Μπορεί να φαίνεται απίστευτο, όμως στο Dubai βρίσκονται παρατημένα μερικά από τα πιο σπάνια και ακριβά supercars του κόσμου.
Όλοι γνωρίζουμε το Dubai για την πολυτέλεια που προσφέρει. Πώς γίνεται λοιπόν σε αυτόν τον παράδεισο των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων άνθρωποι να παρατάνε μερικά από τα καλύτερα αυτοκίνητα στον κόσμο μέσα σε αλάνες ή πάρκινγκ;
Αυτό συμβαίνει γιατί ο Ισλαμικός νόμος μέχρι το 2016 χαρακτήριζε τα οικονομικά χρέη ως ποινικά αδικήματα και τιμωρούσε τους παραβάτες με φυλάκιση. Έτσι, με την κρίση της παγκόσμιας οικονομίας το 2008, στο εμιράτο του Dubai έκλεισαν εταιρείες που πλήρωναν τα στελέχη τους με τεράστιους μισθούς ενώ οι εισαγωγές και οι εξαγωγές σχεδόν σταμάτησαν. Εργαζόμενοι που ζούσαν μέσα στη χλιδή, τώρα δεν είχαν χρήματα και έμεναν πίσω στις πληρωμές τους.
Μπροστά στην πιθανότητα να βρεθούν στις τοπικές φυλακές για λίγες καθυστερημένες δόσεις δανείου ή πιστωτικής κάρτας, οι ξένοι υπήκοοι παρατούσαν όλα τα υπάρχοντα τους και έφευγαν για τις πατρίδες τους. Δεν μπορούσαν να πουλήσουν τα supercars τους, αφού σχεδόν όλα ήταν αγορασμένα με δάνεια και δεν επιτρέπεται η μεταβίβαση πριν την εξόφληση τους. Έτσι τα παρατούσαν οπουδήποτε, όπως παρατούσαν και τα σπίτια τους χωρίς να πάρουν μαζί τους σχεδόν τίποτα. Μάλιστα κάποια αυτοκίνητα έμειναν ακόμα και για 15 χρόνια σε πάρκινγκ αεροδρομίων περιμένοντας το κράτος να τα απομακρύνει.
Την περίοδο της οικονομικής κρίσης 2.000-3.000 χιλιάδες πανάκριβα αυτοκίνητα εγκαταλείπονταν κάθε χρόνο στα Η.Α.Ε. Μεταξύ αυτών και μοντέλα, σε καλή κατάσταση, μερικών από τις πιο ζηλευτές μάρκες, όπως Ferrari, Bentley, Lamborghini, Porsche, Koenigsegg, Rolls-Royce και Aston Martin. Δεν είναι πολύ συνηθισμένο να βλέπουμε μια από τις 400 Ferrari Enzo, που κοστίζει τουλάχιστον 3 εκατομμύρια ευρώ, να «λιώνει» κάτω από τον καυτό ήλιο του Dubai. Ή μια Ferrari California T του 2015 με πραγματική αξία κοντά στις 100.000 ευρώ να βγαίνει σε δημοπρασία με αρχική τιμή τα 30.000 ευρώ.
Το 2019 μια εταιρεία είδε σε αυτά τα παρατημένα αυτοκίνητα μια ευκαιρία και αναζητούσε για εργασία στο Dubai ειδικούς εκτιμητές supercars προσφέροντας ετήσια αμοιβή 35.000 ευρώ. Δουλεία τους ήταν να βρουν και να «καθαρίσουν» τα χαρτιά αυτοκινήτων από τα οποία μπορούσε να βγει κέρδος. Μια καθόλου εύκολη διαδικασία μιας που έπρεπε να ανακαλύψουν σε ποιον ανήκουν πλέον.
Οι χώροι στους οποίους το κράτος συγκέντρωνε αυτά τα αυτοκίνητα είναι γνωστοί και ως «τα νεκροταφεία των supercars».
Χριστίνα Μυρτώ Σταθάκη