Ολοένα και περισσότερες εταιρίες κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου όσον αφορά την κερδοφορία τους, με αφορμή την παρουσίαση των αποτελεσμάτων του τρίτου τριμήνου και οι αναλυτές αλλάζουν –επί τα χείρω– τις προβλέψεις τους.
Του Rosario Murgida, Απόδοση: Νίκος Μαρινόπουλος
Μεταξύ 2021-2023, οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες κατέγραψαν κέρδη-ρεκόρ και τα ταμεία τους ήταν γεμάτα με χρήματα. Ο λόγος είναι γνωστός. Μετά την πανδημία, οι εταιρίες κατάλαβαν ότι οι πωλήσεις τους δύσκολα θα επανέρχονταν στα προηγούμενα επίπεδα. Οπότε αύξησαν τις τιμές και επομένως το περιθώριο κέρδους τους ανά αυτοκίνητο. Κάθε φορά που ερχόταν ένας νέος τιμοκατάλογος στα χέρια μας, παθαίναμε ένα μεγάλο σοκ. Τώρα, όμως, η κατάσταση έχει αλλάξει σημαντικά. Η ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα (στα οποία πολλές εταιρίες είχαν ποντάρει τα ρέστα τους) παραμένει χαμηλή και οι καταναλωτές στρέφονται σε πιο οικονομικά αυτοκίνητα. Ως αποτέλεσμα, οι πωλήσεις αυτοκινήτων με υψηλό περιθώριο κέρδους (για τις εταιρίες) έχουν περιοριστεί και οι αυτοκινητοβιομηχανίες αναγκάζονται να προειδοποιήσουν τους επενδυτές για τα μελλοντικά κέρδη τους. Τη σκυτάλη μετά παίρνουν οι αναλυτές, οι οποίοι περικόβουν τις τιμές-στόχους και περιγράφουν ένα λιγότερο ρόδινο μέλλον.
Στην πιο δύσκολη θέση δείχνει να βρίσκεται η Stellantis. Η υψηλή κερδοφορία που σε μεγάλο βαθμό οφειλόταν στα premium μοντέλα της έχει περιοριστεί αισθητά. Από 12,8% το 2023, το 2024 εκτιμάται ότι θα κλείσει σε ποσοστό μεταξύ 5,5-7%. Σαφώς κατώτερα από τις προηγούμενες εκτιμήσεις της εταιρίας για περιθώριο κέρδους άνω του 10%. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, ο όμιλος να προσπαθεί εναγωνίως να πουλήσει τη Maserati, ενώ και η θητεία του Carlos Tavares στο τιμόνι του ομίλου δεν θα ανανεωθεί (λήγει το 2026). Ο ιταλο-γαλλικός όμιλος δεν είναι ο μόνος που αναθεώρησε τις προβλέψεις του λόγω αρνητικών συγκυριών, όπως η επιβράδυνση των πωλήσεων, η επιδείνωση των παγκόσμιων μακροοικονομικών συνθηκών και τα ενδοεταιρικά προβλήματα (η μείωση του λειτουργικού περιθωρίου στη Β. Αμερική).
Στη Volkswagen συζητούν το κλείσιμο εργοστασίων ακόμα και στη Γερμανία. Αναμενόμενη, λοιπόν, θεωρείται η προειδοποίηση για την υποχώρηση του λειτουργικού κέρδους από 6,5-7%, σύμφωνα με όχι και τόσο παλαιότερες εκτιμήσεις, σε 5,6% λόγω της πτώσης των πωλήσεων. Στην BMW, από λειτουργικό περιθώριο 8-10%, οι νέες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για 6-7%, λόγω προβλημάτων με το σύστημα πέδησης που της παρέχει η Continental. Στην Porsche, η έλλειψη αλουμινίου οδήγησε σε εκτίμηση για μείωση του περιθωρίου κέρδους σε 14-15% (από αρχική εκτίμηση για 15-17%). Η αποδυνάμωση της κινεζικής οικονομίας οδήγησε τη Mercedes-Benz να προειδοποιήσει τους επενδυτές για υποχώρηση του περιθωρίου κέρδους από 10-11% σε 7,5-8,5%. Η μείωση του περιθωρίου κέρδους περιορίζει τη ρευστότητα, η οποία είναι απαραίτητη για τις επενδύσεις στον εξηλεκτρισμό. Με λίγα λόγια, έχει δημιουργηθεί ένας φαύλος κύκλος. Η κατάσταση είναι πολύ σοβαρή. Οι αναλυτές μειώνουν διαρκώς τις τιμές-στόχους, ενώ και οι οίκοι αξιολόγησης μιλούν με ζοφερά λόγια για τη βιωσιμότητα του χρέους των εταιριών. Τα σύννεφα που μαζεύονται στον ορίζοντα, πυκνώνουν. Η S&P Global Ratings εφιστά την προσοχή των επενδυτών στη μείωση της παραγωγής, στην αύξηση των αποθεμάτων (απούλητα αυτοκίνητα δηλαδή), στον αυξανόμενο κινεζικό ανταγωνισμό, στην επιβράδυνση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων και τους ολοένα αυστηρότερους κανονισμούς. Εν ολίγοις, οι κατασκευαστές βρίσκονται αντιμέτωποι με μια τέλεια καταιγίδα.
Όλες οι ειδήσεις
H Jaguar, η «woke» καμπάνια και η τέχνη του να δημιουργείς… χαμό
Hyundai Inster: Ξεκίνησαν οι πρoπαραγγελίες, ποιες είναι οι πρώτες ενδείξεις για την τιμή του