Η δυναμική και εκκεντρική Lancia, με την τεράστια συνδρομή στην εξέλιξη του αυτοκινήτου: Δείτε τα μοντέλα πάνω στα οποία έχτισε τον θρύλο της
Αυτές τις μέρες, η Lancia γιορτάζει 118 χρόνια από την ίδρυσή της το 1906, από τον Vincenzo Lancia. Σήμερα η εταιρεία ανήκει στον όμιλο Stellantis και έχει ξεκινήσει ένα φιλόδοξε εγχείρημα επανεκκίνησης σε όλα τα επίπεδα. Στη μακρόχρονη ιστορία της, η Lancia έχει ξεχωρίσει για την ομορφιά και την κομψότητα των μοντέλων της, για τις καινοτομίες που εισήγαγε στον κόσμο της αυτοκινητοβιομηχανίας όπως το φέρον αμάξωμα, αλλά και για την εξαιρετική παρουσία στον κόσμο των αγώνων. Είναι αδύνατο να παρατεθούν όλα τα μοντέλα που έχουν βγει από τα εργοστάσια της Lancia εδώ και έναν αιώνα: στη λίστα που ακολουθεί, θα περιοριστούμε στα πιο σημαντικά, αυτά που θεωρούμε ότι συνέβαλαν περισσότερο στην δημιουργία του μύθου της.
Lancia 12HP (1908)
Από εδώ ξεκίνησαν όλα, ήταν το πρώτο μοντέλο ευρείας εμπορικής διάθεσης που παρήγαγε η Lancia. Με κινητήρα 2.5 λίτρων ικανό να προσδώσει τελικά ταχύτητα 90 χλμ./ώρα. Το 12HP πούλησε 108 κομμάτια, τα οποία για την εποχή εκείνη ήταν επίδοση best seller.
Lancia Lamda (1923)
Oι ονομασίες των μοντέλων της Lancia με γράμματα από το ελληνικό αλφάβητο είχε ξεκινήσει από πολύ παλιά. H Lamda,δεν αποτέλεσε σημαντικό μοντέλο μόνο για την εταιρεία αλλά για ολόκληρη την αυτοκινητοβιομηχανία, όντας το πρώτο τετράτροχο με αυτοφερόμενο σασί και ανεξάρτητη ανάρτηση στους τροχούς. Η καινοτομία για την Lancia ξεκίνησε από πολύ νωρίς και έγινε συνώνυμο της, στη συνέχεια.
Lancia Augusta (1933)
H Augusta συνέχισε την εξέλιξη από εκεί που την είχε αφήσει η Lamda, με αυτοφερόμενο σασί, για πρώτη φορά σε αυτοκίνητο με κλειστή καμπίνα. Σε εργονομικό επίπεδο, οι πόρτες του μοντέλου άνοιγαν αντικριστά και όχι παράλληλα, με την κεντρική κολώνα να απουσιάζει, επιτρέποντα έτσι εύκολη πρόσβαση στο πολυτελές εσωτερικό.
Lancia Aprilia (1937)
Ότι είχαν δημιουργήσει η Lambda και η Augusta σε τεχνολογικό, δομικό και πρακτικό επίπεδο πέρασε στην Aprilia του 1937, λαμβάνοντας αυτή την φορά υπόψη και την αεροδυναμική. Δυστυχώς ο ιδρυτής της εταιρείας, Vincenzo Lancia, δεν πρόλαβα να δει την ολοκλήρωση του αυτοκινήτου, φέυγοντας από την ζωή σε ηλικία μόλις 55 ετών, μετά από καρδιακό επεισόδιο.
Lancia Aurelia (1950)
Γρήγορα στα «πόδια της» μετά τη λήξη του ΒΠΠ, η Lancia, σε αντίθεση με άλλους κατασκευαστές, έδωσε βάρος στα σπορ και πολυτελή αυτοκίνητα και όχι στα προσιτά και απλά. H Aurelia είναι ίσως το πιο γνωστό της «κάμπριο» κυρίως γιατί εμφανίστηκε στην ταινία Il Sorpaso, με τον Vittorio Gassman στο τιμόνι της.
