Με το 45% των πωλήσεων αυτοκινήτων παγκοσμίως να αποτελείται από SUV πέρσι, αναρωτιόμαστε πόσο θα κρατήσει ακόμα άραγε αυτή η μόδα;
Ένας από τους κύριους λόγους που η αυτοκινητοβιομηχανία μπόρεσε να επιβιώσει από τα αλλεπάλληλα «χαστούκια» των τελευταίων χρόνων είναι αδιαμφισβήτητα η αγορά των SUV. Ξεπερνώντας σε πωλήσεις όλες τις άλλες κατηγορίες, τα SUV είναι αυτή τη στιγμή τα πιο δημοφιλή οχήματα στον κόσμο, όντας κινητήριες δυνάμεις τόσο στον τομέα της αύξησης των εσόδων, αλλά και των κερδών. Κρατώντας αυτό ως δεδομένο, η ερώτηση είναι αν αυτή η τάση θα κρατήσει για πάντα, αλλά και ποιες απειλές αντιμετωπίζει.
Το 2021, τα SUV αντιπροσώπευαν περίπου το 42% των συνολικών πωλήσεων νέων οχημάτων παγκοσμίως, εξαιρουμένων των ελαφρών επαγγελματικών. Σχεδόν 32 εκ. SUV πωλήθηκαν παγκοσμίως, κάτι που αποτελεί αύξηση της τάξης του 13% σε σύγκριση με το 2020.
Κάποιοι «χτυπητοί» λόγοι της εν λόγω αύξησης είναι η ευρύτερη γκάμα προϊόντων που περιλαμβάνει μικρά SUV (A-SUV) έως πολυτελή (F-SUV), περισσότερα ηλεκτρικά μοντέλα, η αντίληψη του ότι η οδήγηση σε υψηλότερη θέση δίνει μια αίσθηση ασφάλειας, συν το γεγονός ότι είναι ευκολότερο να μπαίνεις και να βγαίνεις από το όχημα, ειδικά για τους οδηγούς μεγαλύτερης ηλικίας.
Πέρυσι, τα προκαταρκτικά στοιχεία δείχνουν ότι τα SUV αντιπροσώπευαν το 45 με 46 τοις εκατό των παγκόσμιων πωλήσεων επιβατικών αυτοκινήτων. Σημειώθηκαν απότομες αυξήσεις σε χώρες όπως η Ινδία, η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, το Μεξικό, η Ινδονησία, η Τουρκία, η Μαλαισία, το Βιετνάμ, η Νότια Αφρική, η Ταϊλάνδη και οι Φιλιππίνες. Ωστόσο, η ζήτηση μειώθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες, τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά στον κόσμο, κατά 7%. Η Κίνα υποχώρησε 2 τοις εκατό στα 10,4 εκατομμύρια μονάδες.
Ένα εμπόδιο που μπορεί να βάλει την επιτυχία των SUV σε μπελάδες είναι οι αυστηρότεροι κανονισμοί σχετικά με τους ρύπους και το βάρος. Τι κι αν τα SUV έχουν παρουσιάσει σημαντική βελτίωση στον τομέα της εκπομπής ρύπων, εξακολουθούν να είναι βαριά οχήματα που απαιτούν τη χρήση μεγαλύτερων κινητήρων. Τα δεδομένα εκπομπών JATO δείχνουν πως όλες οι κατηγορίες SUV, εκτός από τα πολυτελή, παρουσίασαν μείωση των εκπομπών ρύπων στην Ευρώπη μεταξύ 2020 και 2021. Ωστόσο, ο συνολικός μέσος όρος των 107,9 g/km CO2 είναι σαφώς υψηλότερος από αυτόν των αυτοκινήτων πόλης, των μικρών αυτοκινήτων, των compact, και ακόμη και τα executive cars, στα 76,9, 97,7, 97,6 και 100,8 g/km αντίστοιχα.
Εάν αυτό συνεχιστεί, οι κυβερνήσεις σε περιοχές όπως η Ευρώπη πιθανώς θα αρχίσουν να ρίχνουν «καμπάνες», τιμωρώντας τα SUV τόσο για τις εκπομπές ρύπων, αλλά και για τον αυξημένο χώρο τον οποίο καταλαμβάνουν. Για παράδειγμα, στην Ευρώπη, ένα SUV είναι 27% βαρύτερο από ένα μικρό αυτοκίνητο, ενώ στις Ηνωμένες Πολιτείες, έχει μάζα 22% μεγαλύτερη από ένα σεντάν. Μια επικείμενη αύξηση του φόρου στα SUV σίγουρα θα μειώσει την ζήτηση, παρουσιάζοντας μια σοβαρή απειλή για τους κατασκευαστές.
Από την άλλη πλευρά, τα έσοδα από τις πωλήσεις των SUV έχουν βοηθήσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες κατά τη διάρκεια της απαιτητικής περιόδου της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση. Τα πολυάριθμα σχέδια που ανακοινώθηκαν από μάρκες στην Ευρώπη, τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ασία δεν μπορούν να υλοποιηθούν χωρίς τα έσοδα που δημιουργούνται από τις πωλήσεις SUV βενζίνης και ντίζελ.