Αγνοήστε τα fake news που φέρνει το flat bottom τιμόνι. To Qashqai δεν είναι μοντέλο υψηλών επιδόσεων, παρά μόνο στις πωλήσεις. Εκεί που τελικά, έχει και την μεγαλύτερη αξία.
Η 2η γενιά του Qashqai, παρουσιάστηκε στην αγορά το 2014. Σύμφωνα με τα δεδομένα της κατηγορίας των SUV, μιλάμε για μια αιωνιότητα. Εδώ και αρκετό καιρό, έχει πάψει να αποτελεί μυστικό πως πρόκειται για την ταχύτερα αναπτυσσόμενη κατηγορία στην αγορά. Όχι μόνο την ελληνική, αλλά την παγκόσμια. Αυτό μεταφράζεται σε παρουσιάσεις δεκάδων νέων μοντέλων κάθε χρόνο και η λογική λέει, πως ο νεότερος συνήθως έχει πλεονέκτημα όταν έρθει η ώρα της επιλογής.
Κάθε κανόνας όμως, χρειάζεται την εξαίρεσή του. Πως θα επιβεβαιωνόταν άλλωστε; Για τους παροικούντες τον χώρο του αυτοκινήτου, αυτή η εξαίρεση έχει βρει τον τέλειο εκφραστή της, στο πρόσωπο του ιαπωνικού SUV, που φέρει την ονομασία μιας νομαδικής φυλής της κεντρικής Ασίας, ιδιαίτερα γνωστής για τα Περσικά χαλιά της. Και κάπου εκεί, υπεισέρχεται μια δόση μαγείας ως απαραίτητο στοιχείο φολκλόρ, που μεταμορφώνει ένα ιπτάμενο χαλί σε αυτοκίνητο και το τελευταίο, πετάει και κατακτά την σημαντικότερη κορυφή στον χώρο των τεσσάρων τροχών. Εκείνη των πωλήσεων.
Για να διατηρηθεί όμως εκεί, χρειάζονται και ορισμένες μικροεπεμβάσεις. Όπως το facelift του 2017, που προσέδωσε στο Qashqai ένα σαφώς πιο δυναμικό look. Προς τα τέλη του περασμένου χρόνου, ήρθαν μερικές ακόμη εύστοχες αλλαγές, ικανές να παρατείνουν την παραμονή του μοντέλου της Nissan στην κορυφή. Νέος κινητήρας και αναβαθμισμένο σύστημα infotainment. Αν η τακτική που ακολουθούν οι Ιάπωνες θα έπρεπε να αποδωθεί μέσω ενός motto, αυτό θα ήταν «εξέλιξη αντί για επανάσταση». Και αποδεικνύεται ιδιαίτερα αποδοτική τακτική.
Με ένα σμπάρο δυο τρυγόνια
Τα μεγάλα νέα λοιπόν, έρχονται από τη μονάδα του κινητήρα, που πλέον είναι 4κύλινδρη 1.3 λίτρων, σε δύο εκδοχές από πλευράς ισχύος (140 και 160 ίππων) και η οποία καταργεί τους 1.2 και 1.6 turbo. Μην σπάτε το κεφάλι σας να θυμηθείτε που έχετε ξαναδεί τη συγκεκριμένη χωρητικότητα. Η απάντηση είναι στη νέα A-Class και σύντομα θα την δείτε και στο Kadjar. Το αυτοκίνητο δοκιμής, ήταν εφοδιασμένο με τον κινητήρα απόδοσης 140 ίππων, ο οποίος συνδυάζεται με χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων. Να σημειωθεί, πως η ισχυρότερη εκδοχή, διατίθεται προαιρετικά με αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη (DCT), καθιστώντας το Qashqai το πρώτο μοντέλο στη γκάμα της Nissan μετά το GT-R, που μπορεί να επιλεγεί με τέτοιο τύπο κιβωτίου.
Ας επιστρέψουμε όμως στον κινητήρα. Με 140 ίππους και 240 Nm ροπής, διαθέτει επιπλέον 25 ίππους και 50 Nm ροπής σε σχέση με τον απερχόμενο 1.2. Για το μέγεθος και το βάρος του αυτοκινήτου, μιλάμε για σημαντική αναβάθμιση. Η οποία γίνεται αισθητή υπό οποιεσδήποτε συνθήκες. Ο οδηγός δεν χρειάζεται να καταφεύγει συχνά στον επιλογέα ταχυτήτων (κάτι που συνέβαινε στην έκδοση 1.2) για να αυξήσει ρυθμό ή να πραγματοποιήσει ένα προσπέρασμα, ενώ και ο θόρυβος που φτάνει στην καμπίνα είναι εξαιρετικά χαμηλός (ειδικά μέχρι τις 4.000 σ.α.λ.). Ίσως είναι επειδή αντίθετα, ο αεροδυναμικός θόρυβος από τους μεγάλους εξωτερικούς καθρέφτες είναι μάλλον αρκετός.
