Από το 2020, οι διαδικτυακές πωλήσεις μεταχειρισμένων αυτοκινήτων άρχισαν να γνωρίζουν μεγάλη άνοδο στην Ευρώπη. Σήμερα αντιπροσωπεύουν το 4,2% στη Γηραιά Ήπειρο, με προοπτική να αγγίξουν το 2025 το 9,7%. Το ποσοστό αυτό στις ΗΠΑ αναμένεται να φθάσει το 18%.
Η αυξημένη ζήτηση μεταχειρισμένων αυτοκινήτων αυξάνει τα κέρδη των εταιρειών. Μήνα με το μήνα οι πωλήσεις μεταχειρισμένων αυτοκινήτων κερδίζουν ολοένα και μεγαλύτερο ποσοστό αγοράς. Εν μέσω πανδημίας, οι περιορισμοί και τα lockdown οδήγησαν, σύμφωνα με την εταιρεία statista, μεγάλη μερίδα εμπόρων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στη δημιουργία ή τη βελτίωση των σελίδων τους ώστε να αυξήσουν τις πωλήσεις. Ταυτόχρονα, η παραγωγή αυτοκινήτων σταμάτησε εξαιτίας των γνωστών προβλημάτων που προέκυψαν λόγω της έλλειψης των ημιαγωγών, της έλλειψης και της τιμής των πρώτων υλών και τελευταία λόγω των συνεπειών του πολέμου.
Η μεγάλη χρονική καθυστέρηση στις παραδόσεις καινούριων αυτοκινήτων οδηγεί ολοένα και μεγαλύτερη μερίδα καταναλωτών στα μεταχειρισμένα, που το τελευταίο χρονικό διάστημα αύξησαν και αυτά την τιμή τους. Τα αποθέματα μειώνονται σε όλη την Ευρώπη και οι ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων βλέποντας και αναλύοντας την κατάσταση που επικρατεί με τα καινούρια αυτοκίνητα, δεν αποφασίζουν την πώλησή τους, με αποτέλεσμα να αυξάνεται η τιμή τους.
Η νέα τάση των πωλήσεων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, μέσω διαδικτύου, επιτάχυνε τις προσπάθειες των εμπόρων να προσφέρουν ψηφιακές υπηρεσίες. Η αγορά δείχνει ότι αυτοκίνητα πωλούνται πλέον και μέσω των smartphone με εφαρμογές για κινητά, που αντιπροσωπεύουν σημαντικό μέρος των ψηφιακών πωλήσεων.
Εν τω μεταξύ, οι κατασκευαστές νέων οχημάτων που έχουν για πολλά χρόνια παρουσία στο διαδίκτυο, επέκτειναν περαιτέρω την υπηρεσία ψηφιακών αγορών τους. Η εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων Tesla είναι το πιο ακραίο παράδειγμα αυτής της τάσης. Η εταιρεία σκοπεύει να μετακινήσει τις αγορές της αποκλειστικά στο διαδίκτυο. Μια παρόμοια κίνηση ανακοινώθηκε τον Μάρτιο του 2021 από τη Volvo για τη σειρά ηλεκτρικών οχημάτων της.
Για να πουλήσουν οι εταιρείες ένα όχημα, πρέπει να μπορούν να παρέχουν ψηφιακό έλεγχο των εγγράφων και της φυσικής κατάστασης του αυτοκινήτου. Ο ψηφιακός έλεγχος των αυτοκινήτων θα πρέπει να δείχνει επακριβώς την κατάσταση του οχήματος. Ένα σημαντικό μειονέκτημα της ψηφιακής αγοράς είναι η αδυναμία επιθεώρησης του αυτοκινήτου.
Όμως η αγορά αυτοκινήτων στο διαδίκτυο έχει πολλά πλεονεκτήματα. Το σημαντικότερο είναι η καλή τιμή κτήσης, ενώ παράλληλα ο καταναλωτής μπορεί να εντοπίσει ένα αυτοκίνητο της αρεσκείας του που βρίσκεται πολύ μακριά. Άρα θα απαλλαγεί από την ανάγκη να ταξιδέψει, να δαπανήσει χρήματα και να χάσει πολύτιμο χρόνο.
Η ευρωπαϊκή αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων έχει τμηματοποιηθεί με βάση τον τύπο και το κανάλι πωλήσεων. Όσον αφορά τον τύπο, η ευρωπαϊκή αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων μπορεί να χωριστεί σε συναλλαγές B2C (business-to-consumer), B2B (business-to-business) συναλλαγές και χρηματοδότηση.
Τέλος, η ταχύτερα αναπτυσσόμενη αγορά στην Ευρώπη είναι η Γερμανία εξαιτίας της κλιμακούμενης ζήτησης για προσιτά μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, λόγω της χαμηλής τιμής και της καλής κατάστασής τους, του αυξανόμενου αριθμού ηλεκτρονικών εταιρειών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στη χώρα, της ταχείας επέκτασης των αντιπροσωπειών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και της διαθεσιμότητας μεταχειρισμένων. Οι επιλογές χρηματοδότησης και ασφάλισης αυτοκινήτου, αλλά και η αυξανόμενη διείσδυση του διαδικτύου στο χώρο της αυτοκίνησης, ενισχύει την τάση των πελατών να θέλουν να αγοράσουν καλά μεταχειρισμένα αυτοκίνητα.