Τροχαία ατυχήματα: Αυξημένος είναι ο κίνδυνος τραυματισμού για τα άτομα ηλικίας άνω των 65 ετών σε τροχαίο ατύχημα συγκριτικά με τις νεότερες ηλικιακά ομάδες.
Συγκρούσεις που μπορεί να έχουν πιο ήπιες συνέπειες για τους νεότερους, μπορεί να έχουν σοβαρότερο αποτέλεσμα και μερικές φορές να είναι θανατηφόρες για τα άτομα της τρίτης ηλικίας λόγω της αυξημένης πιθανότητας θανάτου που οφείλεται σε σωματικές επιπτώσεις.
Αυτό αναφέρει μελέτη του ανεξάρτητου μη κερδοσκοπικού οργανισμού με έδρα τις Βρυξέλλες, ETSC που αποσκοπεί στη μείωση του αριθμού των θανάτων και των τραυματισμών στις μεταφορές στην Ευρώπη. Επισήμανε, ωστόσο, ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση και οι εθνικές κυβερνήσεις πρέπει να προσαρμόσουν την πολιτική οδικής ασφάλειας στις ανάγκες ενός ολοένα και γηραιότερου πληθυσμού, βελτιώνοντας την ασφάλεια των πεζών και ποδηλατών ατόμων της τρίτης ηλικίας με ασφαλείς και καλά προστατευμένες υποδομές.
Παρά τις προκλήσεις, η έκθεση επισημαίνει ότι η ενεργή μετακίνηση των ατόμων της τρίτης ηλικίας προσφέρει πολυάριθμα οφέλη για την υγεία που συχνά υπερτερούν των κινδύνων που προκύπτουν από το ενδεχόμενο τραυματισμού σε τροχαίο συμβάν και την έκθεση στην ατμοσφαιρική ρύπανση. Έρευνες έδειξαν ότι τα οφέλη για την υγεία είναι ακόμη πιο σημαντικά σε μεγαλύτερες ηλικιακά ομάδες, βοηθώντας τους να διατηρήσουν τη φυσική τους κατάσταση, να μειώσουν τον κίνδυνο χρόνιων ασθενειών και να βελτιώσουν συνολικά την ευεξία.
Στα βασικά ευρήματα της έκθεσης πρέπει να επισημανθούν ότι υπάρχει τάση μείωσης 3% των θανάτων από τροχαία ατόμων της τρίτης ηλικίας. Φυσικά υπάρχουν σημαντικές διακυμάνσεις ως προς την οδική ασφάλεια μεταξύ των χωρών, με την ασφαλέστερη χώρα για τους ηλικιωμένους να είναι η Νορβηγία, ακολουθούμενη από το Λουξεμβούργο και το Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ η Ρουμανία, η Σερβία και η Βουλγαρία έχουν την υψηλότερη οδική θνησιμότητα για τους ηλικιωμένους.
Η επιλογή του μέσου μεταφοράς, η ηλικιακή ομάδα και συγκεκριμένες περιπτώσεις συγκρούσεων επηρεάζουν σημαντικά την οδική θνησιμότητα των ηλικιωμένων σε τροχαία δυστυχήματα.
Καθώς ο πληθυσμός της Ευρώπης συνεχίζει να γερνάει, οι πολιτικές που έχουν να κάνουν με την οδική ασφάλεια πρέπει να εξελιχθούν για να ανταποκρίνονται στις ειδικές απαιτήσεις ασφάλειας λόγω της δημογραφικής εξέλιξης.
Στην έκθεση επισημαίνεται επίσης πως συχνά παραβλέπεται το ζήτημα με τις πτώσεις πεζών εντός των δρόμων, τονίζοντας τη σημασία της καταγραφής αυτών των περιστατικών για την προώθηση της ενεργητικής κινητικότητας και την ενίσχυση της ασφάλειας για τους πεζούς.
Όσον αφοράτα άτομα της τρίτης ηλικίας που οδηγούν, από την έκθεση προκύπτει ότι οι ιατρικοί έλεγχοι βάσει ηλικίας ενδέχεται να μην αποτρέπουν αποτελεσματικά τα τροχαία ατυχήματα. Προηγούμενες μελέτες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι συγκεκριμένες ιατρικές καταστάσεις, η κατάχρηση ουσιών, οι ψυχικές διαταραχές, η επιληψία και ο διαβήτης είναι πιο σημαντικοί παράγοντες από την ηλικία και επηρεάζουν τους οδηγούς όλων των ηλικιών.
Αυτό το εύρημα είναι επίκαιρο επειδή η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε πρόσφατα σε ένα σχέδιο αναθεώρησης των κανόνων της ΕΕ για τις άδειες οδήγησης να υποβάλλονται όλοι οι οδηγοί σε τακτικό ιατρικό έλεγχο μετά την ηλικία των 70 ετών.
«O αυξημένος κίνδυνος τραυματισμού για τα άτομα της τρίτης ηλικίας σε τροχαίο συμβάν συγκριτικά με τις νεότερες ηλικιακά ομάδες τα καθιστά μια από τις πιο ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες χρηστών του οδικού δικτύου. Η καλή υγεία είναι προϋπόθεση, όχι μόνο για τη βελτίωση του επιπέδου της ζωής μας, αλλά και για την ασφαλή οδήγηση και εν γένει τη σωστή συμπεριφορά στο δρόμο. Ιδιαίτερα oι άνθρωποι άνω των 70 ετών είναι πιθανό να ταλαιπωρούνται από παθήσεις που μπορεί να επηρεάζουν την ικανότητα συγκέντρωσής τους και τις δεξιότητές τους τόσο ως οδηγοί όσο και ώς χρήστες του δρόμου. Έτσι λοιπόν είναι αναγκαίο να μεριμνούν έγκαιρα για την υγεία τους είτε οδηγούν είτε όχι, ώστε να βελτιώνεται το επίπεδο της ζωής τους εν γένει, αλλά και να μην κινδυνεύουν να εμπλακούν σε τροχαία», τόνισε μεταξύ άλλων η πρόεδρος του Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς», Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά.