Η βασική έκδοση της ηλεκτροκίνητης Porsche θα διατίθεται είτε με 530 είτε με 571 ίππους, ενώ και η μπαταρία της θα είναι μικρότερη και ελαφρύτερη. Πώς είναι στο δρόμο η Taycan χωρίς turbo;
Στα σπορ μοντέλα, ο κινητήρας και το κιβώτιο ταχυτήτων σχηματίζουν το χαρακτήρα του αυτοκινήτου και ορίζουν την ταυτότητά τους. Η Porsche έχει μείνει γνωστή στην ιστορία των κινητήρων εσωτερικής καύσης, πάνω απ’ όλα για τον εξακύλινδρο boxer της στην “911”. Όταν, δε, του προσέδωσε επιπλέον ισχύ με το turbo το 1976, φτάνοντας τους 260 ίππους, το εν λόγω μοτέρ πέρασε στους θρύλους. Μάλιστα, η επιγραφή “turbo” έγινε ουσιαστικά αυτόνομη, καθώς δεν υπήρχε εκεί απλώς ως ένδειξη επιπλέον ισχύος και ταχύτητας, αλλά και ως παράγοντας σαφούς διαφοροποίησης από τις άλλες, πιο αδύναμες εκδόσεις του ίδιου μοντέλου. Έπειτα, λοιπόν, απ’ όσα έχουμε βιώσει με την κορυφαία “911”, έρχεται πλέον η σειρά της Taycan, η οποία, μετά από τις ισχυρές εκδόσεις της, διαθέτει πια τη βασική έκδοση “4S”, σε δύο κιόλας εκδοχές, αφού το εν λόγω μοντέλο εξοπλίζεται είτε με μπαταρία 79,2 kWh είτε με μπαταρία 93,4 kWh.
Από πού πάνε εδώ προς τη χωρητικότητα;
Ας δούμε μερικές λεπτομέρειες, που αφορούν στα τεχνικά χαρακτηριστικά των αυτοκινήτων. Οι Taycan Turbo και Turbo S διαθέτουν στον πίσω άξονα έναν ηλεκτροκινητήρα μεγαλύτερο σε μήκος κατά 8 εκατοστά (22 έναντι 13 εκ. στην “4S”), που είναι και κατά πολύ ισχυρότερος, φτάνοντας τους 761 ίππους. Φυσικά, αυτή η υπεροχή ισχύος προκύπτει από τη μεγαλύτερη χωρητικότητα της μπαταρίας. Επιπλέον, η έκδοση Turbo S έχει ένα ισχυρότερο μετατροπέα παλμών. Αυτός αντέχει περισσότερη ηλεκτρική ισχύ, μπορεί να περιστρέφει ένα αντίστοιχα πιο ισχυρό μαγνητικό πεδίο στο στάτορα του ηλεκτροκινητήρα και, χάρη σε αυτήν την ικανότητα, να τον θέτει πιο δυνατά σε κίνηση. Σε σύγκριση με το turbo σε έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης, ο οποίος ωθεί περισσότερο αέρα στον ίδιο χρόνο μέσα στη σχετική εισαγωγή.
Οι συγκρίσεις με την τεχνολογία εσωτερικής καύσης χωλαίνουν, φυσικά, ιδιαίτερα στην μπαταρία, η οποία, εξαιτίας του ότι αποθηκεύει ενέργεια, είναι κάτι σαν το ρεζερβουάρ καυσίμων, έχοντας, όμως, επιρροή και στην ισχύ. Οι λιγότερες κυψέλες σημαίνουν στην ίδια τάση κυψελών λιγότερη δυναμική για ολόκληρη την μπαταρία και σε μη αυξανόμενη ηλεκτρική ισχύ λιγότερη, επίσης, δυναμική. Στην Taycan 4S αυτό σημαίνει για την μπαταρία των 79,2 kWh ένα πεδίο τάσης από περίπου 520 έως 720 Volt και μέγιστη ισχύ (σε overboost μέσω launch control) 530 ίππων, ενώ αυτή των 93,4 kWh λειτουργεί σε ένα πεδίο τάσης μεταξύ 610 και 835 Volt, και αποδίδει το πολύ 571 ίππους, μία τιμή, που πολλοί κινητήρες εσωτερικής καύσης δεν επιτυγχάνουν.
