CLASSIC CARS

Ford Coupe 2 Door Custom 1946: Toys for Big Boys!

ford-coupe-2-door-custom-1946-toys-for-big-boys-689777

Ε, ναι, λοιπόν, όλοι κάπου σε μiα γωνιά της ψυχής και του μυαλού κρύβουμε ακόμα το μικρό παιδί που λαχταρά με το αγαπημένο του παιχνίδι στα χέρια να σκαρφιστεί ιστορίες και να αφεθεί ασυγκράτητα στο όνειρο μέχρι τ’ αστέρια. Ford Coupé 2 Door Custom, το ιδανικό ονειρικό «παιχνίδι» για αχόρταγα κι ατελείωτα… βρουμ βρουμ!!!

Του Αλέξανδρου Ι. Βενιού, φωτογραφίες Ναυσικά Βασιλειάδου

Έχετε αναλογιστεί πόσες φορές μέσα στην ημέρα επιθυμείτε να πάθετε παροδική αμνησία απέναντι σε, επαγγελματικές υποχρεώσεις, λογαριασμούς, ΕΝΦΙΑ και να γυρίσετε αυτοστιγμεί πίσω στην εποχή που ο ένας και μοναδικός μπελάς της ζωής σας ήταν να τελειώσετε τα μαθήματα και να βγείτε έξω να παίξετε;

Την εποχή που το όνειρο και η αχαλίνωτη φαντασία ήταν οι μοναδικοί οδηγοί σε κάθε σκέψη, κουβέντα και βήμα σας; Τότε που στα αθώα παιδικά μάτια όλα φάνταζαν και ήταν μαγικά και εφικτά; Εξ ιδίων κρίνοντας πάντως, ολοένα και πιο συχνά θέλω πλέον να κατεβάσω διακόπτη και να μεταφερθώ εκεί που βασιλεύουν όλα τα παραπάνω. Δεν ξέρω αν αυτό σχετίζεται με κρίση μέσης ηλικίας ή έντονη ανάγκη για άδειασμα του μυαλού από κάθε τι τοξικό και ψυχοφθόρο. Διόλου με απασχολεί η γενεσιουργός αιτία. Αυτό που με νοιάζει και αυτό που συγκρατώ τελικά είναι πως στη σκέψη και μόνο το χαμόγελό μου φθάνει στ’ αυτιά! Όπως αρχίζετε να αντιλαμβάνεσθε, αγαπητοί αναγνώστες, το πάτησα το «κουμπί».

Μου συνέβη μόλις πρωτοαντίκρισα το συγκεκριμένο Ford Coupé 2 Door Custom του 1946, στη χάρμα οφθαλμών απόχρωση του βεραμάν που βλέπετε σ’ αυτές τις σελίδες, στην ανάβαση Κερατέας τέλη Σεπτεμβρίου που διοργάνωσε η λέσχη Classic Microcars Club. Τύποις έτσι για να σας βάλω στο, προφανώς, πρωτόγνωρο κλίμα, πρόκειται για αυθεντικό αμερικανικό Hotrod, φτιαγμένο στην Ελλάδα(!) με μεράκι και τεράστια προσοχή στην παραμικρή λεπτομέρειά του, από την εταιρεία Exclusive Cars Custom & Restore που εδρεύει στην Κερατέα Αττικής. Όσο για τον υποφαινόμενο μετά τη γνωριμία μαζί του; Είναι ακόμα αλλού, κάπου μεταξύ ατμόσφαιρας και στρατόσφαιρας…

Ηοtrod, μία ωραία παράδοση!

Διαχρονική η λατρεία των Αμερικανών για ό,τι κινείται συλλήβδην σε τροχούς. Τρελοί και παλαβοί για την ακρίβεια! Η φιλοσοφία τού πολύ, της υπερβολής με άλλα λόγια, που τους διακατέχει, απέχει μεν πολύ μακριά από τα ευρωπαϊκά πρότυπα, ωστόσο, κακά τα ψέματα, εκπέμπει μία ιδιαίτερη αύρα και μία ακαταμάχητη γοητεία που δεν αφήνουν ασυγκίνητο κανέναν λάτρη της αυτοκίνησης ανεξαιρέτως. Ζώντας σ’ έναν αχανή τόπο όπως η Αμερική, για να τη διασχίσεις επιβάλλεται να διαθέτεις ένα τεράστιο αυτοκίνητο με, τεράστιο κινητήρα, τεράστιους εσωτερικούς χώρους, πολύ άνετες αναρτήσεις.