Η επάρκεια ισχύος του κινητήρα, σε συνδυασμό με τα άκρως ικανοποιητικά αποθέματα ροπής, δεν συνεπάγονται οδική συμπεριφορά που ενθουσιάζει, όμως θα πρέπει να διευκρινήσουμε δύο πράγματα. Αφενός, το Qashqai δεν είναι αυτοκίνητο επιδόσεων και αφετέρου, έστω κι έτσι, εξακολουθεί να είναι ένα από τα πιο ολοκληρωμένα και ευχάριστα μοντέλα της κατηγορίας του. Διαθέτει πολύ υψηλά επίπεδα πρόσφυσης, καλή ποιότητα κύλισης και αρκετά καλό τιμόνι. Ίσως αν ήταν λίγο πιο ελαφρύ, να ήταν και πιο διασκεδαστικό, όμως η συντριπτική πλειοψηφία των αγοραστών του, είναι βέβαιο πως ενδιαφέρεται πολύ περισσότερο π.χ. για τους χώρους. Οι οποίοι είναι επίσης καλοί, επιτρέποντας την άνετη μεταφορά τεσσάρων ενηλίκων, την ώρα που ο χώρος αποσκευών ανέρχεται σε 430 λίτρα (όχι από τις καλύτερες τιμές της κατηγορίας πάντως) και μπορεί να φτάσει ακόμη και τα 1.598 λίτρα, με αναδιπλωμένες τις πλάτες των πίσω καθισμάτων.
Μέσα δείχνει την ηλικία του
Αν θα έπρεπε οπωσδήποτε να βρεις κάτι να προσάψεις στο Qashqai, είναι η εικόνα του εσωτερικού. Την ώρα που η εξωτερική εμφάνιση δεν παρουσιάζει το παραμικρό σημάδι «κόπωσης» έναντι του ανταγωνισμού, δεν συμβαίνει το ίδιο και με το ταμπλό. Δεν είναι κακό, ίσα ίσα που μετά την σημαντική αναβάθμιση του συστήματος infotainment, κέρδισε αρκετούς πόντους. Είναι το γεγονός ότι μετά από όλα αυτά τα χρόνια, ο ανταγωνισμός δείχνει πιο φρέσκος στον συγκεκριμένο τομέα. Για την ιστορία πάντως, να αναφέρουμε πως η οθόνη αφής είναι 7’’, μπορεί να δεχθεί φωνητικές εντολές, ενώ διαθέτει Apple CarPlay και Android Auto και τρισδιάστατη πλοήγηση.
Συμπερασματικά, αυτό που κατάφερε η Nissan είναι πολύ σημαντικό. Εκεί που ο προηγούμενος 1.2 υστερούσε σε δύναμη και ο 1.6 δεν αποτελούσε επιλογή για λόγους οικονομίας, ο 1.3 έρχεται να δώσει την απάντηση που χρειαζόταν. Συνολικά πιο δυνατός, με πιο ραφιναρισμένη λειτουργία και ταυτόχρονα με χαμηλότερη κατανάλωση και μεγαλύτερα διαστήματα συντήρησης, δίνει στο Qashqai την τονωτική ένεση που χρειαζόταν, ώστε να εξακολουθήσει να αποτελεί ένα από τα καλύτερα C-SUV. Η αλήθεια βέβαια είναι πως ο ανταγωνισμός είναι μεγαλύτερος από ποτέ, παρέχοντας αντιστοιχο επίπεδο άνεσης και διαθέτοντας πιο μοντέρνο εσωτερικό, ως αποτέλεσμα της -πιο- πρόσφατης έλευσης στην αγορά. Τι δεν διαθέτει ο ανταγωνισμός; Το όνομα, που απ’ ότι δείχνουν τα στοιχεία της αγοράς μέχρι και σήμερα, αποδεικνύεται ένα πεδίο που είναι πολύ δύσκολο να επικρατήσεις του Qashqai.