«Σωτήρας» η Tesla για τα εξοντωτικά χαράτσια που πρόκειται να επιβάλει η ΕΕ στους κατασκευαστές, σχετικά με τους ρύπους
Τα χρήματα μπορούν να αγοράσουν τα πάντα και τα πάντα μπορούν να πωληθούν.
Credit: Η πραγματικότητα
Από 1η Ιανουαρίου 2025, έχουν τεθεί σε ισχύ οι νέοι κανονισμοί ρύπων της ΕΕ σχετικά με τις εκπομπές CO2 που επιτρέπεται να έχουν τα αυτοκίνητα της γκάμας των ευρωπαίων κατασκευαστών. Της γκάμας ε; Αν σας μπερδεύει, μπορείτε να διαβάσετε περισσότερες λεπτομέρειες στο σχετικό θέμα ΕΔΩ, αυτό που έχει σημασία στην προκειμένη περίπτωση όμως, είναι ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης και όχι μόνο, μάλλον είναι… «χλωμό» να συμμορφωθούν με τις επιταγές της ΕΕ, κινδυνεύοντας έτσι, να πληρώσουν πρόστιμα συνολικού ύψους 15 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Δεδομένης της κατάστασης στην οποία έχουν περιέλθει οι κατασκευαστές αυτοκινήτων της Γηραίας Ηπείρου, που η αλήθεια είναι ότι δεν βρίσκονται και στην καλύτερη περίοδο της ιστορίας τους, μια προοπτική εξοντωτικών προστίμων είναι εφιαλτική και οι συνέπειες, ενδέχεται να είναι ακόμα και καταστροφικές για μερικούς από αυτούς.
«Και τώρα, τι;» θα αναρωτηθείτε εύλογα αγαπητοί αναγνώστες και σίγουρα την ερώτηση αυτή την έχουν κάνει και οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες πολύ πιο νωρίς από όλους εμάς. Ποιος θα το περίμενε λοιπόν, ότι η λύση είναι η… Tesla του Έλον Μασκ αλλά και άλλες εταιρείες ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Το πως, είναι που έχει μεγάλο ενδιαφέρον. Επιστρέφοντας στο ρητό της πραγματικότητας με το οποίο άνοιξα το άρθρο, ότι τα χρήματα δηλαδή μπορούν να αγοράσουν τα πάντα, υπάρχει εδώ και χρόνια ένα «χρηματιστήριο» καλών προθέσεων και καλής διαγωγής, σε ότι αφορά στηn προστασία του περιβάλλοντος και στις δράσεις για την κλιματική αλλαγή.
Ένα πολύ μικρό παράδειγμα: έστω ότι η Χ βιομηχανία χρησιμοποιεί τίγκα λιγνίτη για τις ενεργειακές τις ανάγκες, ενώ η Ψ βιομηχανία έχει καταφέρει να καλύπτεται αποκλειστικά από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Αυτή η δεύτερη βιομηχανία λοιπόν, έχει πιστώσεις άνθρακα (carbon credits). Να το πω απλοϊκά, έχει επιβραβευτεί για την περιβαλλοντική της μέριμνα, με «πόντους».
Οι πόντοι αυτοί, είναι μεταβιβάσιμοι, μπορούν δηλαδή να πωληθούν. Έρχεται λοιπόν η ρυπογόνος Χ βιομηχανία που κινδυνεύει να φάει τα πρόστιμα της αρκούδα επειδή εξακολουθεί να καίει λιγνίτη και αγοράζει τους πόντους, τις πιστώσεις άνθρακα, από την Ψ βιομηχανία. Έτσι ισορροπεί το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα, ισορροπούν τα τσάκρα των ιδιοκτητών της και χαμογελά και η Γκρέτα η Τούνμπεργκ, παρά το γεγονός ότι τα φουγάρα της βιομηχανίας αυτής, εξακολουθούν να ξερνάνε πυκνά σύννεφα μαυρίλας.
Η αλήθεια είναι ότι ακούγεται λίγο αστείο όλο αυτό, από την άλλη, ουσιαστικά πρόκειται για πρόσθετη επιδότηση και κέρδος, μιας εταιρείας που έχει επενδύσει αρκετά σε ότι αφορά στη μείωση ή εξάλειψη των εκπομπών CO2.
Αυτό ο μηχανισμός λοιπόν είναι που θα σώσεις και τις αυτοκινητοβιομηχανίες που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη. H Τesla είναι αυτή η οποία θα διαθέσει προς πώληση πιστώσεις άνθρακα, με τον όμιλο Stellantis, την Ford, την Mazda και την Subaru, να είναι οι πιθανοί αγοραστές.
Προφανώς η Tesla, με την αμιγώς ηλεκτρική γκάμα ηλεκτρικών μοντέλων, έχει περίσσεια σε πιστώσεις άνθρακα. Το ίδιο συμβαίνει και με την Mercedes, η οποία θα αποτελέσει τον «μεσάζοντα» για την πώληση των πιστώσεων άνθρακα που έχουν οι Polestar, Volvo και Smart. Αυτά είναι τα δύο βασικά «κέντρα» πώλησης πιστώσεων άνθρακα που έχουν σχηματιστεί στην Ευρώπη και θα παραμείνουν… «ανοιχτά για business» μέχρι τις αρχές Φλεβάρη.
Πιστώσεις άνθρακα ή εξοντωτικά πρόστιμα λοιπόν; Ε, μάλλον το πρώτο…
Όλες οι ειδήσεις
Honda «0 Series»: Αυτά τα μοντέλα αλλάζουν τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε το αυτοκίνητο
Αυτά τα ελαστικά της Goodyear «αισθάνονται» τη βροχή και τον πάγο
Μπαταρίες ηλεκτρικών: Χάνουν το 5% της χωρητικότητας στα πρώτα 30.000 χλμ.