Α, και ένα βυτιοφόρο να ακολουθεί κατά πόδας για ανεφοδιασμό ένεκα της -μαντέψτε- τεράστιας (τι άλλο) κατανάλωσης καυσίμου, πολύ σωστά!

No problem, κανένα πρόβλημα παρ’ όλα αυτά, γιατί ακόμα και στους χαλεπούς -ενεργειακούς και όχι μόνον- καιρούς που διάγουμε εμείς στην Ε.Ε., οι τιμές των καυσίμων στις Ηνωμένες Πολιτείες εξακολουθούν να είναι χαμηλές, με την τιμή της βενζίνης στο 1,02 δολάρια ανά γαλόνι (σε ευρώ 0,96 λεπτά ανά 1,73 λίτρα βενζίνης). Αυτό λοιπόν επιτρέπει στον μέσο Αμερικανό πολίτη στο να μπορεί να ταξιδέψει π.χ. από το Σικάγο μέχρι το Λος Άντζελες μέσω της θρυλικής Route 66 (3.948 χιλιόμετρα), δίχως να πρέπει να ξοδέψει ένα μηνιάτικο.

Άλλα κόλπα…

Τι εστί όμως ο όρος Hotrod; Ετυμολογικά μεταφράζεται ως «καυτός τροχός», λόγω των εκτεταμένων αισθητικών αλλαγών στο αμάξωμα και των βελτιώσεων στα μηχανικά μέρη. Αυτή είναι η απόδοση του όρου που έχει επικρατήσει. Παρ’ όλα αυτά, η αυθεντική ερμηνεία του όρου είναι εντελώς διαφορετική και δεν είναι άλλη από το «Κλεμμένο όχημα»! Για την ιστορία, τα πρώτα hotrods εμφανίστηκαν στην εποχή της ποτοαπαγόρευσης τη δεκαετία του 1920 και αφορούσαν σε τροποποιημένα μοντέλα που χρησιμοποιούνταν από τους λαθρέμπορους για να αποφύγουν το νόμο.

Ως μόδα πάντως καθιερώθηκε στις δεκαετίες του ’40 και του ’50 και εννοείται ότι παραμένει ακμαία μέχρι σήμερα.

Η κατασκευή ενός hotrod φαντάζει απλή ως ιδέα και υλοποιείται με τη διαδικασία του restomod. Τουτέστιν, ως βάση χρησιμοποιείται ένα παλιό μοντέλο το οποίο υποβάλλεται σε αισθητικές αλλαγές σύμφωνα με τα θέλω του ιδιοκτήτη και σε μία σειρά μηχανικών τροποποιήσεων και προσθηκών με νέες τεχνολογίες (κινητήρας, μετάδοση, σύστημα διεύθυνσης, φρένα). Στόχος το απόλυτα μονοδιάστατο στο μάτι, σαφώς, το οποίο όμως πρέπει ταυτόχρονα να είναι ευκολοδήγητο, προσφέροντας όλες τις ανέσεις ενός σύγχρονου αυτοκινήτου. Και κάπου εδώ μας αποκαλύπτεται πλέον ο λόγος της δημοφιλίας των hotrods στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού.

Η κλασική κατασκευαστική συνταγή τους περιλαμβάνει συνήθως σασί Chevrolet, μα και κινητήρες της ίδιας εταιρείας, οι οποίοι διακρίνονται για την αξιοπιστία, την ευκολία συντήρησης σε όλες τις εκδοχές τους (small & big block) και, επιπλέον, ασχέτως κυβισμού, χρησιμοποιούν άπαντες τα ίδια ακριβώς περιφερειακά εξαρτήματα (φλάντζες, ντρισιμπιτέρ, καρμπιρατέρ) που προσφέρονται σε αφθονία.

Ζωγραφιά με τροχούς!

Πριν καν ξανανταμώσουμε, το άκουσα από μακριά να ανεβαίνει τραντάζοντας συθέμελα το βουνό στην Κερατέα. Όταν σταμάτησε μπροστά μου, έμεινα και πάλι στήλη άλατος για κάμποση ώρα.