Και πώς τα πάει στο δρόμο η βασική E-Porsche;
Ακόμα κι αν η Taycan είναι μεγαλύτερη σε μέγεθος και κατά πολύ βαρύτερη από την “911”, καθήμενος κανείς στην ηλεκτροκίνητη, βασική έκδοση, αισθάνεται πολύ από το DNA του πιο… σκληροπυρηνικού μοντέλου. Αυτό προκύπτει από τις σαφείς ομοιότητες, όπως το ότι στα αριστερά του τιμονιού δεν υπάρχει καμία κλειδαριά μίζας, αλλά ένας διακόπτης εκκίνησης λειτουργίας του κινητήρα. Μάλιστα, ο οδηγός δε χρειάζεται να τον πιέσει. Αρκεί να έχει πατημένο το πεντάλ του φρένου και να μετακινήσει τον επιλογέα του κιβωτίου ταχυτήτων στη θέση “D”, εφόσον, βέβαια, το κλειδί βρίσκεται μέσα στο αυτοκίνητο. Τα όργανα πίσω από το τιμόνι είναι μεν πλήρως ψηφιακά, αλλά το σχήμα και η σχεδίασή τους έχουν σχεδιαστεί περισσότερο με πρότυπο αυτά της “911”. Η θέα μέσα από το παρμπρίζ περιλαμβάνει τους «φουσκωμένους» θόλους των τροχών και το καπό, που, τελικά, βρίσκεται αρκετά πιο χαμηλά. Ωστόσο, πιο πολύ «σαν στο σπίτι του» αισθάνεται ο οδηγός της Taycan στο κάθισμά του, που είναι βολικά χαμηλό και πλήρως ενσωματωμένο στο αυτοκίνητο, η δε εργονομία του είναι άριστη, αφού ο καθένας μπορεί να βρει την ιδανικότερη θέση.
Η Porsche ανακοινώνει για τα turbo μοντέλα 2,8 και 3,2 δευτερόλεπτα για το 0-100 χλμ./ώρα, ενώ για τις δύο εκδόσεις “4S” 4,0 δευτερόλεπτα. Αυτή η διαφορά ίσως ακούγεται μεγάλη, αλλά ως αίσθηση δεν ισχύει κάτι τέτοιο: Η εμπειρία της επιτάχυνσης στην Taycan 4S (το αυτοκίνητο δοκιμής εξοπλιζόταν με τη μεγαλύτερη μπαταρία) δεν είναι λιγότερο… συγκινητική, καθιστώντας έτσι την αντίστοιχη της Turbo S πιο εκφοβιστική. Η ισχύς είναι πάντα αρκετά παρούσα, σε κάθε περίπτωση, όμως, είναι διαχειρίσιμη. Ίσως επειδή η αντίσταση του πεντάλ του γκαζιού βρίσκεται πιο ψηλά σε σχέση με άλλα μοντέλα με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Η μπαταρία ως «μέσο πίεσης»
Δεν είχαμε τη δυνατότητα να δοκιμάσουμε την έκδοση με τη μικρότερη μπαταρία, αλλά, λαμβάνοντας υπόψη τα τεχνικά χαρακτηριστικά, η διαφορά είναι σαφής. Βάσει των στοιχείων, λοιπόν, η “4S” με την ισχυρότερη, αλλά και κατά 76 κιλά βαρύτερη, μπαταρία είναι στην επιτάχυνση από στάση έως τα 200 χλμ./ώρα ελάχιστα πιο γρήγορη. Σχετικά με την αυτονομία, η διαφορά είναι, κι εδώ, σαφής, αλλά όχι αμελητέα, αν και η έκδοση με τη μικρότερη μπαταρία στον κύκλο κατανάλωσης (ανακοινώνεται κατά WLTP, αλλά τη μετατρέψαμε κατά NEDC) χρειάζεται λιγότερο ρεύμα (24,6 kWh/100 χλμ. έναντι 25,6 kWh/100 χλμ.). Έτσι, η “4S” με τη μικρότερη μπαταρία μπορεί να φτάσει ακόμα και τα 407 χλμ. αυτονομίας, ενώ με τη μεγάλη τα 463 χλμ.
Σχετικά με τη βαριά μπαταρία: Στο αυτοκίνητο της δοκιμής η μπαταρία ζύγιζε 2,3 τόνους, κάτι που δε μας έκανε αρνητική εντύπωση, αλλά περισσότερο θετική, καθώς το τετράθυρο μοντέλο έδειχνε να πιέζεται στο δρόμο άνωθεν (σαν από κάποια ανώτερη δύναμη), όπως πιέζονται τα αυτοκινητάκια από τα παιδιά. Το αυξημένο βάρος της μπαταρίας στο πάτωμα του αυτοκινήτου έχει ως αποτέλεσμα στην ηλεκτροκίνητη Porsche τη μεταφορά του κέντρου βάρους χαμηλότερα σε σχέση με αυτό της “911”. Έτσι, η αίσθηση, που αποκομίζει ο οδηγός της ηλεκτροκίνητης Taycan, είναι εξαιρετική, αφού αισθάνεται ότι το αυτοκίνητο δεν κινείται στην άσφαλτο, αλλά σε σιδηροδρομικές γραμμές. Επίσης, χάρη στο χαμηλό κέντρο βάρους και το (προαιρετικό) σύστημα εξισορρόπησης κλίσεων, δεν τίθεται κανένα ζήτημα. Με αυτό το τετράθυρο έχει ο οδηγός και οι επιβάτες την αίσθηση ότι βρίσκονται στα βουνά και πως απλώς κάνουν σκι.
