ΙΣΤΟΡΙΑ

RECARO: Φόρος τιμής στην εταιρεία που μας έμαθε πως καθόμαστε σωστά στο αυτοκίνητο

recaro-foros-timis-stin-etaireia-pou-mas-emathe-pos-kathomaste-sosta-sto-aftokinito-726674

Τέλος εποχής λόγω πτώχευσης για την πασίγνωστη γερμανική εταιρεία, που μετρούσε έναν και πλέον αιώνα  καινοτομίας και εξέλιξης

Είναι πολύ λίγες εταιρείες που έχουν καταφέρει καθολική επικράτηση στο τομέα που επιχειρούν. Η RECARO, είναι αδιαμφισβήτητα μια από αυτές, αφού για δεκαετίες το όνομα της ήταν συνώνυμο με το racing / σπορ κάθισμα των αυτοκινήτων. Tο logo της εμφανιζόταν σε κάθε αγωνιστική δραστηριότητα ενώ τα RECARO καθίσματα, αποτελούσαν επίσης πολυπόθητο αξεσουάρ κύρους στον πρόσθετο εξοπλισμό επιβατικών αυτοκινήτων.

Αφετηρία του ιστορικού νήματος της εταιρείας, είναι το έτος 1906, όταν ο Wilhelm Reutter, ίδρυσε την Stuttgarter Carosserie und Radfabrik στην Στουτγάρδη της Γερμανίας. Αρχικά ως βιοτεχνία, η εταιρεία παρήγαγε κουκούλες για τα αυτοκίνητα της εποχής, σύντομα όμως ασχολήθηκε με τις εσωτερικές επενδύσεις στα σαλόνια, για να μεταπηδήσει λίγο αργότερα στην κατασκευή ολόκληρων αμαξωμάτων.

Η δεκαετία του 30 ήταν αυτή που σηματοδότησε την αρχή της ανάπτυξης, όταν εδραιώθηκε συνεργασία με την Porsche, η οποία εκείνη την εποχή δεν παρήγαγε αυτοκίνητα αλλά είχε ένα συμβουλευτικό χαρακτήρα. Μετά το τέλος του ΒΠΠ, το εργοστάσιο και οι εγκαταστάσεις της Reutter είχαν υποστεί σοβαρές ζημιές, ήταν όμως η Porsche που την «ανέστησε» δίνοντας παραγγελία για την κατασκευή του αμαξώματος για το Porsche 356 μοντέλο.

Το 1953, κατατίθεται προς κατοχύρωση ευρεσιτεχνία, που αφορά μια άρθρωση, μέσω της οποίας επιτρέπεται η ρύθμιση της κλίσης στις πλάτες των καθισμάτων αυτοκινήτων. Είναι η πρώτη καταγεγραμμένη δραστηριότητα της εταιρείας που έμελλε να γίνει η RECARO, στον τομέα για τον οποίο έγινε γνωστή παγκοσμίως.

Το 1956, η Reutter έχει ήδη κατασκευάσει 10.000 αμαξώματα για λογαριασμό της Porsche και το 1963, η δεύτερη αποκτά τους τίτλους του τμήματος καροσερίας, με το υπόλοιπο της εταιρείας να μετονομάζεται σε RECARO (από το REutter CAROsserie), να αυτονομείται και να εστιάζει αποκλειστικά στην κατασκευή καθισμάτων αυτοκινήτων.

Μόλις δύο χρόνια μετά παρουσιάστηκε ένα μοντέλο καθίσματος που έμελλε να επαναπροσδιορίσει το πώς και σε τι κάθονται οι επιβάτες σε ένα αυτοκίνητο. Tο «Sportsitz» που μεταφράζεται ως «σπορ κάθισμα», ήταν το πρώτο δείγμα της δυναμικής της RECARO. Ελαφριά κατασκευή, εργονομικός και ανατομικός σχεδιασμός με υποστήριξη στα πλαϊνά και αφρώδες υλικό στο εσωτερικό, αντί των παραδοσιακών ελατηρίων που μέχρι τότε ήταν ο κανόνας.

