Τεκμήριο αυτοκινήτου είναι μία κατηγορία τεκμηρίων, που μπορεί ανήκει ας το πούμε έτσι απλά στη συντήρησή του, ανάλογα με την παλαιότητα, τα κυβικά, κλπ.
Αν έχουμε ένα αυτοκίνητο που έχει πολλά έξοδα συντήρησης (πχ είναι πολλά κυβικά και “καίει” πολύ, είναι παλιό, κλπ) και δηλώσουμε εισόδημα πολύ χαμηλό, τότε μπορεί να μας πιάσει τεκμήριο αυτοκινήτου αν το εισόδημά μας, δεν μπορεί να καλύψει θεωρητικά τα έξοδα του αυτοκινήτου.
Για παράδειγμα το κράτος θεωρεί πχ ότι για το αυτοκίνητο των 2000 κυβικών που κατέχουμε, χρειάζονται έξοδα συντήρησης το χρόνο 3000 ευρώ. Αν εμείς δηλώσουμε εισόδημα 1000 ευρώ, τότε θα μας πιάσει τεκμήριο και πολύ απλά το κράτος αυτόματα θα θεωρήσει ότι έχουμε εισόδημα 3000 ευρώ και θα φορολογηθούμε για αυτό το ποσό.
Τεκμήριο αυτοκινήτου: Μείωση κατά 30% από το 2025
Μείωση των τεκμηρίων διαβίωσης που αφορούν και στα επιβατικά ΙΧ θα επιφέρει το «κούρεμα» του 30% που έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση. «Κούρεμα» των τεκμηρίων διαβίωσης κατά 30% μεσοσταθμικά από την 01 Ιανουαρίου 2025 ανακοίνωσε η κυβέρνηση.
Μην ξεχνάμε ότι για τον υπολογισμό του ετήσιου φορολογητέου εισοδήματος, οι φορολογούμενοι τίθενται αντιμέτωποι με τα τεκμήρια διαβίωσης, που πέρα από τα ακίνητα περιουσιακά στοιχεία, αφορούν και στα αυτοκίνητα.
Εφόσον λοιπόν ισχύσει το κούρεμα ύψους 30% που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός, τότε για παράδειγμα τα 4.000 ευρώ που ισχύουν σήμερα για τα αυτοκίνητα μέχρι και 1.200 κ.εκ. μειώνονται στα 2.800 ευρώ, ενώ το τεκμήριο των 8.800 ευρώ που ισχύει για τα αυτοκίνητα των 2.000 κ.εκ., μειώνεται στα 6.160 ευρώ.
Εφόσον το αυτοκίνητο είναι ηλικίας από 5 έως 10 ετών, τότε το τεκμήριο μειώνεται, σήμερα, κατά 30%, κάτι που σημαίνει ότι με το νέο καθεστώς για ένα ΙΧ έως 1.200 κ.εκ. το τεκμήριο θα μειωθεί από τα 2.800 στα 1.960 ευρώ και για ένα 2λιτρο ΙΧ από τα 6.160 ευρώ στα 4.312 ευρώ.
Για τα άνω των 10 ετών ΙΧ ισχύει μείωση 50%, και επομένως για το έως 1.200 κ.εκ. ΙΧ και το 2λιτρο το τεκμήριο θα διαμορφωθεί στα 1.400 και 3.080 ευρώ αντίστοιχα.
Η έκπτωση, φυσικά, θα εφαρμοστεί και στα ακόμη μεγαλύτερου κυβισμού αυτοκίνητα, όπου τα τεκμήρια είναι σαφώς πολύ μεγαλύτερα.
Η μείωση των τεκμηρίων -μεταξύ άλλων στα ΙΧ- συνιστά ένα μέτρο που αναμένεται να βοηθήσει σε μεγάλο βαθμό τους φορολογούμενους ώστε το τεκμαρτό εισόδημα να μην υπερβαίνει το πραγματικό, αποφεύγοντας τον φόρο.
Με βάση την εξαγγελία της μείωσης των τεκμηρίων διαβίωσης κατά 30%, η κλιμάκωσή τους για τα επιβατικά αυτοκίνητα ηλικίας μέχρι πέντε ετών διαμορφώνεται από το 2024 ως κάτωθι:
Κυβικά εκατοστά | Μέχρι και 5 έτη | Πάνω από 5 έτη μέχρι και 10 έτη | Πάνω από 10 έτη | |||
Σήμερα | Με μείωση 30% | Σήμερα | Με μείωση 30% | Σήμερα | Με μείωση 30% | |
1.000 | 4.000 | 2.800 | 2.800 | 1.960 | 2.000 | 1.400 |
1.200 | 4.000 | 2.800 | 2.800 | 1.960 | 2.000 | 1.400 |
1.300 | 4.600 | 3.220 | 3.220 | 2.254 | 2.300 | 1.610 |
1.400 | 5.200 | 3.640 | 3.640 | 2.548 | 2.600 | 1.820 |
1.500 | 5.800 | 4.060 | 4.060 | 2.842 | 2.900 | 2.030 |
1.600 | 6.400 | 4.480 | 4.480 | 3.136 | 3.200 | 2.240 |
1.700 | 7.000 | 4.900 | 4.900 | 3.430 | 3.500 | 2.450 |
1.800 | 7.600 | 5.320 | 5.320 | 3.724 | 3.800 | 2.660 |
1.900 | 8.200 | 5.740 | 5.740 | 4.018 | 4.100 | 2.870 |
2.000 | 8.800 | 6.160 | 6.160 | 4.312 | 4.400 | 3.080 |
2.100 | 9.700 | 6.790 | 6.790 | 4.753 | 4.850 | 3.395 |
2.200 | 10.600 | 7.420 | 7.420 | 5.194 | 5.300 | 3.710 |
2.300 | 11.500 | 8.050 | 8.050 | 5.635 | 5.750 | 4.025 |
2.400 | 12.400 | 8.680 | 8.680 | 6.076 | 6.200 | 4.340 |
2.500 | 13.300 | 9.310 | 9.310 | 6.517 | 6.650 | 4.655 |
2.600 | 14.200 | 9.940 | 9.940 | 6.958 | 7.100 | 4.970 |
2.700 | 15.100 | 10.570 | 10.570 | 7.399 | 7.550 | 5.285 |
2.800 | 16.000 | 11.200 | 11.200 | 7.840 | 8.000 | 5.600 |
2.900 | 16.900 | 11.830 | 11.830 | 8.281 | 8.450 | 5.915 |
3.000 | 17.800 | 12.460 | 12.460 | 8.722 | 8.900 | 6.230 |
3.100 | 19.000 | 13.300 | 13.300 | 9.310 | 9.500 | 6.650 |
3.200 | 20.200 | 14.140 | 14.140 | 9.898 | 10.100 | 7.070 |
3.300 | 21.400 | 14.980 | 14.980 | 10.486 | 10.700 | 7.490 |
3.400 | 22.600 | 15.820 | 15.820 | 11.074 | 11.300 | 7.910 |
3.500 | 23.800 | 16.660 | 16.660 | 11.662 | 11.900 | 8.330 |