Το Citroen 2CV σημάδεψε με ανεξίτηλο τρόπο την ιστορία της μάρκας, εντάσσοντας την στο Πάνθεον, των σπουδαιότερων αυτοκινητοβιομηχανιών.
Η Citroën φέτος γιορτάζει τα 75α γενέθλια του 2 CV: του πλέον εμβληματικού μοντέλου που κατασκεύασε στην ιστορία της! Σχεδιασμένο στο γραφείο σχεδιασμού της Citroën στη Rue du Théâtre στο Παρίσι η εξέλιξη του έγινε στο κέντρο δοκιμών La Ferté-Vidame στην περιοχή Eure-et-Loir, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο κοινό στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Παρισιού στις 7 Οκτωβρίου 1948.
Η μεγαλοφυής – όπως αποδείχθηκε – ιδέα του περίφημου “TPV” (Toute Petite Voiture ή πολύ μικρό αυτοκίνητο) γεννήθηκε στα μέσα της δεκαετίας του 1930. Το 1936 για την ακρίβεια. Στόχος της Citroen ήταν να προσφέρει στους ανθρώπους με χαμηλά εισοδήματα, ένα οικονομικό και ευέλικτο αυτοκίνητο. Το 1937, είδε το φως της δημοσιότητας το πρωτότυπο του 2 CV βάρους μόλις 370 κιλών με μονό προβολέα (καθώς η νομοθεσία εκείνη την εποχή δεν απαιτούσε δύο προβολείς). Το συγκεκριμένο πρωτότυπο μπορούσε να μεταφέρει έως και τέσσερα άτομα, 50 κιλά αποσκευών, η μέγιστη ταχύτητα του ήταν 50χλμ./ώρα και ήταν εξαιρετικά άνετο!
Σύμφωνα με τα πλάνα της Γαλλικής εταιρείας 250 μοντέλα προπαραγωγής επρόκειτο να παρουσιαστούν στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Παρισιού το 1939. Το ξέσπασμα όμως του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου άλλαξε εντελώς τα σχέδια της Citroen. Τα αυτοκίνητα που είχε ήδη κατασκευάσει καταστράφηκαν ολοσχερώς πλην τεσσάρων που φυλάσσονταν κρυφά στο Κέντρο δοκιμών της Citroën στο La Ferté-Vidame.
Τελικώς ο θρύλος 2CV βγήκε στην παραγωγή τον Ιούλιο του 1948. Στη συγκεκριμένη πρώτη εκδοχή εφοδιαζόταν με έναν ελαφρύ αερόψυκτο δικύλινδρο επίπεδο κινητήρα χωρητικότητας μόλις 375κ.εκ., μέγιστης απόδοσης 9 ίππων, που του πρόσφερε τελική ταχύτητα 50χλμ./ώρα. Και όπως αποδείχθηκε περίτρανα η «δεύτερη γαλλική επανάσταση» πρόεκυψε από την Citroën που πρόσφερε στο κόσμο μία προσιτή από οικονομικής άποψης δημιουργία που διακρίνονταν επιπλέον από την υψηλή άνεση της.
Το μυστικό της απαράμιλλης άνεσης και ασφάλειας του 2CV στο δρόμο, αναμφίβολα έγκειται στην επαναστατική για τη εποχή, ανεξάρτητη ανάρτηση η οποία αποτελείται από, υστερούντες βραχίονες πίσω και οδηγούντες βραχίονες μπροστά. Αξίζει να σημειώσουμε πως, η συγκεκριμένη διάταξη παρουσιάζει ένα ακόμα πλεονέκτημα. Όταν το αυτοκίνητο είναι πλήρες φορτίου, το μεταξόνιό του αυξάνεται κατά 50χλστ. περίπου, ενώ η γωνία κάστερ των μπροστινών τροχών αυξάνεται κατά 8 μοίρες, βελτιώνοντας περαιτέρω την ευστάθεια του αμαξώματος στις στροφές. Αυτά ακριβώς τα χαρακτηριστικά και επιπρόσθετα το ελκυστικό σχήμα του αμαξώματος, το κατέστησαν ιδιαίτερα δημοφιλές γνωρίζοντας έτσι τεράστια εμπορική επιτυχία.
Άκρως ενδεικτικό στοιχείο της απαράμιλλης δημοφιλίας του Γαλλικού μοντέλου είναι πως, μέχρι το 1950 οι παραγγελίες αυξάνονταν εκθετικά, φτάνοντας στο σημείο η εταιρεία να δίνει χρόνους παράδοσης ίσους με 6 χρόνια!
Η πρωτοποριακή κατασκευαστική φιλοσοφία του με τις έξυπνες, για τα μέτρα της εποχής τεχνολογίες, εξασφάλισαν στο 2CV μία αξιοζήλευτη διαχρονικότητα, προσελκύοντας μέχρι σήμερα το έντονο ενδιαφέρον των συλλεκτών και όχι μόνο. Κάθε άλλο παρά παράξενο λοιπόν το γεγονός πως, αμέτρητα 2CV ανά την Υφήλιο κυκλοφορούν ακόμα ακάθεκτα, με περίσσια περηφάνια!. Στο πέρασμα του χρόνου και στις ανανεωμένες εκδόσεις που ακολούθησαν, οι όποιες αλλαγές που προέκυψαν αφορούσαν στη χωρητικότητα και μόνο του επίπεδου δικύλινδρου κινητήρα και κάποιες μικροαλλαγές σε επίπεδο εμφάνισης. Έτσι από τα 375 κ.εκ. της αρχικής έκδοσης μέχρι το τέλος της παραγωγής του, ακολούθησαν τρείς ακόμη παραλλαγές 425, 435 και 602 κ.εκ.
Η εμπορική καριέρα του λαμπρή, καθώς από το 1948 μέχρι τη λήξη της παραγωγής το 1990 παρήχθησαν συνολικά 5.114.969 μονάδες, συμπεριλαμβανομένων 1.246.335 επαγγελματικών βαν 2CV. Τα τελευταία 2 αυτοκίνητα βγήκαν από το εργοστάσιο Mangualde στην Πορτογαλία στις 27 Ιουλίου 1990, ρίχνοντας αυλαία μετά από 42 χρόνια.
Στις 7 Οκτωβρίου 2023 στο Conservatoire Citroën θα πραγματοποιηθεί ο εορτασμός της 75ης επετείου του θρυλικού Citroën 2 CV στο Conservatoire Citroën. Μία μοναδική εκδήλωση που δεν επιτρέπεται να χάσει κανένας φίλος της αυτοκίνησης: για τον εορτασμό της οποίας θα συγκεντρωθούν εβδομήντα πέντε συλλεκτικά 2CV, που αποκαταστάθηκαν και συντηρήθηκαν με θρησκευτική ευλάβεια από τους ιδιοκτήτες τους.
Οι επισκέπτες της εκδήλωσης –η οποία είναι ανοιχτή στο κοινό- θα έχουν επίσης την ευκαιρία να θαυμάσουν από κοντά 250 από τα εμβληματικότερα μοντέλα της μάρκας, συμπεριλαμβανομένων και των αγωνιστικών μοντέλων της Παριζιάνικης φίρμας, που σημάδεψαν με ανεξίτηλο τρόπο την ιστορία της, εντάσσοντας την στο Πάνθεον, των σπουδαιότερων αυτοκινητοβιομηχανιών.