Τέσσερα στα πέντε νέα αυτοκίνητα που πωλήθηκαν στη Νορβηγία το 2022 ήταν ηλεκτρικά, με πρώτη την Tesla, αλλά ορισμένοι στον κλάδο λένε ότι οι νέοι φόροι θα μπορούσαν να ανατρέψουν τον στόχο της χώρας να γίνει η πρώτη που θα σταματήσει την πώληση των αυτοκινήτων βενζίνης και πετρελαίου μέχρι το 2025.
Η Tesla Inc. του Ίλον Μασκ πούλησε περισσότερα αυτοκίνητα στη Νορβηγία από οποιαδήποτε άλλη μάρκα για δεύτερη συνεχή χρονιά, αποσπώντας μερίδιο 12,2% της συνολικής αγοράς μπροστά από την Volkswagen με 11,6%, σύμφωνα με τα στοιχεία ταξινόμησης.
Ενώ η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων συνολικά, η Νορβηγία με τα 5,5 εκατομμύρια κατοίκους, έχει επιτύχει το υψηλότερο ποσοστό ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο χάρη στις γενναιόδωρες επιδοτήσεις.
Το μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία (BEV) που πωλούνται αυξήθηκε στο 79,3% του συνόλου των νέων αυτοκινήτων το 2022 από 65% το 2021, από 2,9% πριν από μια δεκαετία, δήλωσε η Νορβηγική Ομοσπονδία Οδικών Μεταφορών (OFV).
Το Tesla Model Y ήταν το πιο δημοφιλές μοντέλο της χρονιάς, μπροστά από το ηλεκτρικό ID.4 της Volkswagen στη δεύτερη θέση και το Skoda Enyaq στην τρίτη θέση.
Επιδιώκοντας να σταματήσει την πώληση βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων, η πετρελαιοπαραγωγός Νορβηγία εξαιρούσε μέχρι τώρα τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία από τους φόρους που επιβάλλονταν στους ανταγωνιστές που χρησιμοποιούν κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Αλλά ενώ οι φορολογικές απαλλαγές βοηθούν στη μείωση των εκπομπών, κοστίζουν στο κράτος 39,4 δισεκατομμύρια κορώνες (3,75 δισεκατομμύρια ευρώ) σε χαμένα έσοδα το 2022, δήλωσε το υπουργείο Οικονομικών και ο κεντροαριστερός συνασπισμός επιδιώκει να περιορίσει τις παροχές για τα οχήματα υψηλών προδιαγραφών.
Όσοι αγόρασαν πέρυσι μια ηλεκτρική Porsche Turbo S θα πλήρωναν τουλάχιστον 1,7 εκατομμύρια νορβηγικές κορώνες, αλλά αν η φορολογία ήταν όπως της αντίστοιχης βενζινοκίνητης, η τιμή της θα ξεπερνούσε τα 2,1 εκατομμύρια.
Ένας νέος φόρος αυτοκινήτων με βάση το βάρος θα μπορούσε επίσης να επηρεάσει αρνητικά την πώληση των BEV, καθώς τα συστήματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι βαρύτερα από αυτά των αντίστοιχων που λειτουργούν με ορυκτά καύσιμα, δήλωσε η Νορβηγική Ομοσπονδία Αυτοκινήτου (NAF).
«Ανησυχούμε ότι οι πωλήσεις θα μειωθούν επειδή η κυβέρνηση έχει προτείνει ένα νέο φόρο με βάση το βάρος», δήλωσε ο εκπρόσωπος της NAF Θορ Έγκιλ Μπράαντλαντ.
Η κυβέρνηση απέτυχε επίσης να αντιμετωπίσει επαρκώς ένα από τα κύρια πρακτικά προβλήματα για τους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων, το οποίο αφορά τους σταθμούς φόρτισης και τον τρόπο πληρωμής για τη χρήση τους, είπε ο Μπράαντλαντ.
«Χρειάζεστε 10-15 εφαρμογές για να είστε ένας καλά προετοιμασμένος ιδιοκτήτης ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη Νορβηγία, και γνωρίζουμε ότι πολλοί αναβάλλουν την αγορά ενός EV εξαιτίας αυτού», δήλωσε ο Μπράαντλαντ.
Η NAF πιέζει για μια λύση που θα επιτρέπει στους χρήστες να πληρώνουν σε όλους τους σταθμούς φόρτισης χωρίς να χρειάζονται πολλαπλές εφαρμογές.
Η κυβέρνηση υπερασπίστηκε την πολιτική της για τα ηλεκτρικά οχήματα.
«Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο έχει γίνει το νέο κανονικό αυτοκίνητο για τους Νορβηγούς και αυτό σημαίνει ότι πρέπει να εξετάσουμε πώς χρησιμοποιούμε τα κονδύλια της κοινωνίας», δήλωσε ο Γιόχαν Βασάρα των Εργατικών, υφυπουργός του υπουργείου Μεταφορών.
«Είμαστε πολύ σίγουροι ότι το ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι εδώ για να μείνει», δήλωσε ο Βασάρα, προσθέτοντας ότι η κυβέρνηση πρέπει να εστιάσει τα μέτρα της σε άλλα τμήματα των μεταφορών, συμπεριλαμβανομένων των βαρέων οχημάτων.