Το πρώτο ηλεκτρικό «αστέρι» που βασίζεται σε αποκλειστική πλατφόρμα, η EQS, βρίσκεται καθ’ οδόν. Ωστόσο, για τα μεσαία ηλεκτρικά, η γερμανική εταιρεία θα εξακολουθήσει να χρησιμοποιεί πλατφόρμες σχεδιασμένες για χρήση με θερμικούς ή ηλεκτρικούς κινητήρες. Αναλύουμε τους λόγους για τους οποίους στη Mercedes επέλεξαν να παίξουν σε διπλό ταμπλό.
H EQC, το πρώτο ηλεκτρικό μοντέλο της Mercedes, σαφώς και έχει ιδιαίτερη σημασία για τη γερμανική εταιρεία. Ωστόσο, η αναμενόμενη σε μερικούς μήνες EQS αποτελεί μία ακόμα πρωτιά: θα είναι βασισμένη σε μια πλατφόρμα αποκλειστική για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και δεν θα βασίζεται σ’ εκείνη των λοιπών εκδόσεων της S-Class. Με άλλα λόγια, εγκαινιάζει μια νέα εποχή για τ’ αυτοκίνητα με το αστέρι στο καπό (ή τη μάσκα, δεν θα τα χαλάσουμε σε αυτό), μια εποχή με σύνθημα «πρώτα τα ηλεκτρικά».
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας Ola Källenius, «έως το 2030, ποσοστό μεγαλύτερο του 50% των μοντέλων μας θα ηλεκτροδοτηθεί, είτε με αμιγώς ηλεκτρικούς κινητήρες είτε με υβριδικά plug-in συστήματα». Δεν σταμάτησε όμως εδώ: «Μέσα σε αυτά τα 10 χρόνια, θέλουμε να καταφέρουμε να έχουμε ουδέτερο αποτύπωμα σε διοξείδιο του άνθρακα, λαμβάνοντας υπόψιν τις πρώτες ύλες και το σύνολο των διαδικασιών της παραγωγής». Με αυτά τα λόγια, ο διευθύνων σύμβουλος της Mercedes αποδεικνύει ότι μία εταιρεία της οποίας το όνομα είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την πολυτέλεια, διαθέτει την πρόθεση ν’ αλλάξει στο όνομα της βιωσιμότητας και του μινιμαλισμού.
ΤΑ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΣΧΕΔΙΑΣΗΣ ΑΠΟ ΛΕΥΚΗ ΚΟΛΛΑ ΧΑΡΤΙΟΥ
Ασπαζόμενη την ηλεκτρική επανάσταση, όπως συχνά την αποκαλούμε, η Mercedes δεν θα μπορούσε να βασιστεί σε μία πλατφόρμα γεννημένη για να φιλοξενήσει αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Μια πλατφόρμα σχεδιασμένη σύμφωνα με την αρχιτεκτονική ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, ήταν ένα «αναγκαίο κακό», με πολλά πλεονεκτήματα. Το πρώτο είναι η μείωση του βάρους, αν και ακόμα δεν έχουν ανακοινωθεί επίσημα στοιχεία σχετικά με το βάρος της EQS. Το δεύτερο έχει να κάνει με τις συγκεκριμένες αναλογίες που εξασφαλίζουν μεγαλύτερους χώρους και την καλύτερη εκμετάλλευσή τους. Αυτοί οι λόγοι είναι που οδήγησαν στη γέννηση της EQS, η οποία σας υπενθυμίζουμε ότι δεν θα είναι η ηλεκτρική έκδοση της S-Class. Τουλάχιστον όχι με τον τρόπο που η EQC αποτελεί την ηλεκτρική έκδοση της GLC. Με τη μεγαλύτερη διαφορά να έγκειται στην αρχιτεκτονική. Θα διαφέρει αρκετά από την S-Class, παρόλο που θα κατασκευάζεται στο ίδιο εργοστάσιο με αυτήν.
