Καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία επιταχύνει τη μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση, οι κατασκευαστές ψάχνουν νέους τρόπους να κάνουν τα αυτοκίνητα τους όλο και πιο αεροδυναμικά. Αυτό, έχει οδηγήσει σε αρκετές εντυπωσιακές και -μερικές φορές- εκκεντρικές λύσεις.
Η Porsche πρόσφατα, αποκάλυψε πως ανάμεσα στις μεθόδους που δοκιμάζονται για να βελτιώσουν την αεροδυναμική απόδοση των αυτοκινήτων της, βρίσκεται και η μελέτη του Πανεπιστημίου της Στουτγκάρδης, που κάνει ολόκληρο το αυτοκίνητο να δονείται!
«Κάνουμε δοκιμές για να προσδιορίσουμε κατά πόσο μπορούμε να μειώσουμε τον συντελεστή οπισθέλκουσας σε ορισμένα σημεία του αμαξώματος, μέσω συστηματικών δονήσεων» είπε ο Andreas Wagner, επικεφαλής του προγράμματος του πανεπιστημίου. «Αν εισάγεις έναν ορισμένο παλμό στη ροή του αέρα γύρω από το αυτοκίνητο, μπορεί να επηρεαστεί η διαχωριστική του συμπεριφορά.»
Η συγκεκριμένη μέθοδος έχει ακόμη μερικές δυσκολίες, καθώς βρίσκεται στα πρώτα στάδια της ανάπτυξης της. Η Porsche θέλει, όπως είναι αναμενόμενο, να βεβαιωθεί πως η συγκεκριμένη μέθοδος δεν επηρεάζει τον δείκτη NVH (noise, vibration, harshness) πολύ έντοντα.
«Πρέπει να είμαστε σίγουροι, για παράδειγμα, πως οι επιβάτες δεν θα ακούν κάποιο βουητό» είπε ο Wagner. «Έχουμε ακόμη αρκετό δρόμο μέχρι να το δούμε σε αυτοκίνητα παραγωγής»
Ο κατασκευαστής εξερευνεί και άλλους τρόπους για να κάνει τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα πιο αεροδυναμικά. Μέχρι στιγμής, σημαντικό ρόλο παίζουν τα ενεργά αεροδυναμικά εξαρτήματα, που βοηθούν τα οχήματα να μειώσουν την αντίσταση του άερα εκεί που επιθυμούν.
«Οι υπολογιστικές δυναμικές προσομοιώσεις ρευστών έχουν γίνει εξαιρετικά σημαντικές τα τελευταία 20 χρόνια», λέει ο Wagner. «Οι άνθρωποι έχουν κατανοήσει καλύτερα τις μαθηματικές μεθόδους, έχουν αναπτύξει πιο ακριβή εργαλεία και έχουν επίσης αυξήσει την επεξεργαστική ισχύ των υπολογιστών».
Βέβαια, υπάρχει ακόμη χώρος για βελτιώσεις. Οι υπολογιστές δυσκολεύονται να προσομειώσουν τις επιπτώσεις των ζαντών στην αεροδυναμική, ή την παραμόρφωση των ελαστικών εξ’αιτίας του βάρους του οχήματος.
«Οι αλγόριθμοι AI θα μπορούσαν να δημιουργήσουν νέα δεδομένα από ένα απόθεμα υπαρχόντων δεδομένων μέσω παρεμβολής και παρέκτασης», δήλωσε ο Δρ Thomas Wiegand, διευθυντής αεροδυναμικής έρευνας και ανάπτυξης στην Porsche. «Αυτό θα μας επέτρεπε να σχεδιάσουμε συγκεκριμένα πειράματα και να μειώσουμε τον αριθμό τους. Και δεν θα χρειάζεται πλέον να μετράμε όλες τις παραλλαγές για ταξινόμηση».
Η συγκεκριμένη έρευνα δεν σημαίνει ότι όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα αρχίσουν να έχουν την ίδια μορφή. Η έρευνα της Porsche της επιτρέπει να βελτιωθεί στον σχεδιασμό πιο αποδοτικών αυτοκινήτων και έχει σκοπό να ελευθερώσει και όχι να περιορίσει τους σχεδιαστεές της.
«Ένας καλός συντελεστής οπισθέλκουσας μπορεί να επιτευχθεί με πολλούς διαφορετικούς τρόπους. Για παράδειγμα, εάν θέλουμε να μεγιστοποιήσουμε την αεροδυναμική στο πίσω μέρος, αυξάνεις το ύψος του πατώματος και του πίσω διαχύτη» είπε ο Marcel Straub, επικεφαλής θερμοαεροδυναμικής στην Porsche. «Δεν θα υπάρχει το ρίσκο του να μπερδέψουμε ένα αυτοκίνητο με ένα άλλο – ακόμη και στα πιο αεροδυναμικά οχήματα».