Είναι κάτι μεταξύ hatchback και crossover, σίγουρα όχι SUV και σίγουρα ξεχωρίζει. Η πρόσβαση στη διαφορετικότητα, έχει κόστος €20.590 και περιλαμβάνει σαν bonus ένα ολοκληρωμένο αυτοκίνητο
Υπάρχουν κάποια πράγματα, που με το πέρασμα των χρόνων αρχίζεις να τα θεωρείς δεδομένα. Οι λεγόμενες σταθερές. Προσοχή! Δεν μιλάμε για προκαταλήψεις τύπου «τα ιαπωνικά αυτοκίνητα είναι αξιόπιστα, ενώ τα ιταλικά χαλάνε συχνά». Μιλάμε για χαρακτηριστικά που παραδοσιακά συνοδεύουν τα μοντέλα μιας εταιρείας. Στην περίπτωση της ΚΙΑ, αρχίζει σιγά σιγά να εμπεδώνεται στη συνείδηση όλων το γεγονός ότι κατασκευάζει όμορφα αυτοκίνητα. Ίσως είναι ακόμη νωρίς να μιλήσουμε για παράδοση, όμως αναμφίβολα μπορούμε να κάνουμε λόγο για σταθερά σε κάθε νέο μοντέλο της κορεατικής εταιρείας.
Αν το καλοσκεφτεί κανείς, η παράμετρος της αισθητικής είναι ιδιαίτερα σημαντική, παρά το γεγονός ότι δεν αποτελεί κάτι απτό. Η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία στήριξε (και σε μεγάλο βαθμό εξακολουθεί να στηρίζει) τεράστιο μέρος της επιτυχίας της στην προχωρημένη, μοντέρνα, πείτε την όπως θέλετε, σχεδίαση. Φυσικά και στα δυναμικά χαρακτηριστικά των μοντέλων της (κυρίως των Alfa Romeo και Lancia), αλλά το design ήταν πάντοτε ένα από τα πιο δυνατά χαρτιά που έριχναν στο τραπέζι οι Ιταλοί.
Το να έρχεται εν έτει 2019 μια κορεατική εταιρεία, να διεκδικήσει σημαντικό μερίδιο από την πίτα που περιλαμβάνει τα πιο όμορφα μοντέλα στην αγορά και μάλιστα εντός ευρωπαϊκού εδάφους, είναι κάτι που πριν κάποια χρόνια φάνταζε σχεδόν αδύνατο. Κι όμως, ξεκινώντας από τη 2η γενιά του Picanto το 2011, η ΚΙΑ έχει φέρει στην αγορά μοντέλα που σε καμία περίπτωση δεν περνούν απαρατήρητα. Ένα σύντομο browsing στη γκάμα της, θα μας φέρει face to face με μοντέλα όπως το Stonic, το Sportage, το CEED και φυσικά, το Stinger. Αν η πρώτη εντύπωση κατέχει οποιοδήποτε ποσοστό στη διαμόρφωση της τελικής εικόνας για ένα αυτοκίνητο, η ΚΙΑ ξεκινάει με γκολ απ’ τα αποδυτήρια.
ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΠΟΥ ΔΙΑΦΕΡΕΙ
Αρκετά όμως με τα περί αισθητικής. Το XCeed, αποτελεί τη νεότερη προσθήκη στη γκάμα της ΚΙΑ και όπως σαφώς αφήνεται να εννοηθεί από την ονομασία του, διατηρεί στενούς δεσμούς με το νέο ceed. Αν θελήσεις να το εντάξεις σε μια κατηγορία, αυτή προφανώς δεν είναι τα SUV. Τα crossover φαντάζουν ως η πιθανότερη επιλογή, αν και θα μπορούσε να είναι και κάτι ανάμεσα σε συμβατικό hatchback και crossover. Κάτι σε υπερυψωμένο shooting brake ίσως, αλλά έτσι δεν θα βγάλουμε ποτέ άκρη. Ας συμφωνήσουμε πως είναι ένα όμορφο μοντέλο, που διαθέτει τα δύο πιο βασικά στοιχεία που επιζητά σήμερα η αγορά: καμπύλες και αυξημένη απόσταση από το έδαφος. Μάλιστα η τελευταία, με 18,4 εκ. είναι μεγαλύτερη απ’ ότι φαντάζεσαι, κρίνοντας από τη συνολική εικόνα του αυτοκινήτου και του αναλογικά χαμηλού ύψους οροφής.
