUV όμως, έχει διαμορφωθεί αρκετά χρόνια πριν την έλευση της F-Pace στην αγορά, γεγονός που σημαίνει πως δεν υπάρχει περίοδος χάριτος για κανέναν. Αν το μοντέλο που παρουσιάζεις δεν είναι άκρως ανταγωνιστικό, απλά την έχεις πατήσει. Ειδικά όταν είσαι η Jaguar, και θεωρείται από όλους δεδομένο πως κάθε μοντέλο σου, εκτός από υψηλή δόση πολυτέλειας, θα έχει και υψηλή τιμή.
Είναι σαφές πως κατά την εξέλιξη της F-Pace, η Jaguar Land Rover (JLR όπως είναι η συντομογραφία του Βρετανού κατασκευαστή) κλήθηκε να επιλέξει κατεύθυνση για το πρώτο SUV στην ιστορία της Jaguar. Θα ήταν μια πολυτελής υπερυψωμένη μπερλίνα, ένα ικανό off road, ή μια σπορ κατασκευή; Η λογική θα οδηγούσε σε μία από τις δύο πρώτες επιλογές, κυρίως λόγω του dna της Jaguar αναφορικά με την πρώτη και του αντίστοιχου της Land Rover, αναφορικά με τη δεύτερη. Με -διαχρονικά- ελάχιστες εξαιρέσεις, ποτέ η Jaguar δεν πέρασε στο υποσυνείδητο ως μία μάρκα με σπορ χαρακτήρα.
Δεν είναι αυτό που νομίζεις
Υπό αυτή την έννοια, η επαφή με την F-Pace επιφυλάσσει στον οδηγό της μια έκπληξη. Παρά την απόσταση των 21,3 εκατ. από το έδαφος (ίδια με εκείνη ενός Discovery), είναι σαφές πως η JLR επέλεξε να κρατήσει τον off road χαρακτήρα για την Land Rover, ώστε να μειωθεί και στο ελάχιστο ο κανιβαλισμός των πωλήσεων ανάμεσα στις δύο μάρκες. Όμως με το που βρεθείς στη θέση οδήγησης της F-Pace, αντιλαμβάνεσαι πως έχουν γίνει εκπτώσεις και στην αίσθηση πολυτέλειας που περιμένεις από μια Jaguar. Ναι, η ποιότητα συναρμολόγησης και τα υλικά δείχνουν -και είναι- ποιοτικά. Άλλο όμως το ποιοτικό και άλλο το πολυτελές.
Επιπλέον, αν και η F-Pace διαθέτει ένα αρκετά καλό σύστημα infotainment με ευρεία οθόνη 10,2 ιντσών και καλά γραφικά, ο αναλογικός πίνακας οργάνων δείχνει ξεπερασμένος μπροστά στους πλήρως ψηφιακούς σχεδόν του συνόλου του ανταγωνισμού. Γενικά η σχεδίαση του εσωτερικού δεν συγκαταλέγεται στα δυνατά σημεία της F-Pace, ενώ δεν λείπουν και κάποιες εργονομικές ατέλειες, όπως η τοποθέτηση των διακοπτών των ηλεκτρικών παραθύρων στο επάνω μέρος της πόρτας αντί για το υποβραχιόνιο. Προφανώς όλα είναι θέμα συνήθειας, αυτό όμως δεν αναιρεί το γεγονός πως υπάρχουν σωστές και λιγότερο σωστές θέσεις να τοποθετείς διακόπτες στο εσωτερικό ενός αυτοκινήτου.
Και κάπου εδώ έρχεται η ώρα για την αποκάλυψη της έκπληξης. Ναι, η F-Pace είναι αρκετά σπορ και σε κάθε περίπτωση, πολύ περισσότερο από αυτό που ενδεχομένως περίμενες πριν από την επαφή σου μαζί της. Κάτω από το καπό, βρίσκεται ο δίλιτρος κινητήρας βενζίνης της οικογένειας Ingenium, με απόδοση 250 ίππων και ροπή 365 Nm μεταξύ 1.300-4.500 σ.α.λ. To έργο του μόνο εύκολο δεν είναι, καθώς το βάρος του αμαξώματος ανέρχεται σε 1.860 κιλά και οι διαστάσεις του είναι επαρκείς για τη μεταφορά 5 ενηλίκων, εξασφαλίζοντας παράλληλα έναν χώρο αποσκευών που στην χαμηλότερη τιμή του δεν πέφτει κάτω από τα 650 λίτρα. Το πιάσατε το υποννοούμενο…
Τιμόνι-Κιβώτιο για φίλιμα
Κι όμως, οι επιδόσεις της F-Pace είναι πολύ καλές και η συμπεριφορά της στο δρόμο, ακόμη καλύτερη. Αρχικά, έχεις στην υπηρεσία σου ένα από τα καλύτερα κιβώτια που υπάρχουν εκεί έξω, το αυτόματο 8 σχέσεων της ZF. Επίσης, έχεις ένα αυτοκίνητο που λειτουργεί κατά βάση ως πισωκίνητο. Η μετάδοση της κίνησης στην F-Pace γίνεται κατά 100% στους πίσω τροχούς, φτάνοντας ακαριαία (σε 165 ms) μέχρι το 50-50 όταν οι συνθήκες μειωμένης πρόσφυσης το απαιτούν. Το κερασάκι στην τούρτα είναι το τιμόνι, που αποδεικνύεται απρόσμενα γρήγορο, με σωστό βάρος και πολύ καλή πληροφόρηση. Για όσους αναρωτιούνται, υπάρχουν και προγράμματα οδήγησης, που διαμορφώνουν ανάλογα τη λειτουργία του κινητήρα, του κιβωτίου και του τιμονιού.
Η F-Pace δεν είναι ένα αυτοκίνητο με το οποίο θα απολαύσεις μονάχα το ταξίδι στον ανοιχτό δρόμο. Ναι, έχει καλή ποιότητα κύλισης, πολύ καλή ηχομόνωση και διατηρεί υψηλή μέση ωριαία (και αντίστοιχα υψηλή μέση κατανάλωση) με άνεση. Όμως αυτό που δεν περιμένεις από ένα μοντέλο με τις διαστάσεις ,το βάρος και -γιατί να το κρύψουμε- το παρελθόν της μάρκας, είναι η συμπεριφορά της σε έναν επαρχιακό δρόμο με στροφές. Οι περιορισμένες κλίσεις του αμαξώματος, η ακρίβεια του συστήματος διεύθυνσης και η σοφιστικέ ανάρτηση, φέρνουν το χαμογελό στο πρόσωπο. Ποιος θα το περίμενε…
Με τιμή που ξεκινά από τα 77.000 ευρώ, η F-Pace δεν είναι μοντέλο που προορίζεται να πουλήσει σαν ζεστό ψωμί. Κανένα μοντέλο σε αυτή την κατηγορία τιμής δεν μπορεί να το κάνει. Διαθέτει επιβλητική εμφάνιση που θα μπορούσε να είναι και πιο τολμηρή, ενώ υπολείπεται σε επίπεδο αισθητικής του εσωτερικού. Διακρίνεται όμως με το παραπάνω σε επίπεδο κινητήρα, πλαισίου και οδικής συμπεριφοράς. Και για ότι αυτό μπορεί να σημαίνει στη συνείδηση και στην τελική επιλογή του καθενός, είναι και Jaguar.