Πέραν όλων των άλλων, ένα  μεγάλο πλεονέκτημα του Sportsitz, ήταν ότι προσέφερε την δυνατότητα για τοποθέτηση σε κάθε είδος αυτοκινήτου, λόγω της ευπροσάρμοστης βάσης του, καθιστώντας το μια σημαντική αναβάθμιση για τα μοντέλα της εποχής.

Tο 1967, παρουσιάζει το πρώτο εγκεκριμένο για χρήση στον δρόμο κάθισμα, ενιαίου κελύφους, γεφυρώνοντας τους αγώνες με τα «πολιτικής χρήσης» αυτοκίνητα.  H εταιρεία γνωρίζει αλματώδη ανάπτυξη και προκειμένου να καλύψει την ζήτηση, εγκαινιάζει μια νέα γραμμή παραγωγής στην πόλη Schwäbisch Hall στη Βάδη-Βυρτεμβέργη, ενώ το 1972, επεκτείνει τις δραστηριότητες της με την σχεδίαση και κατασκευή καθισμάτων για επιβατικά αεροπλάνα, λαμβάνοντας άμεσα παραγγελίες από τις Κορεατικές Αερογραμμές και την Lufthansa.

Το 1974 αποτελεί άλλη μια χρονιά ορόσημο για την εταιρεία, αφού η RECARO επαναπροσδιορίζει το κάθισμα αυτοκινήτου, ειδικά σχεδιασμένο για τις απαιτήσεις του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Το Profi, όπως ήταν το όνομα του, θα γινόταν ένα από τα πιο δημοφιλή καθίσματα αυτού του τύπου στους αγώνες Rally και ταχύτητας και θα συνέχιζε να παράγεται για δεκαετίες.

Σε αυτή της την έκφανση, η RECARO είχε ένα πολύ σημαντικό πρόσωπο των αγώνων ως σύμβουλο στην εξέλιξη των αγωνιστικών καθισμάτων της. O «θρύλος» Walter Rohlr, συνεργάστηκε από την πρώτη στιγμή και σε όλη την διάρκεια της καριέρας του με την RECARO, αποτελώντας τον καλύτερο πρεσβευτή των προϊόντων της.

Την δεκαετία του 80 η RECARΟ θεωρείται πλέον εδραιωμένη στη συνείδηση των αυτοκινητιστών και παρουσιάζει την πιο γνωστή ίσως σειρά καθισμάτων της, με το όνομα LX. Με σαφώς σπορ σχεδίαση και «σήμα κατατεθέν» την υφασμάτινη επένδυση πλαισιωμένη από δερμάτινες στηρίξεις, το κάθισμα αυτό ήταν το «βασικό» εξοπλιστικό στοιχείο σε κάθε σπορ ή βελτιωμένο αυτοκίνητο  που σεβόταν τον εαυτό του την εποχή εκείνη.

Το LX αντιγράφηκε κατά κόρον από άλλους κατασκευαστές και στις μέρες μας θεωρείται –δικαίως-  ως το πλέον κλασικό σπορ κάθισμα αυτοκινήτου. H RECARO ποτέ δεν επαναπαύτηκε στις δάφνες της και συνέχιζε την έρευνα και την εξέλιξη στον τομέα της δραστηριότητας της, παρουσιάζοντας στο τέλος της δεκαετίας (1989) το μοντέλο Α8, που ήταν το πρώτο κάθισμα αυτοκινήτου με μονοκόκ σκελετό από ενισχυμένο fiberglass, μειώνοντας σημαντικά το βάρος και προσθέτοντας αρκετούς πόντους στην ασφάλεια.

Τα επόμενα χρόνια θα βρουν την εταιρεία να διεισδύσει σε μεγαλύτερο βαθμό στον τομέα της αεροπλοΐας και να εδραιώνεται ως μια εκ των κορυφαίων κατασκευαστριών καθισμάτων για αεροπλάνα. Παράλληλα, επεκτείνεται σε νέα πεδία. Το 1995 η ποδοσφαιρική ομάδα Καϊζερσλάουτερν γίνεται η πρώτη που εγκαθιστά καθίσματα της RECARO στους πάγκους του γηπέδου της, μια καλή αρχή για αυτό που ακολούθησε, αφού 150 ομάδες παγκοσμίως εμπιστεύθηκαν επίσης την RECARO, ανάμεσα τους η Manchester United και η Ρεάλ Μαδρίτης.

