Έτοιμη να αλλάξει τους κανόνες του παιχνιδιού η ΕΕ, υποχρεώνοντας την Κίνα να μοιραστεί τις πατέντες της για τις μπαταρίες
Δεν χρειάζεται να κάνετε «μακροβούτια» στην ειδησεογραφία που αφορά την αυτοκινητοβιομηχανία, για να γνωρίζετε ότι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων της Ευρώπης, τελούν υπό κρίση. Οι σχετικές ειδήσεις, αποτελούν συχνά – πυκνά πηχυαίους τίτλους στα ΜΜΕ παγκοσμίως και περιγράφουν ένα ζοφερό μέλλον για την Ευρώπη, με εργοστάσια να «κατεβάζουν ρολά» και μαζικές απολύσεις.
Όχι ότι δεν συμβαίνει. Όντως, τα οικονομικά αποτελέσματα που έχουν παρουσιάσει τον τελευταίο καιρό οι άλλοτε κραταιές και εύρωστες αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης είναι απογοητευτικά, με μεγάλη μείωση στα έσοδα, απόρροια της ραγδαίας πτώσης των πωλήσεων, ειδικά στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα. Οι ενθουσιώδεις προβλέψεις για μαζική μετάβαση στο ηλεκτρισμό αποδείχτηκαν λανθασμένες και οι αντίστοιχες επενδύσεις που βιάστηκαν να κάνουν οι ευρωπαίοι κατασκευαστές, πήγαν στον «βρόντο».
Αν και το θέμα είναι πολυπαραγοντικό, σε ένα βαθμό οφείλεται και στον ανταγωνισμό από την Κίνα. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από τη χώρα του κόκκινου δράκου είναι σαφώς πιο προσιτά σε σχέση με τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά και πέραν αυτού, οι κινέζοι ηγούνται ξεκάθαρα στην έρευνα και στην εξέλιξη πάνω σε αυτό τον τομέα.
Η ΕΕ, προκειμένου να προφυλάξει τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, αντέδρασε σπασμωδικά, επιβάλλοντας κυρώσεις υπό την μορφή πρόσθετων δασμών στα σινικά ηλεκτρικά που εισάγονται και πωλούνται στην Ευρώπη. Προσχηματικά δε, χρησιμοποίησε μια θεωρία περί κρατικής επιχορήγησης της Κίνας προς τις αυτοκινητοβιομηχανίες της προκειμένου να επιτευχθεί επιθετική διείσδυση στην αγορά της Γηραιάς Ηπείρου, κάτι που σύμφωνα με την ΕΕ πάντα, συνιστούσε αθέμιτο ανταγωνισμό.
Τώρα όμως, η ΕΕ έχει ένα νέο πλάνο και ως μοχλό πίεσης θα χρησιμοποιήσει κάτι στο οποίο η Κίνα πολύ απλά δεν μπορεί να πει όχι. Σύμφωνα με δημοσίευμα των Financial Times, οι Βρυξέλλες θα «εξαναγκάσουν» την Κίνα να παράσχει κατοχυρωμένες πατέντες και στοιχεία πνευματικής ιδιοκτησίας που αφορούν την τεχνολογία των μπαταριών, με πρόσχημα το περιβάλλον και την προστασία του.
Ουσιαστικά, η ΕΕ θέλει να καθορίσει νέα κριτήρια και όρους για την εκταμίευση των κεφαλαίων που θα διατεθούν τον Δεκέμβριο, ως μέρος ενός προγράμματος ύψους ενός δισεκατομμυρίου ευρώ για την ανάπτυξη και παραγωγή μπαταριών. Αν η Κίνα θέλει να έχει πρόσβαση στις επιδοτήσεις αυτές, θα πρέπει να φτιάξει γραμμές παραγωγής στην Ευρώπη και –το κυριότερο- να μοιραστεί την τεχνολογική της τεχνογνωσία.
Η τακτική αυτή, θα είναι η αρχή μιας στρατηγικής που θα επεκταθεί στο άμεσο μέλλον και σε άλλους τομείς που σχετίζονται με την «πράσινη μετάβαση», στους οποίους μετέχει –υποχρεούμενη ή μη- ενεργά η Κίνα. Αν και εκ πρώτης όλο αυτό φαντάζει εκβιαστικό, ουσιαστικά δε διαφέρει από τις πολιτικές που ακολουθούν οι Κινέζοι, συμπεριλαμβανομένου του τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Το Πεκίνο, για να επιτρέψει την είσοδο στην εθνική αγορά, υποχρεώνει τις ξένες εταιρείες να μοιράζονται τις πατέντες και τα τεχνολογικά επιτεύγματα τους, με τους τοπικούς εταίρους.
«Οφθαλμός αντί οφθαλμού» λοιπόν, σε ένα νέο κεφάλαιο που φαίνεται να ανοίγει στον «εμπορικό πόλεμο» μεταξύ Ευρώπης και Κίνας.
Όλες οι ειδήσεις
Δασμοί στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα – Προβληματίζεται η ΕΕ
Εκτός από την Κίνα, οι πρόσθετοι δασμοί της ΕΕ θα ζημιώσουν… και εμάς!
Ο Τραμπ μπορεί να «τελειώσει» την γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία ή… και να τη σώσει