Lancia D20 (1953)
Κάπου εδώ βρίσκονται οι απαρχές της αγωνιστικής δραστηριότητας της Lancia, μιας σελίδας στην ιστορία της που έμελε να γραφτεί με χρυσά γράμματα. Έχοντας ανιχνεύσει την δυναμική της στους αγώνες με την Aurelia B20, η Lancia, αποφάσισε να σχεδιάσει και να εξελίξει ένα αυτοκίνητο αποκλειστικά για αυτό τον σκοπό. Η D20 έφερε V6 κινητήρα απόδοσης 190 ίππων, ενώ οι «πουσαρισμένες» εκδόσεις, έφταναν τους 240+ ιππους.
Lancia D24 (1953)
Oι πρώτες αγωνιστικές επιτυχίες ήρθαν με το «παράλληλο» στην D20 project, D24. Mε οδηγoύς βαριά ονόματα της εποχής, όπως ο Ascari και ο Fangio το σχεδιασμένο από τον Pininfarina αυτοκίνητο, πήρε νίκες στου πολύ δημοφιλείς εκείνη την εποχή αγώνες που διεξάγονταν σε δημόσιους δρόμους, όπως οι Carrera Panamericane, 1000 Miglia και Targa Fiorio.
Lancia Flamina (1957)
Πέραν από τους αγώνες η Lancia ήταν προσηλωμένη και στην πολυτέλεια. Η Flamina, αποτέλεσε το κορυφαίο επιβατικό της μοντέλο και αντικατάστησε την Aurelia που είχε προηγουμενως τη θέση αυτή. Το 1961, η Ιταλική κυβέρνηση έδωσε «παραγγελία» στη Lancia να κατασκευάσει μια προεδρική έκδοση του αυτοκινήτου και το συγκεκριμένο αυτοκίνητο, χρησιμοποιείται ακόμα και στις μέρες μας από τον Πρόεδρο της Ιταλικής Δημοκρατίας.
Lancia Flavia (1960)
Aποτέλεσε το πρώτο ιταλικό αυτοκίνητο παραγωγής με κίνηση στους μπροστινούς τροχούς. Ανήκοντας στην μεσαία κατηγορία της γκάμας της εταιρείας, έφερε boxer κινητήρα με απόδοση 78 ιππους.
Lancia Fulvia (1965)
Σπορ για τον λαό. Η Fulvia, ένα coupe 2+2 θέσεων κινούταν από V4 μοτέρ χωρητικότητας 1.2 λίτρων με απόδοση 80 ίππους. Χάριν στο μικρό βάρος, κάτω από ένα τόνο αλλά και στο «στήσιμο» του αυτοκινήτου, αποτελούσε έναν προσιτό τρόπο για να εισαχθεί κανείς στον κόσμος της δυναμικής οδήγησης.
Lancia Fulvia Coupe HF (1966)
Κάπου εδώ ξεκινά μια από τις πιο λαμπρές ιστορίες στον κόσμο των Rally αγώνων. Το αυτοκίνητο αυτό, αποτέλεσε την βάση πάνω στην οποία στήθηκε η έκδοση HF 120HP του 1969, με την οποία η Lancia, κατέκτησε το πρωτάθλημα κατασκευαστών, το 1972. Όπως όλοι γνωρίζουμε, θα υπήρχε συνέχεια…
Lancia 2000 (1970)
To μοντέλο που αντικατάστησε την Flavia, προσφερόταν σε δύο εκδόσεις, sedan και coupe. Mπαίνει στη λίστα, κυρίως γιατί αποτελεί το τελευταίο αυτοκίνητο που σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε εξ ολοκλήρου από την Lancia, πριν αυτή βρεθεί υπό την σκέπη της FIAT.
Lancia Stratos (1973)
Σχεδιασμένη από τον Marcello Gandini του οίκου Bertone, η Stratos δημιουργήθηκε για έναν σκοπό: να κερδίζει στα Rally, πράγμα το οποίο εκτέλεσε με εξαιρετική επιτυχία. Διθέσια, με V6 κινητήρα, κιβώτιο από την Ferrari και αμάξωμα από fiberglass.
Lancia Stratos HF (1974)
Η αγωνιστική έκδοση της Stratos για το Group 4, που ονομάστηκε «ο φονέας των Rallye» όχι για τους λόγους που φαντάζεστε αλλά γιατί «σκότωνε» κάθε ελπίδα των άλλων κατασκευαστών για διάκριση. Στην πενταετή «καριέρα» της, η Stratos HF είχε «συγκομιδή» τριών παγκόσμιων τίτλων, τριών ευρωπαϊκών, τριών ιταλικών και για «κερασάκι στην τούρτα», πήρε και το FIA Cup του 1977.