Το XCeed μπορεί να βασίζεται στο ceed, είναι όμως μεγαλύτερο σε διαστάσεις (+8,5 εκ. σε μήκος και +2,5 εκ. σε πλάτος) και η εξωτερική του εμφάνιση διαφοροποιείται σε τέτοιο βαθμό (μακρύτερο καπό, διαφορετικοί προφυλακτήρες και γρίλιες στη μάσκα), που μπορεί κάλλιστα να υποστηρίξει το αφήγημα της διαφορετικότητας. Αντιθέτως, η εικόνα του εσωτερικού παραπέμπει πολύ περισσότερο στο μικρομεσαίο hatchback της μάρκας. Αρκετές επιφάνειες καλύπτονται από μαλακό πλαστικό, η οθόνη infotainment 10,25’’ με το εύχρηστο μενού και τα καλά γραφικά είναι εκεί, διαθέτοντας Apple CarPlay και Android Auto και οι χώροι είναι σε γενικές γραμμές καλοί.
Στα μηχανικά μέρη, η βασική έκδοση του XCeed εφοδιάζεται με έναν κινητήρα 1.0 λίτρου, που, σωστά μαντέψατε, είναι 3κύλινδρος. Αρκετός κόσμος δυσκολεύεται ακόμη να συμβιβαστεί με την ιδέα των συγκεκριμένων κινητήρων σε μοντέλα αναλογικά μεγάλων διαστάσεων, όμως πρόκειται για λύση την οποία έχει ασπαστεί το σύνολο των εταιρειών και που, σε πολλές περιπτώσεις αποδεικνύεται αποτελεσματική. Και δεν εννοούμε στη μείωση του μέσου όρου εκπομπών ρύπων, αλλά στο match up με τα αμαξώματα που καλούνται να διαχειριστούν.
ΕΠΑΡΚΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ
Με 120 ίππους και ροπή 172 Nm διαθέσιμων σταθερά μεταξύ 1.500-4.000 σ.α.λ., το XCeed κινείται άκρως ικανοποιητικά. Το μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων συμβάλλει σε αυτό, ενώ ο κινητήρας δεν δυσανασχετεί αν τον πιέσεις. Για την ακρίβεια, αυτό είναι κάτι που θα χρειαστεί να κάνεις αν θέλεις να κινηθείς σβέλτα, καθώς υπάρχει ένα σχετικά μεγάλο «κενό» μεταξύ 2ης και 3ης σχέσης. Κάτι που πάντως δεν αποτελεί πρόβλημα, γιατί όπως αναφέραμε, το καλό σε αίσθηση κιβώτιο από τη μία και το γεγονός ότι ο κινητήρας ανεβάζει στροφές αδιαμαρτύρητα από την άλλη, σου επιτρέπουν να εκμεταλλευτείς στο έπακρο τις δυνατότητες του συνόλου.
Στον δρόμο, το XCeed συνεχίζει από εκεί που σταματά το ceed. Η ποιότητα κύλισης είναι αναβαθμισμένη συγκριτικά με το τελευταίο και οι κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές περιορισμένες. Το τιμόνι βέβαια δεν έχει την αίσθηση που θα σου επέτρεπε να κάνεις σκέψεις για εντονότερες οδηγικές συγκινήσεις, όμως δεν είναι αυτός και ο προορισμός του μοντέλου. Η ανάρτηση αν και έχει σαφή προσανατολισμό στην άνεση, υπάρχουν στιγμές (κυρίως σε εγκάρσιες ανωμαλίες) που φιλτράρει τον δρόμο λιγότερο απ’ ότι θα περίμενες.
