Οι τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι ακόμα αρκετά υψηλές, όντας σχεδόν δύο φορές πιο ακριβά από τα αντίστοιχου μεγέθους μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Πρόσφατα, ο ACEA (Οργανισμός Κατασκευαστών Αυτοκινήτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης) διενήργησε μια έρευνα για να δει σε ποιες χώρες πωλούνται περισσότερο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Τα αποτελέσματα που ανακοίνωσε είναι κάτι παραπάνω από προφανή, καθώς αποδεικνύεται ότι οι έντονες διαφορές στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων ανάμεσα στα κράτη της Ε.Ε συσχετίζονται σαφώς με το βιοτικό επίπεδο της εκάστοτε χώρας.
Πιο συγκεκριμένα, το 2020, τα αμιγώς ηλεκτρικά (BEV) και τα plug-in υβριδικά (PHEV) αυτοκίνητα αποτελούσαν το 10,5% όλων των νέων αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ωστόσο, στα 10 από τα 27 κράτη μέλη της ΕΕ οι πωλήσεις των BEV και PHEV αυτοκινήτων είχαν μερίδιο αγοράς μικρότερο από 3%. Αυτό σημαίνει -σύμφωνα με την έρευνα- ότι η στροφή των καταναλωτών προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα συνδέεται άμεσα με το κατά κεφαλήν ΑΕΠ της χώρας, υποδεικνύοντας ότι η προσιτή τιμή παραμένει μείζον ζήτημα.
Οι χώρες με συνολικό μερίδιο αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων κάτω του 3% έχουν μέσο κατά κεφαλήν ΑΕΠ κάτω των €17.000, κάτι που ισχύει σε χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, καθώς και στην Ελλάδα. Επιπλέον, οι πέντε χώρες με τη χαμηλότερη διείσδυση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά έχουν επίσης πολύ λίγα σημεία φόρτισης, κάτω από το 1% του συνόλου της ΕΕ.
Από την άλλη πλευρά, μερίδιο αγοράς άνω του 15% για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εντοπίζεται μόνο σε πλουσιότερες χώρες της Βόρειας Ευρώπης, με μέσο κατά κεφαλήν ΑΕΠ άνω των €46.000. Αξιοσημείωτο είναι ότι σχεδόν το 75% όλων των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ΕΕ συγκεντρώνονται σε μόλις τέσσερις χώρες της Δυτικής Ευρώπης, με μερικά από τα υψηλότερα κατά κεφαλήν ΑΕΠ παγκοσμίως, όπως η Σουηδία, η Ολλανδία, η Φινλανδία και η Δανία, ενώ το υπόλοιπο 1/4 των πωλήσεων κατανέμεται στα υπόλοιπα 23 κράτη μέλη.
Κλείνοντας, παρότι οι πωλήσεις ηλεκτρικών είναι ακόμα σε πολύ χαμηλά επίπεδα, πρόσφατα στοιχεία από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος δείχνουν ότι οι μεγάλες επενδύσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας σε οχήματα χαμηλών εκπομπών αποδίδουν. Οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων τριπλασιάστηκαν μεταξύ 2019 και 2020, κάτι που οδήγησε πέρυσι στην μείωση κατά 12% των μέσων εκπομπές CO2 στην Ευρώπη.
Οι πέντε χώρες με τη χαμηλότερη διείσδυση των ηλεκτρικών και το ΑΕΠ τους (2020)
- Κύπρος: 0,5% – €23.580
- Λιθουανία: 1,1% – €17.460
- Εσθονία: 1,8 % – €20.440
- Κροατία: 1,9% – €12.130
- Πολωνία: 1,9% – €13.600
Οι πέντε χώρες με τη μεγαλύτερη διείσδυση των ηλεκτρικών και το ΑΕΠ τους (2020)
- Σουηδία: 32,2% – €45.610
- Ολλανδία: 25,0% – €45.790
- Φινλανδία: 18,1% – €42.940
- Δανία: 16,4% – €53.470
- Γερμανία: 13,5% – €40.070