Lancia Delta (1979)
Ίσως το πιο γνωστό μοντέλο της Lancia, με σχεδίαση από τον Giugiaro και βασισμένο πάνω στα μηχανικά μέρη του FIAT Ritmo. Kέρδισε το βραβείο του «Αυτοκινήτου της χρονίας» το 1980 και αποτέλεσε μια από τις μεγαλύτερες εμπορικές επιτυχίες της Lancia, βρισκόμενο σε παραγωγή, για 14 χρόνια.
Lancia 037 (1982)
Σχεδιασμένο από την Abarth, δημιουργήθηκε για να αντικαταστήσει το FIAT 131 Abarth Rally, ως εκπροσώπηση του ιταλικού ομίλου στους αγώνες. Με βάση την Lancia Beta Montecarlo και έναν δίλιτρο σε τετρακύλινδρο σε σειρά μοτέρ, απέδιδε 205 ίππους, με τελική πάνω από τα 220 χιλιόμετρα.
Lancia Rally 037 (1982)
Αυτή ήταν η αγωνιστική έκδοση του «πολιτικού» 037 με απόδοση που έφτανε έως και τους 350 ίππους. Φυσικά και κέρδισε, πήρε το πρωτάθλημα του 1983, ωστόσο τα τετρακίνητα θηρία άλλων κατασκευαστών άρχισαν να δείχνουν την δυναμική τους, κάτι που οδήγησε την Lancia πίσω στα σχεδιαστήρια. Θα μπορούσε να απαντήσει; Ε καλά, όλοι το ξέρουμε… απάντησε!
Lancia Thema 8.32 (1986)
Η Τhema ειχε παρουσιαστεί από το 1984, ως το κορυφαίο επιβατικό της εταιρείας σε θέματα πολυτέλειας. Η 8.32, από την άλλη, δημιουργήθηκε ως «απάντηση», στον γερμανικό ανταγωνισμό των γρήγορων sedam. Αποκαλούμενη «Thema Ferrari», έφερε V8 κινητήρα της Ferrari με 32 βαλβίδες (εξ ου και το όνομα 8.32) με την απόδοση να ανέρχεται στους 215 ίππους, γεγονός που την καθιστούσε το πιο ισχυρό προσθιοκίνητο μοντέλο της εποχής εκείνης.
Lancia Delta S4 (1985)
Θυμάστε που η Lancia τα είχε βρει «μπαστούνια» στους αγώνες Rally ,αδυνατώντας να ανταγωνιστεί τα τετρακίνητα; Είχε έρθει η ώρα να δώσει μια απάντηση και το απαραίτητο για την «homologation» μοντέλο, υπερτροφοδοτούμενο και τετρακίνητο, ήταν ο προάγγελος αυτών που θα συνέβαιναν αργότερα…
Lancia Y10 (1985)
Η ιστορία των «ύψιλων» αυτοκινήτων πόλης της Lancia, ξεκίνησε με αυτό το βασισμένο στο πάτωμα του FIAT Panda μοντέλου. Με χαρακτηριστικό κάθετο κόψιμο στο πίσω μέρος, το Y10 αποτέλεσε τον πρόγονο των Y του 1995 αλλά και του Ypsilon του 2003.
Lancia Delta HF 4WD (1986)
Από το 1985 οι αγωνιστικές τετρακίνητες Delta συμμετείχαν στους αγώνες Rally, χωρίς όμως να σημειώσουν επιτυχία. Η Lancia απλά συνέλλεξε πολύτιμή εμπειρία και έναν χρόνο μετά έφτιαξε πιο επιτυχημένο αυτοκίνητο αγώνων στην ιστορία των Rally, την Lancia Delta HF 4WD του Group A. Kέρδισε έξι συνεχόμενους παγκόσμιους τίτλους κατασκευαστών και τέσσερα πρωταθλήματα οδηγών, κάτι που δεν το έχει καταφέρει κανένας άλλος κατασκευαστής μέχρι σήμερα.
Όλες οι ειδήσεις
Lancia Delta HF Integrale – Toyota GR Yaris: The right stuff
Lancia Ypsilon HF Rally 4: Παίρνει την «σκυτάλη» της θρυλικής Lancia Delta HF Integrale (Βίντεο)
Πασαρέλα 130 υπέροχων Lancia Delta στο Τορίνο: Πόσο Lancia αντέχεις;