Το XCeed δεν είναι αυτοκίνητο που δεν θα βρεις να του προσάψεις κάτι. Από το ελαφρώς κλειστοφοβικό περιβάλλον στα πίσω καθίσματα που εν πολλοίς δικαιολογείται από τη σχεδίαση του αμαξώματος, μέχρι τις μικρές παραχωρήσεις σε επίπεδο άνεσης και την ελαφρώς αποστειρωμένη αίσθηση του συστήματος διεύθυνσης, έχει αδυναμίες. Ή για να το πούμε διαφορετικά, υπάρχει κάποιο μοντέλο εκεί έξω, που τα καταφέρνει καλύτερα σε αυτούς τους τομείς. Ένα Karoq για παράδειγμα διαθέτει καλύτερους χώρους και ένα Focus Active καλύτερο feeling στην οδήγηση. Εκεί που ποντάρει το XCeed όμως, είναι το γεγονός ότι αποτελεί ένα συνολικά αξιόλογο πακέτο, που είναι καλό στο δρόμο, διαθέτει ικανοποιητικούς χώρους και πλούσιο εξοπλισμό. Και που σε σύγκριση με τα προαναφερθέντα, είναι σαφώς ομορφότερο. Ακόμη και το γεγονός ότι δυσκολεύεσαι να το εντάξεις σε κάποια κατηγορία, μπορεί να εκληφθεί ως προσόν. Γιατί; επειδή αν σου ταιριάζει αισθητικά, το θέλεις γι αυτό που είναι, και όχι γιατί είναι ένα -ακόμη- καλό αυτοκίνητο.
Η ΚΑΤΑΛΛΗΛΗ ΕΚΔΟΣΗ
Στη θεωρία ένας 3κύλινδρος κινητήρας 1.0 λίτρου, θα φαντάζει πάντοτε ως οριακή επιλογή για ένα μικρομεσαίο-μεσαίο μοντέλο. Αρκετές φορές όμως, η πράξη έρχεται να ανατρέψει τη θεωρία. Στην περίπτωση του XCeed, οι 120 ίπποι αποδεικνύονται ικανοί να δώσουν την αίσθηση πως η ισχύς δεν θα λείψει από τον οδηγό του ΚΙΑ. Οι τιμές επιδόσεων του εργοστασίου είναι επιτάχυνση 0-100 σε 11,3’’ και τελική ταχύτητα 186 χ.α.ώ. Για χρήση κυρίως εντός ορίων πόλεως, η ιδανική έκδοση του XCeed είναι ακριβώς αυτή. Ο 1.4 με τους 140 ίππους προβάλλει ως καλύτερη λύση για κάποιον που ταξιδεύει συχνά, όμως τότε, ίσως ιδανική επιλογή θα ήταν η 1.6 diesel με τους 115 ίππους και την σαφώς μικρότερη κατανάλωση.
ΠΕΡΙ ΧΩΡΩΝ
Αναμφίβολα, ένα μοντέλο με μήκος 4,39 μ. θα κληθεί στις περισσότερες περιπτώσεις να παίξει τον ρόλο του μοναδικού αυτοκινήτου μιας οικογένειας. Οι χώροι, αποτελούν ίσως το πιο σημαντικό στοιχείο για τον υποψήφιο αγοραστή. Το XCeed έχει να επιδείξει ικανοποιητικούς χώρους μπροστά, ελαφρώς περιορισμένους πίσω, λόγω έντονης κλίσης της οροφής και χώρο αποσκευών 426 λίτρων, που είναι άκρως αποδεκτός. Τα πίσω καθίσματα αναδιπλώνονται (για πρώτη φορά διαιρούνται σε τρία τμήματα 40/20/40) και ο χώρος αποσκευών στη μέγιστη τιμή του, φτάνει τα 1.378 λίτρα.