Περισσότερα από 5 χιλιόμετρα σιδηροτροχιών έχουν σημαντικό πρόβλημα, ενω 22 χιλιόμετρα παρουσιάζουν φθορές, επείγουσα η αντικατάσταση τους
Με σημερινό δημοσίευμα της, η εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ», αποκαλύπτει σημαντικές αστοχίες και βλάβες, εξάντληση των ορίων κόπωσης του μετάλλου καθώς και ρωγμές και φθορές που έχουν εντοπιστεί εδώ και 3 χρόνια στις σιδηροτροχιές του Μετρό, με τα προβληματικά αυτά τμήματα, να φθάνουν σε μήκος τα 5.400 μέτρα. Επίσης, σε μήκος 22 χιλιομέτρων των σιδηροτροχιών έχουν καταγραφεί φθορές, εντός των ορίων ασφαλείας, για τις οποίες όμως έχουν ληφθεί μέτρα ώστε να αποφευχθεί η περαιτέρω καταπόνηση τους.
Συνδυαστικά, τα δύο αυτά ζητήματα, έχουν ως αποτέλεσμα τη μείωση της ταχύτητα των συρμών του Μετρό στα προβληματικά σημεία των σιδηροτροχιών, από τα 80 χλμ./ώρα, στα 40-60 χλμ./ώρα, με ότι συνέπειες μπορεί να έχει αυτό στην τήρηση του ωραρίου των δρομολογίων. Αναφέρεται δε χαρακτηριστικά, ότι βάση κυκλοφοριακού φόρτου, αν δεν υπάρξει άμεση αντικατάσταση «σύντομα θα υπάρξουν ζητήματα ασφαλούς κυκλοφορίας των συρμών». Τα ζητήματα αυτά, αφορούν στις γραμμές 2 και 3 του Μετρό και περιγράφονται στη διακήρυξη διαγωνισμού της ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) που δημοσιεύθηκε στις 30/10/2024, για την επιλογή αναδόχου κατασκευής έργου, που θα προβεί στην αντικατάσταση των γραμμών.
Συγκεκριμένα, στο επίμαχο σημείο της διακήρυξης του διαγωνισμού «Αντικατάσταση σιδηροτροχιών στις γραμμές 2 & 3 της ΣΤΑΣΥ ΜΟΝ. ΑΕ», αναφέρονται τα εξής:
Στην περιοχή των εργασιών έχουν διενεργηθεί πριν 3 έτη περίπου, μετρήσεις και έλεγχοι της κατάστασης των τροχιών. Σύμφωνα με τα παραδοτέα των μετρήσεων φθοράς και τη διενέργεια Μη Καταστροφικών Ελέγχων (υπέρηχοι, δινορεύματα) που διεξήχθησαν στο πλαίσιο της ΤΔ 074/19 σύμβασης, καταγράφηκαν σημαντικές αστοχίες/βλάβες στις σιδηροτροχιές όπως εξάντληση των ορίων κόπωσης του μετάλλου της σιδηροτροχιάς (Rail Contact Fatigue – RCF, head checks, squats) και κατακόρυφες/πλάγιες φθορές υλικού.
Συγκεκριμένα, βρέθηκαν περί τα 5.400 m σιδηροτροχιών με ρωγμές στην κεφαλή ή/και στο gauge corner, βάθους>5mm έως 8mm, οι οποίες θα πρέπει να αντικατασταθούν άμεσα. Επίσης, βρέθηκαν περίπου 22.000m σιδηροτροχιάς με πλάγια και κατακόρυφη φθορά >6mm (με όριο αντικατάστασης τα 10mm). Προκειμένου να περιοριστεί ο ρυθμός φθοράς και ταυτόχρονα να αποφευχθούν συνέπειες που άπτονται της ασφάλειας κίνησης των συρμών, έχουν τοποθετηθεί σε όλο το μήκος με τις βλάβες/φθορές, περιορισμοί ταχύτητας οι οποίοι κυμαίνονται από 40-60km/h, όταν η κανονική ταχύτητα λειτουργίας του δικτύου είναι 80km/h.
Ο κυκλοφοριακός φόρτος που εξυπηρετείται είναι αρκετά μεγάλος (243 διελεύσεις συρμών ανά γραμμή, με 6 βαγόνια ο κάθε ένας) και εκτιμάται ότι υπό το πρίσμα των δεδομένων, σύντομα θα υπάρξουν ζητήματα ασφαλούς κυκλοφορίας των συρμών. Με την αντικατάσταση των σιδηροτροχιών, θα αφαιρεθούν όλα τα τμήματα που φέρουν τις παραπάνω διαπιστωμένες αστοχίες και θα αποκατασταθεί στο σύνολο των γραμμών η λειτουργική ταχύτητα των 80km/h.
Updtate – Η ΣΤΑΣΥ εξέδωσε ανακοίνωσή, μετά την έκταση που πήρε το θέμα, απορρίπτοντας τους ισχυρισμούς περί κινδύνου για το επιβατικό κοινό:
Η ΣΤΑ.ΣΥ, σε απάντηση σημερινού δημοσιεύματος, με θέμα την προκήρυξη διαγωνισμών αλλαγής σιδηροτροχιάς στο Μετρό, διευκρινίζει, ότι:
– Ξεκινά το μεγαλύτερο έργο αναβάθμισης επιδομής που έχει εκτελεστεί στο Μετρό, με την προκήρυξη των δύο σχετικών διαγωνισμών αλλαγής σιδηροτροχιάς, ύψους 8 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για το έργο αλλαγής 32 χλμ. σιδηροτροχιάς του δικτύου των Γραμμών 2 και 3 του Μετρό και αποτελεί μέρος του συνολικού, εν εξελίξει σχεδίου αναβάθμισης του Μετρό 25 χρόνια μετά την έναρξη λειτουργίας του.
– Όπως αναφέρεται και στην σχετική προκήρυξη, που έχει δημοσιεύσει η ΣΤΑ.ΣΥ, η εταιρεία κρίνει αναγκαία την εκτέλεση του έργου πριν την εξάντληση του ορίου ζωής του εξοπλισμού, που κατασκευαστικά προσδιορίζεται στα 30 χρόνια. Τα αποτελέσματα των επαναλαμβανόμενων ανά τακτά διαστήματα – και όχι μόνο προ 3ετίας – μετρήσεων ορίων φθορών, είναι εντός των προβλεπόμενων ορίων. Καταδεικνύουν δε, την ανάγκη σταδιακής αντικατάστασης, ώστε να διατηρηθούν τα υψηλά επίπεδα ασφαλούς εκτέλεσης μεταφορικού έργου.
– Το έργο αφορά σε αλλαγή σιδηροτροχιάς σε συγκεκριμένα σημεία (καμπύλες) του δικτύου, όπου και σημειώνεται η μεγαλύτερη καταπόνηση κατά την εκτέλεση καθημερινού και αδιάλειπτου μεταφορικού έργου.
– Τα δρομολόγια εκτελούνται σύμφωνα με το χειμερινό πρόγραμμα δρομολογίων, που είναι σε ισχύ, χωρίς να έχουν επηρεαστεί οι συχνότητες αυτών και να προκαλούνται καθυστερήσεις.
– Η ΣΤΑ.ΣΥ, απαντώντας στα ερωτήματα που εγείρει το δημοσίευμα για την ασφάλεια στο δίκτυο του Μετρό, απορρίπτει τους εν λόγω ισχυρισμούς, δηλώνοντας κατηγορηματικά, πως τη λειτουργία του Μετρό διέπουν τα πλέον σύγχρονα συστήματα ασφάλειας και πως η συντήρηση του δικτύου (επιδομή και τροχαίο υλικό) γίνεται σύμφωνα με τα εγχειρίδια προληπτικής και επιδιορθωτικής συντήρησης και τους προβλεπόμενους διεθνώς κανόνες, που εφαρμόζονται από την έναρξη λειτουργίας του Μετρό.
Όλες οι ειδήσεις
Πόσο θα κοστίζει το εισιτήριο για το μετρό της Θεσσαλονίκης;
Η ακτινογραφία του μετρό Θεσσαλονίκης: Η ιστορία του και οι μελλοντικές επεκτάσεις του
ΣΤΑΣΥ: Πώς το φρενάρισμα των συρμών του Μετρό θα μετατρέπει την κινητική ενέργεια σε ηλεκτρική