Ο Μάριο Ντράγκι παρουσίασε την πολυαναμενόμενη έκθεση για την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης και το πολύ μακροσκελές έγγραφο (σχεδόν 400 σελίδες) δεν παραλείπει να αναφερθεί στο θέμα των προκλήσεων του αυτοκινήτου, με προειδοποίηση για την έλλειψη βιομηχανικής πολιτικής από τα κοινοτικά θεσμικά όργανα.
«Ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας», γράφει ο πρώην πρωθυπουργός και πρόεδρος της ΕΚΤ – αποτελεί βασικό παράδειγμα της έλλειψης σχεδιασμού από την Ένωση και της εφαρμογής μιας πολιτικής για το κλίμα χωρίς βιομηχανική πολιτική».
Τα θέματα
Υπογραμμίζοντας την οικονομική σημασία της ευρωπαϊκής βιομηχανίας τεσσάρων τροχών και την προοδευτική απώλεια της ηγετικής θέσης σε παγκόσμιο επίπεδο, ο Ντράγκι επαναλαμβάνει τις πολυάριθμες προειδοποιήσεις που διατυπώθηκαν από τον κλάδο, ιδίως όσον αφορά την προσέγγιση για την απαλλαγή από τον άνθρακα και την ασυνέπεια μεταξύ των νομοθετικών πρωτοβουλιών και των στόχων που επιβάλλονται στην αλυσίδα εφοδιασμού. «Η αρχή της τεχνολογικής ουδετερότητας δεν εφαρμόστηκε πάντα στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας», προειδοποιεί ο Ντράγκι. «Ο φιλόδοξος στόχος για μηδενικές εκπομπές καυσαερίων έως το 2035 θα οδηγήσει στην πραγματικότητα στην κατάργηση των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης και στην ταχεία διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων στην αγορά. Ωστόσο, η Ευρώπη δεν έχει ακολουθήσει αυτές τις φιλοδοξίες με μια συγχρονισμένη ώθηση για τη μετατροπή της αλυσίδας εφοδιασμού». Ναι, η Επιτροπή εγκαινίασε την Ευρωπαϊκή Συμμαχία Μπαταριών «για την οικοδόμηση μιας αλυσίδας αξίας στις μπαταρίες», αλλά πολύ λίγα έχουν γίνει για τις υποδομές φόρτισης.
Η κινεζική απειλή
«Η Κίνα, αντιθέτως, έχει επικεντρωθεί σε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού ηλεκτρικών οχημάτων από το 2012 και, ως αποτέλεσμα, έχει κινηθεί ταχύτερα και σε κλίμακα και είναι σήμερα μια γενιά μπροστά στην τεχνολογία των ηλεκτρικών οχημάτων σε όλους σχεδόν τους τομείς, παράγοντας επίσης με χαμηλότερο κόστος», συνεχίζει ο Ντράγκι, σύμφωνα με τον οποίο ο κινεζικός ανταγωνισμός, που γίνεται όλο και πιο έντονος χάρη σε έναν “ισχυρό συνδυασμό μαζικών βιομηχανικών πολιτικών και διευκολύνσεων, ταχείας καινοτομίας, ελέγχου των πρώτων υλών” και οικονομιών κλίμακας, κινδυνεύει να μετατραπεί σε “απειλή για την ευρωπαϊκή βιομηχανία χωρίς οριζόντια σχέδια συντονισμού”.
Χρειαζόμαστε ένα βιομηχανικό σχέδιο
Στο πλαίσιο μιας ευρύτερης στρατηγικής απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές, ο Ντράγκι πιστεύει ότι η ΕΕ θα πρέπει να αναπτύξει ένα ειδικό βιομηχανικό σχέδιο δράσης για τον τομέα. Βραχυπρόθεσμα, είναι απαραίτητο να «αποφευχθεί η ριζική μετεγκατάσταση της παραγωγής» και «η ταχεία απόκτηση εργοστασίων και εταιρειών από ξένους παραγωγούς που επιδοτούνται από τα κράτη τους»: Υπό αυτή την έννοια, η δασμολογική πολιτική θα μπορούσε επίσης «να συμβάλει στην εξίσωση των όρων ανταγωνισμού». Ωστόσο, μακροπρόθεσμα είναι απαραίτητο να καθοριστεί ένας «βιομηχανικός οδικός χάρτης που θα λαμβάνει υπόψη την οριζόντια σύγκλιση (δηλαδή την ηλεκτροκίνηση, την ψηφιοποίηση και την κυκλικότητα) και την κάθετη σύγκλιση (δηλαδή τις κρίσιμες πρώτες ύλες, τις μπαταρίες, τις υποδομές μεταφοράς και φόρτισης) στις αλυσίδες αξίας του οικοσυστήματος της αυτοκινητοβιομηχανίας». Δεν λείπουν οι συστάσεις σχετικά με την ανάγκη να διασφαλιστεί «ανταγωνιστικό κόστος παραγωγής, ξεκινώντας από τον ενεργειακό παράγοντα, να εξασφαλιστεί η ρυθμιστική συνοχή, να υποστηριχθεί η ανάπτυξη των υποδομών, να υποστηριχθούν τα ευρωπαϊκά έργα στους πιο καινοτόμους τομείς και να δοθεί έμφαση στην κατάρτιση και την επανεκπαίδευση του εργατικού δυναμικού».
Ηχώ προς τον ντε Μέο
Στην ουσία, ο Ντράγκι συμμερίζεται πολλές από τις προτάσεις που υπέβαλε ο πρόεδρος της Ένωσης Ευρωπαϊκών Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, Λούκα ντε Μέο: «Η κλίμακα, η τυποποίηση και η συνεργασία θα είναι ουσιώδεις για τους Ευρωπαίους κατασκευαστές προκειμένου να γίνουν ανταγωνιστικοί στα μικρά και προσιτά ηλεκτρικά οχήματα, στα οχήματα που καθορίζονται από το λογισμικό, στις λύσεις αυτόνομης οδήγησης και στην κυκλική αλυσίδα αξίας», υπογραμμίζει ο Ντράγκι, καλώντας τις Βρυξέλλες να “ακολουθήσουν μια τεχνολογικά ουδέτερη προσέγγιση στον καθορισμό της πορείας προς τη μείωση του CO2 και των ρύπων” (ένα απόσπασμα είναι αφιερωμένο στο “δυναμικό των εναλλακτικών καυσίμων”, όπως τα ηλεκτρονικά καύσιμα και τα βιοκαύσιμα) και να λάβουν υπόψη τους τις εξελίξεις της αγοράς και της τεχνολογίας.
Όλες οι ειδήσεις
Νέος ΚΟΚ: 1.000 κάμερες θα σαρώνουν τους δρόμους στην Αττική
Προ των πυλών το Nissan Ariya NISMO των 435 ίππων
Όταν έκατσε η σκόνη: Τα παραλειπόμενα του EKO Ράλλυ Ακρόπολις 2024