Το έκπληκτο και γουρλωμένο βλέμμα μου ομόρφυνε από τη σαγηνευτική απόχρωση του βεραμάν και γέμισε από την αβυσσάλεα μούρη με τα πανέμορφα LED φανάρια. Ναι, αυτό το Ford Coupé 2 Door Custom του 1946 δεν έχει καμία απολύτως σχέση με ό,τι έχω δει μέχρι τώρα σ’ ολάκερη την επαγγελματική ζωή μου, παρότι, δόξα το Θεώ, έχουν δει πάρα πολλά τα μάτια μου. Τέτοια όμως δημιουργία, όπως το εν λόγω εκπληκτικό hotrod, ποτέ. Δίχως υπερβολή, δεν υπάρχει εκατοστό στα περίπου πέντε μέτρα του μήκους του αμαξώματος του που να μη διαθέτει μία λεπτομέρεια που να το καθιστά μοναδικά ξεχωριστό.

Οι εντυπωσιακές αερογραφίες (εμπρός φτερά, πόρτες, καπό και πόρτα καρότσας), τα πανέμορφα πίσω φανάρια LED, οι νίκελ ζάντες αλουμινίου, οι απολήξεις των εξατμίσεων σε μέγεθος αντιαρματικού μπαζούκα, μία σε κάθε πλευρά των πλευρικών μαρσπιέ, και ο εμπρός προφυλακτήρας που σχεδόν ξύνει το έδαφος, τα πρώτα διαπιστευτήρια του αναστημένου -από τα επιδέξια χέρια του Παναγιώτη Φραγκισκάκη και των συνεργατών του- αμερικανικού ονείρου!

Το μέχρι χθες πεθαμένο και ταπεινό δίπορτο Ford Coupé Custom, χάρις στο μεράκι και την παιδιάστικη λατρεία του Παναγιώτη, μετά από ενάμιση χρόνο δουλειάς μετατράπηκε σ’ ένα ολοκαίνουριο θεριό χάρμα οφθαλμών. Το πλαίσιο τύπου σκάλας που προέρχεται από Chevrolet Chevelle, πάνω στο οποίο βιδώνει το αμάξωμα, λύθηκε εις τα εξ ων συνετέθη και υποβλήθηκε σε όλες τις απαραίτητες εργασίες αποκατάστασης, φθάνοντας σε κατάσταση εργοστασίου. Ταυτόχρονα, η οροφή χαμήλωσε κατά 14 εκατοστά, δίνοντας το έξοχο αισθητικό αποτέλεσμα που μπορείτε να θαυμάσετε στις φωτογραφίες.

«Άνοιξε, σε παρακαλώ, την πόρτα της καρότσας» η προτροπή του ευγενέστατου Αλέξανδρου Ξανθουλέα, βασικού συνεργάτη του ιδιοκτήτη, συνοδευόμενη από ένα ολίγον πονηρό χαμόγελο. Και ω του θαύματος, η εντυπωσιακή πίσω πόρτα ανοίγει συρταρωτά προς τα έξω αποκαλύπτοντας ένα τραπεζάκι ιδανικό για πικ νίκ! Το εν λόγω τραπέζι είναι ιδιοκατασκευή, όπως άλλωστε και η καρότσα, αμφότερα, δε, είναι επενδεδυμένα με ξύλινο παρκέ πολύ καλής ποιότητας. Η διάθεση για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα σε επίπεδο ποιότητας πιστοποιείται όμως και από την εικόνα του πανέμορφου διθέσιου σαλονιού. Οι δερμάτινες άνετες… πολυθρόνες, σε συνδυασμό με το ξύλινο τιμόνι και τα εντυπωσιακά όργανα στο ταμπλό, αποτελούν τα στοιχεία της καλοδεχούμενης πολυτέλειας που σου φτιάχνουν ευθύς αμέσως τη διάθεση πριν καν γυρίσεις το κλειδί στη μίζα. Και επειδή αναφερόμαστε σε αυθεντικό restomod, εννοείται πως υφίστανται όλες οι σύγχρονες ανέσεις, οι χρήσιμες και όχι τα περιττά γκατζετάκια τού σήμερα. Ηλεκτρικά παράθυρα, αιρ κοντίσιον, υδραυλικό τιμόνι και ηχοσύστημα, τα εχέγγυα για ένα χορταστικό, μα κυρίως ξεκούραστο easyriding, ακούγοντας φυσικά και μόνον ZZTop και «Gimme All Your Lovin»!