Το 1998 η RECARO παρουσιάζει το πρώτο της παιδικό κάθισμα και φυσικά φέρει αυτούσιο το πνεύμα εξέλιξης και καινοτομίας της εταιρείας, με ένα, εκτεινόμενο σκελετό αλουμινίου να προσαρμόζεται στην ανάπτυξη των μικρών επιβατών που φιλοξενούνται σε αυτό. Με μονοκόκ πλαίσιο από kevlar και carbon, το «στάνταρ» κάθισμα της Porsche Carrera GT του 2003, είναι το ελαφρύτερο τμήμα (παραγωγής) αυτού του είδους που έχει κατασκευαστεί ποτέ, ζυγίζοντας μόλις 10,3 κιλά.

Σημαντική και βαρύνουσα ήταν πάντοτε η σημασία που έδινε η RECARO στην ασφάλεια, με ένα δείγμα αυτής της φιλοσοφίας να είναι η παρουσίασης μιας «universal» επένδυσης το 2004, που προσαρμοζόταν σε καθίσματα διαφόρων τύπων, φέροντας ενσωματωμένο πλαϊνό αερόσακο.

Το 2023, η RECARO συμπλήρωσε 50 έτη ως αυτόνομη εταιρεία με αποκλειστικό αντικείμενο  την κατασκευή καθισμάτων, έχοντας προηγουμένως παρουσιάσει νέα προϊόντα, όπως καρέκλες για gaming, καθίσματα γραφείου με σχεδίαση εμπνευσμένη από τα κλασσικά καθίσματα αυτοκινήτων της γκάμας της αλλά και καθίσματα για τρένα.

Δυστυχώς όμως, τα οικονομικά της εταιρείας είχαν αρχίσει να ολισθαίνουν τα τελευταία χρόνια. Η RECARO ήταν σε ανοικτή διαβούλευση με τα συνδικάτα που εκπροσωπούσαν τους εργαζομένους της και προσπαθούσαν από κοινού να βρουν τις ισορροπίες. Παρά τις καλές προθέσεις όμως, στα τέλη Ιουνίου (2024), η RECARO υπέβαλε αίτηση πτώχευσης.

Πληροφορίες από ανώνυμες πηγές της RECARO,  θέλουν το «τελειωτικό χτύπημα» να ήταν η απώλεια μιας σημαντικής και μεγάλης συμφωνίας, πιθανότατα με αεροπορική εταιρεία, για την προμήθεια καθισμάτων.

Η πτώχευση δεν σημαίνει βέβαια πάντα «αφάνεια»  αλλά σίγουρα σηματοδοτεί το τέλος μια μεγάλης ιστορικής διαδρομής, όπως την γνωρίζαμε τουλάχιστον. Η RECARΟ θα πρέπει να μετασχηματιστεί και να προσαρμοστεί σε νέα δεδομένα, λαμβάνοντας υπ όψη τον ανταγωνισμό στα πλαίσια μιας παγκοσμιοποιημένης αγοράς.

Το ποια προϊόντα θα συνεχίσουν να παράγονται δεν μπορεί κανείς ακόμα να το γνωρίζει, αυτό που είναι σίγουρο πάντως, είναι ότι το μεγαλύτερο ειδικό βάρος του «brandname» αφορά τον χώρο του αυτοκινήτου.

Φωτογραφίες: RECARO 

Όλες οι ειδήσεις

Πως ο κλιματισμός στο αυτοκίνητο σας μπορεί να σας προστατέψει από τον καπνό

Τι μοτοσυκλέτα οδηγούσε ο Tom Cruise στην τελετή λήξης των Ολυμπιακών;

Πυρκαγιά στην Αττική: Πώς αντιδρούμε όταν οδηγούμε σε περιοχή η οποία έχει πιάσει φωτιά

car-prices
google-news
Tags

Περισσότερα Βίντεο