Ταχύτερα, θορυβωδέστερα, σφικτότερα
Η ισχύς έρχεται άμεσα και χωρίς κόπο, εντυπωσιακά, αλλά χωρίς να σε… δηλητηριάζει. Οι κινήσεις του δεξιού πεντάλ απαντώνται από την “4S” ανεξάρτητα από την τρέχουσα ταχύτητα με μία χαρακτηριστική ώθηση. Σύμφωνα με την πληροφόρηση από πλευράς κατασκευαστή, η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 250 χλμ./ώρα (στην Turbo S στα 260 χλμ./ώρα). Κι αν για κάποιους από τους επιβαίνοντες ο διακριτικός ήχος του ηλεκτροκίνητου μοντέλου είναι βαρετός, με την επιλογή του προγράμματος οδήγησης “Sport Plus” ενεργοποιείται το “Electric Sport Sound” (ο ηλεκτρικός, σπορ ήχος), κάτι που γίνεται και από το menu του συστήματος πολυμέσων). Ακούγοντάς το, θυμηθήκαμε πιο πολύ ήχους από το… Star Wars (το Anakin’s Rod Race). Κι αν ο οδηγός το παρακάνει και εξαντλήσει τα αποθέματα ισχύος του ηλεκτροκινητήρα, θα γνωρίσει ένα κοινό στοιχείο μεταξύ των ηλεκτροκίνητων μοντέλων και αυτών συμβατικής τεχνολογίας: Η πραγματική κατανάλωση δεν έχει καμία σχέση με τις τιμές, που ανακοινώνουν οι κατασκευαστές. Θα λέγαμε πως η κατανάλωση αυξάνεται ακόμα και κατά 100%! Εντάξει, μπορεί να συμβεί, έστω κι αν θα πρόκειται για τη χειρότερη δυνατή περίπτωση. Η ένδειξη “50 kWh/100 χλμ.” δε θα εμφανίζεται για μεγάλη χρονική διάρκεια στην οθόνη, επειδή σπάνια υπάρχουν δρόμοι, που μπορείς να κινηθείς με τέτοια ταχύτητα. Εκτός αν κινείσαι στη χωρίς όρια ταχύτητας γερμανική Autobahn, όπου η αυτονομία μπορεί να μειωθεί ακόμα και στα -μόλις- 200 χλμ.!
Ο σπορτίφ ήχος, που εξαρτάται από την ταχύτητα της Taycan, παρέχει περισσότερο την αίσθηση της ταχύτητας της οδήγησης και προειδοποιεί τον οδηγό πως… το έχει ρίξει έξω. Οι πεζοί προειδοποιούνται από το νομικά κατοχυρωμένο σύστημα AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) ήδη από τις χαμηλότερες ταχύτητες. Πάντως, έως και τα 50 χλμ./ώρα η Porsche Taycan 4S δε γίνεται ακουστικά αισθητή.
«Καλό παιδί» στην πόλη
Μέσα στον αστικό κύκλο η ανάρτηση της Taycan 4S δείχνει πως γνωρίζει από… καλούς τρόπους. Μόνο η απόκριση της αερανάρτησης στις πολύ μικρές ανωμαλίες του οδοστρώματος δεν είναι τέλεια. Μαζί με το χαμηλό επίπεδο θορύβου αυτή η Porsche είναι μέσα στην πόλη πάρα πολύ άνετη, αφού δεν παρουσιάζονται… ιδιοτροπίες, ενόσω κινείται, ούτε κατά τη μετάδοση της ισχύος. Θυμηθείτε πώς εκφράζονται οι εξατμίσεις κάποιων σπορτίφ, συμβατικών αυτοκινήτων. Αν συναντήσετε ένα τέτοιο σε κάποιο φανάρι, απλώς… ρίξτε του το γάντι. Αρκεί να μην είναι δίπλα σας μία Taycan Turbo S, που είναι μεγαλύτερης χωρητικότητας…