Αστραπόβροντα στην Κερατέα

Ανασηκώνοντας το καπό και για μια ακόμα φορά σε τούτη τη διαφορετική συνύπαρξη, το βλέμμα πλημμυρίζει από ομορφιά. Υπαίτιος ο 8κύλινδρος σε διάταξη V κινητήρας Chevrolet 350 smallblock 5,7 λίτρων, που προέρχεται από Chevrolet Corvette C3 του 1975. Πλήρως ανακατασκευασμένος με μόλις 8.350 μίλια στο ενεργητικό του, αποδίδει 350 ίππους, οι οποίοι με τη σκέψη και μόνο απογειώνουν το βάρους μόλις 1.451 κιλών hotrod! Οι κτηνώδεις ιπποδύναμη και ροπή μεταδίδονται φυσικά στους πίσω τροχούς μέσω του αυτόματου κιβωτίου τριών σχέσεων TH350 της General Motors, ενώ το πίσω διαφορικό είναι μπλοκέ και προέρχεται από Chevrolet Chevelle. Aπο το τελευταίο προέρχεται το μπροστινό σύστημα, ενώ και το σύστημα πέδησης έχει επίσης τροποποιηθεί, καθώς εμπρός υφίστανται δισκόφρενα (αντί ταμπούρων του αρχικού). Στον πίσω άξονα υπάρχουν ταμπούρα, ωστόσο λίαν συντόμως και αυτά θα αντικατασταθούν με δισκόφρενα. Όσο για τα «αστραπόβροντα»; Εδώ η πολλαπλή εισαγωγή και οι ελεύθερες εξατμίσεις που έχει φέρει από την Αμερική ο Π.Φ. είναι ικανές να ξεκολλήσουν δίχως υπερβολή τα βράχια, προκαλώντας ανατριχίλα όχι μόνο στους παριστάμενους στη φωτογράφιση, αλλά και σε όσους κινούνται πέριξ στην περιοχή σε ακτίνα ενός χιλιομέτρου και βάλε.

Pedal to the metal και σήμερα ειλικρινά θα ήμουν πλήρης αρκούμενος μόνον στους βρυχηθμούς του 8κύλινδρου μοτέρ, νιώθοντας τις πιστονιές του να τραντάζουν τα σωθικά μου. Εδώ η λεκτική περιγραφή δεν αρκεί, φαντάζει πολύ φτωχή μπροστά στην πραγματικότητα (σ.σ.: υπομονή, σε λίγες μέρες συντονιστείτε με το κανάλι μας Αutotypos by Quattroruote στο YouΤube για να απολαύσετε τα πειστήρια). Πριν επιλέξω το «D» στο αυτόματο κιβώτιο για να ξεκινήσω τη βόλτα μας, μου έρχονται τα λόγια του Παναγιώτη λίγη ώρα πριν. «Αυτό που επιθυμώ είναι να φτιάχνω αυτοκίνητα που αρέσουν σ’ εμένα, μα και στους ανθρώπους που τα βλέπουν στο δρόμο και ενθουσιάζονται. Η χαρά που βλέπω στα μάτια τους η μεγαλύτερη ανταμοιβή μου»! Και αυτή τη χαρά προφανώς την εισπράττει αδιάκοπα, μιας και το συγκεκριμένο hotrod είναι το καθημερινό του αυτοκίνητο. Επιπρόσθετα. έχει συμμετάσχει σε κάμποσες εκδηλώσεις κλασικών αυτοκινήτων, έχοντας πάντα ως συνοδηγό τον αειθαλή Κίμωνα Φίλη: έναν από τους πλέον γνωστούς λάτρεις και στυλοβάτες του κλασικού αυτοκινήτου στη χώρα μας εδώ και πάρα πολλές δεκαετίες.

Από εκεί και πέρα, το να μιλήσω για κτηνώδη ροπή και ωμή δύναμη ίσως φαντάζει περιττό. Παρ’ όλα αυτά, έτσι ακριβώς έχουν τα πράγματα. Σε κάθε ανεπαίσθητο άγγιγμα του γκαζιού νιώθεις στον νωτιαίο μυελό την πολυθρύλητη και ανυπέρβλητη γοητεία των πολλών κυβικών, που ορθώς ευαγγελίζονται εδώ και πάρα πολλές δεκαετίες οι Αμερικανοί. Αν και ο ηδονικός μπάσος ήχος είναι εν τέλει το ελιξίριο της λατρεμένης χαμένης παιδικότητάς μου, η οποία επιτέλους ξεπροβάλλει αυθάδικα αναζωπυρώνοντας ξανά στη μεσόκοπη φαντασία μου επικές ιστορίες (σ.σ.: Daytona, Indianapolis, σας έρχομαι και άλλα τέτοια, αφελή μεν μα τόσο χαριτωμένα).