ΑΡΧΙΣΤΕ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΨΗΛΑ
Η έλευση της νέας ηλεκτρικής πλατφόρμας, ωστόσο, δε σημαίνει ότι θα εγκαταλειφθούν οι μικτές πλατφόρμες, σαν αυτή της EQC. Παρά τα κολακευτικά σχόλια των μέσων ενημέρωσης (για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα), η Mercedes δεν θα κόψει τους δεσμούς με το παρελθόν της. Είναι μια πρωτοπόρος εταιρεία από τα πρώτα βήματα του αυτοκινήτου και διαθέτει τεράστια εμπειρία για να την πατήσει σαν αρχάρια. Σε αντίθεση με τις επιλογές του Ομίλου Volkswagen, στον οποίο επένδυσαν αμέσως στην αρχιτεκτονική MEB για 100% ηλεκτρικά αυτοκίνητα, στη Mercedes αποφάσισαν ν’ αρχίσουν την επανάσταση από ψηλά. Αρχής γενομένης από την S-Class, εν συνεχεία με την E-Class και αργότερα με τα μικρότερα μοντέλα. Τα οποία για την ώρα θα ενταχθούν στο επαναστατικό κλίμα, αλλά με πλατφόρμες ικανές, με ορισμένες τροποποιήσεις, να φιλοξενήσουν τόσο θερμικούς, όσο και ηλεκτρικούς κινητήρες. Η απόφαση αυτή είναι απόλυτα κατανοητή, κυρίως για οικονομικούς λόγους, αλλά και για λοιπούς λόγους, όπως μας αποκάλυψε ο Markus Schaefer, επικεφαλής του τμήματος Έρευνας και Ανάπτυξης.
ΜΕ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ 700 ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΩΝ
Στην Έκθεση της Φρανκφούρτης είδαμε την EQS Vision, ένα πρωτότυπο πιστό στη φιλοσοφία της «ρευστής» σχεδίασης του Gorden Wagener (επικεφαλής σχεδίασης), δηλαδή με ένα ρευστό σχήμα δίχως ένα αιχμηρό άκρο ή μία έντονη σχεδιαστική γραμμή. Όπως συνήθως είναι ο κανόνας, τα μοντέλα παραγωγής θα υιοθετήσουν μια πιο παραδοσιακή σχεδιαστική προσέγγιση, όχι τόσο όσον αφορά τις γραμμές, αλλά κυρίως όσον αφορά τις αναλογίες. Το καπώ δεν θα είναι τόσο μεγάλο και η καμπίνα όχι τόσο μετατοπισμένη προς τα εμπρός. Πιο αρμονικό αναμένεται να είναι και το πίσω μέρος.
Από τεχνολογικής απόψεως, το πρωτότυπο περιελάμβανε δύο συμπαγείς ηλεκτρικούς κινητήρες, έναν ανά άξονα, με ισχύ 475 ίππων. Από πλευράς επιδόσεων, αυτό μεταφράζεται σε 4,4 δευτερόλεπτα για τα 0-100 χλμ/ώρα. Η χωρητικότητα της μπαταρίας είναι περίπου 100 kWh. Προέρχεται από την εταιρεία Accumotive, θυγατρική της Daimler. Αυτό όμως που ενδιαφέρει περισσότερο είναι ο ακόλουθος αριθμός: τα 700 χιλιόμετρα της αυτονομίας στον κύκλο WLTP. Δεν υπάρχει άλλο πολυτελές αυτοκίνητο με παρόμοια χαρακτηριστικά. Όσον αφορά το βάρος, ελαφριά σίγουρα δεν θα είναι, αλλά ακόμα δεν ανακοινώνουν κάτι επίσημα. Όσο κι αν πιέσαμε τον Schaefer, το μόνο που ανέφερε είναι ότι, παρά το μεγαλύτερο μέγεθός της, η EQS θα ζυγίζει λιγότερο από την EQC (από 2.495 κιλά).
Φυσικά, το τίμημα για την απόκτηση της EQS θα είναι διόλου ευκαταφρόνητο. Οι τεράστιες επενδύσεις που απαιτούνται για τη δημιουργία της αφορούν όχι μόνο τη Mercedes, αλλά και τους προμηθευτές της. Ο συνδυασμός αυτών των παραγόντων οδηγεί σε μια «αναθεώρηση των δαπανών», κάτι που αναγνώρισε ο Källenius. Ήδη έχει ανακοινώσει στους δημοσιογράφους την στρατηγική περιορισμού των δαπανών της εταιρείας, η οποία μόλις έχει αρχίσει να εφαρμόζεται. Με αφορμή τη συνάντηση των στελεχών της εταιρείας με αναλυτές και επενδυτές στις 14 Νοεμβρίου, δόθηκαν περισσότερες λεπτομέρειες γι’ αυτή τη στρατηγική. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων εκτιμώνται στο 15% έως το 2021. Προκειμένου ν’ αντισταθμιστεί αυτή η αύξηση (του κόστους παραγωγής), το καθαρό κέρδος από τις πωλήσεις αναμένεται να μειωθεί κατά 1% ετησίως την περίοδο 2019-2022, επιπλέον της μείωσης κατά 1% λόγω Brexit και αβεβαιότητος από τα στοιχεία της κινέζικης αγοράς. Τα αντίμετρα στα παραπάνω είναι η θέσπιση ανωτάτου ορίου στις επενδύσεις (δεν θα ξεπεράσουν τα 16 δις ευρώ το 2019) και εξοικονόμηση ενός δισεκατομμυρίου ευρώ με περικοπές στις δαπάνες προσωπικού, οι οποίες θα αφορούν και στο 10% των διευθυντικών θέσεων. Δηλαδή, η επίτευξη του στόχου της «βιώσιμης πολυτέλειας», ακόμα και για μια εταιρεία σαν τη Mercedes, απαιτεί θυσίες.
Συνομιλούμε με τον υπεύθυνο εξέλιξης: “Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα απαιτούν κάποιες θυσίες”
Σύμφωνα με τη γερμανική εταιρεία, η ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι υψηλή. Η μετατροπή, ωστόσο, μιας πλατφόρμας συμβατικού αυτοκινήτου προκειμένου να δεχτεί ηλεκτροκινητήρα, έχει κόστος. Η χρηματοδότησή της απαιτεί περικοπές από κάπου αλλού. Αυτό εξηγεί ο Markus Schaefer, επικεφαλής του τμήματος Έρευνας και Ανάπτυξης.
Η EQS φέρνει στην οικογένεια της Mercedes μια νέα πλατφόρμα, η οποία είναι αποκλειστικά για ηλεκτρικά αυτοκίνητα…
Διαθέτουμε μεγάλο αριθμό από πλατφόρμες. Προσπαθούμε να εξορθολογίσουμε και να ορίσουμε μια νέα οργανωτική δομή. Σε αυτή τη φάση, όσον αφορά την ανάπτυξη νέων πλατφορμών, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σαφώς και αποτελούν προτεραιότητα για εμάς. Αυτό ακριβώς είναι που κάνουμε στην κατηγορία της S-Class. Δημιουργήσαμε μια ειδική πλατφόρμα για την EQS, η οποία μελλοντικά θα υιοθετηθεί και από ηλεκτρικά αυτοκίνητα μικρότερου μεγέθους.
Και τι θα γίνει στη μεσαία κατηγορία;
Εδώ έχουμε μια πλατφόρμα «multidrivetrain», πασπαρτού δηλαδή, η οποία μπορεί να φιλοξενήσει θερμικά, υβριδικά και προσεχώς ηλεκτρικά κινητήρια σύνολα. Στη μεσαία κατηγορία, το πρώτο μας ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα είναι η EQB (δηλαδή η ηλεκτρική αδελφή της GLB). Εφόσον, με ορίζοντα 10ετίας, επιθυμούμε το 50% της γκάμας μας να είναι ηλεκτρικά αυτοκίνητα, θα πρέπει να σχεδιάσουμε την παραγωγή τους σε μεγάλη κλίμακα. Αυτό σημαίνει ότι υποθετικά είναι πολύ πιθανό να δημιουργήσουμε μια νέα πλατφόρμα για τα αυτοκίνητα αυτής της κατηγορίας. Είναι όμως πρόωρο να μιλάμε γι’ αυτό: η υπόθεση αφορά μόνο τις επόμενες γενιές των μοντέλων που ήδη κυκλοφορούν.
Η στρατηγική σας εν μέρει είναι σύμφωνη και εν μέρει διαφέρει σε σχέση με των ανταγωνιστών σας. Όπως σε σχέση με τη BMW, για παράδειγμα, η οποία υιοθετεί το σύστημα της πλατφόρμας πασπαρτού για ολόκληρη τη γκάμα της.
Είμαστε ξεκάθαροι: στόχος μας είναι να διατηρήσουμε τη βιωσιμότητά μας, με μεγάλο ποσοστό της γκάμας μας ν΄αποτελείται από ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Και κινούμαστε αναλόγως. Αυτός ακριβώς είναι ο λόγος που μας οδηγεί να διερευνήσουμε τις ευκαιρίες που προσφέρει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο σχεδιασμένο από λευκή κόλλα χαρτί.
Και η αγορά; Οι αναλυτές είναι διχασμένοι. Κάποιοι θεωρούν ότι η μετάβαση είναι πάρα πολύ γρήγορη, ενώ για κάποιους άλλους πιο αργή από το αναμενόμενο. Για εσάς;
Πιστεύουμε ότι υπάρχει μια τεράστια δυνητική ζήτηση (για ηλεκτρικά αυτοκίνητα). Φυσικά και δεν έχουμε μια κρυστάλλινη σφαίρα για να δούμε το μέλλον, είμαστε ωστόσο πεπεισμένοι ότι ακολουθώντας το δρόμο των αυτοκινήτων «μηδενικών εκπομπών ρύπων» οδεύουμε προς τη σωστή κατεύθυνση.
Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, ο Ola Källenius, ανακοίνωσε ένα σχέδιο περικοπών του κόστους, προκειμένου να υποστηριχθούν οι επενδύσεις που συνεπάγεται αυτή η επιλογή. Από τεχνικής απόψεως, που θα εφαρμόσετε αυτές τις περικοπές;
Η διαδικασία της εξέλιξης πρέπει να συντομευθεί, δηλαδή θα πρέπει να προχωρήσουμε περαιτέρω την ψηφιοποίηση: από τις δοκιμές αεροδυναμικής έως τις δοκιμές πρόσκρουσης, πρέπει να κάνουμε περισσότερα πράγματα μέσω υπολογιστή. Κατ’ αυτόν τον τρόπο θα μειώσουμε το κόστος των δοκιμών, αλλά και του απαιτούμενου χρόνου. Εν συνεχεία, θα πρέπει να μειώσουμε τη γκάμα των κινητήρων. Σήμερα διαθέτουμε μια τεράστια γκάμα κινητήρων, γι’ αυτό και σχεδιάζουμε την περικοπή της κατά 30% περίπου. Το ίδιο ισχύει και για τις πλατφόρμες, τις οποίες προσπαθούμε να μειώσουμε. Στοχεύουμε επίσης στην ευρύτερη χρήση των εξαρτημάτων.
Η διαδικασία αυτή θα οδηγήσει στη θυσία κάποιων μοντέλων;
Θα πρέπει ν’ αναρρωτηθούμε εάν πρέπει να καλύψουμε ακόμα και τις ειδικές κατηγορίες. Σήμερα, ορισμένα από τα μοντέλα μας είναι πολύ κοντά το ένα με το άλλο. Παρακολουθούμε τον αριθμό των πωλήσεων και θα κάνουμε οτιδήποτε είναι αναγκαίο.