Τι είναι τα οκτάνια και τι τα κετάνια; Τι πρέπει να βάλω στο αυτοκίνητο μου; Βενζίνη 95 οκτανίων ή 100άρα; Ας δούμε που διαφέρουν δύο καύσιμα με διαφορετικό αριθμό οκτανίων και ποιος παράγοντας καθορίζει τι πρέπει να επιλέγουμε εν τέλει.
Τα οκτάνια είναι ένας δείκτης που δείχνει την αντοχή της βενζίνης πριν την ανάφλεξη σε συνθήκες υψηλής πίεσης και θερμοκρασίας. Δες γιατί έχουν σημασία.
Μία τυπική επίσκεψη στο βενζινάδικο για ανεφοδιασμό θα σε φέρει αντιμέτωπο με δύο διαφορετικές ποιότητες βενζίνης την κλασσική των 95 οκτανίων και την super των 100.
Αυτό που έχεις κρατήσει είναι πως η super είναι ακριβότερη και προσφέρει καλύτερη καύση στον κινητήρα, όμως δεν έχεις καταλάβει τον ακριβή ρόλο που έχουν τα οκτάνια.
Καιρός να μάθεις λίγα πράγματα για τα οκτάνια και να επιλέγεις πιο προσεκτικά την βενζίνη σου.
Ο ρόλος τους
Τα οκτάνια όπως είπαμε παραπάνω, είναι ένας δείκτης που δείχνει την αντοχή της βενζίνης. Ένα κλασσικό καύσιμο 95 οκτανίων σημαίνει πως έχει σε αντιστοιχία την ίδια συμπεριφορά με ένα μείγμα από 95% ισοοκτάνια και 5% επτάνιο που είναι εύφλεκτο.
Με άλλα λόγια αποτελεί μέτρο ποιότητας που υποδεικνύει την καλύτερη καύση και τη σταθερότητα του καυσίμου. Η βενζίνη με τα πολλά οκτάνια μπορεί να δεχτεί μεγαλύτερη πίεση σε έναν κινητήρα που ασκεί υψηλές πιέσεις και να προσφέρει εν τέλει καλύτερες αποδόσεις.
Πότε έχουν σημασία
Σε ένα μικρό ή μεσαίο καθημερινό αυτοκίνητο τα οκτάνια δεν έχουν και τόσο μεγάλη σημασία, όμως σε ένα μεγαλύτερο όχημα, το οποίο έχει έναν ισχυρό κινητήρα και δημιουργεί συνθήκες υψηλής πίεσης, τα 100 οκτάνια κάνουν τη διαφορά στις αποδόσεις.
Έτσι για να δεις πότε τα οκτάνια παίζουν πραγματικό ρόλο στο αυτοκίνητο σου, ανέτρεξε στο εγχειρίδιο του κατασκευαστή και δες του τύπους βενζίνης που έχει θεωρήσει κατάλληλους για τον κινητήρα σου.
Η μέση λύση
Πέρα από την απλή βενζίνη των 95 οκτανίων και την super των 100, στην αγορά υπάρχουν και καύσιμα με 97 ή 98 οκτάνια, ως μέση λύση.
Προέκυψαν ως μία ενδιάμεση λύση για τον οδηγό που θέλει ένα καλύτερο καύσιμο, όμως δεν θέλει να πληρώσει περισσότερα χρήματα.
Πρόκειται για λύσεις που αξίζουν να μπαίνουν στον κινητήρα, καθώς η σταθερότητα του καυσίμου με τα πολλά οκτάνια προσφέρει μικρότερη καταπόνηση στον κινητήρα και βοηθά στο να κρατήσει περισσότερο καιρό.
Τελικά τι να επιλέξω;
Η απάντηση είναι στο τι θες να πληρώσεις και τι αυτοκίνητο έχεις. Ένα ο κατασκευαστής έχει προβλέψει για super, τότε θα πρέπει να βάζεις μόνο βενζίνη με 100 οκτάνια. Στην περίπτωση που έχεις ένα αυτοκίνητο πόλης και θες να κάνεις ένα ταξίδι, μπορείς να επιλέξεις την βενζίνη των 97 ή 98 οκτανίων, όμως μην περιμένεις να δεις μεγάλες διαφορές στις επιδόσεις.
Τι είναι τα κετάνια
Τα κετάνια, τώρα, είναι το ακριβώς αντίθετο. Όσο περισσότερα, τόσο ευκολότερη η αυτανάφλεξη του μίγματος – απαραίτητη συνθήκη, δηλαδή, για τη λειτουργία ενός πετρελαιοκινητήρα. Ο υψηλός αριθμός κετανίων εγγυάται την ταχύτερη ανάφλεξη μέσω της συμπίεσης, παροχή ισχύος από χαμηλές στροφές, ομαλότερη καμπύλη ροπής και υψηλότερη θερμοκρασία καύσης, που ευνοεί την παραγωγή αυτής (της ροπής). Τα θεμελιώδη χαρακτηριστικά ενός πετρελαιοκινητήρα, με άλλα λόγια.
Το ίδιο ισχύει και για τις εκπομπές ρύπων, ήτοι τη χαμηλή παραγωγικότητα σε υδρογονάνθρακες και την υψηλή σε μικροσωματίδια (αμφότερα παράγωγα των υψηλών θερμοκρασιών στο θάλαμο καύσης).
Το κετάνιο διαφέρει από το οκτάνιο και στην κλίμακα βαθμονόμησης. Η δέουσα περιεκτικότητα της αμόλυβδης θέλει τουλάχιστον 90 οκτάνια, με τα ευρωπαϊκά στάνταρ να θέτουν ως βάση τα 95. Στην Αμερική, ωστόσο, βενζίνες 91-94 οκτανίων θεωρούνται premium (σαν τις δικές μας 100άρες), με τα πρατήρια να πουλάνε «πλύματα» 87 οκτανίων ως στάνταρ επιλογή. Ανάλογη -αν όχι μεγαλύτερη- απόκλιση υπάρχει και στα κετάνια. Στην Ευρώπη, το μίνιμουμ όριο για πετρέλαιο κίνησης βρίσκεται στα 51 κετάνια, με το premium στα 60. Στην Αμερική, αντίθετα, ξεκινάνε από 40-42 κετάνια, με το premium ντίζελ να κυμαίνεται μεταξύ 47 και 52 – όσο το βασικό δικό μας, κοινώς! Ο τρόπος μέτρησης διαφέρει, βέβαια, (AKI στην Αμερική, RON εδώ) αλλά κατά γενική ομολογία έχουμε καλύτερα καύσιμα στην από ‘δω μεριά του Ατλαντικού.