Επίσης άκρως επιβεβλημένη η αναφορά στην ευκολία με την οποία μετακινείσαι μαζί του, αλλά και στην εν γένει αίσθηση που αποκομίζεις πίσω από το πανέμορφο ξύλινο τιμόνι του. Οι οποίες ασφαλώς και δεν έχουν καμία απολύτως σχέση με ένα παλιό αυτοκίνητο 77 ετών! Παρά τον μεγάλο όγκο και τις στενές γυάλινες επιφάνειες, το υδραυλικό τιμόνι καθιστά πανεύκολο το κουμάντο του θηρίου, ενώ ανέλπιστα εντυπωσιακή και η ποιότητα κατασκευής του, γεγονός αναμενόμενο, καθώς το αυτοκίνητο έχει λυθεί μέχρι τελευταίας βίδας και επανασυναρμολογηθεί με καινούργια εξαρτήματα στο χέρι! Μασίφ ως κατασκευή, παρά τον άκαμπτο άξονα πίσω και τις χαμηλωμένες αναρτήσεις. Και μηδέν τριγμοί, θα παρατηρήσει ο μεμψίμοιρος της παρέας, και ευτυχώς που ήταν κι αυτός παραπλεύρως, γιατί ο γράφων εκείνη την ώρα της βόλτας με το βεραμάν Ford Coupé 2 Door Custom βρισκόταν ήδη εντελώς αλλού, πολύ μακριά.

Πού;

Μα θέλει και ρώτημα, στο γύρο του θριάμβου στην Ινδιανάπολη, πανευτυχής όσο δεν πάει, έτοιμος να ανέβει στο βάθρο του νικητή των 500 μιλίων…

Παναγιώτη, Αλέξανδρε, Exclusive Cars Custom & Restore, ευχαριστώ από καρδιάς! Εις το επανιδείν με ανυπομονησία και για τα υπόλοιπα projects που συζητήσαμε, γιατί την επόμενη φορά λέω να κερδίσω και την Daytona!!!

ΥΓ.: Το έχασα εντελώς, ξεμωράθηκα στο μάξιμουμ, είναι η αλήθεια, συγχωρέστε με, αλλά με τόσο κολασμένο βρουμ βρουμ πάλι καλά που θυμάμαι το όνομά μου.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΦΡΑΓΚΙΣΚΑΚΗΣ

Ιδρυτής και ιθύνων νους της Exclusive Cars Custom & Restore που δημιουργήθηκε το 2021 και εδρεύει στην Κερατέα Αττικής ο Παναγιώτης Φραγκισκάκης, o oποίος μετά από πολλά χρόνια παραμονής στις ΗΠΑ επέστρεψε στην Ελλάδα, θέλοντας να κάνει πράξη ένα παιδικό του όνειρο: να φτιάξει τα αυτοκίνητα που αγαπάει και να τα χαίρεται σε καθημερινή βάση. Ας δούμε όμως τι λέει ο ίδιος: «Αυτό που κάνω τώρα είναι ένα όνειρο ζωής που είχα από μικρό παιδί. Έφυγα από την Αμερική και επέστρεψα πριν από δύο χρόνια στη χώρα μου, έχοντας ως σκοπό να ασχοληθώ μ’ αυτό που επιθυμεί η ψυχή μου περισσότερο από κάθε τι. Λατρεύω το custom, εξ ου και η ονομασία της εταιρείας μας, καθώς εδώ μπορούμε να φτιάξουμε το αυτοκίνητο όπως ακριβώς επιθυμεί ο πελάτης. Αυτή τη στιγμή είναι σε στάδιο εξέλιξης επτά projects (σ.σ.: ανάμεσά τους και ένα Ford Mustang Eleanor!!!), τα οποία ανυπομονώ να ολοκληρωθούν για να τα οδηγήσω»!

 

 

Όλες οι ειδήσεις

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο