Αρχηγού παρόντος, πάσα αρχή παυσάτω: Με όρους δανεισμένους από την ταξινομία της βιολογίας, όταν αναφερόμαστε στο είδος των επαγγελματικών και στο γένος των ημιφορτηγών, στην οικογένεια των τετράθυρων το Navara θα είναι πάντα το διπλοκάμπινο σημείο αναφοράς.
Θυμάστε την πάρτι της αγοράς των ημιφορτηγών στα μέσα της δεκαετίας ’00, όταν με μια σχετική διάταξη επιτράπηκε η πώλησή τους; Αν όχι ή αν έχετε άγνοια του όλου θέματος (με το δεύτερο πολύ πιθανό), τότε μάθετε ότι όντως, τα δίπλοκαμπινα έφτασαν να είναι η αξιοσημείωτη πλειονότητα στο model mix της κατηγορίας, έστω για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Μέχρι τη στιγμή εκείνη, πέραν των «κλασικών» ημιφορτηγών με την μπόλικη καρότσα και τις δύο θέσεις, η μόνη εναλλακτική ήταν η έκδοση με τη «μιάμιση» καμπίνα, ήτοι με ένα υποτυπώδες κάθισμα στο πίσω μέρος, που περισσότερο χρησίμευε σαν ασφαλέστερος χώρος μεταφοράς (περίκλειστος γαρ), παρά σαν θέσεις για επιβαίνοντες.
Και ξαφνικά, ήρθαν τα τετράθυρα, που η ευμεγέθης καμπίνα τους επάρκεσε για να ονοματίσει μια ολόκληρη υποκατηγορία. Κάπου εκεί χρονικά, ήταν που το όνομα «Navara» κατέστη η φαντασίωση των απανταχού αγροτών και επαγγελματιών, αλλά και η φρούδα ονείρωξη αυτών που ήθελαν ένα τετρακίνητο μοντέλο ικανό για τα εκτός δρόμου ακατόρθωτα, με επαρκή χώρο φόρτωσης για οποιαδήποτε outdoor δραστηριότητα.
Τρίτη γενιά, ειδική έκδοση
Η διαχρονική επιτυχία του Navara δεν πατάει –μόνο- στην αναντίρρητη αξία του μοντέλου, αλλά και στην τεράστια παράδοση της εταιρίας, ειδικά στην Ελλάδα. Ενδεικτικό της τελευταίας είναι ότι πριν από μερικές δεκαετίες η έννοια του «αγροτικού» αυτοκινήτου ήταν συνυφασμένη με την τότε Datsun. Τόσο ώστε το «τι μάρκα Datsun θα αγοράσεις;» να μην είναι ανέκδοτο.
Προφανώς, το μοντέλο της Nissan δεν έχει καμία σχέση με το τότε, όπως άλλωστε και ολόκληρη η κατηγορία. Ευεργετημένο παγκόσμια και από την επέλαση των SUV, το segment καλωσορίζει μάρκες όπως η Mercedes και η Jeep (με τα «Χ» και Gladiator, αντίστοιχα) και βλέπει τις άλλες να παρουσιάζουν εξαιρετικά μοντέλα, που –εξαιρουμένης της καρότσας- μόνο επαγγελματικό αυτοκίνητο δεν θυμίζουν.
To Navara πιστοποιεί τα παραπάνω. Το εμπρός μέρος ειδικά και η σχεδίαση γενικά, είναι όσο δυναμικά χρειάζεται και όσο καλαίσθητα επιβάλει η προσταγή της κατηγορίας, σε έναν συνδυασμό που είναι ιδιαίτερα ισορροπημένος. Το αμάξωμα της έκδοσης «N-Guard» (που έχει αφετηρία το επίπεδο εξοπλισμού «Techna»), είναι διακοσμημένο με μαύρα στοιχεία όπως οι ματ καθρέφτες, τα σκούρα τζάμια, οι πολύ όμορφες ζάντες, τα «σκαλοπάτια» και το αυτοκόλλητο κατά μήκος. Σημαντική λεπτομέρεια είναι το κάλυμμα του χώρου φόρτωσης που ασφαλίζει –έστω στοιχειωδώς- ό,τι περιέχει.
Στο εσωτερικό, το στυλ, η πολυτέλεια και ο εξοπλισμός περισσεύουν. Στις στάνταρ παροχές ανήκουν μια στρατιά βοηθητικά συστήματα και όχι μόνο. Χαρακτηριστικά μεταξύ πολλών άλλων είναι τα μερικώς δερμάτινα και θερμαινόμενα εμπρός καθίσματα με τις κίτρινες ραφές (αυτό του οδηγού ρυθμίζεται ηλεκτρονικά), η ηλιοροφή και η πολύ εξυπηρετική κάμερα περιφερειακής θέασης, το σύστημα πλοήγησης και η οθόνη των 7 ιντσών.
Μηχανικά, η ειδοποιός διαφορά σε σχέση με την προηγούμενη γενιά του Double Cab είναι η ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων, που αντικατέστησε τα φύλλα σούστας. Παρεμπιπτόντως τα «σουστόφυλλα» (καίτοι απαρχαιωμένα, γενικά), κάνουν μια χαρά τη δουλεία τους στα σύγχρονα μοντέλα που έχουν τοποθετηθεί (όπως στο Navara Single Cab), με δεδομένο τον προορισμό τους, την απρόσκοπτη μεταφορά φορτίων. Ωστόσο οι πολλαπλοί σύνδεσμοι του διπλοκάμπινου, αφενός έχουν περιορίσει στο ελάχιστο τις αναπηδήσεις του πίσω άξονα όταν το αυτοκίνητο είναι κενό φορτίου και αφετέρου εξασφαλίζουν πολύ καλή ποιότητα κύλισης και ανάλογα οδηγικά χαρακτηριστικά. Η μετάδοση –και- στους εμπρός τροχούς γίνεται κατ’ επιλογή, μέσω ενός εξαιρετικού αυτόματου κιβωτίου εφτά σχέσεων, ενώ υπάρχει κιβώτιο υποπολλαπλασιασμού των σχέσεων και δυνατότητα «κλειδώματος» του πίσω διαφορικού.
Ειδικά με την τετρακίνηση και το «κοντό» κιβώτιο επιλεγμένα και με την αρωγή του πετρελαιοκινητήρα των 2.3 λίτρων και 190 ίππων, το Navara είναι ικανό να αντεπεξέλθει σε ό,τι συναντήσει στο δρόμο του ένας επαγγελματίας και εκτός της διαδρομής του ένας λάτρης των υπαίθριων δραστηριοτήτων. Αυτοί οι τελευταίοι όμως δεν μπορούν να χαίρονται. Αντίθετα με τα όσα ισχύουν στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, το Navara (είτε σαν King Cab και πολύ περισσότερο ως Double Cab), δεν διατίθεται για ιδιωτική χρήση. Οι μη προνομιούχοι (εν προκειμένω οι μη επαγγελματίες), ας μείνουμε να αναστενάζουμε με θλίψη.